Що нового
30 травня
Освітянам спростили процедуру відстрочки від мобілізації
✅Відпустки — 2025: тут є ваші кейси
КМУ вніс зміни до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, в частині удосконалення процедури надання відстрочки на період дії особливого стану в Україні педагогічним (науково-педагогічним) працівникам, які здійснюють педагогічну, наукову, науково-педагогічну діяльність у закладах освіти.
Хто має право на відстрочку
Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, надається таким категоріям осіб:
- науковим та науково-педагогічним працівникам:
- закладів вищої освіти;
- закладів фахової передвищої освіти;
- наукових установ та організацій;
- за умови наявності наукового ступеня;
- педагогічним працівникам:
- закладів фахової передвищої освіти;
- закладів професійної (професійно-технічної) освіти;
- закладів загальної середньої освіти.
Додаткові умови
Особи мають працювати :
- за основним місцем роботи;
- не менш ніж на 0,75 ставки;
- у відповідних закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах професійної (професійно-технічної) чи загальної середньої освіти.
Тривалість відстрочки
Відстрочка надається:
- строком на 1 рік, але не більше ніж:
- строк дії мобілізації, визначений Указом Президента України; або
- до настання обставин, за яких особа втрачає законні підстави для відстрочки.
Продовження відстрочки
У разі продовження мобілізації, для поновлення відстрочки:
- особа має подати не раніше ніж за 1 тиждень до завершення попереднього строку довідку про:
- займану посаду за основним місцем роботи; та
- розмір частки ставки під час оплати праці.
Документи подаються до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (відокремленого відділу).
Джерело: Telegram-канал Тараса Мельничука
30 травня
КМУ дозволив бронювати 100% працівників критично важливих підприємств
Індексація зарплати 2025: вже готові?
Основні зміни:
- Бронювання 100% військовозобов’язаних підприємств, установ та організацій, які визначені критично важливими для забезпечення потреб ЗСУ та інших військових формувань.
- Запроваджені особливі умови для підприємств, які охороняють об’єкти ПЕК. Такі підприємства можуть застосовувати будь-які три встановлені критерії — наразі не є обов'язковими критерії щодо відсутності заборгованості зі сплати податків і рівня середньої зарплати по підприємству не менше 20 тис. грн. Також для них скасовано вимоги щодо рівня середньомісячної зарплати заброньованих не менше 20 тис. грн.
«Це рішення дозволяє державі гнучкіше реагувати на потреби оборони та підтримувати безперебійне функціонування підприємств, які відіграють критичну роль у життєзабезпеченні населення та захисті країни. Ми підтримуємо як енергетичні компанії, так і тих, хто займається забезпеченням армії — від дронів до медичної підготовки», — зазначив заступник Міністра економіки України Віталій Кіндратів.
Умови для бронювання залишаються незмінними:
- підприємство має бути включене до переліку критично важливих — за поданням відповідного органу (Міноборони, Міненерго тощо);
- подання заяви здійснюється виключно в цифровому форматі через портал Дія;
- відповідальність за формування списків підприємств покладено на уповноважені державні органи.
Мінекономіки нагадує, що діюча процедура бронювання працівників залишається цифровою, прозорою та уніфікованою — через єдиний державний портал Дія.
Джерело: офіційний сайт Мінекономіки
30 травня
Чи можна з водіями транспортних засобів укладати договори цивільно-правового характеру
✅Відпустки — 2025: тут є ваші кейси
До персоналу автомобільного транспорту належать працівники, які:
- безпосередньо надають послуги з перевезення пасажирів чи вантажів;
- виконують роботи з ремонту й технічного обслуговування транспортних засобів; а також
- надають допоміжні послуги, пов’язані з перевезеннями (ст. 16 Закону «Про автомобільний транспорт» від 5 квітня 2001 року № 2344-III).
Трудові відносини з таким персоналом регулюються трудовим законодавством, включаючи положення про дисципліну праці та правила внутрішнього трудового розпорядку.
З метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів перевізники зобов’язані:
- організовувати роботу водіїв, визначати режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства;
- забезпечувати дотримання вимог законодавства з питань охорони праці;
- організовувати та контролювати своєчасне проходження водіями медичних оглядів;
- забезпечувати працівників належними санітарно-побутовими умовами (ст. 18 Закону № 2344).
Контроль за роботою водіїв має забезпечувати належне виконання ними службових обов’язків, включаючи дотримання режимів праці та відпочинку, а також вимог законодавства про працю.
Отже, автомобільний перевізник для здійснення перевезень зобов’язаний укладати з водіями трудові договори, а не договори цивільно-правового характеру.
Водночас ч. 1 ст. 1 Закону № 2344 визначає поняття автомобільного самозайнятого перевізника — це фізична особа-підприємець, яка здійснює перевезення пасажирів на таксі на комерційній основі або за власний кошт без застосування праці найманих водіїв.
Джерело: офіційний сайт Південно-Східного міжрегіонального управління Держпраці
30 травня
Лікарняний після звільнення: коли і як виплачують
Індексація зарплати 2025: вже готові?
Право на страхові виплати за страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи — громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їхніх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою (Закон «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV (далі — Закон № 1105)). Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи день звільнення).
Водночас Законом № 1105 зазначена підстава для призначення застрахованій особі допомоги по тимчасовій непрацездатності — листок непрацездатності, сформований на основі медичного висновку про тимчасову непрацездатність.
Сформований електронний листок непрацездатності у день створення стає доступним для перегляду в кабінетах страхувальника та застрахованої особи на вебпорталі електронних послуг ПФУ, але до дати закінчення строку його дії не може бути використаний страхувальником як підстава для нарахування матеріального забезпечення.
ПФУ зазначає, що після формування електронного листка непрацездатності в електронному кабінеті страхувальника на вебпорталі електронних послуг ПФУ роботодавець, відповідно до Закону № 1105, протягом 10 робочих днів з дня закінчення строку його дії (зміни статусу на «готовий до сплати») призначає страхову виплату застрахованій особі, в тому числі і тій особі, яка звільнилася.
