Що нового

Бухоблік та оподаткування

28 березня

Пропозиції Профспілки до Бюджетної декларації 2026-2028: коментар МОН

Пропозиції Профспілки до Бюджетної декларації 2026-2028: коментар МОН

Прощавай, Господарський кодексе! Як зміняться правила гри?

ЦК Профспілки працівників освіти і науки України вніс пропозиції до проєкту Бюджетної декларації на 2026-2028 роки і в лютому спрямував відповідний документ до Міносвіти. 

У зверненні ЦК Профспілки, йшлося, зокрема про:

Міносвіти в Листі № 1/5964-25 від 27.03.2025 відповіло на звернення ЦК Профспілки від 19.02.2025 № 02-5/71.

Пропозиції Профспілки до Бюджетної декларації 2026-2028

Пропозиції Профспілки до Бюджетної декларації 2026-2028

Пропозиції Профспілки до Бюджетної декларації 2026-2028

Пропозиції Профспілки до Бюджетної декларації 2026-2028

Пропозиції Профспілки до Бюджетної декларації 2026-2028

Пропозиції Профспілки до Бюджетної декларації 2026-2028

Пропозиції Профспілки до Бюджетної декларації 2026-2028

Джерело: офіційний сайт ПОН

28 березня

Читайте у свіжому номері 12 журналу «Головбух Бюджет»

Читайте у свіжому номері 12 журналу «Головбух Бюджет»

Чого чекати від законодавчої творчості

Із 28.02.2025 набрав чинності закон, яким депутати скасували Господарський кодекс України. На адаптацію маєте три роки. Можливо, для когось ці зміни стануть новими можливостями. Що буде з держпідприємствами, бізнесом та економікою загалом — пояснить експерт.

Із 2026 року зарплата осіб з інвалідністю має бути вищою за мінімальну. Це умова, щоб виконати норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю. Роботодавців поділять на три групи. Норматив потрібно буде забезпечувати щокварталу, інакше доведеться платити внесок. Експерт пояснить, як роботодавцям підготуватися до очікуваних законодавчих змін, щоб уникнути зайвих витрат.

Мінфін оновив склад і порядок формування бюджетної звітності. Розповімо, які зміни врахувати розпорядникам та одержувачам бюджетних коштів у I кварталі 2025 року. Про оновлений Порядок списання державного майна, який діє із 22.02.2025, теж дивіться у відео.

Фахівчиня Мінекономіки допоможе розібратися:

  • як обчислити середню зарплату, щоб виплатити компенсацію за невикористану відпустку демобілізованому працівнику, який вирішив звільнитися;
  • чи обов’язково доплачувати прибиральникам за роботу з дезінфікувальними засобами, якщо атестацію їхніх робочих місць не проводили;
  • як розрахувати нічні години сторожам і нарахувати їм оплату за роботу в нічний час.

Ще в цьому номері — аналіз свіжої судової практики та консультації експертів з кадрових питань. Вони допоможуть уникнути непорозумінь із працівниками, яких звільняєте за угодою сторін. Вам на допомогу — зразки кадрових документів: пропозиція роботодавця про звільнення за угодою сторін, заяви та накази для всіх можливих варіантів такого звільнення. Також збережіть порівняльну шпаргалку про дві підстави звільнення — за власним бажанням і за угодою сторін.

Усі зміни — як у законах, так і в особистому житті сприймайте як нові можливості. Творчий підхід до роботи ще нікому не завадив. Головне — вчасно зорієнтуватися та адаптуватися.

Працюймо в тандемі! Крокуймо до Перемоги разом!

28 березня

Які пільги передбачені для військовополонених та звільнених з полону

Які пільги передбачені для військовополонених та звільнених з полону

Прощавай, Господарський кодексе! Як зміняться правила гри?

Правовий статус та соціальний захист військовополонених та членів їхніх сімей регулюється Законом «Про соціальний і правовий захист осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їхніх сімей» (далі — Закон).

Особи, щодо яких встановлено факт перебування у полоні, мають право на такі пільги та соціальні гарантії

  • одноразова державна грошова допомога;
  • щорічна державна грошова допомога — також може надаватися членам його сім’ї під час перебування в полоні;
  • медична, реабілітаційна, психологічна допомога, соціальна та професійна адаптація;
  • соціальні послуги;
  • пільгове забезпечення санаторно-курортним лікуванням або компенсація його вартості;
  • першочергове право на забезпечення жилими приміщеннями з фондів тимчасового проживання;
  • збереження місця роботи протягом усього періоду перебування в полоні, а також протягом шести місяців після звільнення;
  • право на одноразове отримання ваучера для перекваліфікації або підвищення кваліфікації;
  • звільнення від фінансових зобов’язань та штрафів на період полону і протягом шести місяців після звільнення з можливістю реструктуризації боргів;
  • цільова підтримка для здобуття освіти у державних та комунальних закладах освіти.

Окрім цього, за військовими, захопленими в полон, зберігається виплата грошового забезпечення. Військовослужбовець може заздалегідь скласти у письмовій довільній формі особисте розпорядження про його виплату конкретним особам. Якщо такого розпорядження немає, грошове забезпечення виплачується подружжю, законним представникам дітей або батькам.

Які існують пільги для військовополонених

На військовополонених, які є військовослужбовцями або ветеранами війни також поширюються соціальні гарантії і пільги, передбачені:

Зазначений перелік не є вичерпним. Умови їхньої реалізації конкретизуються постановами Кабінету Міністрів України та наказами профільних міністерств. 

Як оформити статус та отримати допомогу

Для того, щоб скористатися передбаченими пільгами, необхідно спочатку оформити офіційний статус особи, позбавленої особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України. Для цього військовий, член його родини або законний представник має подати заяву до Мінрозвитку. 

До заяви потрібно додати наступні документи

  • довідку про перебування в місцях несвободи із зазначенням строку або документ про участь у добровольчому формуванні;
  • витяг з Єдиного державного реєстру досудових розслідувань (за наявності кримінального провадження стосовно особи);
  • повідомлення органів Сил безпеки та оборони стосовно особи. 

Спеціальна Комісія розглядає надані матеріали та приймає рішення про надання відповідного статусу. Після цього дані вносяться у Єдиний реєстр осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України.

як оформити статус особи, позбавленої особистої свободи

Зразок заяви, встановлений наказом Мінрозвитку від 21 січня 2025 року № 76, доступний за посиланням. Детальна процедура визначена ст. 3 та ст. 4 Закону та постановою КМУ «Деякі питання виконання Закону України «Про соціальний і правовий захист осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їхніх сімей» від 15 листопада 2022 року № 1281.

Джерело: офіційний сайт МОУ

28 березня

Тривалість відпустки без збереження зарплати за сімейними обставинами

Тривалість відпустки без збереження зарплати за сімейними обставинами

Лікарняні-2025: не хапайтеся за голову 4 квітня, читайте зараз

Держпраці зазначає, за сімейними обставинами та з інших причин працівнику може надаватися відпустка без збереження заробітної плати на термін, обумовлений угодою між працівником і роботодавцем, але не більше 30 календарних днів на рік (ст. 26 Закону «Про відпустки»).

Однак ст. 12 Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» дозволяє роботодавцеві протягом періоду дії воєнного стану на прохання працівника надавати йому відпустку без збереження заробітної плати без обмеження строку, встановленого Законом «Про відпустки». При цьому час перебування в такій відпустці до стажу роботи, що дає право на щорічну основну відпустку, не зараховується.

28 березня

Допомога застрахованим особам у разі переведення на легшу роботу

переведення на легшу роботу

Лікарняні-2025: не хапайтеся за голову 4 квітня, читайте зараз

Медичний висновок категорії «Переведення оcоби нa легшу роботу» формують за результатами експертизи тимчасової втрати працездатності:

  • для осіб з професійним захворюванням, захворюванням на туберкульоз;
  • осіб, які є бактеріоносіями.

Водночас, підставою для переведення нa легшу роботу є медичні записи про стан здоров’я (функцій організму) пацієнта та висновок лікуючого лікаря про тимчасову непрацездатність у випадку, якщо пацієнт непрацездатний за своїм місцем роботи, проте, може повноцінно виконувати іншу роботу без порушення процесу лікування.

Тимчасове переведення працівника на іншу роботу в зв’язку з професійним захворюванням призначає лікуючий лікар відповідно до Переліку професійних захворювань, затверджених постановою КМУ від 08.11.2000 № 1662.

У разі тимчасового переведення застрахованої особи відповідно до медичного висновку на легшу, нижчеоплачувану роботу, такій особі надається допомога по тимчасовій непрацездатності з першого дня за час такої роботи, але не більш як за два місяці.

Джерело: офіційний сайт ГУ ПФУ в Луганській області

28 березня

Літній час 2025: що врахувати бухгалтеру

літній час 2024

Лікарняні-2025: не хапайтеся за голову 4 квітня, читайте зараз

У неділю, 30 березня 2025 року о третій годині ранку стрілки годинника переведуть на одну годину вперед і Україна перейде на літній час.

Перехід на літній час у березні вплине на тривалість зміни та кількість відпрацьованих нічних годин для працівників, зміна у яких припадає на момент переведення стрілок годинника.

