Що нового
9 травня
Кабінет страхувальника: нова функція — доступ для інших працівників
🏄🏻♀️Відпускні: прочитайте 9 відповідей перед літом
В особистому кабінеті страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України реалізували можливість доступу до кабінету страхувальника уповноважених спеціалістів, які мають службовий кваліфікований електронний підпис.
Право додавати/вилучати уповноважених спеціалістів для роботи в кабінеті страхувальника мають лише:
- керівник;
та/або
- головний бухгалтер роботодавця.
Щоб додати нових користувачів, потрібно скористатися пунктом меню «відділ кадрів».
Щоб скасувати доступ такому користувачеві потрібно натиснути піктограму в стовпці «дії» та обрати відповідну дію. Після цього користувач не зможе зайти у кабінет страхувальника.
9 травня
Списання військового майна: що змінює новий закон із 10 травня і як діяти
❤️🔥Податковий розрахунок 2025: нові зразки
Військове майно (крім об’єктів нерухомого майна), витрачене, використане та/або яке набуло непридатного стану внаслідок його експлуатації під час дії воєнного стану, списується незалежно від номенклатури служб (підрозділів) забезпечення вартістю за одним актом до 100 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 000 грн) без затверджень та погоджень з посадовими особами вищих рівнів, правоохоронними органами чи спеціальним правоохоронним формуванням у складі ЗСУ. Командир військової частини, уповноважена посадова особа СБУ за поданням комісії для списання військового майна видає наказ про списання такого військового майна.
У законі розширили причини/обставини, за настання яких військове майно списували за єдиним актом списання, який складала комісія для списання військового майна. Такими причинами/обставинами є:
- знищення (втрата) військового майна;
- його пошкодження внаслідок бойових або інших дій з боку противника чи у зв’язку з виконанням бойового (спеціального) завдання – якщо відновлення такого майна неможливе або економічно недоцільне.
Єдині акти списання військового майна вартістю за одним актом:
- до 1 700 000 грн – затверджує командир військової частини.
- 1 700 000 грн і більше – командувачі або інші керівники органів військового управління, яким підпорядковані військові частини, військове майно яких підлягає списанню за єдиним актом.
Командувач або інший керівник органів військового управління, який отримав для затвердження єдиний акт, у строк не більш як 20 днів з дня його отримання, після перевірки правильності його оформлення та відповідності вимогам законодавства, затверджує єдиний акт або відмовляє у затвердженні. Відмова у затвердженні повинна бути вмотивованою, із зазначенням причин та недоліків, які необхідно усунути в єдиному акті. Строк перегляду рішення про відмову у затвердженні єдиного акта після усунення недоліків і повторного подання не може перевищувати 15 днів.
Окрім цього, у законі прописали, що службове розслідування щодо встановлення причин та обставин знищення (втрати), пошкодження, дострокового зносу, перевитрати військового майна може не призначатись у випадках, передбачених законом. Таким випадком, зокрема, закон визначає – шкоду завдано діями противника під час воєнних (бойових) дій, внаслідок ракетних (авіаційних) атак чи інших проявів збройної агресії проти України та/або у зв’язку з виконанням бойового (спеціального) завдання.
Із закону прибрали норму, яка зобов’язувала проводити розслідування у разі наявності інформації про втрату або знищення, достроковий знос, перевитрати військового майна (крім зброї) внаслідок невиконання або неналежного виконання особою службових обов’язків або вчинення особою правопорушення з метою встановлення вини і ступеня, розміру матеріальної шкоди та обставин, за яких заподіяно шкоду.
Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення механізмів управління та списання військового майна» від 15.04.2025 № 4344-IX, яким запроваджено новації, набере чинності 10.05.2025.
8 травня
У фокусі — зарплата, кадри та військовий облік: читайте в новому номері журналу «Головбух Праця та Зарплата»
⚡️ПРИДБАТИ ЖУРНАЛ НА ВИГІДНИХ УМОВАХ⚡️
У кутиках ваших очей
Так бракує простих речей — обійнятися,
Нам лишень до кінця війни дочекатися…
Ілларіон Павлюк
Любі читачі! Цей номер — ваш супутник у звітному марафоні. Ми хочемо, аби ви мали менше запитань і більше впевненості в кожній цифрі й у власних рішеннях.
