Що нового

Бухоблік та оподаткування

28 березня

Опубліковано Перелік окупованих територій станом на березень 2024 року

Опубліковано новий Перелік окупованих територій станом на березень 2024 року

ШПАРГАЛКА БУХГАЛТЕРА НА 2024 РІК

Наказами Мінреінтеграції від 19 березня 2024 року № 77 та від 22 березня 2024 року № 79 внесено зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.

Вказаний Перелік був затверджений у грудні 2022 року та періодично оновлюється. Зміни до нього вносяться за погодженням із Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

Перелік неодноразово змінювали наказами Мінреінтеграції:

  • від 13.01.2023 № 14;
  • від 09.02.2023 № 41;
  • від 20.02.2023 № 56 (з урахуванням змін від 23.02.2023 № 61);
  • від 06.03.2023 № 80;
  • від 09.03.2023 № 84;
  • від 25.04.2023 № 125 (з урахуванням змін від 28.04.2023 № 129);
  • від 15.05.2023 № 143;
  • від 31.05.2023 № 164;
  • від 11.07.2023 № 197;
  • від 13.07.2023 № 199;
  • від 17.08.2023 № 224;
  • від 22.09.2023 № 254;
  • від 21.11.2023 № 318;
  • від 20.12.2023 № 363;
  • від 25.01.2024 № 19;
  • від 05.02.2024 № 30;
  • від 08.03.2024 № 65.

Нагадаємо, Кабмін планує розширити перелік переселенців, які зможуть отримувати держдопомогу.

Джерело: офіційний сайт Мінреінтеграції

28 березня

Які соціальні виплати підвищаться з 1 квітня

Які соціальні виплати підвищаться 1 квітня

Калькулятор індексації зарплати

Це вже друге підвищення зазначеної базової величини у 2024 році, зокрема:

  • з 1 січня мінімальна зарплата піднялася до 7 100 грн,
  • з 1 квітня вона досягне 8 000 грн.

Підвищення виплат відчують деякі 65-річні пенсіонери з тривалим страховим стажем (35 років – для чоловіків, 30 років -для жінок). Згідно із законодавством, мінімальна пенсія для таких пенсіонерів не може бути меншою за 40% від мінімальної зарплати. Отже, відтепер ця категорія українців повинна отримувати не менше 3200 грн.

При цьому слід звернути особливу увагу, що на суму пенсій таких громадян суттєво вплинула березнева індексація, тому працівники Пенсійного фонду провели перерахунки 65-річним, але в результаті виявилося, що у більшості з них змінилися лише складові всередині пенсійної виплати, загальний розмір не змінився. Суттєві підвищення до квітневих пенсій одержать близько 1,5 тис. громадян, що належать до 65-річних із необхідним стажем. У середньому, зазначені виплати зростуть на 280 грн.

Зростання «мінімалки» спричинить також збільшення декретних виплат – зокрема, відпусток і лікарняних, пов’язаних із вагітністю та пологами. Мінімальна сума декретних виплат на місяць не може бути нижчою, ніж мінімальна заробітна плата, максимальна – не може перевищувати розмір максимальної величини бази нарахування єдиного внеску. Ця сума дорівнює 15-ти розмірам мінімальної зарплати (із 1 квітня – 120 тис грн).

Отримати виплати можуть і працевлаштовані, і безробітні жінки. Працевлаштована жінка отримає допомогу в розмірі 100% середньої зарплати з Пенсійного фонду за весь період декретної відпустки. Для цього роботодавець повинен подати до Пенсійного фонду відповідну заяву-розрахунок.

Окрім того, з 1 квітня традиційно зростуть виплати працюючим пенсіонерам. Їм не потрібно звертатися до сервісних центрів Пенсійного фонду – перерахунок проведуть автоматично за даними реєстру застрахованих осіб на підставі поданих страхувальниками звітів про сплату єдиного внеску за січень та лютий.

Право на перерахунок визначає страховий стаж, набутий людиною на 1 березня року, в якому він проводиться. Збільшення пенсії залежить від зарплати і тривалості страхового стажу та визначається для кожного пенсіонера індивідуально.

Умовами для зазначеного перерахунку є:

  • після призначення/попереднього перерахунку пенсії людина продовжувала працювати та набула не менше 24 місяців страхового стажу;
  • пенсіонер набув менше 24 місяців страхового стажу, але після призначення/попереднього перерахунку пройшло не менше двох років.

Виплата перерахованих пенсій буде проводитись у червні з доплатою за квітень і травень.

Джерело: офіційний сайт ГУ ПФУ в Полтавській області

28 березня

З 1 квітня новий розмір мінімальної зарплати – що зміниться?

З 1 квітня підвищується розмір мінімальної заробітної плати

ЗАПИТАЙ У СПЕЦІАЛІСТА ДЕРЖКАЗНАЧЕЙСТВА

Мінімальна заробітна плата встановлюється одночасно в місячному та погодинних розмірах. Відповідно до ст. 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» з 1 квітня 2024 року розмір мінімальної заробітної плати у місячному розмірі становитиме 8000 грн., у погодинному розмірі – 48 грн.

У зв’язку із збільшенням розміру мінімальної заробітної плати підлягають перерахунку розміри тарифних ставок і посадових окладів для суб’єктів господарювання, умови оплати праці яких визначені виходячи із розміру мінімальної заробітної плати.

Прожитковий мінімум не зміниться і залишиться чинним до кінця поточного року в такому розмірі:

  • для дітей віком до 6 років – 2563 грн;
  • для дітей віком від 6 до 18 років – 3196 грн;
  • для працездатних осіб – 3028 грн;
  • для осіб, які втратили працездатність, – 2361 грн.

Загальний показник прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць – 2 920 грн.

Держпраці нагадує, що мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов’язковою на всій території України для підприємств усіх форм власності і господарювання та фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників, за будь- якої системою оплати праці.

Читайте по темі: Чи потрібно вносити зміни до штатного розпису через збільшення мінзарплати з 1 квітня

Розмір заробітної плати працівника за повністю виконану місячну (годинну) норму праці не може бути нижчим за розмір мінімальної заробітної плати (ст. 3-1 Закону України «Про оплату праці»). При обчисленні розміру заробітної плати працівника для забезпечення її мінімального розміру не враховуються:

  • доплати за роботу в несприятливих умовах праці та підвищеного ризику для здоров’я, за роботу в нічний та надурочний час;
  • роз’їзний характер робіт;
  • премії до святкових і ювілейних дат.

Якщо нарахована заробітна плата працівника, який виконав місячну норму праці, є нижчою за законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати, роботодавець проводить доплату до рівня мінімальної заробітної плати, яка виплачується щомісячно одночасно з виплатою заробітної плати.

Якщо розмір заробітної плати у зв’язку з періодичністю виплати її складових є нижчим за розмір мінімальної заробітної плати, проводиться доплата до рівня мінімальної заробітної плати.

У разі укладення трудового договору про роботу на умовах неповного робочого часу, а також при невиконанні працівником у повному обсязі місячної (годинної) норми праці мінімальна заробітна плата виплачується пропорційно до виконаної норми праці.

Джерело: офіційний сайт Південного міжрегіонального управління Держпраці

28 березня

Податкові пільги станом на 27.03.2024

довідник податкови пільг

Калькулятор штрафів

Станом на 27.03.2024 діють податкові пільги, визначені у довідниках:

  • № 123/1 податкових пільг, що є втратами доходів бюджету;
  • № 123/2 інших податкових пільг.

У довідниках надано перелік податкових пільг (код, зміст пільги, початок та кінець їх дії) за загальнодержавними та місцевими податками/зборами.

Нагадаємо, код податкової пільги, у разі застосування, обов’язково зазначаємо у податковій декларації.