У табелі обліку використання робочого часу потрібно зазначити фактичну кількість відпрацьованих працівником годин. Тож якщо зміна закінчується о третій годині ранку чи раніше – переведення годинника на годину вперед не вплине на тривалість зміни. Натомість якщо зміна закінчується о 4:00 чи пізніше у табелі обліку використання робочого часу потрібно зазначати кількість відпрацьованих годин, зменшену на одну годину, – оскільки стрілки годинника перевели на одну годину вперед.

Бухгалтер, що нараховує зарплату, має перевірити чи відобразили у табелі обліку робочого часу фактичну кількість відпрацьованих годин. Адже якщо у ньому відобразили зайву годину і бухгалтер це пропустить, за цю годину буде зайво нарахована заробітна плата, зокрема оплата нічних. А це призведе до зайвого нарахування ЄСВ, утримання ПДФО і військового збору та в майбутньому вплине на розрахунок середньої зарплати для оплати днів відпустки, хвороби тощо.

28 березня

Неправомірне звільнення головбуха – поновлення на роботі через 2,5 років

Неправомірне звільнення головбуха – поновлення на роботі через 2,5 років Прощавай, Господарський кодексе! Як зміняться правила гри?

Головного бухгалтера звільнили 09.09.2022 у зв’язку із грубим порушенням трудових обов’язків, що призвело до втрати довіри до неї через порушення антикорупційного законодавства. Вона вважала звільнення незаконним, оскільки воно відбулося за двома правовими підставами одночасно, вона жодних зауважень від керівництва щодо своїх обов’язків не отримувала та не порушувала антикорупційне законодавство, до відповідальності за корупційні правопорушення притягнута не була.

Районний суд позов задовольнив частково, апеляційний суд не погодився з висновками районного суду, рішення скасував, ухвалив нове судове рішення про відмову у задоволенні позову, вважаючи, що головний бухгалтер порушила Антикорупційну програму роботодавця в частині повідомлення про родинні зв’язки з працівниками бухгалтерії.

Верховний Суд зауважив, що звільнення з підстав втрати довір’я (п. 2 ч. 1 ст. 41 КЗпП) можливо лише за умови, якщо працівник вчинив винні дії (умисно чи через необережність), які ставлять під сумнів його здатність виконувати обов’язки, пов’язані з матеріальними цінностями. Суд має перевірити наявність порушень, обґрунтованість доведення вини працівника та відповідність процедури звільнення нормам законодавства.

Важливим елементом застосування пункту 1 частини 1 статті 41 КЗпП є звільнення працівника за порушення, яке має ознаки одноразовості. Рішення компетентного органу власника і наказ про звільнення повинні містити чітко сформульоване одноразове порушення, яке стало підставою для звільнення.

Під час розгляду справи з’ясували, що до посадових обов’язків головного бухгалтера не входило безпосереднє обслуговування грошових та товарних цінностей. Наказ про звільнення позивачки не містив:

  • конкретного формулювання одноразового грубого порушення, яке стало підставою для її звільнення;
  • формулювання невиконаного обов’язку позивачки, який входить до кола її трудових обов’язків.

Тож Верховний Суд скасував постанову апеляційного суду, рішення районного суду змінив та виклав його мотивувальну частину щодо вимог про визнання незаконним та скасування наказу про звільнення, поновлення головного бухгалтера на роботі.

Детальніше у тексті постанови Верховного Суду від 13.02.2025 у справі № 757/26467/22.

28 березня

З педпрацівниками-пенсіонерами укладають безстроковий трудовий договір

З педпрацівниками-пенсіонерами укладають безстроковий трудовий договір Лікарняні-2025: не хапайтеся за голову 4 квітня, читайте зараз

Керівники державних і комунальних закладів загальної середньої освіти починаючи з 07.02.2023 зобов’язані укладати з педагогічними працівниками, яким виплачується пенсія за віком, безстроковий трудовий договір, оскільки норма, яка передбачала роботу таких працівників за строковим трудовим договором, втратила чинність відповідно до Рішення Конституційного Суду України у справі № 1-5/2020 (118/20).

Звільнення таких працівників після цієї дати у зв’язку із закінченням строку дії трудового договору є незаконним 19 лютого 2025 року Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу ліцею у справі за позовом про поновлення на роботі та зобов’язання вчинити дії.

У червні 2020 року педпрацівницю перевели на строковий трудовий договір на один рік, з подальшим продовженням договору у серпні 2021 року та у вересні 2022 року. У 2023 році вона звернулася до відповідача із заявами з проханням переукласти договір на безстроковий, посилаючись на рішення Конституційного Суду України від 07.02.2023 № 1-р/2023, але отримала відмову. Її звільнили 25.08.2023 у зв’язку з закінченням строку трудового договору. Вона вважала своє звільнення незаконним, оскільки з 07.02.2023 строковий трудовий договір став недійсним згідно з рішенням Конституційного Суду України і вона має право на укладання безстрокового договору.

Суд першої інстанції задовольнив позов, мотивуючи рішення тим, що після ухвалення Рішення Конституційного Суду України від 07.02.2023 № 1-р/2023 у справі № 1-5/2020 (118/20) у відповідача виник обов’язок перевести позивачку на безстроковий договір, а тому наказ про її звільнення не може вважатися законним і є таким, що порушує її права на працю.

Постановою апеляційного суду рішення місцевого суду в частині задоволення вимоги про зобов’язання відповідача укласти безстроковий договір шляхом винесення відповідного наказу скасовано і ухвалено нове судове рішення про відмову у задоволенні позову в цій частині. Постанову мотивовано тим, що висновок суду першої інстанції в частині незаконного звільнення позивачки є обґрунтованим і відповідає вимогам закону та встановленим у справі обставинам. Разом з тим вимога позивачки про зобов’язання відповідача укласти з нею безстроковий трудовий договір шляхом винесення відповідного наказу не є належним способом захисту порушеного права позивачки.

Верховний Суд погодився з висновками судів першої та апеляційної інстанцій в частині вирішення позовних вимог про поновлення на роботі з огляду на таке.

Рішенням Конституційного Суду України від 07.02.2023 № 1-р/2023 у справі № 1-5/2020 (118/20) визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним) абзац 3 частини 2 статті 22 Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX, згідно з яким «педагогічні працівники державних і комунальних закладів загальної середньої освіти, які досягли пенсійного віку та яким виплачується пенсія за віком, працюють на основі трудових договорів, що укладаються строком від одного до трьох років».

Починаючи з 07.02.2023 у відповідача виник обов’язок перевести позивачку зі строкового трудового договору на безстроковий, невиконання якого призвело до порушення трудових прав позивачки.

Детальніше у тексті постанови Верховного Суду від 19.02.2025 у справі № 339/530/23.

27 березня

Рада прийняла Закон щодо удосконалення надомної та дистанційної роботи

Рада прийняла Закон щодо удосконалення надомної та дистанційної роботи

Лікарняні-2025: не хапайтеся за голову 4 квітня, читайте зараз

Прийнятий законопроєкт № 10164-1 від 06.11.2023:

  • має забезпечити правову визначеність у разі необхідності роботодавця направити надомних або дистанційних працівників у відрядження, якщо така можливість передбачена трудовим договором про надомну або дистанційну роботу; та
  • створити сприятливі умови роботи для батьків, чиї діти навчаються дистанційно у закладах загальної середньої освіти.

Пропонують доповнити Кодекс законів про працю України положеннями щодо випадків:

  • направлення у службові відрядження надомних та дистанційних працівників, якщо це передбачене трудовим договором;
  • переведення працівника на надомну або дистанційну роботу, у зв’язку з навчанням дитини віком до 14 років дистанційно, за погодженням із роботодавцем.

Закон сприятиме:

  • відновленню порушених прав надомних та дистанційних працівників при необхідності їх відправлення у службові відрядження;
  • правовій визначеності для роботодавців у разі необхідності відправлення у службові відрядження надомних або дистанційних працівників;
  • створенню належних умов для роботи батьків, у разі навчання дитини за дистанційною формою здобуття освіти у закладах загальної середньої освіти.

Джерело: Telegram-канал ВРУ

27 березня

Мова агресора в закладі освіти = позапланова перевірка та покарання керівника

Мова агресора в закладі освіти = позапланова перевірка та покарання керівника Лікарняні-2025: не хапайтеся за голову 4 квітня, читайте зараз

Нещодавно до освітнього омбудсмена звернувся військовий, який повідомив, що у приміщенні та на території закладу загальної середньої освіти Київщини проводять спортивні заняття російською мовою.

Заявник просив перевірити компетентність керівника закладу освіти, який дозволяє це у закладі освіти. Він цікавився, на яких правах там проводять заняття, з ким це узгоджено, чи сплачують податки та чи отримує заклад освіти якусь неправомірну фінансову вигоду.

Освітній омбудсмен звернулася до заявника і попросила надати інформацію, яка би підтверджувала його слова.

Оскільки під час розгляду звернення завжди запитують позицію обох сторін, то щоб з’ясувати усі обставини ситуації надіслали лист до закладу. У відповідь отримали дуже коротке пояснення: «освітній процес у закладі забезпечується виключно державною мовою, приміщення закладу освіти в оренду третім особам не передаються».