Пояснюємо, як правильно нарахувати декретні та показати їх у звітності. Спойлер: декретні нараховують за весь період, зазначений у лікарняному, а в Додатку Д1 — розподіляють за місяцями з відповідними кодами. Щоб не помилитися, тримайте під рукою наші приклади.
Попереду сезон відпусток. Ви запитуєте: як оформити відпустку сумісникам, за яких умов надавати додаткову, як звільнити працівника під час відпочинку? Підготували добірку рішень. Знайдіть ті, що потрібні саме вам.
А ще в номері:
- як виправити помилки щодо осіб з інвалідністю;
- що змінилося у строках зберігання документів із військового обліку та бронювання;
- як правильно заповнити Додаток Д5 у типових ситуаціях;
- чи можна утримувати аліменти за заявою працівника.
Нехай дні будуть спокійні, а усмішки в кутиках ваших очей з’являються навіть зараз… особливо зараз.
Ми поруч. Працюємо для вас ❤️
8 травня
Кадровий дефіцит під час війни: як офіційно замінити відсутніх працівників
🏄🏻♀️Відпускні: прочитайте 9 відповідей перед літом
У Держпраці нагадали, якщо працівники не можуть вийти на роботу: поїхали, перебувають у відпустці, тимчасово втратили працездатність або їхнє місцезнаходження взагалі невідоме — роботодавець має законний механізм їх заміни.
Під час дії воєнного стану роботодавці можуть укладати строкові трудові договори з новими працівниками:
- на час відсутності основного працівника;
- на визначений строк, якщо це необхідно для підтримки роботи підприємства.
Цей підхід дозволяє оперативно реагувати на кадрові виклики та забезпечити безперервність процесів, зокрема в критично важливих сферах.
Важливо: заміщення тимчасово відсутніх працівників — право роботодавця, передбачене трудовим законодавством в умовах воєнного стану.
8 травня
Держстат змінює правила: що готує новий закон про офіційну статистику
❤️🔥Податковий розрахунок 2025: нові зразки
Держстат виніс на громадське обговорення проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної статистичної діяльності».
Його головна мета — гармонізувати українське законодавство зі стандартами Європейського Союзу, зокрема положеннями Регламенту (ЄС) № 223/2009 про європейську статистику. Законопроєкт є частиною виконання Україною зобов’язань за Угодою про асоціацію з ЄС.
Змінами доповнять чинний Закону України «Про офіційну статистику» новими положеннями щодо:
- особливостей здійснення державної статистичної діяльності в умовах надзвичайного стану з можливим використанням нових джерел, методів і способів отримання даних і здійснення статистичних розрахунків на їх основі;
- доступу виробників офіційної статистики (Держстат, Мінфін, НБУ) до адміністративних даних;
- забезпечення взаємодії інформаційної системи органів державної статистики з інформаційними системами статистичних органів Європейського Союзу, міжнародних організацій, а також статистичних служб іноземних держав відповідно до вимог законодавства України;
- впровадження інновацій у виробництво офіційної державної статистичної інформації у співпраці з міжнародними та іноземними партнерами;
- передачі даних Євростату на виконання міжнародних зобов’язань України виключно для виробництва статистичної інформації.
Змінами хочуть:
- підвищити якість офіційної статистики;
- розширити доступ користувачів до офіційної державної статистичної інформації;
- зменшити звітне навантаження на респондентів;
- посилити співпрацю з Євростатом та європейськими статистичними офісами;
- привести статистичне законодавство України у відповідність із змінами, що відбулися в законодавстві ЄС.
Громадське обговорення триватиме до 28.05.2025.
8 травня
Повертаєте помилково сплачені податки — скільки доведеться чекати
🏄🏻♀️Відпускні: прочитайте 9 відповідей перед літом
Заяву платника про повернення помилково та/або надміру сплачених коштів та пені розглядає структурний підрозділ територіального органу ДПС, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу та погашення боргу.