Увага: згідно з Законом № 1105 тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві, виплачується ПФУ застрахованим особам з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення експертною командою оцінювання повсякденного функціонування (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності), незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.
Джерело: офіційний сайт ПФУ в Луганській області
30 травня
Що хочуть змінити у зупиненні операцій з бюджетними коштами
✅Відпустки — 2025: тут є ваші кейси
У зв’язку зі змінами у бюджетному законодавстві Мінфін оприлюднив проєкт змін для актуалізації окремих положень:
- Порядку зупинення операцій з бюджетними коштами, затвердженого постановою КМУ від 19.01.2011 № 21 (далі — Порядок № 21);
- Порядку зменшення бюджетних асигнувань розпорядникам бюджетних коштів, затвердженого постановою КМУ від 17.03.2011 № 255 (далі — Порядок № 255).
У проєкті змін:
- прибрали слово «вимог» із словосполучення «порушення вимог бюджетного законодавства»;
- прибрали уточнення — (кодом та назвою Типової програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів);
- платіжні доручення замінили на платіжні інструкції;
- у додатках до Порядків замінили поле/реквізит «код та назва програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету або код та назва програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів (код та назва Типової програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів)» на «код та найменування бюджетної програми державного бюджету або місцевих бюджетів».
Окрім цього у проєкті Порядку № 21 пропонують доповнити, що уповноважений орган зазначатиме у розпорядженні про зупинення операцій код та найменування бюджетної програми державного бюджету або місцевих бюджетів, за якою передбачено бюджетні призначення на утримання розпорядника, якщо будуть виявлені порушення розпорядниками:
- встановлених порядку або термінів подання фінансової і бюджетної звітності;
- подання цієї звітності у неповному обсязі;
- невідповідності даних, наведених у фінансовій і бюджетній звітності розпорядників, даним бухгалтерського обліку.
Також Порядки № 21 та № 255 доповнили особливостями зупинення операцій за бюджетною програмою, за якою передбачені бюджетні призначення на утримання Рахункової палати, та зменшення цих бюджетних асигнувань.
Із проєктом постанови КМУ можна ознайомитися на офіційній сторінці Мінфіну (mof.gov.ua) у розділі «Проекти нормативно-правових актів у 2025 р.» підрубрики «Проекти нормативно-правових актів» рубрики «Законодавство».
30 травня
Окремі позиції Довідника місцевих бюджетів змінились
Індексація зарплати 2025: вже готові?
За окремими територіальними громадами Мінфін уточнив назви населених пунктів/типи їх адміністративних одиниць, що входять до складу територіальної громади та за якими формують окремий бюджет.
Зміни внесли наказами Мінфіну від 16.04.2025 № 204 та від 27.05.2025 № 280, які набрали чинності 29.05.2025.
29 травня
Порушили строк подання додатка 4ДФ: який ККДБ
✅Відпустки — 2025: тут є ваші кейси
ДПС нагадує, що зарахування загальнодержавних податків та зборів до державного і місцевих бюджетів здійснюється відповідно до Бюджетного кодексу України (далі — БКУ) (п. 9.3 ст. 9 ПКУ). Зарахування місцевих податків та зборів до відповідних місцевих бюджетів здійснюється відповідно до БКУ (п. 10.5 ст. 10 ПКУ).
Контролюючі органи, визначені п.п. 41.1.1 п. 41.1 ст. 41 ПКУ, мають право, зокрема, стягувати до бюджетів та державних цільових фондів:
- суми грошових зобов’язань; та/або
- податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених ПКУ та іншими законами України (п.п. 20.1.19 п. 20.1 ст. 20 ПКУ).
Суми пені зараховуються до бюджетів, до яких згідно із законом зараховуються відповідні податки (п. 131.3 ст. 131 ПКУ).
У разі застосування контролюючими органами до платника податків штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, такому платнику податків надсилаються (вручаються) податкові повідомлення-рішення (п. 113.7 ст. 113 ПКУ).
Податкове повідомлення-рішення надсилається (вручається):
- за кожним окремим податком;
- за кожним окремим збором; та/або
- разом із штрафними санкціями, передбаченими ПКУ; а також
- за кожною штрафною (фінансовою) санкцією за порушення норм іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган; та/або
- пенею за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності (абз. 1 п. 58.2 ст. 58 ПКУ).
У п. 2 розд. ІІ Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2015 № 1204, наведений перелік форм за якими структурний підрозділ контролюючого органу складає податкове повідомлення-рішення.
Встановлені форми податкових повідомлень-рішень містять інформацію щодо реквізитів бюджетних рахунків, на які платник податків здійснює сплату сум штрафних (фінансових) санкцій та/або пені.
Отже, суми штрафних (фінансових) санкцій та пені сплачуються:
- за кодами бюджетної класифікації, які:
- зазначаються у відповідному податковому повідомленні-рішенні, за якими:
- здійснюється зарахування відповідних податків та зборів.
Наказ Міністерства фінансів України «Про бюджетну класифікацію» від 14.01.2011 № 11 визначає класифікацію доходів бюджету, згідно з якою встановлені коди та найменування податків та зборів, зокрема:
- 11010100 — «Податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати».
Враховуючи вищевикладене, при сплаті штрафних санкцій за неподання або несвоєчасне подання додатка 4ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, у платіжному документі зазначається код класифікації доходів бюджету «11010100».
ДПС також зазначає, що реквізити бюджетних рахунків містяться на вебпорталі ДПС за посиланням.
29 травня
Уряд оновлює систему оплати праці працівників митних органів
Індексація зарплати 2025: вже готові?
Реформована система оплати праці встановлює пряму залежність рівня фінансової винагороди від рівня професійної компетентності, досвіду та результатів роботи митника.
Зарплата митника складається із:
- посадового окладу;
- надбавок і премій.
Сукупний розмір основних надбавок (надбавки за виконання особливо важливої роботи, надбавки за персональну кваліфікацію та надбавки за виконання особистих ключових показників ефективності) не може перевищувати 90% посадового окладу. Розмір премій не може перевищувати 30% фонду посадового окладу за рік.