Згодом заявник надав підтвердження фактів, що спортивні заняття проведять у закладі російською мовою. Також він повідомив, що керівник закладу освіти просив його відкликати звернення до освітнього омбудсмена.

Після цього освітній омбудсмен повторно звернулася до закладу освіти, щоб отримати більше інформації про ситуацію.

Керівник закладу освіти повідомив, що жодних договорів оренди приміщення не укладали, спортивні заняття проводили в позаурочний час, їх відвідували діти шкільного віку та дорослі.

Заняття мали «фізкультурно-оздоровчу спрямованість, а не розважально-комерційну». Також директор зазначив, що не узгоджував їх проведення із органом управління освітою у громаді. Більше такі заняття не проводять.

Освітній омбудсмен опрацювала акаунти у соціальних мережах особи, що надає фізкультурно-оздоровчі послуги, і з’ясувала, що усі послуги надаються на платній основі, а акаунти ведуть мовою країни-агресора.

Вона надіслала листи до управління освіти у громаді, щоб притягнути до відповідальності керівника закладу освіти, а також до Державної служби якості освіти у Київській області, щоб провести перевірку в закладі.

Нагадаємо підстава для позапланової перевірки закладу освіти – звернення освітнього омбудсмена (ч. 5 ст. 69 Закону України від 05.09.2017 № 2145-VIII «Про освіту»).

Також освітній омбудсмен надіслала звернення до Уповноваженого із захисту державної мови щодо перевірки за цим фактом.

Освітній омбудсмен співпрацює з органами влади та правоохоронними органами, і якщо виявляє правопорушення, то реагує на нього.

Державна мова в Україні – українська. Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України – визначає стаття 10 Конституції України. Українська мова як державна – обов’язковий засіб спілкування в публічних сферах суспільного життя. Однією із них є сфера освіти, що передбачено Законом України «Про забезпечення функціонування української мови як державної».

Саме державна мова є мовою публічних заходів (ст. 29 Закону України від 25.04.2019 № 2704-VIII «Про забезпечення функціонування української мови як державної»).

Публічними заходами для цілей цього Закону є, зокрема:

  • збори;
  • конференції;
  • мітинги;
  • виставки;
  • навчальні курси;
  • семінари;
  • тренінги;
  • дискусії;
  • форуми;
  • а також інші заходи, доступні або відкриті для учасників таких заходів вільно чи за запрошенням, за плату чи безоплатно, постійно, періодично, одноразово або час від часу, що організовують повністю або частково органи державної влади, органи місцевого самоврядування, державні установи, організації, а також суб’єкти господарювання, власники (засновники, учасники, акціонери) яких є держава або територіальна громада незалежно від частки цієї власності.

Як формальні заняття у закладах освіти (уроки, лекції, семінарські заняття), так і виховні та культурно-просвітницькі, які вони організовують (форуми, семінари, виставки, екскурсії, квести, практикуми, тренінги, творчі вечори тощо), мають бути українськомовними.

Всі заходи, які відбуваються в закладі освіти, як установі комунальної форми власності мають проводити державною мовою.

27 березня

Приклад розрахунку податків за найманого працівника від ДПС

Приклад розрахунку податків за найманого працівника від ДПС

Лікарняні-2025: не хапайтеся за голову 4 квітня, читайте зараз

ДПС зазначає, роботодавець, який наймає працівника на роботу зобов'язаний його офіційно працевлаштувати, та:

  • при укладенні усного трудового договору необхідно отримати від особи добровільну згоду у вигляді заяви про прийняття на роботу;
  • розмір заробітної плати визначається за згодою сторін, але не нижче законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати (з 1 квітня 2024 — 8 000 грн);
  • видати наказ про прийняття на роботу працівника;
  • подати до ДПС повідомлення про прийняття працівника на роботу, за місцем обліку платника, через Електронний кабінет платника (форма повідомлення затверджена постановою КМУ від 17.06.2015 № 413).

При виплаті місячної зарплати роботодавець зобов'язаний з нарахованої зарплати утримати та перерахувати до бюджету:

Приклад розрахунку податків за найманого працівника

Приклад

При нарахуванні зарплати в розмірі 15 000 грн роботодавець має утримати з працівника ПДФО (18 %) — 2 700 грн, військовий збір (5 %) — 750 грн та виплатити працівнику 11 500 грн. Окрім того, роботодавець за найманого працівника має щомісячно сплачувати із зарплати єдиний внесок у розмірі 22 %, але не менше мінімального страхового внеску (1 760 грн). Із зарплати 15 000 грн необхідно сплатити 3 300 грн єдиного внеску.

Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС в Івано-франківській області

27 березня

Як подати корегуючу заявку-розрахунок на зменшення суми лікарняних

Як подати корегуючу заявку-розрахунок на зменшення суми лікарняних

Лікарняні-2025: не хапайтеся за голову 4 квітня, читайте зараз

ПФУ зазначає, у разі, якщо сума отриманих страхувальником страхових коштів перевищує фактичні витрати на надання страхових виплат, то:

  • невикористані страхові кошти повертаються протягом трьох робочих днів на окремий рахунок Пенсійного фонду України; та
  • до територіального органу Пенсійного фонду України обласного управління за місцем обліку страхувальника надсилається письмове пояснення причин повернення коштів (ч. 1 ст. 26 Закону «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування»).

ПФУ технічно реалізував можливість формування страхувальниками в особистому кабінеті на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду корегуючих заяв-розрахунків. 

Отже, у випадку виявлення страхувальником помилки при розрахунку виплати у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, яка призвела до завищення нарахованої суми лікарняних та отримання зайвих страхових коштів, страхувальнику потрібно:

  • сформувати корегуючу заяву-розрахунок за типом корегування «Корегування зменшення» до заяви-розрахунку, яка:
  • вже була профінансована; та
  • перебуває у статусі «Оплачено» (із зазначенням у відповідних полях правильної суми страхової виплати, що нарахована на підставі листка непрацездатності застрахованої особи).

Водночас до сформованої заяви-розрахунку необхідно:

  • додати скановану копію платіжного документа, яким підтверджується факт повернення зайво отриманих страхових коштів на рахунок ПФУ; та
  • вибрати причину розбіжності суми у відповідній графі онлайн-форми.

А тепер дивімося алгоритм, як подати корегуючу заяву-розрахунок

1. Зайдіть в особистий кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг ПФУ

вхід до особистого кабінету страхувальника

2. На панелі зліва оберіть розділ «Заява-розрахунок»

Розділ Заява-розрахунок

3. У вікні, що спливе, натисніть «Пошук» та з випадаючого списку скопіюйте номер заяви-розрахунку, яку потрібно відкорегувати

Заявка-розрахунок на зменшення суми лікарняних

4. Далі натисніть кнопку «Створити нову» та оберіть опцію «Корегуюча ЗР»

Корегуюча ЗР

5. У новому вікні введіть попередньо скопійований номер заяви-розрахунку, щодо якої необхідно зробити корегування та натисніть «Продовжити»

Корегування заяви

6. При формуванні корегуючої заяви-розрахунку оберіть необхідний тип корегування з переліку: «Корегування зменшення» або «Корегування збільшення», або «Корегування несумових параметрів». Натисніть «Продовжити»

Тип корегування заяви

7. Після цього у «Додатку про тимчасову непрацездатність» натисніть піктограму з олівцем

Як подати корегуючу заявку-розрахунок на зменшення суми лікарняних

8. У листку непрацездатності, який з’явиться на екрані, у полі «Сума (в гривнях з копійками) (всього)» введіть новий коректний запис (повну правильну суму, якщо обрано опцію «Корегування збільшення» або сторнуючий (від’ємний) запис із знаком «-», якщо обрано «Корегування зменшення»). Відповідні чисельні значення внесіть в поле «Сума (в гривнях з копійками) (у т.ч. за рахунок коштів Фонду)»

корегуюча заявка-розрахунок на зменшення суми лікарняних

Якщо обрано опцію «Корегування несумових параметрів», внесіть виправлену інформацію в поле, яке потребує корегування (наприклад, в реквізити лікарняного, дані про стаж, причину непрацездатності, прізвище тощо).

Важливо: до корегування зменшення має бути прикріплено скановану копію платіжного доручення, згідно з яким проведено повернення коштів.

9. Внесіть дані в поле «Причина розбіжності суми», обравши відповідний запис із випадаючого списку або введіть причину, яка не передбачена в автоматичному режимі, в поле «Причина розбіжності суми – інше». Натисніть «Продовжити»

Як внести дані в поле Причина розбіжності суми

10. Після внесення корегуючих даних, натисніть кнопку «Сформувати заяву–розрахунок»

 кнопка Сформувати заяву–розрахунок

11. Перевірте сформовану заяву-розрахунок та натисніть кнопку «Підписати та відправити в ПФУ»

Перевірка сформованої заяви-розрахунку

12. Корегуюча заява-розрахунок набуває статусу «В опрацюванні». Після її прийняття Фондом корегуюча заява-розрахунок набуває статусу «Прийнято»

Джерело: сторінка ПФУ у Facebook, офіційний сайт ПФУ

27 березня

ЄСВ за період позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України

ЄСВ за період позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України

Лікарняні-2025: не хапайтеся за голову 4 квітня, читайте зараз

Законом визначено, що за весь період позбавлення особи особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України та протягом шести місяців після її звільнення Пенсійний фонд згідно з даними Єдиного реєстру таких осіб нараховуватиме ЄСВ у розмірі мінімального страхового внеску. ЄСВ сплачуватимуть за цих осіб за рахунок коштів державного бюджету.