28 березня

Створюємо кабінет учасника бюджетного процесу на рівні держбюджету в АІС «ГРК-ВЕБ»

кабінет учасника бюджетного процесу

ЗАПИТАЙ У СПЕЦІАЛІСТА ДЕРЖКАЗНАЧЕЙСТВА

Створити та налаштувати електронний кабінет в АІС «ГРК-ВЕБ» мають:

  • головні розпорядники коштів держбюджету;
  • розпорядники коштів держбюджету нижчого рівня;
  • одержувачі коштів держбюджету.

Для створення електронного кабінету головний розпорядник має подати до Мінфіну відповідну заявку, форма якої наведена у додатку 1 до Методрекомендацій. Її потрібно подати у форматах RTF, DOC(X), XLS(X), PDF (з текстовим змістом, нескановане зображення) засобами системи електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Одержувачі передають відповідні заявки розпорядникам нижчого рівня, а розпорядники нижчого рівня – головним розпорядникам.

Окрім цього потрібно подати заявки:

  • про надання доступу адміністратору учасника до AIC «ГРК-ВЕБ» (додаток 2 до Методрекомендацій);
  • надання доступу користувачу до AIC «ГРК-ВЕБ» (додаток 3 до Методрекомендацій);
  • реєстрацію печатки учасника в AIC «I'PK-BEB» (додаток 4 до Методрекомендацій);
  • надання доступу до кабінету учасника в AIC «ГРК-ВЕБ» користувачу іншого учасника (додаток 5 до Методрекомендацій).

У кожній формі заявки наведено порядок її заповнення.

27 березня

На скільки збільшиться розмір компенсаційних виплат роботодавцям з 1 квітня

З 1 квітня збільшиться розмір компенсаційних виплат роботодавцям

Калькулятор стажу

З 1 квітня 2024 року зміниться розмір деяких виплат, що стосуються сфери зайнятості, розмір яких узгоджений з мінімальною зарплатою.

Розмір мінімальної зарплати з 1 квітня вплине на розмір компенсаційних виплат роботодавцям:

  • розмір компенсації за працевлаштування людей з інвалідністю, учасників бойових дій, тих кому до настання права на пенсію за віком залишилося не більше 5 років та громадян, які перебувають у статусі зареєстрованого безробітного понад 1 місяць тепер становитиме 8 тис. грн (50% фактичних витрат на оплату праці, але не більше розміру мінімальної заробітної плати). Тривалість такої компенсації становить 6 місяців за кожен непарний місяць роботи працівника;
  • компенсація за працевлаштування молоді з-поміж зареєстрованих безробітних (віком до 25 років - в яких страховий стаж менше ніж 12 місяців; віком до 35 років – на перше робоче місце; звільнених зі строкової військової/альтернативної служби – на перше робоче місце) збільшиться до 4 тис. грн (не більше 50 відсотків мінімальної заробітної плати). Тривалість такої компенсації становить 6 місяців за кожен непарний місяць роботи працівника;
  • компенсація за працевлаштування громадян, які перебувають у статусі зареєстрованого безробітного понад 1 місяць і мають додаткові гарантії у працевлаштуванні або, тих які перебувають у статусі зареєстрованого безробітного понад 6 місяців  підвищиться до 3520 грн (не більше подвійного розміру мінімального страхового внеску, який становить 22% від розміру мінімальної заробітної плати). Тривалість такої компенсації становить 12 місяців за кожен непарний місяць роботи працівника;
  • компенсація за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб під час дії воєнного стану з 1 квітня 2024 року становитиме 8 тис. грн (1 мінімальна зарплата за повністю виконану місячну (годинну) норму праці). Тривалість такої компенсації становить не більше 3 місяців, для людей з інвалідністю не більше 6 місяців;
  • компенсація витрат роботодавця на оплату праці працевлаштованих за направленням центрів зайнятості ВПО збільшиться до 16 тис. грн (не вище двох розмірів мінімальної заробітної плати або обчисленої з неї відповідної суми в разі, коли особа працювала неповний місяць). Тривалість такої компенсації становить 6 місяців, для осіб які мають додаткові гарантії у працевлаштуванні 12 місяців, за кожен непарний місяць;
  • збільшиться і розмір допомоги по частковому безробіттю у розрахунку на одного працівника або ФОПа – до 4 тис. грн (не вище 50 % розміру мінімальної заробітної плати). Тривалість такої допомоги становить не більш 180 календарних днів сумарно протягом 36 місяців;

Максимальний розмір оплати праці за участь у суспільно-корисних роботах теж зросте і з 1 квітня становитиме 12 тис. грн за місяць (не більше півтора розміру мінімальної заробітної плати за повністю виконану місячну(годинну) норму праці).

Довідково

З початку 2024 року компенсаційними програмами Київського МЦЗ скористались 295 столичних роботодавців, які отримали виплати на суму понад 7 млн грн.

Джерело: офіційний сайт Державної служби зайнятості

27 березня

Як завозити гуманітарну допомогу в Україну з 1 квітня

З 1 квітня завезти гуманітарну допомогу можна буде лише з використанням онлайн-системи

◀️ НОВАЦІЇ В КАЗНАЧЕЙСЬКОМУ ОБСЛУГОВУВАННІ ▶️

З 1 квітня завезти гуманітарну допомогу до України буде можливо лише з використанням Автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги. Ці зміни впроваджуються для того, щоб зробити процедуру ввезення та обліку гуманітарки зручнішою та прозорішою для всіх:

  • для фондів і волонтерів;
  • для організацій та інституцій, які отримують допомогу;
  • для держави.

Цифровий механізм дозволить:

  • позбутись паперів, а, значить, і зловживань під час завезення та розподілу гуманітарної допомоги
  • фондам та громадським організаціям зберігати всю історію завезення гуманітарної допомоги в одному місці.

«Нові правила завезення гуманітарної допомоги в першу чергу важливі, щоб гуманітарна допомога точно доходила до тих, кому вона дійсно потрібна. Цифрова система дозволить бачити весь рух гуманітарки від потрапляння її до України до розподілу. Також система допоможе відслідковувати, що планується до завезення, впливати на цей процес через збір інформації про реальні потреби в допомозі, запобігати задвоєнню допомоги та спрямовувати її туди, де в цьому є найбільша потреба. Наприклад, типовою є ситуація, коли в одну й ту саму громаду різні організації завозять схожу допомогу, а інші громади залишаються з незакритою потребою», – наголосила Міністр соціальної політики Оксана Жолнович.

З моменту запуску цифрової системи:

  • до офіційного Реєстру отримувачів гуманітарної допомоги приєдналось більше ніж 8 тисяч отримувачів. Усі ці організації можуть легально завозити гуманітарну допомогу;
  • було сформовано понад 18 тисяч записів про вантажі та 12,5 тисячі декларацій.

Мінсоцполітики нагадує, до 1 квітня ще діє перехідний період. Він передбачає, що отримувачі гуманітарної допомоги (органи місцевого самоврядування, фонди, громадській організації та інші установи) можуть обирати один із двох варіантів завезення та обліку гуманітарної допомоги – паперовий або цифровий. Детальну інструкцію з користування системою можна знайти за посиланням

Джерело: офіційний сайт Мінсоцполітики

27 березня

Як зміняться розміри ЄСВ з 1 квітня – скільки будуть сплачувати роботодавці

Як зміниться розмір ЄСВ з 1 квітня

З 1 квітня 2024 року граничні розміри ЄСВ зрозстуть, адже збільшується розмір мінімальної зарплати у місячному розмірі – 8000 грн, тобто на 900 грн більше ніж було встановлено з 1 січня 2024 року.

Відповідно, з 1 квітня 2024 року збільшиться й сума ЄСВ, яку потрібно сплачувати підприємцям за себе та роботодавцям за найманих працівників, а саме:

  • мінімальний ЄСВ у 2-4 кварталах 2024 року, який потрібно сплачувати за основних працівників, – 1760 грн;
  • максимальна база для нарахування ЄСВ з 1 квітня – 120 000 грн;
  • максимальний ЄСВ у другому-четвертому кварталах – 26 400 грн за місяць (22 % від 15 мінімальних зарплат).