Відтепер посадовий оклад буде залежати від обсягу професійних знань і навичок (митних компетенцій).
Митні компетенції об’єднуються в групи за функціональним напрямом (групи митних компетенцій):
- адміністративне керівництво;
- митний контроль та митні формальності;
- митний аудит;
- митні платежі;
- протидія митним правопорушенням;
- ІТ;
- правове забезпечення тощо.
Увага: розміри посадових окладів за посадами, віднесеними до груп митних компетенцій з більшими вимогами до знань і навичок митників, будуть більшими, ніж розміри посадових окладів за рівнозначними посадами, але у групах митних компетенцій, де вимоги до знань і навичок митників є меншими.
Тобто, посадовий оклад буде залежати від обсягу вимог до посади, а не від приналежності до конкретного структурного підрозділу.
У структурному підрозділі за одним функціональним напрямом можуть бути одночасно посади, які вимагають високого рівня знань і навичок, і посади, які вимагають менший рівень.
У митницях ця градація буде реалізована через наявність посад:
- головного інспектора;
- старшого інспектора;
- державного інспектора.
В апараті Держмитслужби через градацію фахових рівнів для посади головного державного інспектора:
- високий рівень (30% від кількості);
- середній (50%);
- базовий (20%).
В цілому апарат Держмитслужби та митниці на 70% складаються із посад інспекторів. Для керівних посад у апараті Держмитслужби і в митницях, яких не може бути більше 30%, також запроваджується підхід з оплати праці, що залежить від групи митних компетенцій, до якої віднесено таку керівну посаду.
Вищий рівень посадового окладу передбачається для інспекторів у профільних для Держмитслужби групах митних компетенцій:
- митний контроль та оформлення;
- аудит;
- запобігання митним правопорушенням тощо.
Нижчий – у групах митних компетенцій організаційного та господарського забезпечення, зокрема:
- правове;
- фінансове;
- кадрове;
- матеріально-технічне забезпечення.
Водночас нова система оплати праці враховує той факт, що:
- в підрозділах правового, кадрового, організаційного забезпечення апарату Держмитслужби також є посади, що вимагають не меншого фахового рівня митників ніж у профільних для Держмитслужби підрозділах;
- а в профільних підрозділах апарату Держмитслужби можуть бути посади, які не вимагають високих фахових знань.
Тому в апараті Держмитслужби система посадових окладів встановлена головним чином так, що посадові оклади митників вищого фахового рівня групи митних компетенцій з меншим обсягом вимог все одно є вищими за посадові оклади митників із середнім і базовим фаховим рівнем навіть у групах митних компетенцій з більшими вимогами до працівника.
Наприклад, посадові оклади 30% головних державних інспекторів вищого фахового рівня юридичної служби будуть вищими, ніж посадові оклади 70% працівників (середнього і базового рівня) в підрозділі з організації виконання митних формальностей чи організації справляння митних платежів.
Важливо: у митницях рівень посадових окладів залежить переважно від групи митних компетенцій і рівня посади. Більші посадові оклади відповідають групам митних компетенцій за функціональними напрямами митного контролю та митного оформлення, справляння митних платежів, протидії митним правопорушенням тощо.
Приклади
У 2025 році посадовий оклад:
- Голови Держмитслужби складатиме 90,2 тис. грн;
- начальника митниці – 54,1 тис. гривень.
У митницях посадові оклади за посадами:
- головних державних інспекторів організаційного та господарського забезпечення будуть складати 25,3 тис. грн;
- головних державних інспекторів митного контролю та митного оформлення – 29,8 тис. гривень.
У апараті Держмитслужби – 29,4 тис. грн та 36,8 тис. грн відповідно.
У Держмитслужбі:
- посадовий оклад головного державного інспектора високого фахового рівня в підрозділі управління персоналом буде складати 34,9 тис. гривень;
- при цьому середній та базовий показники в підрозділі здійснення митного контролю та митного оформлення, який є профільним для Держмитслужби, будуть нижчими й складатимуть 33,7 тис. грн та 30,5 тис. грн відповідно, а вищий складатиме 36,8 тис. гривень.
Увага: з огляду на критичну роль ІТ-систем (аналіз ризиків, автоматизація процесів митного оформлення), оклади для окремих ІТ-фахівців та спеціалістів з кібербезпеки на 35–45% вищі, ніж в інших групах.
Розмір посадових окладів працівників митних органів України безпосередньо прив'язаний до прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що встановлюється законом на 1 січня відповідного року. Динаміка зростання цього показника, а отже, і заробітної плати, залежить від фінансових можливостей державного бюджету та загального економічного розвитку країни.
Водночас встановлений механізм нарахування надбавок та преміювання дозволяє, навіть при наявності обмежень фонду оплати праці, покращити матеріальну мотивацію співробітників з високою результативністю та рівнем знань.
Отже, Уряд надав керівництву Держмитслужби та митниць ефективний інструмент для формування системи оплати праці з урахуванням пріоритетних завдань, покладених на митні органи.
Опублікування зазначених змін очікується 31 травня 2025 року, а з червня цього ж року керівники мають:
- класифікувати посади за затвердженим алгоритмом; і
- запровадити нову систему оплати праці.
Джерело: офіційний сайт Мінфіну
29 травня
Хто має пройти повторне оцінювання інвалідності
Індексація зарплати 2025: вже готові?
КМУ нагадує, це стосується тих, кому статус інвалідності було надано до впровадження нової системи, і хто з поважних причин не пройшов повторного огляду у встановлений строк.
Що змінилось та хто має пройти оцінювання — далі в інфографіці.
Джерело: офіційний сайт КМУ
29 травня
Критично важливі підприємства можуть забронювати більше фахівців — Мінцифри
Індексація зарплати 2025: вже готові?
«Наприклад: у вас 80 працівників на обліку і ще 20 — мобілізовані після 18 травня. Раніше враховувалися тільки 80. Тепер — 100. І якщо можна забронювати, наприклад, 50%, то раніше це було 40 людей, а тепер — 50», — зазначили в Мінцифри.