Однак, Закон від 27.02.2025 № 4280-IX введуть в дію з 01.01.2026.

Тож якщо така особа працює в установі, наразі період її позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України та протягом шести місяців після її звільнення не буде зараховано до страхового стажу, адже ЄСВ за цей період не сплачено. 

27 березня

Держаудитслужба під час контролю коштів Ukraine Facility застосовуватиме досвід французьких колег

Держаудитслужба під час контролю коштів Ukraine Facility застосовуватиме досвід французьких колег Прощавай, Господарський кодексе! Як зміняться правила гри?

Програма включала щоденні зустрічі з керівництвом Держаудитслужби, керівниками самостійних структурних підрозділів, її міжрегіональних територіальних органів, представниками Мінекономіки, Мінфінe та інших відомств.

Сторони обмінялися досвідом щодо проведення заходів державного фінансового контролю, представити інструменти, методи та процеси контролю державних закупівель, заслухати тему уникнення подвійного фінансування та конфлікту інтересів, а також долучилися до обговорення тематичного дослідження щодо особливостей контролю за державними закупівлями України та Франції.

Зокрема, у рамках місії французька сторона представила План відновлення та стійкості Франції, включно з реформами та державними інвестиційними проєктами, реалізацію яких заплановано за підтримки європейського Фонду відновлення та стійкості (RRF) на 2021–2026 роки. Цей фонд надає гранти та позики для підтримки реформ та інвестицій у країнах-членах ЄС. Зокрема, він відіграв вирішальну роль у допомозі Європі вийти сильнішою після кризи COVID-19, допомагає забезпечити перехід на «зелену» енергетику та сприяє цифровій трансформації суспільства.

Як зазначила голова Держаудитслужби Алла Басалаєва, для українських аудиторів був особливо цікавим досвід французьких колег щодо організації контролю коштів RRF, оскільки структура фонду Ukraine Facility побудована за принципом діяльності Фонду відновлення та стійкості.

«Досвід французьких колег дозволить Держаудитслужбі значно ефективніше виконувати повноваження як ключового контролера європейських коштів в рамках Ukraine Facility. Тому хотілося б подякувати партнерам з агенції міжнародного технічного співробітництва Expertise France, а також – Національному органу аудиту європейських фондів і Генеральній інспекції фінансів Франції за матеріали, якими вони поділилися в межах місії. Такі зустрічі допомагають трансформувати та посилити систему фінансового контролю в Україні, наближаючи її до стандартів ЄС », – резюмувала Алла Басалаєва під час заключної сесії.

Нагадаємо, що Французька агенція Expertise France допомагає Держаудитслужбі переходити на євростандарти фінансового контролю. Відповідний Меморандум про співробітництво 6 березня 2024 року підписали голова Держаудитслужби Алла Басалаєва та генеральний директор французької агенції технічного співробітництва Expertise France Жеремі Пеллє.

Документ передбачає розширення співпраці з французькими колегами як у частині боротьби з шахрайством та іншими фінансовими порушеннями, що можуть впливати на фінансові інтереси ЄС, так і щодо зміцнення потенціалу Держаудитслужби в проведенні державного фінансового контролю.

Агенція міжнародного технічного співробітництва Expertise France входить до групи Французького агентства розвитку та підпорядковується Міністерству Європи та закордонних справ і Міністерству економіки, фінансів, промислового суверенітету та диджиталізації Франції.

За інформацією Держаудитслужби

26 березня

Деяким українцям спростили порядок отримання пенсій і страхових виплат

Деяким українцям спростили порядок отримання пенсій і страхових виплат

Лікарняні-2025: не хапайтеся за голову 4 квітня, читайте зараз

Раніше деякі категорії пенсіонерів мали окремий алгоритм отримання пенсійних виплат, зокрема:

  • особи, які отримали довідку ВПО до 24 лютого 2022 року; та
  • громадяни, які виїхали за кордон після цієї дати; або
  • проживають на тимчасово окупованих територіях (ТОТ).

Це ускладнювало отримання коштів. Для врегулювання ситуації Уряд ухвалив зміни, які встановлюють єдині умови виплати пенсій для всіх громадян України, незалежно від їх місцезнаходження: в Україні, на ТОТ чи за кордоном. Відтепер такі пенсіонери можуть отримати свої пенсії на рахунок будь-якого банку України, а не лише Ощадбанку, як було до цього.

Також встановили, що:

  • для отримання пенсійних виплат громадяни, які тимчасово проживають за кордоном або проживають на ТОТ, мають раз на рік проходити фізичну ідентифікацію. Проходити фізичну ідентифікацію потрібно щороку до 31 грудня;
  • якщо пенсіонери проживають на ТОТ, вони мають здійснювати мінімум одну фінансову операцію на своєму рахунку кожні шість місяців за умови, якщо в ці півроку пенсіонери не проходили фізичну ідентифікацію. Такі вимоги встановили для підтвердження того, що пенсіонер, який проживає за межами підконтрольної території України (наприклад, на ТОТ або за кордоном) — живий, і кошти пенсії зі своєї картки отримує саме він.

Увага: виплата пенсій громадянам на ТОТ та тим, які виїхали з ТОТ, відбувається за умови підтвердження інформації про неодержання пенсії від рф. Для цього необхідно написати заяву на ПФУ в довільній формі про неодержання пенсії від рф, та подати до ПФУ.

Що таке фізична ідентифікація

Фізична ідентифікація — це процедура однозначного встановлення фізичної особи в один із зручних для людини способів, що здійснюється віддалено або особисто. Це міжнародна практика встановлення особи, щоб перевірити, що особа жива і кошти отримує саме та людина, якій вони призначені. Процедура діє в Україні з 2004 року для всіх отримувачів соціальних виплат. Більшість громадян проходять ідентифікацію, навіть не помічаючи цього, адже вона відбувається в момент контакту з листоношею, органом ПФУ чи банком, де відкрито рахунок.

Як пройти фізичну ідентифікацію

Пройти ідентифікацію можна у декілька способів:

  • офлайн, якщо особа перебуває в Україні на підконтрольній території і має можливість звернутись особисто;
  • онлайн, якщо особа знаходиться за кордоном або на ТОТ.

Водночас при собі потрібно мати:

  • документ, що посвідчує особу (паспорт громадянина України або закордонний) як отримувача виплати або як законного представника/помічника отримувача виплати;
  • у випадку дитини – свідоцтво про народження дитини;
  • відкритий рахунок у будь-якому банку України чи картку, на яку надходить пенсія;
  • пенсійне посвідчення.

Спосіб №1

Особисто відвідати орган ПФУ або банк, де відкрито пенсійний рахунок. Громадяни за кордоном можуть особисто звернутись до закордонної дипломатичної установи України та отримати документ про посвідчення факту, що особа є живою. Потім написати заяву в довільній формі про продовження виплати пенсій та разом з документом відправити поштою на відділення ПФУ за місцем реєстрації.

Спосіб №2

Віддалено авторизуватись в електронному кабінеті ПФУ за допомогою «Дія.Підпис» (Дія ID, інструкція створення за посиланням).

Спосіб №3

Пройти ідентифікацію по відеозв'язку. Для цього необхідно:

  • зайти на портал електронних послуг ПФУ;
  • натиснути на вкладку «Ідентифікація у режимі відеоконференцзв’язку» у верхній частині екрана;
  • заповнити усі позначені зірочкою поля форми, яка зʼявиться на екрані, а саме:
  • ввести особисті дані й дані документа, що посвідчує особу;
  • вказати адресу електронної пошти та номер телефону для звʼязку з фахівцем ПФУ;
  • обрати зручний спосіб проведення відеоідентифікації через: Google Meet, Signal, Skype, Telegram, Viber, WhatsApp або Zoom;
  • вказати, якщо необхідно, про потребу перекладу жестовою мовою чи фізичного супроводу персонального помічника/асистента;
  • дати згоду на передачу особистих даних та натиснути «Подати заяву».

Відеоідентифікація відбувається не раніше ніж за 10 робочих днів і не пізніше ніж 30 календарних днів з дати подання заяви. Працівник ПФУ зв'яжеться з особою для узгодження часу та способу проведення відеоідентифікації.

Під час відеоідентифікації фахівець ПФУ:

  • звіряє особу одержувача з фото, яке містить документ, що посвідчує особу власника; або
  • звіряє особу представника/помічника з документом, що підтверджує його повноваження.

Відеофіксація проводиться так, щоб відеозображення давали змогу розпізнати одержувача/представника/помічника та деталі ідентифікаційного документа (фото, дані).

Що буде, якщо особа не пройде фізичну ідентифікацію

Якщо особа не вийде на зв'язок із ПФУ і не пройде ідентифікацію в один із запропонованих способів вище, на її банківський рахунок/картку пенсія не перераховуватиметься. Після проходження ідентифікації протягом року, виплата пенсії відновиться з дати її припинення.