Якщо повернення правомірне, податківець вносить до Журналу відмітку про правомірність повернення відповідної суми коштів. У разі, якщо правомірність повернення коштів не встановлено, готує та направляє платнику письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови.
Після внесення до Журналу відповідної відмітки податківець підрозділу з погашення боргу проставляє у Журналі відмітку про наявність або відсутність податкового боргу та правомірність або неправомірність за таких умов повернення коштів. У разі, якщо правомірність повернення коштів не встановлено, готує та направляє платнику письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови.
Податківці іншого підрозділу опрацьовуватимуть Реєстр узгоджених повернень шляхом формування електронних висновків про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені.
Сформовані електронні висновки у строк не пізніше шостого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви ДПС в автоматичному режимі надсилають до Казначейства для виконання.
Електронні висновки про повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами (крім акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального), направляють до Казначейства для виконання за умови їх погодження з відповідними місцевими фінансовими органами.
8 травня
Маєте заборгованість з ЄСВ — як правильно погасити борг
❤️🔥Податковий розрахунок 2025: нові зразки
Порядок заповнення реквізиту «Призначення платежу» платіжної інструкції під час сплати (стягнення) податків, зборів, митних, інших платежів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, внесення авансових платежів (передоплати), грошової застави, а також у разі їх повернення, затверджений наказом Мінфіну від 23.03.2023 № 148 (далі — Порядок).
Відповідно до п. 2 розділу ІІ Порядку під час сплати податків, зборів, ЄСВ на бюджетні/небюджетні рахунки платник у реквізиті «Призначення платежу» платіжної інструкції заповнює такі поля:
- «Код виду сплати»;
- «Додаткова інформація запису».
У полі «Код виду сплати» платник заповнює код виду сплати, визначений Переліком кодів видів сплати, які використовуються платниками, згідно з додатком 1 до Порядку. При сплаті податкового боргу/заборгованості з ЄСВ зазнайте код виду сплати 140 «Сплата коштів у рахунок погашення податкового боргу/заборгованості з ЄСВ/грошових зобов’язань».
У полі «Додаткова інформація запису» платник заповнює інформацію щодо переказу коштів у довільній формі.
Приклади заповнення поля «Призначення платежу» при погашенні податкового боргу:
Код виду сплати: |
Додаткова інформація запису |
140 |
Погашення податкового боргу з (назва податку) |
140 |
Погашення заборгованості з ЄСВ |
7 травня
Зміни до порядку мобілізації з 6 травня 2025 року
🏄🏻♀️Відпускні: прочитайте 9 відповідей перед літом
КМУ ухвалив постанову від 06.05.2025 № 519 (далі – постанова № 519), якою внесли зміни до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період. Про це повідомив представник КМУ у ВРУ Тарас Мельничук.
Що змінить Постанова № 519:
- відомості про вручення військовозобовʼязаному або резервісту повістки на бланку відображатимуться в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобовʼязаних та резервістів;
- уточнили положення щодо кінцевого строку надання окремим категоріям військовозобовʼязаних та резервістів відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації;
- конкретизували випадки, за яких осіб не направлятимуть на проходження медогляду для визначення придатності до військової служби;
- визначили умови направлення на військово-лікарську комісію (ВЛК) осіб, які не проходили медогляд, або в яких закінчився строк дії рішення (постанови) про придатність до військової служби;
- уточнили процедуру формування направлення на ВЛК для проходження медогляду в електронній формі за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобовʼязаних та резервістів;
- уточнили перелік документів, що підтверджують право на відстрочку особам, на утриманні яких перебуває троє і більше дітей віком до 18 років тощо.
Перелік документів, які наразі підтверджують право на відстрочку опублікував у своєму Telegram-каналі Олексій Гончаренко.
Для батьків трьох і більше дітей, військовозобов’язаний має надати свідоцтво про народження кожної дитини із зазначенням батьків.