Увага: якщо мобілізовані працівники автоматично до загальної кількості не зараховувалися, роботодавець має звернутися до ТЦК та СП, щоб оновити їхні дані. Також у переліку не враховують працівників, заброньованих в іншій компанії.
Хто може подати заявку на бронювання:
- юридичні особи або їхні філії;
- компанія має бути в Єдиному переліку критично важливих (ті, що забезпечують армію, критичну інфраструктуру, економіку, медицину тощо);
- працівники мають бути офіційно працевлаштовані;
- у Реєстрі військовозобов’язаних має бути зазначено, що працівника «виключено з військового обліку» — тобто він працює в компанії і не стоїть на обліку в ТЦК та СП.
Дізнатися про те, як подати список на бронювання через Дію та підтвердити критичність підприємства — можна за посиланням.
Джерело: офіційний сайт Мінцифри
29 травня
Нова категорія орендарів, які орендують держмайно без аукціону
✅Відпустки — 2025: тут є ваші кейси
У Особливостях визначили нову категорію орендарів, які можуть орендувати державне майно без проведення аукціону, але виключно на період дії правового режиму воєнного стану.
Такими орендарями стали підприємства, установи та організації, які визначені Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості критично важливими для функціонування економіки в особливий період у сфері оборонно-промислового комплексу та є серійними виробниками ракетних комплексів.
У пункті 13-4 Особливостей прописали чітку процедуру як отримати державне майно в оренду. Зокрема, визначили, що:
- розмір місячної орендної плати становить 8% вартості орендованого майна, визначеної шляхом проведення незалежної оцінки (без урахування ПДВ), поділеної на 12;
- до ЕТС не вносять та не публікують:
- відомості про об’єкт оренди;
- договір оренди (зміни до нього);
- акт приймання-передачі.
Постанова КМУ від 27.05.2025 № 613, якою внесені зміни, набрала чинності 29.05.2025.
29 травня
Змінили строки дії договорів оренди державного та комунального майна
Індексація зарплати 2025: вже готові?
У Особливостях змінили позицію щодо продовження договорів оренди. Раніше договори оренди державного та комунального майна, строк дії яких завершувався у період воєнного стану, вважались продовженими на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати припинення чи скасування воєнного стану.
Однак тепер договори оренди, строк дії яких завершується в період воєнного стану, вважаються продовженими до дати, що настає через шість місяців після дати:
- завершення бойових дій або тимчасової окупації та визначається із урахуванням переліку визначених територій, — для орендованого майна, розташованого на визначених територіях, для яких не визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації;
- припинення чи скасування воєнного стану, — для орендарів з числа фізичних осіб та фізичних осіб — підприємців, які були призвані або прийняті на військову службу після введення воєнного стану;
- відновлення роботи аеропортів та аеродромів, — для орендованого майна, розташованого в аеропортах та на аеродромах.
Усі інші договори оренди державного та комунального майна, строк дії яких завершується протягом чотирьох місяців з дати набрання чинності постанови КМУ від 27.05.2025 № 614 (далі — Постанова № 614), вважають продовженими на 4 місяці.
Окрім цього, визначали розмір:
- стартової орендної плати на аукціоні з продовження договорів оренди;
- орендної плати за договорами, які можуть бути продовжені без проведення аукціону.
Його визначили на рівні останньої місячної орендної плати, встановленої договором, із урахуванням її індексації, без урахування орендних знижок, установлених постановою КМУ від 27.05.2022 № 634.
Постанова № 614, якою внесли зміни, набрала чинності 29.05.2025.
28 травня
Як передати вживане майно на потреби ЗСУ без податкових ризиків
Індексація зарплати 2025: вже готові?
Відповідно до вимог пп. 140.5.9. п. 140.5 ст. 140 ПКУ, фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму:
- коштів; або
- вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, які:
- були безоплатно перераховані (передані) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг, у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.
Виняток:
- неприбуткова організація, яка є об’єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об’єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону; та
- неприбуткові організації, до яких застосовуються положення пп. 140.5.14 п. 140.5 ст. 140 ПКУ.
Тобто, сума перевищення потрапляє до рядка 3.1.9 додатка РІ до Декларації з податку на прибуток.
Оскільки передача товарно-матеріальних цінностей на потреби ЗСУ здійснюється не перевищуючи 4 відсотків оподатковуваного прибутку попереднього звітного року, відсутня необхідність:
- коригування фінансового результату по таких операціях; та
- подання Додатку ПП до Декларації з податку на прибуток.
Водночас, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
Відповідно до пп. 69.6. п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, коригування, встановлені пп. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 ПКУ, не проводяться щодо сум коштів або вартості:
- спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів);
- технічних засобів спостереження;
- лікарських засобів та медичних виробів;
- засобів особистої гігієни;
- продуктів харчування;
- предметів речового забезпечення; а також
- інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається КМУ; які добровільно перераховані (передані):
- Збройним Силам України;
- Національній гвардії України;
- Службі безпеки України;
- Службі зовнішньої розвідки України;
- Державній прикордонній службі України;
- Міністерству внутрішніх справ України;
- Управлінню державної охорони України;
- Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України;
- іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням;
- їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для:
- потреб забезпечення оборони держави; та
- наданої гуманітарної допомоги з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу.
Також коригування не застосовується, якщо кошти перераховані:
- на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту;
- силам цивільного захисту; та/або
- закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності; та/або
- структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій;
- на спеціальні рахунки, відкриті Національним банком України для збору коштів.
Не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування операції з добровільної передачі, відчуження або вилучення товарів (у тому числі підакцизних), а також надання послуг без попереднього або наступного відшкодування їх вартості на користь:
- Збройних Сил України та добровольчих формувань територіальних громад;
- Національної гвардії України;
- Служби безпеки України;
- Служби зовнішньої розвідки України;
- Державної прикордонної служби України;
- Міністерства внутрішніх справ України;
- Управління державної охорони України;
- Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України;
- інших військових формувань, утворених відповідно до законів України;
- їх з’єднань, військових частин, підрозділів, установ або організацій, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету для потреб забезпечення оборони держави;
- органів місцевого самоврядування;
- центрального органу виконавчої влади, що формує та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту;
- сил цивільного захисту;
- закладів охорони здоров’я державної або комунальної форми власності;
- структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Щодо визначення вартості переданого обладнання, ДПС звертає увагу на наступне:
- відповідно до вимог Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 № 92:
- п. 33. Об'єкт основних засобів вилучається з активів (списується з балансу) у разі його вибуття внаслідок безоплатної передачі або невідповідності критеріям визнання активом;
- п. 34. Фінансовий результат від вибуття об'єктів основних засобів визначається вирахуванням з доходу від вибуття основних засобів їх залишкової вартості, непрямих податків і витрат, пов'язаних з вибуттям основних засобів.