Що робити, якщо особі припинили виплату пенсії

Вірогідно, виплату пенсії припинили або через те, що особа не пройшла вчасно ідентифікацію, або — якщо особа проживає на ТОТ, — по її банківському рахунку не було руху коштів більше шести місяців.

Для відновлення пенсійних виплат (якщо виплату пенсій припинено до 20 березня 2025 р.) особі необхідно написати заяву до ПФУ про поновлення виплат, де зазначити банківський рахунок, на який необхідно здійснювати виплати, та пройти фізичну ідентифікацію.

Заява подається особисто або онлайн, зокрема, з використанням віддаленого кваліфікованого електронного підпису «Дія.Підпис» («Дія ID»), створеного за допомогою мобільного додатка Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (Дія), або через веб-портал електронних послуг ПФУ із подальшим проходженням фізичної ідентифікації у режимі відеоконференцзв’язку.

Люди, які перебувають за кордоном, можуть надіслати цю письмову заяву із документом про посвідчення факту, що фізична особа є живою, звичайною поштою за місцем реєстрації.

Для поновлення виплати пенсії через непроходження фізичної ідентифікації, необхідно пройти фізичну ідентифікацію.

ПФУ ухвалить рішення про поновлення виплати пенсії, якщо особа пройшла фізичну ідентифікацію протягом року з дати припинення виплати. Якщо особа звернеться пізніше, то потрібно пройти ідентифікацію та подати до ПФУ заяву про поновлення пенсії. Це можна зробити особисто або онлайн з використанням електронного підпису «Дія.Підпис» («Дія ID»).

Джерело: офіційний сайт Мінсоцполітики

26 березня

Порядок зупинення дії положень колдоговору змінили

Знову планують уточнити Порядок зупинення дії положень колдоговору

Лікарняні-2025: не хапайтеся за голову 4 квітня, читайте зараз

За повідомленням Ярослава Железняка, 26.03.2025 ВРУ прийняла за основу законопроєкт № 12291-1 від 20.12.2024.

Нагадаємо, що у Раді реєстрували два законопроєкти, якими пропонували уточнити Порядок зупинення дії окремих положень колективних договорів під час воєнного стану:

  • проєкт Закону «Про внесення змін до статті 11 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» щодо порядку зупинення дії окремих положень колективного договору» № 12291 від 06.12.2024 (далі — законопроєкт № 12291);
  • проєкт Закону «Про внесення змін до статті 11 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» щодо зупинення дії окремих положень колективного договору» № 12291-1 від 20.12.2024 (далі — законопроєкт № 12291-1).

Законопроєктомом № 12291 пропонували уточнити порядок зупинення дії окремих положень колективного договору, передбачений Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».

Зокрема, запровадити норму про обов’язкове проведення консультацій із стороною працівників в порядку, визначеному колективним договором, угодою.

Тоді як законопроєкт № 12291-1 — альтернатива законопроєкту № 12291.

Ним:

  • запровадять норму, що дію положень колективного договору можна зупинити тільки за взаємною згодою сторін колективного договору у порядку визначеному законом та цим колективним договором;
  • передбачать, що протягом трьох місяців з моменту набрання чинності цим Законом сторони колективного договору проводять колективні переговори щодо поновлення окремих зупинених положень колективного договору.

26 березня

В Україні планують змінити порядок медоглядів водіїв

В Україні планують змінити порядок медоглядів водіїв

Лікарняні-2025: не хапайтеся за голову 4 квітня, читайте зараз

Проєкт Закону № 13131 від 24.03.2025 покликаний створити законодавче підґрунтя для:

  • впровадження нового процесу медичного обстеження кандидатів у водії та водіїв; а також
  • інтеграції електронного медичного висновку щодо допуску до керування транспортним засобом для водіїв відповідно до їх належності до груп.

Проєктом Закону пропонують внести зміни до:

Зміни передбачають:

  • впровадження цифрових рішень для процесу проходження медичного обстеження чи медичного огляду; 
  • розподіл водіїв та кандидатів у водії, які мають проходити медичне обстеження та медичний огляд, на 2 групи.

До групи І пропонують віднести:

  • осіб, які використовуватимуть транспортний засіб категорій А, А1, А2, АМ, В, В1 і ВЕ для власних потреб; а також
  • кандидатів у трактористи-машиністи та трактористів-машиністів.

До групи ІІ пропонують віднести:

  • осіб, які використовуватимуть транспортний засіб категорій С, СЕ, СІ, С1Е, D, DЕ, D1 і D1Е для власних потреб; а також
  • водіїв, які належать до персоналу автомобільного перевізника та автомобільних самозайнятих перевізників.

Проєктом Закону пропонують:

  • встановити, що водій (кандидат у водії) за результатами медичного обстеження буде отримувати електронний медичний висновок про допуск або недопущення за станом здоров’я до керування транспортним засобом відповідної групи, у якому (за необхідності) зазначатимуться умови допуску;
  • встановити, що медичний висновок для водія або кандидата у водії формується та видається за результатами медичного обстеження, а медичний огляд водія проводитиметься для водіїв транспортних засобів при:
  • проведенні щозмінного передрейсового, післярейсового медичного огляду,
  • проходженні щорічного профілактичного медичного огляду (водії, що перевозять харчову продукцію та працівники дорожньо-транспортного комплексу); а також
  • проведенні огляду на стан сп’яніння, що проводиться медичним працівником у закладі охорони здоров’я у разі відмови водія транспортного засобу від проходження огляду на стан сп’яніння на місці зупинки транспортного засобу, або його незгоди з результатами огляду, проведеного поліцейським за допомогою спеціальних технічних засобів у разі підозри на стан сп’яніння згідно з ознаками такого стану;
  • замінити застарілу систему видачі паперової медичної довідки водія на електронний медичний висновок, запровадивши відповідне базове регулювання;
  • актуалізувати застарілі норми щодо навчання водіїв домедичної допомоги потерпілим внаслідок травм, отриманих під час дорожньо-транспортної пригоди;
  • уточнити права і обов’язки водія транспортного засобу щодо проходження медичного обстеження відповідно до порядку, що встановлюється МОЗ та МВС за наявних визначених законодавством критеріїв.

Внесення запропонованих змін потребує також внесення змін до ст. 129 Кодексу України про адміністративні правопорушення, відповідні зміни до якого пропонують внести окремим законопроєктом, який має розглядатися ВРУ одночасно з цим проєктом Закону.

Джерело: проєкт Закону № 13131 від 24.03.2025

26 березня

Як тимчасово перевести працівника на іншу роботу

Як тимчасово перевести працівника на іншу роботу

Прощавай, Господарський кодексе! Як зміняться правила гри?

Держпраці нагадує, роботодавець має право перевести працівника строком до одного місяця на іншу роботу, не обумовлену трудовим договором, без його згоди, якщо вона не протипоказана працівникові за станом здоров’я, лише для:

  • відвернення або ліквідації наслідків стихійного лиха, епідемій, епізоотій, виробничих аварій; а також
  • інших обставин, які ставлять або можуть поставити під загрозу життя чи нормальні життєві умови людей, з:
  • оплатою праці за виконану роботу; але
  • не нижчою, ніж середній заробіток за попередньою роботою.

Та навіть за таких обставин забороняється тимчасове переведення на іншу роботу:

  • вагітних жінок;
  • жінок, які мають дитину з інвалідністю або дитину віком до 6 років;
  • осіб віком до 18 років без їх згоди.

26 березня

Звітувати упродовж війни будемо по-новому: пропозиції законопроєкту

Уряд підтримав повернення обов'язкової статистичної звітності

Прощавай, Господарський кодексе! Як зміняться правила гри?

Нардепи розповідають, що розробили, законопроєкт від 24.03.2025 № 13132 (далі – законопроєкт № 13132), щоб отримувати статистичну інформацію під час воєнного стану або стану війни для забезпечення держорганів об’єктивною офіційною державною статистичною інформацією.

Вона необхідна щоб:

  • підвищити обороноздатність;
  • забезпечити сталий розвиток, економічний добробут та права людини;
  • Україна виконувала зобов’язання в рамках чинних міжнародних угод.

Законопроєктом № 13132 планують внести зміни до Закону України «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» від 03.03.2022 № 2115-IX (далі – Закон № 2115-IX).

Зміни, які внесуть у Закон № 2115-IX не зобов’язуватимуть подавати статистичну, фінансову та іншу звітність протягом трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану або стану війни.

Винятки – підприємства оборонно-промислового комплексу, які подаватимуть звітність упродовж трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану або стану війни.

Особи, що знаходяться на території активних бойових дій або тимчасово окупованих територіях, подаватимуть статистичну, фінансову та іншу звітність, що провести державні статистичні спостереження протягом трьох місяців після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації за весь період неподання звітності.

До осіб, що знаходяться на території активних бойових дій або на територіях, які включені до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань тимчасово окупованих територій, не застосовують заходи впливу за неподання чи несвоєчасне подання звітності у період бойових дій або тимчасової окупації та протягом трьох місяців після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації.