Один з таких документів:
- свідоцтво про шлюб з матір’ю/батьком дітей;
- рішення суду про розірвання шлюбу + місце проживання дітей;
- рішення органу опіки й піклування щодо проживання дітей;
- письмовий договір між батьками про проживання дітей;
- інше рішення суду або документи про відсутність іншого з батьків;
- довідка з Реєстру боржників про відсутність заборгованості зі сплати аліментів (не пізніше ніж за 5 днів до подачі заяви).
Для тих, хто здійснює постійний догляд:
- акт про здійснення догляду (додаток 8);
- документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) за догляд.
7 травня
Посадові оклади працівникам центрів підготовки до національного спротиву: нова категорія в ЄТС-2025
🏄🏻♀️Відпускні: прочитайте 9 відповідей перед літом
Представник КМУ у ВРУ Тарас Мельничук повідомив, що додаток 2 «Схема тарифних розрядів посад керівних, наукових, науково-педагогічних, педагогічних працівників, професіоналів, фахівців та інших працівників бюджетних установ, закладів та організацій» до постанови КМУ від 30.08.2002 № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» доповнили новим розділом XLVII «Центри підготовки громадян до національного спротиву».
Для працівників центрів визначили розміри посадових окладів за тарифними розрядами у діапазоні від 6 до 16.
Тож Єдина тарифна сітка посадових окладів для бюджетників у 2025 році доповниться новою категорією.
7 травня
Свята і вихідні у травні 2025 року: робочі дні, перенесення, графік
❤️🔥Податковий розрахунок 2025: нові зразки
У травні 2025 року в Україні традиційно відзначають
- День праці (1 травня);
- День памʼяті та перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939–1945 років (8 травня).
Чи будуть вихідні на свята у травні 2025 року?
Ні, 1 і 8 травня 2025 року — робочі дні. Через дію воєнного стану, офіційних вихідних не буде (Закон України від 15.03.2022 № 2136-IX). Водночас роботодавці мають право самостійно надавати вихідні дні працівникам у ці дати.
Нагадаємо, готові фони для робочого стола на травень уже чекають на вас! Там усі важливі дати з підказками😉
Робочі та вихідні дні у травні 2025 року:
- загальна кількість днів у місяці: 31
- робочі дні: 22
- вихідні дні (суботи та неділі): 9
7 травня
ОМС – боржник: як працює механізм примусового стягнення коштів із бюджету
❤️🔥Податковий розрахунок 2025: нові зразки
Якщо суд ухвалив рішення на вашу користь, а боржником є держава або орган місцевого самоврядування — це не стандартне виконавче провадження. У таких випадках рішення виконує не державний чи приватний виконавець, а Державна казначейська служба України (Казначейство). Вона списує кошти безспірно з бюджетних рахунків.
Правові підстави:
- стаття 19 Конституції України: державні органи мають діяти лише в межах закону.
- стаття 6 Закону України «Про виконавче провадження» від 02.06.2016 № 1404-VIII: стягнення з бюджету здійснює Казначейство, а не виконавча служба.
- Закон України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» від 05.06.2012 № 4901-VI:
- держава гарантує виконання рішень;
- якщо у держоргану немає коштів — виплату здійснюють з окремої бюджетної програми.
Алгоритм дій для стягувача
- Переконайтесь, що судове рішення набрало законної сили.
- Подайте заяву до територіального органу Казначейства. Додайте:
- оригінал виконавчого документа;
- банківські реквізити або дані для переказу;
- за потреби — копію судового рішення та підтвердження сплати судового збору;
- інші документи, які можуть сприяти виконанню.
Зразок такої процедури регулює постанова КМУ від 03.08.2011 № 845.
Як це працює
Якщо на рахунках боржника є кошти в межах бюджету — Казначейство списує їх одразу. Якщо коштів немає — використовуються кошти з резервного фонду.
Казначейство не виконує дії виконавця, а лише списує кошти згідно із законодавством.
Процес стягнення коштів з бюджету чітко врегульований. Основний виконавець — Державна казначейська служба, яка працює в межах законодавства та бюджетних призначень.