ЄСВ для ФОПів-єдинників, осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, у розрахунку на місяць – 1760 гривень.

При цьому ФОПи-єдинники та ФОП на загальній системі оподаткування та особи, які провадять незалежну професійну діяльність та члени фермерського господарства звільняються від сплати ЄСВ за себе з 1 березня 2022 року до припинення війни, а також протягом наступних 12 місяців.

Однак, приймаючи рішення щодо використання наданої державою можливості впродовж певного часу не сплачувати єдиний внесок, необхідно пам’ятати, що відповідні періоди роботи не будуть зараховані до страхового стажу для призначення пенсії в майбутньому.

Увага: відповідно до вимог чинного законодавства до страхового стажу зараховуються тільки ті періоди діяльності, за які повністю сплачені страхові внески.

Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС у Рівненській області

27 березня

На яку податкову соціальну пільгу мають право «чорнобильці» першої та другої категорії

На яку податкову соціальну пільгу мають право «чорнобильці» першої та другої категорії

Калькулятор індексації зарплати

Особи, віднесені до першої або другої категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, мають право на податкову соціальну пільгу у розмірі 150 відс. суми пільги (у 2024 році – 2271,00 грн).

Громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (першої або другої категорії) надається пільга зі сплати:

  • податків;
  • зборів;
  • мита;
  • інших платежів до бюджету відповідно до податкового та митного законодавства (п. 18 ч. 1 ст. 20 та п. 1 ч. 1 ст. 21 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28 лютого 1991 року № 796-ХІІ).

Платник податку, який віднесений законом до першої або другої категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, включаючи осіб, нагороджених грамотами Президії Верховної Ради УРСР у зв’язку з їх участю в ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, має право на податкову соціальну пільгу у розмірі, що дорівнює 150% від суми пільги (у 2024 році – 2271,00 грн).

Будь-який платник податку має право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного доходу, отримуваного від одного роботодавця у вигляді заробітної плати, на суму податкової соціальної пільги у розмірі, що дорівнює 50 відс. розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), встановленому законом на 1 січня звітного податкового року (у 2024 році – 1514,00 гривень) (п.п. 169.1.1 п. 169.1 ст. 169 ПКУ).

ПСП застосовується до доходу, нарахованого на користь платника податку протягом звітного податкового місяця як заробітна плата (інші прирівняні до неї відповідно до законодавства виплати, компенсації та винагороди), якщо його розмір не перевищує суми, що дорівнює розміру місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 грн. (у 2024 році – 4240,00 гривень).

Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС в Івано-Франківській області

27 березня

Адміністративно-господарські санкції за недотримання нормативу з працевлаштування працівників з інвалідністю

працевлаштування працівників з інвалідністю

Перевірки Держпраці під час воєнного стану

Для підприємств, установ, організацій, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю:

  • у розмірі 4% середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік – якщо працює 25 і більше осіб;
  • у кількості одного робочого місця – якщо працює від 8 до 25 осіб (ч. 1 ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 № 875-XII; далі – Закон № 875).

Якщо норматив з працевлаштування працівників з інвалідністю недотримано, роботодавець щороку сплачує відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції у розмірі:

  • середньої річної зарплати у роботодавця за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, – якщо працює 15 і більше осіб;
  • половини середньої річної зарплати у роботодавця за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, – якщо працює від 8 до 15 осіб.

Сплачувати ці адміністративно-господарські санкції зобов’язує частина перша статті 20 Закону № 875. Вона ж звільняє від їх сплати підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Отже, держоргани, ОМС та бюджетні установи не сплачують адміністративно-господарські санкції за недотримання нормативу з працевлаштування працівників з інвалідністю.

27 березня

Нові коди боргу за типом кредитора

коди боргу за типом кредитора

ШПАРГАЛКА БУХГАЛТЕРА НА 2024 РІК

Мінфін вирішив деталізувати борг за кодами:

  • 320000 «Заборгованість за позиками, одержаними від органів управління іноземних держав»;
  • 340000 «Заборгованість за випущеними цінними паперами».

Відтепер потрібно розділяти заборгованість за цими кодами:

  • на врегульовану:
    • 321000 «Заборгованість за позиками, одержаними від органів управління іноземних держав (крім неврегульованої від органів управління держави-агресора та/або такої, що оскаржується)»;
    • 340000 «Заборгованість за випущеними цінними паперами (крім неврегульованої та/або такої, що оскаржується)»;
  • неврегульовану:
    • 322000 «Неврегульована заборгованість за позиками, одержаними від органів управління держави-агресора та/або така, що оскаржується»;
    • 340000 «Неврегульована заборгованість за випущеними цінними паперами та/або така, що оскаржується».

26 березня

Як перевірити рівень зарплат держслужбовців – Мінфін розробив інструмент

Мінфін розробив аналітичний інструмент про рівень зарплат держслужбовців

КАЛЬКУЛЯТОР СТАЖУ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ

З початку 2024 року в Україні змінено підходи до оплати праці в межах реформи системи оплати праці держслужбовців, яка має на меті:

  • підвищити передбачуваність, прозорість і справедливість заробітної плати;
  • вдосконалити ефективність менеджменту в державному секторі.

«Завдання Мінфіну ‒ забезпечити ефективність використання коштів державного бюджету. Водночас зауважу, що ефективний державний орган ‒ це ефективний державний службовець, який має вищу освіту, володіє професійними компетентностями, має критичне мислення й аналітичні здібності. І саме тому класифікація посад посилила роль посадового окладу у запровадженій Урядом зрозумілій структурі заробітної плати, де не можна буде зловживати надбавками, які могли сягати до 700 %», ‒ прокоментував  заступник Міністра фінансів Роман Єрмоличев.

Відтепер видатки держави на заробітну плату працівників державних органів можна відстежити за допомогою аналітичного інструменту «дашборд», який буде постійно оновлюватись щомісяця.

«Цей інструмент дозволяє побачити середні заробітні плати працівників у державних органах на рівні посад, адже основне завдання Мінфіну ‒ забезпечити ефективність використання коштів державного бюджету, зробити більш прозорою та справедливою оплату праці державних службовців, пом’якшити тенденцію плинності та відтоку держслужбовців і посилити роль держави як роботодавця», ‒ зауважив Роман Єрмоличев.

За допомогою дашборду портал «Бухгалтерія для бюджету та ОМС» перевірив рівень оплати праці працівників державних органів у розрізі установ за січень 2024 року:

рівень зарплат держслужбовців

26 березня

Схвалено законопроєкт про надання гарантій під кредити на місцевому рівні

Схвалено законопроєкт щодо відновлення середньострокового бюджетного планування на місцевому рівні

◀️ НОВАЦІЇ В КАЗНАЧЕЙСЬКОМУ ОБСЛУГОВУВАННІ ▶️

Законопроєктом пропонується внести наступні зміни до Бюджетного кодексу:

  • відновити дію норм ст. 75-1 Бюджетного кодексу України щодо складання прогнозів місцевих бюджетів на середньостроковий період та передбачити особливості складання таких прогнозів для територій, де ведуться активні бойові дії або тимчасово окупованих РФ;
  • унормувати право Верховної Ради АРК, обласної, міської, селищної, сільської ради надавати місцеві гарантії субʼєктам господарювання комунального сектору економіки, які здійснюють повернення отриманих та непогашених кредитів (позик), виконання яких забезпечено місцевими гарантіями у попередніх періодах, та використовувати місцеві запозичення для виконання боргових зобов'язань з повернення отриманих та непогашених кредитів (позик), що виникли внаслідок здійснення місцевих запозичень у попередні періоди;
  • запровадити подання Казначейством щомісячної інформації про стан місцевих боргів та гарантованих відповідно АРК, обласними радами та територіальними громадами боргів і про надані місцеві гарантії;
  • унормувати питання затвердження місцевого бюджету з дефіцитом або профіцитом за загальним фондом у разі придбання державних цінних паперів на термін більше одного року;
  • виключити положення щодо повноважень Ради міністрів АРК, місцевих державних адміністрацій та виконавчих органів міських (міст республіканського АРК та обласного значення) рад у частині координування діяльності уповноважених контролюючих органів щодо забезпечення надходжень до бюджету на відповідній території;
  • не поширювати обмеження у період дії воєнного стану щодо використання залишків коштів місцевих бюджетів, які утворилися на кінець бюджетного періоду, на залишки коштів спеціального фонду, які мають цільове спрямування, та доповнити напрями використання залишків коштів видатками на погашення кредиторської заборгованості, яка утворилася на кінець бюджетного періоду, соціальний захист, облаштування місць тимчасового перебування внутрішньо переміщених (евакуйованих) осіб, співфінансування з місцевих бюджетів, придбання державних цінних паперів із строком обігу більше одного року тощо.

Джерело: Telegram-канал Тараса Мельничука

26 березня

Які відомості подаватимуть відповідальні виконавці коштів місцевого бюджету

кошти місцевого бюджету

ЗАПИТАЙ У СПЕЦІАЛІСТА ДЕРЖКАЗНАЧЕЙСТВА

Мінфін доповнив перелік інформації, яку йому передають головні розпорядники та відповідальні виконавці:

  • інформація про розрахункову потребу у видатках на оплату праці з нарахуваннями працівників закладів загальної середньої освіти, крім приватних, на поточний рік (загальний фонд), станом на 01 лютого – до 20 лютого;
  • інформація про розрахункову потребу у видатках на оплату праці з нарахуваннями працівників закладів загальної середньої освіти, крім приватних, на поточний рік (загальний фонд), станом на 01 вересня – до 20 вересня;
  • інформація про видатки на оплату праці з нарахуваннями працівників закладів загальної середньої освіти, крім приватних, у поточному році (загальний фонд) – щомісяця до 10 числа місяця, наступного за звітним;
  • інформація про видатки закладів охорони здоров’я у поточному році за КЕКВ 2282 та 2610 (загальний фонд) – щомісяця до 10 числа місяця, наступного за звітним.

Обмін інформацією здійснюється через відкритий програмний інтерфейс LOGICA REST API.

Наказ Мінфіну від 04.03.2024 № 104, якими внесені доповнення, не набрав чинності.

26 березня

Зміни в атестації педпрацівників закладів освіти сфери культури

атестація педпрацівників зміни

Калькулятор стажу

У Положенні визначили, що педпрацівник, який працює на різних посадах, у т. ч. в одному закладі, проходить атестацію за кожною посадою окремо.

У період дії воєнного стану та наступні три місяці після його припинення або скасування:

  • педпрацівник може подати заяву про проходження атестації за власним бажанням у строки, визначені пунктом 4 розділу III Положення;
  • педпрацівник, який за основним місцем роботи перебуває на простої у зв’язку з припиненням роботи закладу освіти сфери культури, може пройти атестацію в закладі, де він працює на аналогічній посаді на умовах сумісництва. Результати такої атестації визнаються за основним місцем роботи після відновлення його функціонування.

У випадку настання обставин, що об’єктивно унеможливлюють діяльність атестаційної комісії та перешкоджають проведенню атестації, робота таких атестаційних комісій припиняється на час дії таких обставин, незалежно від наявності бажання у педагогічного працівника відповідного закладу пройти атестацію, і відновлюється після припинення обставин, що стали перешкодою для проведення атестації.

Окрім цього оновили форми:

  • заяви на проведення атестації;
  • протоколу засідання атестаційної комісії та витягу з нього;
  • атестаційного листа;
  • апеляційної скарги.

Накази МКІП від 22.02.2024 № 130 та від 15.03.2024 № 194, якими внесені зміни, не набрали чинності.

25 березня

Рада планує встановити необмежуваний строк стягнення зарплати

Зареєстровано законопроєкт, який пропонує не обмежувати строк звернення до суду щодо стягнення зарплати

Калькулятор штрафів

Метою законопроєкту № 11107 від 22.03.2024 є приведення норм Кодексу законів про працю України до висновків Конституційного Суду України, Верховного Суду України щодо не обмеження будь-яким строком звернення працівника до суду з позовом про нарахування та стягнення належної йому заробітної плати у разі порушення роботодавцем законодавства про оплату праці.

Проєктом закону пропонується внести зміни до статті 233 Кодексу законів про працю України, якими передбачається встановити, що у разі порушення роботодавцем законодавства про оплату праці звернення працівника до суду з позовом про стягнення заробітної плати, яка йому належить, тобто усіх виплат, на які працівник має право згідно з умовами трудового договору і відповідно до державних гарантій, установлених законодавством, без обмеження будь-яким строком незалежно від того, чи були такі суми нараховані роботодавцем.

У разі прийняття, цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Джерело: законопроєкт № 11107 від 22.03.2024  

25 березня

Календар змін до Податкового кодексу у 2024 році: коли та що взяти до уваги платникам податків

Які зміни податкового законодавства заплановані на поточний рік і як вони вплинуть на платників податків

ШПАРГАЛКА БУХГАЛТЕРА НА 2024 РІК

Зміни до Податкового кодексу України (далі – Кодекс) набрали чинності з 16 березня 2024 року, крім деяких положень:

  • з 16 березня 2024 року набирають чинності такі :
    • врегулювання питання встановлення податкових пільг з плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на територіях, щодо яких прийнято рішення про обов’язкову евакуацію населення (прийняття рішення сільських, селищних, міських рад, військових адміністрацій та військово-цивільних адміністрацій є обов’язковим);
    • збільшення можливостей податкових органів щодо продажу через біржі майна, що перебуває у податковій заставі;
    • скасування відповідальності за помилкову сплату платником податків грошового зобов’язання на інший бюджетний рахунок (за умови своєчасної сплати грошового зобов’язання до бюджету);
    • не розповсюдження положень Кодексу щодо збільшення фінансового результату до оподаткування у разі безоплатної передачі на користь бюджетних установ товарів, робіт, послуг у розмірі, що перевищує 4 відс. оподатковуваного прибутку попереднього звітного року, на випадки передачі нематеріальних активів суб’єктами господарювання державного сектору економіки органам виконавчої влади, до сфери управління яких належать такі суб’єкти;
    • доповнення переліку отримувачів благодійної допомоги, виплаченої (наданої) благодійниками, яка не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу, такою категорією, як військовослужбовці (резервістів), які не мають статусу учасників бойових дій та члени сімей таких військовослужбовців (резервістів), які загинули, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва;
    • надання права платнику податків під час подання заяви про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу заявити про бажання зареєструватись платником ПДВ, єдиного податку чи бути включеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій;
    • врегулювання питання щодо затвердження норм втрат тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального;
    • скасування для платників мінімального податкового зобов’язання обмеження щодо строку для звернення про проведення звірки даних, який наразі становить  тридцять днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення;
  • з 1 квітня 2024 року:
    • доповнення переліку доходів, які не включаються до загального оподаткованого доходу платника податків, вартістю незареєстрованих лікарських засобів, безоплатно наданих (переданих) на користь пацієнтів, які беруть участь у клінічних випробуваннях, програмах розширеного доступу пацієнтів до незареєстрованих лікарських засобів та/або програмах доступу суб’єктів дослідження (пацієнтів) до досліджуваного лікарського засобу після завершення клінічного випробування;
  • з 16 червня 2024 року:
    • надання можливості платникам податків взаємодіяти з контролюючим органом у режимі відеоконференції, зокрема під час розгляду матеріалів скарг та матеріалів перевірок (порядок такої взаємодії буде врегульовано відповідними нормативно-правовими актами);
  • з 1 липня 2024 року:
    • скорочення термінів проведення перевірок щодо визначення суми податку на додану вартість, яка підлягає бюджетному відшкодуванню;
  • з 1 серпня 2024 року:
    • врегулювання порядку взаємодії податкових органів та Центрального депозитарію цінних паперів і депозитарних установ, уповноважених обслуговувати рахунки власників часток товариств в обліковій системі часток товариств, в частині обміну інформацією про відкриті рахунки.

Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС в Одеській області

25 березня

Кому з пенсіонерів проведуть доплати до мінімальних розмірів пенсії

Чи передбачає березнева індексація додаткові гарантії мінімальних пенсійних виплат

Калькулятор індексації зарплати

Кабмін постановою № 185 від 23.02.2024 р. затвердив проведення з 1 березня 2024 року індексацію пенсій (з урахуванням коефіцієнта підвищення 1,0796), підвищення розмірів пенсій колишнім військовослужбовцям та постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи, збільшення рівня мінімальних пенсійних виплат окремим віковим категоріям пенсіонерів.

Які гарантії передбачені:

  • для непрацюючих пенсіонерів, які досягли віку 65 років, страховий стаж яких становить не менше 35 років у чоловіків та 30 років у жінок, та у яких розмір пенсії, обчислений відповідно до ст.27 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», не досягає 3370 грн встановлюється доплата до зазначеного розміру;
  • у пенсіонерів, яким виповнилося 80 років, страховий стаж яких становить не менше 25 років у чоловіків і 20 років у жінок, розмір пенсійної виплати не може бути нижче 3370грн;
  • у пенсіонерів віком від 70 до 80 років, які мають страховий стаж не менше ніж 35 років у чоловіків та 30 років у жінок, розмір пенсіїне може бути нижче 3240грн.
  • пенсіонерам, яким виповнилося 70 років, але їх страховий стаж становить менше ніж 35 років у чоловіків та 30 років у жінок, доплата до пенсії встановлюється у розмірі пропорційному до наявного страхового стажу, виходячи з розміру 3240 грн;
  • розмір пенсійної виплати за наявності страхового стажу не менше ніж 25 років у чоловіків і не менше ніж 20 років у жінок із числа осіб у віці від 75 до 80 років не може бути меншим, ніж 3240 грн;
  • у пенсіонерів віком до 70 років, страховий стаж яких становить не менше 35 років у чоловіків та 30 років у жінок, та у осіб з інвалідністю І групи незалежно від віку та тривалості страхового стажу розмір пенсійної виплати не може бути нижче 2980 грн;
  • у інших осіб, які не працюють, розмір пенсійної виплати не може бути нижче 2725 грн;
  • отримувачам пенсій, які продовжують працювати, щомісячна доплата до пенсії (якщо є підстава для цього) буде встановлена з дня, наступного після дати звільнення з роботи.

Будуть далі виплачуватись щомісячні компенсаційні виплати для пенсіонерів віком старше 70 років,  які встановлюються, якщо розмір пенсії таких осіб не досягає 10340,35 грн:

  • до 570 грн – особам старше 80 років;
  • до 456 грн – особам віком від 75 – 80 років;
  • до 300 грн – особам віком від 70 – 75 років.

Джерело: офіційний сайт ГУ ПФУ в Чернігівській області

25 березня

Обов’язковість закупівлі продуктів харчування через електронний каталог

закупівлі продуктів харчування

ЗАПИТАЙ У СПЕЦІАЛІСТА ДЕРЖКАЗНАЧЕЙСТВА

Особливості здійснення публічних закупівель, які затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), зазнали змін для замовників продуктів харчування.

Продукти харчування за переліком, наведеним у додатку 2 до Особливостей, вартість предмета закупівлі яких становить або перевищує 100 тис. грн, закуповують з використанням електронного каталогу. Якщо закупівля з використанням електронного каталогу шляхом запиту пропозицій постачальників не відбулася, замовник здійснює закупівлю шляхом:

  • застосування відкритих торгів – не збільшуючи при цьому очікувану вартість закупівлі;
  • запиту пропозицій постачальників в електронному каталозі (п. 11-2 Особливостей).

Зазначене стосується усіх замовників, які закуповують продукти харчування.

Запит пропозицій постачальників вважається таким, що не відбувся, якщо не було подано жодної ціни пропозиції або замовником усі подані пропозиції постачальників були відхилені з підстав, визначених пунктом 64 Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою КМУ від 14.09.2020 № 822 (далі – Порядок № 822).

Додаток 2 до Особливостей наразі містить 32 категорії продуктів харчування, які є типовими (яйця курячі, крупи, борошно, цукор, макаронні вироби, яловичина, свинина, курятина, риба заморожена, картопля, цибуля, капуста, морква, буряк, огірки, помідори, кабачки, яблука, олія, молоко, масло та ін.), вимоги до закупівлі яких є в переважній більшості ідентичними та стандартизованими.

Продукти харчування, які не внесені до переліку, наведеному у додатку 2 до Особливостей, вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, закуповують згідно з пунктом 10 Особливостей, шляхом:

  • застосування відкритих торгів;
  • використання електронного каталогу.

З питань формування та супроводження електронного каталогу в ЕСЗ необхідно звертатися до Державної установи «Професійні закупівлі» як централізованої закупівельної організації, яка здійснює адміністрування електронних каталогів для продуктів харчування за переліком, наведеним у додатку 2 до Особливостей.

Адміністратор електронного каталогу створює категорії продуктів харчування та їх специфікації шляхом визначення переліку характеристик продуктів харчування з їх точними та/або мінімальними і максимальними значеннями, а також встановлює кваліфікаційні та інші вимоги до учасника електронного каталогу при проведенні кваліфікації до електронного каталогу.

Для замовників продуктів харчування в Prozorro Market представниками Державної установи «Професійні закупівлі», Мінекономіки та ДП «Прозорро» проведено вебінар, запис якого можна переглянути за посиланням:

Із листа Мінекономіки від 21.03.2024 № 3323-04/21117-06

25 березня

Роз’яснення про доплату держслужбовцю, на якого поклали функцію уповноваженої особи

доплата за функцію уповноваженої особи

КАЛЬКУЛЯТОР СТАЖУ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ

На працівника (працівників) із штатної чисельності покладають функції уповноваженої особи як додаткової роботи з відповідною доплатою згідно із законодавством (п. 1 ч. 1 ст. 11 Закону про публічні закупівлі).

Керівники державної служби держорганів, що не провели класифікацію посад державної служби, у межах економії фонду оплати праці мають право до 31.12.2024 встановлювати держслужбовцям додаткові стимулюючі виплати за Положенням про застосування стимулюючих виплат державним службовцям, затвердженим постановою КМУ від 18.01.2017 № 15 (далі – Положення № 15). Це положення не стосується держслужбовців держорганів, що провели класифікацію посад державної служби. Тож відсутній механізм встановлення цих виплат держслужбовцям за Положенням № 15.

Водночас пунктом 3.3 Примірного положення про уповноважену особу, затвердженого наказом Мінекономіки від 08.06.2021 № 40, оплата праці (доплата) уповноваженої особи здійснюється на підставі законів та інших нормативно-правових актів України, генеральної, галузевих, регіональних угод, колективних договорів. Розмір заробітної плати (доплати) уповноваженої особи визначається у трудовому договорі (контракті) відповідно до вимог законодавства.

Отже, на думку НАДС, у 2024 році держслужбовцю державного органу, який провів класифікацію посад державної служби, доплата, передбачена пунктом 1 частини першої статті 11 Закону про публічні закупівлі, може бути встановлена в розмірі, визначеному відповідним керівником (керівником державного органу / керівником державної служби), якщо така доплата передбачена колективним договором, а також виключно в межах економії фонду оплати праці.