Увага: це не поширюватиметься на осіб, які змінили своє місцезнаходження та їх новим місцезнаходженням стали території активних бойових дій або тимчасово окуповані території, які включені до відповідного переліку територій, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань тимчасово окупованих територій (крім випадків зміни місцезнаходження до дати включення відповідної території до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань тимчасово окупованих територій).

У Прикінцевих положеннях законопроєкту визначили, що особи, які раніше не подавали фінансову та статистичну звітність (разом із відповідними аудиторськими звітами), мають зробити це протягом трьох місяців з дня набрання чинності законом.

Це стосується і звітів про управління та платежі на користь держави, якщо їх варто подавати за законодавством.

Виняток – особи, чиє місцезнаходження знаходиться на територіях активних бойових дій або тимчасово окупованих територіях, відповідно до затвердженого переліку.

26 березня

Чи є понаднормовою роботою збільшення робочого часу

Чи є понаднормовою роботою збільшення робочого часу

Прощавай, Господарський кодексе! Як зміняться правила гри?

Ні. Для працівників критичної інфраструктури нормальна тривалість робочого часу у період дії воєнного стану може бути збільшена:

  • до 60 годин на тиждень; та
  • 40 годин на тиждень для працівників, яким відповідно до законодавства встановлюється скорочена тривалість робочого часу.

Водночас норма ч. 1 ст. 65 КЗпП (граничні норми застосування надурочних робіт) у період дії воєнного стану не застосовується (ст. 6 Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»).

Оплата праці здійснюється у розмірі, збільшеному пропорційно до збільшення норми праці.

Джерело: офіційний сайт Східного міжрегіонального управління Держпраці

26 березня

🌞Шпалери для робочого стола, які нагадають про всі дедлайни

Календар бухгалтера на квітень – оберіть шпалери робочого стола ⚡Клік – і дедлайни завжди перед очима

Колеги, лише подивіться на цю красу! Навіть у темні часи треба шукати щось світле та оточувати себе ним.

Тож ось редакція нашого порталу та е-журналів «Головбух Бюджет» й «Головбух Праця та Зарплата» підготувала для вас промінчик тепла. Нехай він зігріває вас своїм теплом і наповнює силами. Обирайте та встановлюйте календар фоном робочого стола. Буде гарно і практично, бо на календарях – підказки для вас❤️

❤️
Календар бухгалтера на квітень – оберіть шпалери робочого стола Календар бухгалтера на квітень – оберіть шпалери робочого стола
⚡Клік – і дедлайни завжди перед очима ⚡Клік – і дедлайни завжди перед очима

26 березня

ДПС оновила довідник типів об’єктів оподаткування

ДПС оновила довідник типів об’єктів оподаткування

Довідник типів об’єктів оподаткування ДПС структурувала у алфавітному порядку. Наразі він містить 451 позицію.

Довідник типів об’єктів оподаткування ДПС оновила станом на 19.03.2025. 

26 березня

Оновіть бібліотеки із кваліфікованими сертифікатами відкритих ключів КНЕДП Казначейства до 01.04.2025

Оновіть бібліотеки із кваліфікованими сертифікатами відкритих ключів КНЕДП Казначейства до 01.04.2025 Прощавай, Господарський кодексе! Як зміняться правила гри?

Довірчий список доповнили новими кваліфікованими сертифікатами відкритих ключів КНЕДП Казначейства для надання кваліфікованих електронних довірчих послуг:

  • кваліфікована електронна довірча послуга формування, перевірки та підтвердження чинності кваліфікованого сертифіката електронного підпису чи печатки за алгоритмом ДСТУ 4145-2002;
  • кваліфікована електронна довірча послуга формування, перевірки та підтвердження кваліфікованої електронної позначки часу – два сертифікати за алгоритмом ДСТУ 4145-2002.

Ці кваліфіковані сертифікати відкритих ключів КНЕДП Казначейства діятимуть із 01.04.2025.

Тому в найкоротший термін оновіть бібліотеки із кваліфікованими сертифікатами відкритих ключів КНЕДП Казначейства.

Кваліфіковані сертифікати відкритих ключів КНЕДП Казначейства завантажте за посиланням.

За інформацією КНЕДП Казначейства

25 березня

Порядок оцінювання повсякденного функціонування особи для військовослужбовців

Порядок оцінювання повсякденного функціонування особи для військовослужбовців

Кого стосується оцінювання

Процедура оцінювання повсякденного функціонування особи проводиться також для:

  • військовослужбовців;
  • поліцейських та осіб рядового і начальницького складу Національної поліції України (НПУ);
  • прикордонників Державної прикордонної служби України;
  • рятувальників Державної служби України з надзвичайних ситуацій;
  • співробітників Служби безпеки України та інших відомств.

Ці особи мають право на проходження оцінювання, зокрема для:

  • визначення інвалідності; та
  • встановлення ступеня втрати професійної працездатності.

Як відбувається направлення на оцінювання

Направлення на оцінювання повсякденного функціонування особи здійснюється у випадках, коли необхідно визначити або переглянути:

  • групу інвалідності, її причину, строк дії; та
  • ступінь втрати професійної працездатності.

Хто може направити людину на оцінювання

Електронне направлення формує:

  • голова військово-лікарської комісії (ВЛК), медичної (військово-лікарської)  чи лікарсько-експертної комісії за результатами проходження експертизи;
  • лікуючий лікар закладу охорони здоров’я комунальної або державної форми власності або військово-медичного закладу охорони здоров’я, якщо у пацієнта спостерігаються стійкі порушення здоров'я, які відповідають критеріям направлення на проведення оцінювання повсякденного функціонування особи.

У яких випадках направляють на оцінювання

Оцінювання проводять, якщо:

  1. Особа отримала травму, поранення, контузію чи інше ушкодження, що потребує оцінки впливу на її функціонування.
  2. Настав строк повторного оцінювання, визначений попереднім рішенням медико-соціальної експертної комісії (МСЕК) або експертної команди.
  3. Особа має стійке чи необоротного характеру захворювання, що триває понад 12 місяців або прогнозується як тривале чи прогресуюче.
  4. Непрацездатність триває безперервно понад 120 днів, або понад 150 днів у разі переривчастої непрацездатності.
  5. Існує необхідність у складанні або оновленні індивідуальної програми реабілітації.

Як проводиться оцінювання

Оцінювання проводять експертні команди з оцінювання повсякденного функціонування особи, які складаються з мінімум трьох лікарів-практиків відповідної спеціалізації. Лікарі, зокрема:

  • аналізують медичні документи, результати обстежень та функціональний стан людини; після чого
  • ухвалюють рішення щодо встановлення інвалідності, визначення ступеню втрати або іншого відповідно до мети направлення. 

Підстави для встановлення інвалідності

Інвалідність встановлюється експертною командою на підставі аналізу медичних документів та оцінювання функціонального стану людини. Причина інвалідності фіксується відповідно до наданих пацієнтом документів.

Під час оцінювання залежно від наданих документів, встановлюється одна з причин інвалідності

  • загальне захворювання – стани, що значно обмежують повсякденне функціонування людини;
  • інвалідність з дитинства – вроджені або набуті у дитячому віці захворювання, що спричинили стійке порушення здоров’я;
  • нещасний випадок на виробництві – трудове каліцтво або інше ушкодження здоров’я, отримане під час виконання професійних обов’язків;
  • професійне захворювання – захворювання, що виникло внаслідок впливу шкідливих факторів на робочому місці;
  • поранення, травми, контузії, каліцтва або захворювання, отримані внаслідок:
  • захисту Батьківщини, виконання обов’язків військової служби;
  • участь в антитерористичній операції або заходів проти військової агресії російської федерації проти України;
  • виконання робіт, пов’язаних з розмінуванням боєприпасів;
  • участі у бойових діях та перебуванням на території інших держав;
  • виконання службових обов’язків, ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, ядерних аварій, ядерних випробувань, з участю у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, іншим ураженням ядерними матеріалами;
  • виконання обов’язків військової служби або службових обов’язків з охорони громадського порядку, боротьби із злочинністю та ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій;
  • добровільного забезпечення проведення антитерористичної операції або заходів проти військової агресії Російської Федерації проти України;
  • виконання службових обов’язків, пов’язаних із виконанням повноважень та основних завдань міліції або поліції;
  • проходження військової служби чи служби в органах внутрішніх справ, поліції, СБУ, інших військових формуваннях;
  • захворювання, пов’язані з впливом радіації:
  • внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС;
  • отримані під час ліквідації наслідків аварії;
  • поранення чи інші ушкодження здоров’я, спричинені вибухонебезпечними предметами;
  • захворювання або ушкодження здоров’я, пов’язані з позбавленням особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України;

Увага: у разі коли документом, що підтверджує причину інвалідності, є рішення (постанова) військово-лікарської, медичної (військово-лікарської) або лікарсько-експертної комісії про встановлення причинно-наслідкового зв’язку, під час фіксації експертною командою причини інвалідності також зазначається формулювання з такого рішення (постанови).

Що потрібно для проходження оцінювання

Для проведення оцінювання повсякденного функціонування особи потрібно підготувати пакет документів, що:

  • підтверджують стан здоров’я; та
  • обґрунтовують потребу в оцінюванні.