Тобто, в разі безоплатної передачі основних засобів або інших необоротних активів, що експлуатувались до цього, спочатку списують нарахований знос, а вже потім списують на витрати залишкову вартість.
Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС у м. Києві
28 травня
Компенсація комуналки для закладів із ВПО: КМУ затвердив новий порядок
Індексація зарплати 2025: вже готові?
Про це повідомив Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль під час засідання Кабінету Міністрів 27 травня.
«Робимо цю процедуру більш ефективною. Функцію виплат передаємо Пенсійному фонду», — зазначив Денис Шмигаль.
Він пояснив, що виплати здійснюватимуться безпосередньо закладам, де живуть ВПО, а не органам влади, на балансі яких вони перебувають.
«Цифровізація процесу дозволить уникнути зловживань, а розрахунки тепер будуть кожного місяця, а не із затримкою у квартал», — зауважив Прем’єр-міністр.
Джерело: офіційний сайт КМУ
28 травня
Чи враховується компенсація замість «пакунка малюка» при призначенні субсидії
✅Відпустки — 2025: тут є ваші кейси
Пакунок малюка — це одноразова допомога від держави для сімей, у яких нещодавно народилася дитина.
У 2025 році батьки новонароджених можуть отримувати:
- натуральну допомогу «пакунок малюка»; або
- грошову компенсацію у розмірі 7 689 грн (три прожиткових мінімуми для дітей віком до 6 років).
Така одноразова допомога не враховується до середньомісячного сукупного доходу домогосподарства (п. 7 Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім’ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою КМУ від 22.07.2020 № 632).
Джерело: офіційний сайт ПФУ
28 травня
Нові тарифні розряди для освітян із 01.01.2026: що зміниться
Індексація зарплати 2025: вже готові?
Постановою передбачені наступні зміни:
- збільшення тарифних розрядів для музичних керівників, інструкторів з фізкультури закладів дошкільної освіти до 10–14 тарифних розрядів; збільшення нижньої межі тарифних розрядів для керівників закладів дошкільної та позашкільної освіти;
- визначення оплати праці (тарифні розряди) для керівника (завідувача) внутрішнього структурного підрозділу закладу загальної середньої освіти (дошкільного підрозділу, позашкільного підрозділу, пансіону, інтернату) на рівні 13–15 тарифних розрядів;
- узгодження найменувань закладів освіти з термінологією, встановленою чинним законодавством.
Зміни набудуть чинності 1 січня 2026 року.
Натомість засновники державних і комунальних закладів дошкільної освіти можуть скористатися правом, наданим їм Законом «Про дошкільну освіту» й уже зараз встановлювати посадові оклади працівникам закладів дошкільної освіти в розмірі, що перевищує розмір, визначений КМУ.
Джерело: офіційний сайт МОН
28 травня
Оренда держмайна для проживання внутрішньо переміщених осіб — що пропонують змінити
Індексація зарплати 2025: вже готові?
Проєктом Фонд пропонує у законі визначити:
- право для державних та комунальних підприємств, громадських об’єднань та благодійних організацій отримувати в оренду без проведення аукціону державне та комунальне майно для забезпечення тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб.
- заборону використовувати його в комерційних цілях.
Окрім цього, пропонують у законі прописати, що:
- це майно не може бути приватизовано зазначеними орендарями;
- надається виключно в користування внутрішньо переміщеним особам для тимчасового проживання.
Подібна норма прописана у підзаконному акті — Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою КМУ від 03.06.2020 № 483.
Зауваження та пропозиції до проєкту Фонд державного майна України прийматиме до 26.06.2025 на електронну скриньку: [email protected].
28 травня
Що змінилось у взаємодії з органами Казначейства
✅Відпустки — 2025: тут є ваші кейси
У Порядку Мінфін визначив, що:
- документи на відкриття рахунків подають до органу Казначейства із супровідним листом за підписом особи, яка має право першого підпису (раніше — лист підписували керівник та головний бухгалтер установи);
- якщо у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності керівника або головного бухгалтера до органу Казначейства подали тимчасову картку зі зразками підписів та відбитка печатки без зазначення строку її дії, не пізніше наступного робочого дня після відновлення їх працездатності керівник установи повідомляє листом про це орган Казначейства, у якому обслуговується;
- якщо у особи, що має право першого чи другого підпису, наявний паспорт громадянина України з безконтактним електронним носієм, то разом з карткою потрібно подавати копії лицьового та зворотного боку цього документа;
- якщо установа отримала повідомлення про закриття рахунків, протягом п’яти робочих днів потрібно подати до органу Казначейства у двох примірниках перелік рахунків. Якщо установі закривають усі рахунки — перелік рахунків не подають.
Окрім цього, Мінфін пропонує внести зміни у форми:
- заяви про відкриття рахунків (додаток 5 до Порядку);
- інформації про кваліфіковані електронні підписи та кваліфіковану електронну печатку (додаток 10 до Порядку);
- заяви про закриття рахунків (додаток 12 до Порядку).
Накази Мінфіну від 07.05.2025 № 240 та від 23.05.2025 № 272, якими внесли зміни, не набрали чинності.
27 травня
На вебпорталі ПФУ можна подати повідомлення про неотримання виплат від рф
Індексація зарплати 2025: вже готові?
Згідно із постановою КМУ «Про деякі особливості виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання) та страхових виплат за страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» від 11 лютого 2025 року № 299, виплата пенсій/страхових виплат громадянам, які проживають на тимчасово окупованих територіях (ТОТ), та тим, які виїхали з ТОТ, проводиться за умови підтвердження інформації про неотримання виплат від рф.