Оскільки Законом про публічні закупівлі встановлено імперативну норму щодо доплати у разі донавантаження працівника як уповноваженої особи, Мінекономіки вважає, що керівники замовників мають враховувати необхідність передбачати відповідні видатки на встановлення доплати.

25 березня

Читайте у новому номері журналу «Головбух Бюджет»

Читайте у новому номері журналу «Головбух Бюджет»

Бухгалтеру можна  ̶в̶с̶е̶  майже все!

Чи може бухгалтер виплатити лікарняний суміснику? Може. Але! Якщо оплатите лікарняний, який вже оплатив основний роботодавець, — порушите вимоги оновленого у 2023 році Закону № 1105. Щоб цього не сталося, експерт підкаже:

  • коли можна відмовити в оплаті лікарняного працівнику за основним місцем роботи;
  • які документи має надати сумісник, щоб отримати виплату за лікарняним;
  • що робити, якщо працівник подав заяву, що хоче отримати виплату не за основним місцем роботи, а на місці роботи за сумісництвом.

Чи може установа використати залишок бензину, який придбали для генератора за КЕКВ 2275? Може. Але! Як використати цей залишок, вирішує головний розпорядник коштів. Варіанти — у статті «Що робити із залишками пального для генератора: чотири варіанти дій»

Чи має право бухгалтер оприбутковувати основні засоби, отримані за внутрівідомчою передачею? Має. Але! Законодавство не має чіткого визначення цього поняття. Не біда. Скористайтеся прикладами й готовими бухпроведеннями, щоб облікувати операції з внутрівідомчої передачі / отримання основних засобів. Знатимете, як відобразити в обліку внутрівідомчу передачу в межах головного розпорядника, якщо отримуєте або передаєте основні засоби, на які нарахована амортизація, та як облікувати внутрівідомчу передачу основних засобів, закуплених централізовано.

Чи можна керівника установи призначити уповноваженою особою? Не скажемо! Щоб підстрахувати керівника й не вляпатися з ним в історію, ознайомтеся зі статтею «Чи може керівник замовника бути уповноваженою особою» :)

Тож бухгалтерові установи можна майже все! Особливо коли поряд надійний помічник, який підстрахує від необережних кроків ;).

Працюймо в тандемі. Крокуймо до Перемоги разом!

22 березня

Які зміниться нарахування пені за порушення термінів сплати штрафів роботодавцями

Мінсоцполітики пропонує змінити порядок нарахування пені та її сплати

Калькулятор штрафів

Після затвердження змін новий Порядок буде встановлювати механізм нарахування пені за порушення термінів сплати адміністративно–господарських санкцій, передбачених Законом України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні»:

  • підприємствам;
  • установам;
  • організаціям;
  • у тому числі підприємствам, організаціям громадських об’єднань осіб з інвалідністю;
  • філіям;
  • представництвам;
  • іншим відокремленим підрозділам підприємств, установ та організацій (у тому числі міжнародних), утвореним відповідно до законодавства України, які мають окремий баланс і самостійно здійснюють розрахунки із застрахованими особами;
  • а також фізичним особам, які використовують найману працю.

Документами, що підтверджують невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, є:

  • розрахунок сум адміністративно–господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв’язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, за формою згідно з додатком до Порядку надсилання розрахунку сум адміністративно–господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв’язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 10 березня 2023 року № 14-1;
  • та/або рішення суду;
  • та/або акт складений за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, праці, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснення державного гірничого нагляду, за формою, затвердженою наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 27 жовтня 2020 року № 2161.

Пеня сплачується роботодавцями за рахунок прибутку, що залишається після сплати всіх податків і зборів (обов’язкових платежів). У разі несплати пені чи неможливості її сплати за рішенням суду її стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно роботодавця в порядку, передбаченому законом.

Джерело: проєкт наказу Міністерства соціальної політики «Про внесення змін до наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 15 травня 2007 року № 223»

22 березня

Прийнятий закон про відпустки військовослужбовців

Рада ухвалила законопроєкт про посилення соціального захисту військовослужбовців

Калькулятор днів щорічної відпустки

Документ передбачає низку норм, спрямованих на посилення соціального захисту військовослужбовців та забезпечення їхніх прав, зокрема:

  • встановлення права на одноразову відпустку під час народження дитини зі збереженням грошового забезпечення;
  • компенсація за невикористані дні відпустки для строковиків;
  • запобігання дискримінації за ознакою статі та сексуального домагання, а також можливість звільнення від службових обов’язків військовослужбовців-жінок на період хвороби дитини.

Окрім того, Закон № 10313 від 04.12.2023 передбачає уточнення підстав для виплати додаткової винагороди військовослужбовцям під час дії воєнного стану та недопущення залучення до капеланської діяльності осіб, що належать до церкви з керівним центром у ворожих до нашої держави країнах.

«Я хочу подякувати народним депутатам за оперативне рішення. Прийнятий законопроєкт передбачає тривале, за потреби, лікування військовослужбовців, зокрема, і за кордоном, прибирає таке поняття як обмежено придатний, фіксує виплати під час лікування протягом 12 місяців та закріплює норми психологічної допомоги», – наголосила заступник Міністра оборони Наталія Калмикова.

Джерело: офіційний сайт МОУ

22 березня

Чи потрібно вносити зміни до штатного розпису через збільшення мінзарплати з 1 квітня

зміни до штатного розпису

Калькулятор індексації зарплати

Із 1 квітня 2024 року змінюється розмір мінімальної заробітної плати. Чи потрібно змінювати штатний розпис?

Мінімальна зарплата, зміни розміру якої протягом року визначає Держбюджет-2024:

з 01.01.2024

з 01.04.2024

  • місячний

7100,00

8000,00

  • погодинний

42,60

48,00

Штатний розпис на 2024 рік затверджували:

  • держоргани та ОМС – за формою штатного розпису, затверджену наказом Мінфіну від 28.01.2002 № 57;
  • бюджетні установи – за формою типового штатного розпису, затверджену наказом Мінфіну від 28.01.2002 № 57

Розміри посадових окладів у штатних розписах визначали:

  • держоргани, які провели класифікацію посад державної служби, – за постановою КМУ від 29.12.2023 № 1409;
  • держоргани, які не провели класифікацію посад державної служби, – за постановою КМУ від 18.01.2017 № 15;
  • ОМС – за додатками 48–53, 57 постанови КМУ від 09.03.2006 № 268;
  • бюджетні установи – за постановою КМУ від 12.01.2024 № 23.

Розміри посадових окладів у бюджетній сфері визначають за рішеннями КМУ. Мінімальна зарплата зміни її розміру не впливають на розмір посадового окладу.

Тож держоргани та ОМС не затверджуватимуть зміни до штатного розпису у зв’язку з підвищенням розміру мінімальної зарплати, оскільки у штатних розписах затверджено місячний фонд заробітної плати за посадовими окладами.

Натомість бюджетні установи у штатному розписі затверджують розміри посадових окладів, надбавок, доплат, місячний і річний фонд заробітної плати. При складанні штатних розписів керуються вказівками головних розпорядників бюджетних коштів та додатково – місцевих фінансових органів (для бюджетних установ, що фінансуються з місцевого бюджету).

Зростання мінімальної зарплати з 01.04.2024 призведе до збільшення розміру доплати до рівня мінімальної зарплати. Якщо до штатного розпису включено доплату до рівня мінімальної зарплати, її розмір, а також розмір місячного фонду зарплати у штатному розписі потрібно привести у відповідність з фактичними її розмірами у квітні. Тобто ці бюджетні установи вносять зміни або затверджують новий штатний розпис та вводять його в дію з 01.04.2024. Розмір посадових окладів у штатному розписі не зміниться.

