12
Грудень 2024року
оплата праці
держслужба

Сім роз’яснень для держслужбовців

Людмила Герега , експерт із трудового законодавства Експертус Кадри
РОЗ’ЯСНЮЄ НАДС
  1. кого преміювати чи просувати по службі під час воєнного стану
  2. чи встановлювати доплату за науковий ступінь
  3. чи враховувати досвід роботи за сумісництвом
  4. як оцінити результати службової діяльності
  5. як присвоїти ранг
  6. хто не має права на пенсію держслужбовця
  7. чи просувати по службі під час воєнного стану

Національне агентство України з питань державної служби (НАДС) роз’яснило деякі питання проходження держслужби.

Кого з держслужбовців преміювати за результатами щорічного оцінювання

Премію за результатами щорічного оцінювання службової діяльності у 2024 році встановлюють держслужбовцям, які отримали відмінну оцінку.

Закон № 889 регламентує, що держслужбовець має право на оплату праці залежно від займаної посади, результатів службової діяльності, стажу державної служби, рангу та умов контракту про проходження держслужби — у разі укладення.

За результатами роботи та щорічного оцінювання службової діяльності держслужбовцям можуть встановлювати премії.

За результатами оцінювання службової діяльності держслужбовця йому виставляють негативну, позитивну aбo відмінну оцінку (ч. 5 ст. 44 Закону № 889). Держслужбовців, які отримали відмінні оцінки, преміюють.

Фонд преміювання за результатами щорічного оцінювання держорган визначає самостійно в межах річного фонду преміювання.

Чи правомірно призначити держслужбовця на вищу посаду в порядку просування по службі

Держслужбовця просувають по службі на вищу посаду за результатами конкурсу з урахуванням професійної компетентності (ч. 1 ст. 40 Закону № 889).

Водночас питання призначення, зокрема на посади держ­служби під час воєнного стану, регулює Закон № 389 зі змінами, що вніс Закон № 22591.

1 Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану» від 12.05.2022 № 2259-IX.

У період дії воєнного стану на посади держслужби, посади в органах місцевого самоврядування (далі — ОМС), посади керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки, комунальних підприємств, установ, організацій керівником державної служби або суб’єктом призначення, сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради, начальником відповідної військової адміністрації осіб призначають без конкурсного відбору (ч. 5 ст. 10 Закону № 389).

Оскільки конкурсів на зайняття посад держслужби наразі не проводять, реалізувати норму статті 40 Закону № 889 неможливо. Таким чином, протягом дії воєнного стану держслужбовця на вищу посаду державної служби в порядку просування по службі не призначають.

Чи встановлювати держслужбовцям доплату за науковий ступінь

Зарплата держслужбовця містить:

  • посадовий оклад;
  • надбавки за вислугу років;
  • надбавки за ранг;
  • премії.

Стаття 52 Закону № 889, що визначає умови виплати надбавок, доплат, премій та компенсацій, не передбачає доплати держслужбовцям за науковий ступінь.

Чи зараховувати роботу за сумісництвом до досвіду роботи на керівних посадах підприємств для зайняття посад держслужби

Особа, яка претендує на посаду держслужби категорії «Б», повинна мати досвід роботи на посадах держслужби категорій «Б» чи «В» або досвід служби в ОМС, або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності (ч. 2 ст. 20 Закону № 889).

Під керівною посадою розуміють посаду, до основних обов’язків якої належать розпорядчі чи адміністративно-господарські функції.

Адміністративно-господарські функції — це обов’язки з управління або розпорядження державним, комунальним майном. Такі повноваження в різному обсязі є в начальників планово-господарських, постачальницьких, фінансових відділів i служб, їхніх заступників, керівників відділів підприємств тощо.

Організаційно-розпорядчі функції — це обов’язки щодо керівництва галуззю промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форм власності. Такі функції виконують, зокрема, керівники міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, державних, комунальних підприємств, установ, організацій, структурних підрозділів, їхні заступники, особи, які керують ділянками робіт.

Положення Закону № 889 не конкретизують, який саме досвід роботи повинен мати претендент на посаду держслужби, — за основним місцем роботи чи за сумісництвом.

Отже, роботу особи за сумісництвом на керівних посадах підприємств, установ, організацій можна зарахувати до досвіду роботи, потрібного для посади державної служби категорії «Б» у держоргані.

Як оцінити результати виконання завдань держслужбовця в разі його мобілізації

Результати службової діяльності держслужбовців оцінюють щороку (ст. 44 Закону № 889).

Етапи оцінювання:

  • визначають завдання та ключові показники результативності, ефективності та якості службової діяльності (далі — ключові показники);
  • визначають результати виконання завдань;
  • затверджують висновок щодо оцінювання результатів службової діяльності держслужбовців.

Підстава — пункт 9 Порядку.

Результати виконання завдань оцінюють у жовтні — грудні за період із 1 січня поточного року або з дати, коли визначили завдання та ключові показники, до дати видання наказу про результати.