Увага: неотримання пенсії (щомісячного довічного грошового утримання), страхових виплат від органів пенсійного забезпечення рф підтверджується повідомленням про це органу ПФУ у встановленій формі заяви про призначення, поновлення та продовження виплати пенсії (щомісячного довічного грошового утримання), страхових виплат шляхом проставляння відповідної позначки.
Окрім того, заява-повідомлення про неотримання виплат від рф може бути написана в довільній формі особисто.
Важливо: ПФУ реалізував сервіс, який дозволяє дистанційно подати повідомлення про неотримання пенсій та/або страхових виплат в іншій державі, зокрема від органів пенсійного забезпечення рф, через вебпортал електронних послуг Фонду.
Подати повідомлення онлайн можна в особистому кабінеті на вебпорталі ПФУ у розділі «Дистанційне інформування», авторизувавшись за допомогою кваліфікованого електронного підпису.
Джерело: офіційний сайт ПФУ
27 травня
МОН пропонує зміни до кадрового резерву освітян на деокупованих територіях
✅Відпустки — 2025: тут є ваші кейси
Проєкт постанови розроблений МОН з метою:
- заохочення педагогічних працівників долучатися до кадрового резерву для роботи на деокупованих територіях;
- забезпечення реалізації державних гарантій, передбачених ст. 57-1 Закону «Про освіту» педагогічним працівникам закладів освіти, діяльність яких була призупинена, зокрема щодо виплати їм середньомісячного заробітку.
Проєктом акта пропонується внести зміни до Порядку формування кадрового резерву працівників для роботи у закладах освіти на деокупованих територіях України, затвердженого постановою КМУ від 17 жовтня 2023 р. № 1112, якими передбачається:
- надання можливості подавати заявки на зарахування до кадрового резерву з використанням технічних засобів програмно-апаратного комплексу «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту» педагогічним працівникам, які виявили бажання бути зарахованими до кадрового резерву для роботи у закладах освіти на деокупованих територіях;
- врегулювання порядку обміну інформацією між технічним адміністратором ПАК «АІКОМ» та органами управління у сфері освіти;
- забезпечення виплати педагогічним працівникам закладів освіти, освітня діяльність яких зупинена з 01 вересня 2025 року та в яких оголошено простій у зв’язку із відсутністю (не встановленням) педагогічного навантаження в період дії воєнного стану в Україні або її окремих місцевостях середньомісячної заробітної плати;
- врегулювання порядку відрахування з кадрового резерву окремих категорій педагогічних працівників.
Зауваження та пропозиції до зазначеного проєкту приймаються до 09 червня 2025 року на електронну адресу: [email protected] (з поміткою у темі листа «обговорення резерв»).
Результати обговорення будуть розміщені на офіційному вебсайті МОН не пізніше ніж через два тижні після прийняття рішень за результатами обговорення.
Джерело: офіційний сайт МОН
27 травня
Відпустки й допомога на оздоровлення у 2025: складні випадки й готові рішення
Програма заходу:
- Чи може директор відмовити педагогу в щорічній відпустці повної тривалості за поточний робочий рік
- Як під час воєнного стану надавати щорічні відпустки за попередні робочі роки
- Як надавати щорічні відпустки педпрацівникам дитсадка
- Які підстави та умови для додаткової відпустки за шкідливі й важкі умови праці
- Що врахувати під час надання додаткової відпустки за ненормований робочий день
- Які особливості відпусток внутрішніх і зовнішніх сумісників
- Як надати відпустку, якщо працівник обіймає дві різні посади
- Чи обов’язково ділити відпустку так, щоб одна частина тривала не менш ніж 14 календарних днів
- У яких випадках можна відкликати працівника з відпустки та як це оформити
- Які особливості відпусток учасників бойових дій і чорнобильців
- Який розмір допомоги на оздоровлення та як її оформити
- Чи надавати допомогу на оздоровлення сумісникам
- Який розмір допомоги на оздоровлення за неповного робочого часу
27 травня
🌞Шпалери для робочого стола, які нагадають про всі дедлайни
⚡Клік – і дедлайни завжди перед очима
Колеги, лише подивіться на цю красу! Навіть у темні часи треба шукати щось світле та оточувати себе ним.
Тож ось редакція нашого порталу та е-журналів «Головбух Бюджет» й «Головбух Праця та Зарплата» підготувала для вас промінчик тепла. Нехай він зігріває вас своїм теплом і наповнює силами. Обирайте та встановлюйте календар фоном робочого стола. Буде гарно і практично, бо на календарях – підказки для вас❤️
⚡Клік – і дедлайни завжди перед очима
27 травня
Звільнення працівника: чи можна утримати невитрачений аванс на відрядження
Індексація зарплати 2025: вже готові?
Держпраці зазначає, відрахування із заробітної плати працівників для покриття їх заборгованості підприємству, установі і організації, можуть провадитись за наказом (розпорядженням) роботодавця:
- для повернення авансу, виданого в рахунок заробітної плати;
- для повернення сум, зайво виплачених внаслідок лічильних помилок;
- для погашення невитраченого і своєчасно не поверненого авансу, виданого на службове відрядження або переведення до іншої місцевості;
- на господарські потреби, якщо працівник не оскаржує підстав і розміру відрахування (ст.127 КЗпП).
У цих випадках роботодавець вправі видати наказ (розпорядження) про відрахування не пізніше одного місяця з дня закінчення строку, встановленого для повернення авансу, погашення заборгованості або з дня виплати неправильно обчисленої суми.
Відповідно до:
- ст.128 КЗпП, при кожній виплаті заробітної плати загальний розмір усіх відрахувань не може перевищувати:
- 20 %;
- а у випадках, окремо передбачених законодавством України, — 50 % заробітної плати, яка належить до виплати працівникові;
- ст.129 КЗпП — заборонено відраховувати з вихідної допомоги, компенсаційних та інших виплат.