22 березня

Новий порядок призначення, перерахування страхових виплат

порядок призначення та перерахування страхових виплат

КАЛЬКУЛЯТОР СТАЖУ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ

Новий Порядок визначає механізм призначення, перерахування таких страхових виплат:

  • допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання;
  • щомісячна страхова виплата втраченої заробітної плати (або відповідної її частини);
  • страхова виплата потерпілому під час його професійної реабілітації;
  • страхова виплата при тимчасовому переведенні потерпілого на легшу, нижчеоплачувану роботу;
  • одноразова допомога потерпілому;
  • страхові виплати в разі смерті потерпілого;
  • страхова виплата дитині, яка народилася з інвалідністю внаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання її матері під час вагітності;
  • страхові витрати на соціальну допомогу, інші витрати на відшкодування шкоди, які включають:
  • компенсацію витрат на проїзд потерпілого, який став особою з інвалідністю, до місця лікування та/або реабілітації і у зворотному напрямку та витрат на проїзд і житло особи, яка супроводжує потерпілого до місця лікування та/або реабілітації (якщо потерпілому визначено потребу в супроводі);
  • відшкодування витрат на надання соціальної послуги догляду вдома;
  • щомісячна грошова компенсація вартості заходів, необхідних для надання соціальної послуги натуральної допомоги;
  • відшкодування витрат на поховання потерпілого та пов’язаних з цим ритуальних послуг.

У Порядку прописаний механізм:

  • звернення за призначенням, перерахуванням, продовженням та здійсненням страхових виплат;
  • формування електронної справи про страхові виплати;
  • особливості призначення страхових виплат (в розрізі кожної);
  • перерахування щомісячних страхових виплат;
  • виплати потерпілим.

У додатках до Порядку визначені форми заяв:

  • про призначення / перерахування / продовження страхової виплати у зв’язку з нещасним випадком на виробництві (професійним захворюванням);
  • про призначення / перерахування / продовження страхової виплати у зв’язку зі смертю годувальника;
  • про компенсацію витрат;
  • про відшкодування витрат на поховання потерпілого та пов’язані з цим ритуальні послуги;
  • про здійснення страхової виплати.

Постанова правління ПФУ від 26.01.2024 № 4-1, якою затверджено Порядок, набрала чинності 21.03.2024.

22 березня

Коли подавати нову форму бюджетної звітності

довідка про надходження та використання окремих власних надходжень бюджетних установ

ЗАПИТАЙ У СПЕЦІАЛІСТА ДЕРЖКАЗНАЧЕЙСТВА

Чинна і нова форма звітності – Довідка про надходження та використання окремих власних надходжень бюджетних установ, отриманих у натуральній формі (далі – Довідка). Про неї писали у новині «Нова форма бюджетної звітності».

Довідку складають у розрізі:

  • кодів програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету або програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів;
  • кодів економічної класифікації видатків бюджету (КЕКВ).

Вона має містити відомості про суб’єктів, що надали товари та послуги, виконали роботи.

Довідку складайте за тими КЕКВ, за якими провели відповідні господарські операції на підставі первинних документів, які містять відомості про такі операції (надходження в натуральній формі).

У графі «Затверджено на звітний рік з урахуванням змін» зазначте річну суму планових показників спеціального фонду за іншими джерелами власних надходжень бюджетних установ, яку затвердили у кошторисі з урахуванням змін.

Обсяги власних надходжень бюджетних установ, отриманих у натуральній формі, зазначте у графах:

  • «Надійшло за звітний період (рік) благодійних внесків, грантів та дарунків (25020100)»;
  • «Надійшло за звітний період (рік) від підприємств, організацій, фізичних осіб та від інших бюджетних установ для виконання цільових заходів, у тому числі заходів з відчуження для суспільних потреб земельних ділянок та розміщених на них інших об’єктів нерухомого майна, що перебувають у приватній власності фізичних або юридичних осіб (25020200)».

Про інші особливості складання Довідки читайте у новині «Нова форма бюджетної звітності».

Головні розпорядники коштів державного бюджету подають Довідку:

  • до Казначейства – у складі зведеної квартальної (проміжної) і річної бюджетної звітності;
  • Мінфіну – у складі зведеної річної бюджетної звітності.

Довідку за 2023 рік складають і подають:

  • до 15.05.2024 – розпорядники бюджетних коштів;
  • 01.06.2024 – головні розпорядники бюджетних коштів.

Накази Мінфіну від 16.02.2024 № 84 та від 07.03.2024 № 113, якими запроваджені новації, набрали чинності 21.03.2024.

21 березня

Готується новий порядок видачі довідок про чисельність працюючих осіб з інвалідністю

Мінсоцполітики пропонує змінити порядок видачі довідок про чисельність працюючих осіб з інвалідністю

ШПАРГАЛКА БУХГАЛТЕРА НА 2024 РІК

Порядок регулює механізм видачі територіальними відділеннями Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі – територіальні відділення Фонду) довідок про чисельність працюючих осіб з інвалідністю (далі – довідка), які мають основне місце роботи:

  • на підприємстві;
  • установі;
  • організації;
  • у тому числі підприємстві, організації громадського об’єднання осіб з інвалідністю;
  • філіях;
  • представництвах;
  • інших відокремлених підрозділах підприємств, установ та організацій (у тому числі міжнародних), утворених відповідно до законодавства України, які мають окремий баланс і самостійно здійснюють розрахунки із застрахованими особами;
  • у фізичних осіб, які використовують найману працю (далі – роботодавці), виходячи з середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу.

Довідка надається роботодавцю територіальним відділенням Фонду за попередній рік та за попередній звітний (податковий) період. Роботодавці для отримання довідки відповідно до свого місцезнаходження подають до територіального відділення Фонду такі документи:

  • заяву за формою, наведеною у додатку 1 до Порядку; 
  • список працюючих осіб з інвалідністю за формою, наведеною у додатку 2 до Порядку.

Філії, представництва, інші відокремлені підрозділи підприємств, установ та організацій (у тому числі міжнародних), утворені відповідно до законодавства України, які мають окремий баланс і самостійно здійснюють розрахунки із застрахованими особами (далі – відокремлений підрозділ), подають документи, передбачені цим пунктом, окремо від юридичної особи, якою вони створені. Подані документи реєструються в журналі реєстрації виданих довідок про чисельність працюючих осіб з інвалідністю за формою, наведеною у додатку 3 до Порядку.

Територіальні відділення Фонду опрацьовують подані роботодавцем документи з використанням наданої Пенсійним фондом України інформації з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю за формою згідно з додатком до Порядку надання Пенсійним фондом України Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформації з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 10 березня 2023 р. № 14-2.

Територіальні відділення Фонду після опрацювання поданих документів, за наявності у них інформації з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування:

  • протягом десяти робочих днів після їх реєстрації видають довідку про чисельність працюючих осіб з інвалідністю за формою, наведеною у додатку 4 до Порядку;
  • або протягом п’яти робочих днів після отримання відповідної інформації від Пенсійного фонду України;
  • у разі відмови у видачі довідки роботодавцю надається обґрунтована відповідь щодо причин відмови.

Причинами відмови можуть бути:

  • подання роботодавцем документів не в повному обсязі;
  • оформлення документів неналежним чином;
  • виявлення недостовірних даних у поданих роботодавцем документах.

Територіальні відділення Фонду:

  • ведуть облік і забезпечують зберігання усієї документації щодо видачі довідок роботодавцю протягом трьох років з дати видачі довідки;
  • щокварталу подають інформацію щодо кількості довідок, наданих роботодавцям, до Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.

Довідка видається безоплатно на підставі заяви роботодавця. Довідку в паперовому вигляді отримує роботодавець чи його уповноважений представник, що діє на підставі письмового доручення роботодавця діяти від його імені стосовно визначених завдань, безпосередньо у територіальному відділенні Фонду, до якого було подано заяву про отримання довідки.