Основні документи:

  • документи, що підтверджують  особу – паспорт, довідка про присвоєння реєстраційного номеру облікової картки платника податків (РНОКПП), військо-облікові документи (за наявності);
  • медична документація – витяги з історії хвороби, результати обстежень, медичні висновки, що підтверджують наявність порушень функціонування;
  • документи, на підставі яких встановлюється причина інвалідності, наприклад – рішення (постанова) військово-лікарської, медичної (військово-лікарської) або лікарсько-експертної комісії про встановлення причинно-наслідкового зв’язку між станом здоров’я та проходженням військової служби.

Важливо:

  • надані документи лікарем, який направляє на оцінювання, будуть додані до електронного направлення на  оцінювання;
  • усі документи необхідно подати в електронному вигляді через електронну систему щодо оцінювання повсякденного функціонування особи або в паперовій формі у разі відсутності технічної можливості;
  • проведення оцінювання (встановлення інвалідності) може проводитися і без надання «причинних» документів, але при цьому причина інвалідності встановлюється «загальне захворювання»;
  • встановлення ступеня втрати професійної працездатності без надання документів, де вказана причина втрати працездатності, не проводиться.

Особливості оцінювання

1. Встановлення безстрокової інвалідності

Військовослужбовцям та іншим представникам силових відомств, які отримали важкі ушкодження, пов'язані із захистом Батьківщини, інвалідність встановлюється без зазначення строку повторного оцінювання (безстроково) та на ступінь вище.

Це стосується осіб, у яких внаслідок поранень, контузій, травм або захворювань виникла:

  • необоротна втрата кінцівок (ампутація) або їх частин;
  • необоротна втрата іншого органу або його функцій;
  • повна стійка втрата функціональних можливостей організму, що спричинила інвалідність.

2. Порядок перегляду групи інвалідності

Особа, яка отримала інвалідність, але її стан з часом змінився, може ініціювати перегляд групи інвалідності.

Важливо: підвищення групи інвалідності можливе лише в разі наявності нових медичних доказів про погіршення стану.

Переоцінювання не проводиться автоматично, а лише за ініціативою самої людини або в судовому порядку.

3. Особливий порядок оцінювання для співробітників СБУ та розвідувальних органів

Діючі або колишні військовослужбовці СБУ та розвідувальних органів проходять оцінювання в окремому порядку.

Як це працює:

  • оцінювання для них здійснює Центр оцінювання функціонального стану особи;
  • документами, на підставі яких встановлюються причини інвалідності або ступінь втрати професійної працездатності, є:
  • постанови військово-лікарських комісій СБУ;
  • свідоцтва про хворобу або довідки ВЛК закладів охорони здоров'я СБУ;
  • витяги з протоколів засідань ВЛК СБУ.

Ступінь втрати професійної працездатності встановлюють виключно за наявності документів, що підтверджують причинно-наслідковий зв’язок:

  • між отриманими пораненнями, травмами, контузіями, захворюваннями або іншими ушкодженнями здоров’я; та
  • виконанням службових обов’язків.

Основні принципи визначення ступеня втрати працездатності:

  1. Є підтверджувальні документи: рішення (постанова) військово-лікарської, медичної (військово-лікарської) або лікарсько-експертної комісії.
  2. Сума відсотків втрати працездатності залежить від кількості діагнозів або станів:
  • якщо в документах зазначені декілька діагнозів або станів, відсотки втрати працездатності сумуються;
  • якщо діагнози спричинені різними причинами, відсотки визначаються окремо для кожної причини.

Обмеження для випадків без встановлення інвалідності:

  • до 25% – максимальний відсоток втрати працездатності для одного діагнозу чи стану;
  • до 40% – якщо є декілька діагнозів чи станів, що сумуються;
  • якщо загальна сума втрати працездатності досягає 40% і більше, розглядається питання встановлення групи інвалідності.

Цей підхід забезпечує об’єктивне визначення ступеня втрати працездатності та встановлення справедливого рівня соціального захисту для військовослужбовців та представників силових відомств.

Як встановлюється група інвалідності

Група інвалідності визначається залежно від ступеня втрати професійної працездатності:

  • I група – 85–100% втрати працездатності;
  • II група – 66–84% втрати працездатності;
  • III група – 40–65% втрати працездатності.

Якщо у особи є кілька причин, що вплинули на втрату працездатності, то визначальним є той стан, який став ключовим для встановлення групи інвалідності. Рішення щодо встановлення групи інвалідності приймається експертною командою на основі всебічного аналізу медичних документів і результатів оцінювання функціонального стану людини.

Джерело: офіційний сайт МОЗ

25 березня

Як блокують накладні та визначають ризиковий статус: рішення та наслідки

Як блокують накладні та визначають ризиковий статус: рішення та наслідки

Прощавай, Господарський кодексе! Як зміняться правила гри?

ДПС зазначає, на початку січня цей показник становив 0,76 %, а в середині березня – 0,39 %. На початку року з блокуванням зіткнувся кожний шостий підприємець, тепер – кожний восьмий. Водночас список ризикових підприємств з початку 2025 року скоротився майже на 10 тисяч.

Голова податкової служби Руслан Кравченко розповів, що ДПС з початку року впроваджує комплексний підхід для вирішення питання зупинення податкових накладних та виведення підприємств з категорії ризикових. Крім того, відбувається системна комунікація з бізнесом.

Він нагадав, що ДПС уже ініціювала зміни до механізму зупинення реєстрації податкових накладних. Свої пропозиції змін до постанови Уряду №1165 податківці передали до Мінфіну.

Змінами пропонують, зокрема:

  • збільшити ліміти для ознаки безумовної реєстрації накладних за обсягом постачання в поточному календарному місяці;
  • спростити ознаки безумовної реєстрації податкових накладних за експортними операціями для підприємств, які працюють на територіях із загрозою боїв, але де активних боїв наразі немає;
  • після виключення платників з переліку ризикових автоматична реєстрація податкових накладних, якщо компанія має позитивну податкову історію та виконуються інші визначені умови;
  • удосконалити механізм автоматичного врахування таблиць даних платника – знизити потребу подавати документи для врахування таблиці;
  • змінити окремі показники позитивної податкової історії – більше підприємств зможуть скористатися такими показниками;
  • змінити критерій ризиковості операцій щодо подання розрахунків коригування податкових зобов’язань при поверненні товару від неплатника податку на додану вартість.

За прогнозами Голови ДПС, запропоновані зміни скоротять кількість заблокованих накладних.

Також ДПС:

  • конкретизувала перелік підстав для розгляду питання віднесення платника до ризикових;
  • оновила довідник кодів податкової інформації. Їх використовують комісії ДПС при розгляді питань про відповідність платника критеріям ризиковості платника податку.

Готові також і пропозиції щодо вдосконалення організації роботи СМКОР: зміна в порядку взаємодії між структурними підрозділами ДПС усіх рівнів і комісіями територіального та центрального рівнів. Це передбачено в порядку зупинення, затвердженому постановою № 1165.

«Ефективна робота СМКОР пов'язана з наповненням бюджету і є одним з оперативних інструментів, який запобігає схемам та ухиленню від сплати податків. Це підвищує податкові надходження та сприяє наповненню бюджету. Наприклад, у січні – лютому ДПС перевиконала встановлені показники надходжень на 22 млрд грн (+16,5 % до плану). Позитивну динаміку двох місяців плануємо зберегти і в березні», – зауважив Руслан Кравченко.

Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС у Запорізькій області

25 березня

ВРУ прийняла законопроєкт про порядок присвоєння рангів держслужбовцям

Раді рекомендовано прийняти законопроєкт про порядок присвоєння рангів держслужбовцям

ВРУ прийняла проєкт Закону «Про внесення змін до Закону України «Про державну службу» щодо удосконалення порядку співвідношення між рангами державних службовців і рангами посадових осіб місцевого самоврядування, військовими званнями, дипломатичними рангами та іншими спеціальними званнями та зарахування до стажу державної служби часу роботи на деяких посадах у військових адміністраціях»

Документ повинен:

  • удосконалити  порядок співвідношення між рангами держслужбовців і дипломатичними рангами, з урахуванням того, що в Офісі Президента України також працюють державні службовці, яким присвоєні дипломатичні ранги;  
  • впорядкувати питання присвоєння рангів державним службовцям, зокрема, тим які проходять військову службу; 
  • забезпечити справедливість зарахування до стажу державної служби певних періодів роботи у тимчасових державних органах. 

Зміни, які внесуть до Закону України «Про державну службу» дозволять присвоїти більш високі ранги державним службовцям відповідно до співвідношень таких рангів з іншими спеціальними званнями. Тобто, військовослужбовцям, які повертаються, зможуть присвоїти більш високі ранги, на які вони матимуть право.   

Крім цього, врегулюють питання  зарахування до стажу державної служби часу роботи на посадах начальників військових адміністрацій та військових адміністрацій населених пунктів,  їх заступників, а також працівників цих адміністрацій, які уклали трудовий договір.  

Законотворці обіцяють, що законопроєкт усуне прогалину в законодавстві, оскільки наразі питання зарахування до стажу державної служби часу роботи у військових адміністраціях не врегульоване.