Тож, без заяви працівника та відповідного наказу (розпорядження) роботодавець не має права із розрахункових коштів утримати невикористаний та своєчасно не повернений аванс, який був виданий на службове відрядження.
27 травня
Податкові перевірки: що передбачає новий порядок розгляду результатів
✅Відпустки — 2025: тут є ваші кейси
Актуалізований документ, зокрема:
- враховує положення оновленого Податкового кодексу; а також
- норми законів, спрямованих на модернізацію податкових процедур та міжнародну взаємодію.
Важливо: однією з ключових новацій є впровадження можливості участі платника податків у розгляді результатів перевірки у форматі відеоконференції. Відтепер, якщо платник надає заперечення до акта перевірки або додаткові пояснення, контролюючий орган зобов’язаний повідомити його про дату, час і формат розгляду — особисто або онлайн. Повідомлення має надійти протягом двох робочих днів після отримання заперечень, але не пізніше ніж за чотири дні до самого засідання.
У випадку обрання відеоформату розгляду, платнику податків надсилається повідомлення через Е-кабінет, яке містить усю необхідну інформацію, зокрема посилання для підключення до конференції. Якщо підтвердження доставки не отримано, повідомлення надсилається повторно, але не пізніше ніж за 4 дні до дня розгляду.
Платник податків може взяти участь у розгляді особисто або через уповноваженого представника. Він має право надавати письмові й усні пояснення, але письмові матеріали не приймаються безпосередньо під час відеоконференції — їх слід подавати заздалегідь.
У новому порядку також визначена процедура ідентифікації учасників під час онлайн-розгляду. Якщо особу не вдалося ідентифікувати або вона не вийшла на зв’язок у визначений час, засідання відбувається без її участі. Також у разі повітряної тривоги чи іншої надзвичайної ситуації розгляд може бути перенесений.
Процедура відеозасідання фіксується технічними засобами, а запис обов’язково додається до матеріалів перевірки. Це забезпечує прозорість процесу та додатковий захист прав платника податків.
Джерело: офіційний сайт ДПС у м. Києві
27 травня
Профспілки наполягають на 12 195 грн мінімальної зарплати 2026: як відповів Мінфін
✅Відпустки — 2025: тут є ваші кейси
23.05.2025 відбулась нарада повноважних представників Сторін соціального діалогу з ведення колективних переговорів щодо встановлення розміру мінімальної зарплати на 2026 рік.
На заході представник Мінфіну доповів, що можливості Державного бюджету дозволяють встановити виплат на 2026 рік у розмірі:
- мінімальну зарплату 8688 грн;
- посадовий оклад (тарифну ставку) працівника І тарифного розряду ЄТС 3470 грн.
Тобто показники підвищать із урахуванням прогнозного індексу споживчих цін на 2026 рік (108,6%).
Представники профспілкової сторони представили свою позицію:
- встановити мінімальну зарплату з 1 січня 2026 року не нижче 50% від прогнозної середньомісячної заробітної плати працівників на кінець 2024 року (за попередніми розрахунками 12 195 грн) та не нижче фактичного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб з урахуванням прогнозного індексу споживчих цін. Така позиція, зокрема, враховує прискорений рух України в ЄС та норми Директиви (ЄС) 2022/2041 про адекватну мінімальну заробітну плату в Європейському Союзі; домовленості п. 2.6 Генеральної угоди; підтримку купівельної спроможності працівника, стимулювання повернення людей на український ринок праці, зростання надходжень до бюджетів та ПФУ;
- враховуючи низький рівень оплати праці працівників бюджетної сфери встановити розмір посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС на рівні мінімальної заробітної плати, але не нижче фактичного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб з урахуванням прогнозного індексу споживчих цін.
У той же час, заступник Голови СПО роботодавців Сергій Біленький відмітив, що наразі складно брати участь в подібних заходах і на даному етапі роботодавці можуть лише підтримати ту позицію, яку озвучив Мінфін щодо підвищення мінімальної заробітної плати у 2026 році.
Представники профспілок кажуть, що захід був формальним, оскільки під час заходу констатували факт прийнятих Урядовою стороною рішень.
Проте, певним позитивом є те, що Урядова сторона відмовилась від наміру «заморожувати» основні державні соціальні стандарти і гарантії на 2025−2027 роки.
Разом з тим, урядова сторона припустила, що у 2026 році запропоновані розміри основних державних соціальних стандартів і гарантій може підвищити у разі позитивної динаміки розвитку економіки.
Аналогічне завдання для Уряду передбачали й у 2025 році пунктом 26 розділу «Прикінцеві положення» Закону України від 19.11.2024 № 4059-IX «Про Державний бюджет України на 2025 рік».
27 травня
Для допомог лише поточний рахунок, до якого емітовано «Дія.Картку»
Індексація зарплати 2025: вже готові?
Мінцифри пропонує до обговорення проєкти:
- Порядку використання поточних рахунків фізичних осіб у банках, до яких емітовано електронний платіжний засіб «Дія.Картка», та відображення засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг інформації про такі рахунки;
- змін до деяких постанов КМУ та передбачити можливість відображення засобами Порталу Дія інформації про поточні рахунки осіб у банках.
У Порядку пропонують визначити, що фізична особа може відкрити:
- поточний рахунок;
- та за бажанням — один або декілька поточних рахунків із спеціальним режимом використання для зарахування допомоги в одному з банків України, з яким Мінцифри укладено відповідний договір інформаційної або електронної інформаційної взаємодії, зокрема ініціювати його відкриття за допомогою мобільного додатку Порталу Дія (Дія).
Дія.Картка може використовуватися для ініціювання платіжних операцій за поточними рахунками із спеціальним режимом використання, відкритих для зарахування допомог, визначених законодавством, що були відкриті фізичній особі у відповідному банку.
Проєктом змін до деяких постанов КМУ передбачено, що лише на поточний рахунок, до якого емітовано електронний платіжний засіб «Дія.Картка» можна буде отримати:
- допомогу на поховання, суму пенсії, грошової допомоги, недоотриманої у зв’язку із смертю одержувача, пенсію, грошову допомогу в разі виїзду одержувача на постійне місце проживання за кордон тощо;
- допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам;
- допомогу від міжнародних організацій;
- допомогу по безробіттю;
- допомогу при народженні дитини, допомогу на дітей, які виховуються у багатодітних сім’ях;
- грошову компенсацію вартості одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка»;
- допомогу на придбання книг;
- допомогу для занять фізичною культурою та спортом.