Також, згідно з проєктом наказу «Про внесення змін до наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 25 березня 2002 року № 169 та визнання такими, що втратили чинність, деяких наказів Міністерства праці та соціальної політики України та Міністерства соціальної політики України», пропонується визнати такими, що втратили чинність:

  • наказ Міністерства праці та соціальної політики України «Про затвердження форм документів для реєстрації роботодавців у відділеннях Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю і виконання ними нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» від 14 березня 2007 року № 98;
  • наказ Міністерства соціальної політики України «Про затвердження форми звітності № 10-ПОІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю» та Інструкції щодо її заповнення» від 27 серпня 2020 року № 591.

Джерело: наказ Мінсоцполітики «Про внесення змін до наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 25 березня 2002 року № 169 та визнання такими, що втратили чинність, деяких наказів Міністерства праці та соціальної політики України та Міністерства соціальної політики України»

21 березня

Який строк виплати одноразової допомоги внаслідок нещасного випадку на виробництві

Строки виплати одноразової допомоги внаслідок нещасного випадку на виробництві

Калькулятор стажу

Одноразова допомога потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві виплачується в місячний строк з дня визначення медико-соціальною експертною комісією (МСЕК) стійкої втрати професійної працездатності.

У разі смерті потерпілого одноразова допомога виплачується членам його сім’ї та особам, які перебували на його утриманні, у місячний строк з дня смерті потерпілого (стаття 41 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування»).

Нагадаємо, Пенсійний фонд України затвердив новий Порядок нарахування та здійснення страхових виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та профзахворювань.

Джерело: офіційний сайт ПФУ

21 березня

Прийом у заклади вищої та фахової передвищої освіти – зміни у 2024 році

Затверджені порядки прийому на навчання для здобуття вищої та фахової передвищої освіти у 2024 році

Пошук по Класифікатору професій

Міністерство освіти і науки України інформує про затверджений Порядок прийому на навчання для здобуття ступенів бакалавра, магістра, доктора філософії/доктора мистецтва у 2024 році. Затверджений наказом № 266 від 06 березня 2024 року, документ визначає основні принципи та процедури, якими керуватимуться заклади вищої освіти під час організації прийому вступників.

Мета Порядку:

  • забезпечення рівного доступу до вищої освіти;
  • підвищення якості освітнього процесу;
  • врахування сучасних потреб суспільства і ринку праці.

МОН звертає увагу на деякі суттєві зміни порівняно зі вступною кампанією у 2023 році:

  1. Конкурсний добір на навчання для здобуття ступеня вищої освіти на основі повної загальної середньої освіти, освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста, освітньо-професійного ступеня фахового молодшого бакалавра, ступеня вищої освіти молодшого бакалавра здійснюється за результатами зовнішнього незалежного оцінювання 2021 року та/або вступних випробувань 2022–2024 років.
  2. З 2024 року не проводитиметься набір вступників для здобуття ступеня вищої освіти молодшого бакалавра. 
  3. Вступники до закладів вищої освіти на творчі спеціальності цього року обов’язково складатимуть національний мультипредметний тест (НМТ), а також творчий конкурс. 
  4. НМТ міститиме чотири предмети, з яких три – українська мова, історія України та математика – є обов’язковими. Натомість право вибору ще одного предмета залишається за вступником.
  5. Конкурсний бал для вступу на основі ПЗСО та НРК5 не може бути менше ніж 150 балів для спеціальностей галузей знань 08 «Право», 28 «Публічне управління та адміністрування», 29 «Міжнародні відносини», спеціальностей 221 «Стоматологія», 222 «Медицина», 226 «Фармація, промислова фармація», 228 «Педіатрія» галузі знань 22 «Охорона здоров'я».
  6. Діятиме заборона позаконкурсного вступу навіть на контракт за всіма спеціальностями і рівнями вищої освіти. Це виконання вимоги Державної Антикорупційної Програми, затвердженої Урядом у 2023 році. 
  7. Буде проведено Єдиний державний кваліфікаційний іспит (ЄДКІ) з бакалаврату. Тобто для вступників низки спеціальностей на магістратуру будуть враховуватися результати ЄДКІ.
  8. Для випускників коледжів діятиме норма, що для вступу у заклади вищої освіти необхідно буде скласти НМТ або подати результати ЗНО за 2021 рік.

Також МОН затвердило Порядок прийому на навчання до закладів фахової передвищої освіти у 2024 році. Документ затверджений наказом № 245 від 29 лютого 2024 року (зі змінами).

Порівняно зі вступною кампанією у 2023 році є деякі зміни, зокрема:

  1. Вступники можуть подати в сукупності за всіма основами вступу до п'яти заяв на бюджет та до п'ятнадцяти заяв за всіма джерелами фінансування. 
  2. Підготовка іноземців та осіб без громадянства здійснюватиметься в межах ліцензованих обсягів за спеціальностями за результатами процедури ліцензування для цього виду діяльності.
  3. Чітко виписано порядок оприлюднення рейтингових списків вступників за кожною конкурсною пропозицією. Повідомленням про отримання чи неотримання рекомендації до зарахування оприлюднюється не раніше 18:00 22 липня та не пізніше 12:00 24 липня. 
  4. Більш чітко виписана процедура редагування рейтингових списків вступників після виконання / невиконання ними вимог до зарахування.
  5. Тривалість кожної додаткової сесії реєстрації заяви не менше трьох та не більше тридцяти календарних днів. 
  6. Вступна кампанія завершується 31 жовтня 2024 року.

Джерело: офіційний сайт МОН

21 березня

Який класифікатор потрібен для встановлення ставки податку на нерухомість у 2024 році

Мінекономіки затвердило класифікатор НК 018:2023 «Класифікатор будівель і споруд»

◀️ НОВАЦІЇ В КАЗНАЧЕЙСЬКОМУ ОБСЛУГОВУВАННІ ▶️

Наказ Міністерства економіки України від 16.05.2023 № 3573 затвердив національний класифікатор НК 018:2023 «Класифікатор будівель і споруд» (далі – НК 018:2023) та скасовав національний класифікатор ДК 018-2000 «Державний класифікатор будівель та споруд» (далі – ДК 018:2000).

НК 018:2023 є складовою частиною національної системи класифікації, та:

  • розроблено на заміну ДК 018:2000 та гармонізовано з Класифікацією типів споруд Євростату (Classification of Types of Constructions – CC, 1998);
  • у НК 018:2023 здійснено адаптацію категорій до норм чинного законодавства у сфері містобудування;
  • НК 018:2023 відповідає вимогам статті 355 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони і діє для забезпечення ефективного обміну даними між системою містобудівного кадастру та системою національної статистики.

Методологічні основи, які покладені в основу НК 018:2023, ґрунтуються на відповідних правилах Класифікації типів споруд Євростату і повністю їм відповідають. За структурою, змістом категорій продукції, описом пояснень є національним аналогом СС, 1998.

НК 018:2023 призначений для застосування органами державної влади та місцевого самоврядування, а також іншими користувачами для вирішення таких завдань:

  • проведення робіт із перепису, оцінки та переоцінки вартості і стану будівель та споруд;
  • проведення соціологічних досліджень із питань будівництва, благоустрою, забезпечення житлом і різними послугами населення України;
  • розроблення аналітичних показників і прогнозування інвестицій в економіку України;
  • розроблення державної офіційної статистичної інформації, зокрема щодо результатів будівельної діяльності, змін цін у будівництві тощо;
  • зіставлення національних статистичних даних із даними Статистичної комісії Європейського Союзу (Євростату) та ООН, статистичних служб окремих країн.

Органам місцевого самоврядування при прийнятті ставок у 2024 році по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, необхідно використовувати Класифікатор будівель і споруд НК 018:2023.

Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС в Одеській області