25 березня

Складайте бюджетну звітність по-новому

  Прощавай, Господарський кодексе! Як зміняться правила гри?

Мінфін уніс зміни до Порядку складання бюджетної звітності напередодні завершення першого кварталу звітного року, тож маємо весняний сюрприз. Розберімося!

Мінфін наказом від 10.02.2025 № 85 (далі – Наказ № 85) оновив склад та порядок складання бюджетної звітності, що їх регулює Порядок, затверджений наказом Мінфіну від 24.01.2012 № 44 (далі – Порядок № 44). Про це ми розповідали в попередніх публікаціях.

Сподіваємося, на момент перегляду цього відео зміни вже набрали чинності. Адже розпорядники та одержувачі бюджетних коштів мають подавати звітність з урахуванням змін із першого кварталу 2025 року. Що саме змінили урядовці?

По-перше, задекларували знайомий усім бюджетникам підхід із відновлення минулорічних касових видатків загального та спеціального фонду кошторису. Тож новими барвами заграв пункт 11 Порядку № 44.

По-друге, доповнили показниками звітні форми. Так:

  • звіти про надходження та використання коштів спецфонду доповнили показниками про отриманий у звітному періоді залишок коштів;
  • звіти про надходження та використання надходжень, що їх отримали як плату за послуги та за іншими джерелами власних надходжень, матимуть показники про надходження в натуральній формі;
  • до Звіту про виконання бюджету (кошторису) фонду додали показник про суми коштів минулого звітного періоду, перераховані у звітному.

По-третє, зі складу звітності виключили форми довідок про сплату до бюджету штрафів, про причини виникнення простроченої кредиторки загального фонду та про кредиторську заборгованість, які склалася станом на 1 січня 2011 року за небюджетними зобов’язаннями.

Однак радіти зарано. Показники із цих довідок включили в Пояснювальну записку до бюджетної звітності.

Крім того, кредиторку, яка склалася на 01 січня 2011 року за небюджетними зобов’язаннями, показуватимемо в оновленій формі Довідки про дебіторську та кредиторську заборгованість за операціями, які не відображаються у формі № 7д, № 7м «Звіт про заборгованість за бюджетними коштами».

Уточнив Мінфін і порядок, як заповнювати Довідку про надходження та використання окремих власних надходжень бюджетних установ, отриманих у натуральній формі. Зміни стосуються переліку суб’єктів, які надали товари, послуги та виконали роботи у вигляді благодійної, гуманітарної, міжнародної технічної допомоги, а також грантів та дарунків.

Проте наразі до довідки про натуралку включати річну суму планових показників спецфонду за іншими джерелами власних надходжень не треба.

Не пропустити інші важливі зміни та розв’язати робочі ситуації допоможе електронний журнал «Головбух Бюджет».

Долучайтесь до спільноти однодумців у наших соцмережах та месенджерах, щоб тримати руку на пульсі.

До зустрічі!

25 березня

Як і хто проводить камеральну перевірку податкової звітності

Як і хто проводить камеральну перевірку податкової звітності

Прощавай, Господарський кодексе! Як зміняться правила гри?

ДПС зазначає, Порядок подання податкових декларацій до контролюючих органів визначено ст. 49 ПКУ. Податкова декларація подається за звітний період в установлені ПКУ строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків (п. 49.1 ст. 49 ПКУ).

Податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація):

  • документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим ПКУ) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов’язання, у тому числі податкового зобов’язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов’язку нарахування і сплати податку і збору; чи
  • документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску (п. 46.1 ст. 46 ПКУ).

Розрахунки (у тому числі розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку), які подаються до контролюючих органів відповідно до іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, прирівнюються до податкової декларації.

Додатки до податкової декларації є її невід’ємною частиною.

Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі:

  • даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій); а також
  • даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних системи обліку даних реєстраторів розрахункових операцій, даних Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального та Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (абз.1 – 3 п.п. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 ПКУ).

Порядок проведення камеральної перевірки визначений ст. 76 ПКУ. Камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення (п. 76.1 ст. 76 ПКУ).

Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов’язкова.

Камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, – за днем їх фактичного подання, крім камеральної перевірки податкової декларації або уточнюючого розрахунку (у разі подання), у складі яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, строк проведення якої визначений ст. 200 ПКУ (п. 76.3 ст. 76 ПКУ).

Порядок оформлення результатів камеральної перевірки здійснюється відповідно до вимог ст. 86 ПКУ (п. 76.2 ст. 76 ПКУ). За результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ (п. 86.2 ст. 86 ПКУ).

У разі незгоди платника податків або його представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки (крім документальної позапланової перевірки, проведеної у порядку, встановленому п.п. 78.1.5 п. 78.1 ст. 78 ПКУ), вони мають право подати свої заперечення та додаткові документи і пояснення, зокрема, але не виключно, документи, що підтверджують відсутність вини, наявність пом’якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до ПКУ, до контролюючого органу, який проводив перевірку платника податків, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта (довідки) (абз. 1 та 2 п. 86.7 ст. 86 ПКУ).

Такі заперечення, додаткові документи і пояснення є невід’ємною частиною матеріалів перевірки.

Акт перевірки, заперечення до акта перевірки та/або додаткові документи і пояснення, у разі їх подання платником податку у визначеному п. 86.7 ст. 86 ПКУ порядку, розглядаються комісією такого контролюючого органу з питань розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок, яка є постійно діючим колегіальним органом контролюючого органу (абз. 1 п.п. 86.7.1 п. 86.7 ст. 86 ПКУ).

Функції контролюючих органів передбачено ст. 19 прим. 1 ПКУ.

Контролюючі органи, визначені п.п. 41.1.1 п. 41.1 ст. 41 ПКУ, виконують функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій ст. 19 прим. 3 ПКУ, щодо:

  • здійснення адміністрування податків, зборів, платежів; у тому числі
  • проведення відповідно до законодавства перевірок та звірок платників податків (п.п. 19 прим. 1.1.1 п. 19 прим. 1.1 ст. 19 прим. 1 ПКУ).

Отже, камеральні перевірки податкових декларацій або уточнюючих розрахунків:

  • проводяться ГУ ДПС в областях та м. Києві, міжрегіональними управліннями ДПС по роботі з великими платниками податків, у яких перебувають на обліку платники податків, протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, – за днем їх фактичного подання;
  • за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків.

Джерело: ЗІР Категорія 130.04

25 березня

Деякі заборони щодо оренди державного/комунального майна

Деякі заборони щодо оренди державного/комунального майна Прощавай, Господарський кодексе! Як зміняться правила гри?

Фонд держмайна пропонує заборонити:

  • використовувати державне та/або комунальне майно в комерційних цілях якщо його отримали в оренду без проведення аукціону державні, комунальні підприємства, громадські об’єднання, благодійні організації з метою надання майна для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб;
  • приватизувати це майно орендарями (адже майно надають виключно в користування внутрішньо переміщеним особам для тимчасового проживання відповідно до Порядку передачі майна в оренду).

Окрім цього, Фонд пропонує визначити, що КМУ встановлюватиме пільгові умови розрахунку орендної плати за державне майно зазначеним орендарям.

Зауваження та пропозиції до проєкту Фонд держмайна прийматиме до 20.04.2025 на електронну скриньку: [email protected]. 

25 березня

Перерозподіл та повернення гуманітарної допомоги за новим порядком

Перерозподіл та повернення гуманітарної допомоги за новим порядком Прощавай, Господарський кодексе! Як зміняться правила гри?

Постановою КМУ від 21.03.2025 № 321 затвердили нові:

  • Порядок надання погодження на перерозподіл гуманітарної допомоги між набувачами гуманітарної допомоги – юридичними особами;
  • Порядок повернення донору товарів (предметів) гуманітарної допомоги у разі неможливості їх використання за цільовим призначенням.

Перший порядок визначає механізм надання отримувачем гуманітарної допомоги погодження на перерозподіл гуманітарної допомоги між набувачами гуманітарної допомоги – юридичними особами. У ньому визначено які документи для цього має надати отримувач гуманітарної допомоги.

У другому порядку визначено процедуру повернення донору товарів (предметів), визнаних гуманітарною допомогою та ввезених на митну територію України, якщо їх неможливо використати за цільовим призначенням. Їх можна повернути в митному режимі експорту шляхом подання митної декларації за формою єдиного адміністративного документа.

Під час заповнення цієї митної декларації у графі 44 «Додаткова інформація/оформлені документи/сертифікати та авторизації» потрібно зазначити:

  • унікальний код гуманітарної допомоги, присвоєний при декларуванні товарів, що визнавалися гуманітарною допомогою під час ввезення їх на митну територію України;
  • реквізити декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, інвентаризаційного опису гуманітарної допомоги; документів (рахунок-фактура, накладна, специфікація, інвойс, пакувальний лист), листа від донора про згоду на повернення товарів (предметів) гуманітарної допомоги за рахунок його коштів та документів, визначених статтею 335 Митного кодексу України.

Окрім цього, постановою КМУ від 21.03.2025 № 321 внесли зміни до інших НПА щодо гуманітарної допомоги.