Результатів не визначають, якщо на дату видання наказу держслужбовець відсутній на службі, бо його:

  • призвали на військову службу:
    • строкову;
    • за призовом осіб офіцерського складу;
    • за призовом під час мобілізації, на особливий період;
  • прийняли на військову службу за контрактом під час дії особливого періоду.

Підстава — пункти 13, 14 Порядку.

Для того щоб визначити результати, безпосередній керівник і керівник структурного підрозділу проводять оціночну співбесіду з держслужбовцем. Якщо держслужбовець тимчасово відсутній, керівники визначають результати без оціночної співбесіди.

Перед оціночною співбесідою держслужбовець заповнює форму щодо результатів завдань за відповідний рік: описує результати, строк виконання й передає її безпосередньому керівникові в електронному вигляді. Якщо держслужбовець відсутній, ці відомості вказує безпосередній керівник (п. 37, 38 Порядку).

Держслужбовців, яким визначили завдання та ключові показники, включають до списку в наказі про визначення результатів. Якщо особу включили до наказу, але до затвердження висновку її мобілізували, результати виконання завдань визначають за її відсутності.

Якщо держслужбовця увільнили у зв’язку з призовом на військову службу до дати видання наказу про результати, його не включають в списки. У поточному році результатів виконання завдань мобілізованого не оцінюють, про що роблять відповідну відмітку в особовій справі.

Як присвоїти ранг держслужбовцю, у якого декілька спецзвань

Якщо спеціальних звань декілька, держслужбовцю призначають вищий ранг.

Співвідношення між рангами держслужбовців і рангами посадових осіб місцевого самоврядування, військовими званнями, дипломатичними рангами та іншими спеціальними званнями встановлюють, коли призначають осіб на посади держслужбовців, на яких можна присвоїти нижчий ранг. У цьому разі особі присвоюють ранг держслужбовця на рівні рангу, який вона мала відповідно до спеціальних законів.

Держслужбовцям присвоюють ранги з огляду на категорію посади держслужби:

  • категорія «А» — 1, 2, 3 ранг;
  • категорія «Б» — 3, 4, 5, 6 ранг;
  • категорія «В» — 6, 7, 8, 9 ранг.

Ранги присвоюють одночасно з призначенням на посаду держслужби, а в разі випробування — після закінчення його строку. Держслужбовцю, якого вперше призначають на посаду держслужби, присвоюють найнижчий ранг у межах відповідної категорії посад (ст. 39 Закону № 889).

Особі, яка має військове звання, дипломатичний ранг чи інше спеціальне звання, ранг присвоюють відповідно до співвідношень між рангами держслужбовців і військовими званнями, дипломатичними рангами та іншими спеціальними званнями, що затвердив КМУ постановою від 20.04.2016 № 306 (далі — Постанова № 306; п. 2 Порядку присвоєння рангів державних службовців, затвердженого Постановою № 306).

Отже, коли на посаду держслужби призначають особу, яка має декілька спеціальних звань, ранг держслужбовцю присвоюють з урахуванням співвідношення з тим спеціальним званням, яке дає змогу присвоїти вищий ранг.

Чи мають посадові особи ОМС право на пенсію держслужбовця

Посадовим особам ОМС призначають пенсію відповідно до Закону № 1058.

Служба в органах місцевого самоврядування (ОМС) — це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які обіймають посади в ОМС (ст. 1 Закону № 2493).

Посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в ОМС, здійснює організаційно-розпорядчі, консультативно-дорадчі функції та отримує зарплату за рахунок місцевого бюджету (ст. 3 Закону № 2493).

Пенсії посадовим особам місцевого самоврядування призначають відповідно до Закону № 1058 (ч. 7 ст. 21 Закону № 2493).

КМУ постановою від 18.04.1994 року № 239 затвердив Порядок віднесення посад працівників місцевих Рад народних депутатів та їx виконавчих комітетів до відповідних категорій посад державних службовців i присвоєння їм рангів державних службовців. Отже, з 18 квітня 1994 року посади працівників місцевих рад та їx виконавчих комітетів віднесли до відповідних категорій посад державних службовців. Однак із дня, коли набрав чинності Закон № 2493, служба в ОМС не є державною службою. Посади в ОМС не належать до посад відповідних категорій посад державних службовців.

Тобто особи, які працювали чи працюють в ОМС, після 4 липня 2001 року не є державними службовцями та не проходять держслужби.

Якщо держслужбовці на день набрання чинності Законом № 889 обіймають посади держслужби та мають стаж:

  • не менше як 10 років роботи на nocaдax відповідних категорій, — мають право на призначення пенсії (ст. 37 Закону № 3723);
  • не менш як 20 років роботи на nocaдax відповідних категорій, — зберігають право на призначення пенсії (ст. 37 Закону № 3723).

Отже, до 10-річного та 20-річного стажу роботи зараховують періоди роботи лише на посадах, які віднесли до відповідних категорій посад держслужбовців. Посадові особи місцевого самоврядування не мають права на призначення пенсії відповідно до Закону № 889.

Роз’яснення НАДС «Щодо окремих питань пенсійного забезпечення посадових осіб місцевого самоврядування» від 04.10.2024 № 188 р/з.