Також цей рахунок застосовуватимуть для придбання облігацій внутрішньої державної позики «Військові облігації» засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг.
Пропозиції та зауваження до проєкту Мінцифри приймає до 11.06.2025 на електронну скриньку: [email protected].
27 травня
Податковий звіт підпишіть та зашифруйте, потім відправляйте до ДПС
✅Відпустки — 2025: тут є ваші кейси
Електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом здійснюється відповідно до норм ПК та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Мінфіну від 06.06.2017 № 557, далі — Порядок № 557.
Платник створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронній та паперовій формі, із зазначенням усіх обов’язкових реквізитів та з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису та печатки (за наявності), керуючись Порядком № 557.
Створення електронного документа завершується накладанням на нього кваліфікованого або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису та печатки (за наявності) підписувача (підписувачів).
Електронні форми документів у форматі за стандартом на основі специфікації eXtensibleMarkupLanguage (XML) оприлюднюють на вебпорталі ДПС.
Після накладання кваліфікованого або удосконаленого електронного підпису та печатки (за наявності), що базуються на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису та кваліфікованому сертифікаті електронної печатки, автор (платник) здійснює шифрування електронного документа з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та надсилає його у форматі (стандарті) з використанням засобів електронного зв’язку до адресата протягом операційного дня.
Для формування та надсилання податкової звітності в електронній формі на електронну адресу [email protected] платник може використовувати обране на власний розсуд програмне забезпечення, у т. ч. безкоштовне Спеціалізоване клієнтське програмне забезпечення для формування та подання звітності до «Єдиного вікна подання електронної звітності».
26 травня
Свята і вихідні у червні 2025 року: робочі дні, перенесення, графік
✅Відпустки — 2025: тут є ваші кейси
У червні 2025 року українці відзначають:
- Трійцю — 8 червня (неділя);
- День Конституції України — 28 червня (субота).
Чи буде перенесення святкових днів у червні 2025 року
Ні, не буде.
Відповідно до ст. 67 КЗпП, якщо святковий або неробочий день збігається з вихідним днем, вихідний день переноситься на наступний після святкового або неробочого.
Тобто за умови, якби не було воєнного стану, то вихідними днями могли би бути понеділки:
- 09 червня (перенесення вихідного з неділі 08.06.2025);
- 30 червня (перенесення вихідного з суботи 28.06.2025).
Через дію воєнного стану, офіційних вихідних не буде (Закон України від 15.03.2022 № 2136-IX). Водночас роботодавці мають право самостійно надавати вихідні працівникам, зокрема, встановити ці понеділки вихідними днями, видавши відповідні накази на підприємстві.
Нагадаємо, готові фони для робочого стола на червень уже чекають на вас! Там усі важливі дати з підказками😉
Робочі та вихідні дні у червні 2025 року:
- загальна кількість днів у місяці: 30;
- робочі дні: 21;
- вихідні дні (суботи та неділі): 9.
26 травня
Колдоговір без бухгалтера — як рецепт без інгредієнтів: звучить красиво, а як готувати — незрозуміло
Вітаю бухгалтерів бюджетних установ та організацій!
Бухгалтери нерідко змушені брати на себе завдання, які мають виконувати інші відділи чи служби. Наприклад, вони самостійно готують проєкт колективного договору. Це створює ризик непорозумінь у колективі. А під час перевірок ревізори можуть покласти провину на головного бухгалтера та його відділ навіть за помилки, яких ті не припускалися.
Як діяти бухгалтеру, щоб уникнути подібних ситуацій? Розберімося разом.
Готувати проєкт колективного договору та змін до нього має робоча комісія з представників сторін, яких визначає стаття 10 «Про колективні договори і угоди» від 01.07.1993 № 3356-XII, а не одноосібно бухгалтер.
Головного бухгалтера потрібно залучати, щоб він надавав членам робочої комісії інформацію, яка допоможе провести колективні переговори та розробити проєкт колективного договору.
Ідеться про розмір фонду оплати праці, зокрема, посадові оклади, надбавки, премії, доплати тощо.
Однак на практиці проєкт колдоговору часто складає саме головбух. Адже керівник вважає: додатки про премії, надбавки, доплати й відрядження найкраще підготує саме він.
Важливо пам’ятати: відповідно до законодавства, цю роботу мають виконувати юрист і робоча комісія. Не варто брати на себе обов’язки інших. Якщо комісії потрібна допомога — підкажіть, порадьте, проконсультуйте.
А коли головного бухгалтера офіційно запрошують до складу комісії — діють гарантії.
Відповідно до статті 12 Закону про колективні договори на період переговорів і підготовки проєкту колективного договору:
- вас звільняють від основної роботи;
- зберігають середній заробіток;
- цей час включають до трудового стажу.
Тож правильний підхід до участі в укладанні колективного договору дає змогу головному бухгалтерові виконувати свої обов’язки без зайвих ризиків і зберігати належні гарантії на період роботи в комісії.
Ще більше порад і ревізорських секретів шукайте в е-журналі «Головбух Бюджет». Долучайтесь до спільноти однодумців у наших соцмережах, щоб завжди бути в курсі змін.
До зустрічі!
26 травня
Чи можна оформити лікарняний для догляду за хворим чоловіком
✅Відпустки — 2025: тут є ваші кейси
ПФУ пояснює, підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності є сформований на основі медичного висновку про тимчасову непрацездатність листок непрацездатності (ст. 23 Закону «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування»).
А Порядок формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я, затверджений наказом МОЗ від 01.06.2021 № 1066, передбачає, що у разі необхідності догляду за пацієнтом віком від 14 років його лікуючим лікарем формується медичний висновок категорії «Догляд за хворим членом сім’ї» на особу, яка здійснюватиме такий догляд.
Джерело: офіційний сайт ПФУ