7 травня
В Україні планують припинити ЄДРПОУ: винесли на громадське обговорення проєкт рішення
❤️🔥Податковий розрахунок 2025: нові зразки
Держстат виніс на громадське обговорення проєкт розпорядження КМУ «Про затвердження плану заходів щодо підготовки проєктів законодавчих і нормативно-правових актів, необхідних для припинення Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України» (далі — проєкт акта).
Проєкт акта розробили, щоб привести законодавство у відповідність до вимог чинного права в умовах припинення ЄДРПОУ, а також щоб урегулювати питання реєстрації та ідентифікації юросіб.
Якщо проєкт акта ухвалять, це усуне правові розбіжності та забезпечить підприємствам чіткіші правила без впливу на їхні інтереси.
Зауваження та пропозиції приймаються протягом 30 днів (з дня оприлюднення проєкту акта та аналізу його регуляторного впливу) на:
- електронну пошту департаменту статистичної інфраструктури Державної служби статистики ([email protected] та [email protected]);
- звичайну поштою (вул. Шота Руставелі, 3, м. Київ, 01601).
Телефон для консультацій: (044) 287 07 83. Тетяна Поремська.
Для зручності опрацювання зауважень та пропозицій просят надсилати у формі такої порівняльної таблиці:
Зміст проєкту акта |
Пропоновані зауваження/пропозиції |
Обґрунтування зауважень/пропозицій |
|
|
|
|
|
|
7 травня
Розбіжність 0,01 грн між первинним документом та податковою накладною
🏄🏻♀️Відпускні: прочитайте 9 відповідей перед літом
База оподаткування ПДВ операції з постачання товарів/послуг визначається у порядку, передбаченому статтею 188 ПК, та обраховується шляхом множення кількості (об’єму, обсягу) поставлених товарів/послуг на їх ціну (без ПДВ) без проведення її заокруглення.
Суми ПДВ у податковій накладній вираховують з урахуванням вимог ПК та з можливістю зазначення у показниках, які беруть участь в обрахунку суми ПДВ, належної кількості знаків після коми, що забезпечує можливість точного визначення суми ПДВ у податковій накладній (графа 11).
Підставою для включення покупцем (платником ПДВ) сум ПДВ до складу податкового кредиту є податкова накладна складена та зареєстрована в ЄРПН постачальником (платником ПДВ) за фактом здійснення господарської операції з постачання товарів/послуг. При цьому показники такої податкової накладної мають відповідати первинним (бухгалтерським) документам, складеним за такою операцією.
Разом з тим, якщо розбіжність на 0,01 грн між сумою ПДВ у первинних документах і сумою ПДВ у податковій накладній, зареєстрованій в ЄРПН, виникла виключно за рахунок арифметичних заокруглень, то така розбіжність не може бути єдиною причиною для невизнання податкового кредиту на підставі такої податкової накладної. Таким чином, за умови дотримання інших правил, визначених ПК для формування податкового кредиту, покупець (платник ПДВ) має підстави для включення сум ПДВ, зазначеній у такій податковій накладній, до складу податкового кредиту.
Згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані у ПК.
Детальніше в індивідуальній податковій консультації від 05.05.2025 № 2461/ІПК/99-00-21-03-01.
7 травня
Е-документ про освіту не потребує пред’явлення його паперового аналога
❤️🔥Податковий розрахунок 2025: нові зразки
Порядок визначає механізм формування та застосування е-документа про освіту, що підтверджує здобуття особою певного освітнього рівня та/або присудження особі певного (освітньо-професійного, освітньо-наукового/освітньо-творчого) ступеня освіти (освітньокваліфікаційного рівня) за результатами успішного здобуття освіти на відповідному рівні.
Е-документ про освіту — відображення в електронній формі інформації, що міститься в документах про базову середню, повну загальну середню, професійну (професійно-технічну), фахову передвищу, вищу освіту, науковий ступінь, які внесено в установленому законодавством порядку до Реєстру документів про освіту Єдиної державної електронної бази з питань освіти (далі — Електронна база), разом з унікальним електронним ідентифікатором (QR-кодом, штрих-кодом, цифровим кодом), який забезпечує перевірку зазначеної інформації на запит Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі — Портал Дія).
Замовити та сформувати е-документ про освіту та е-додаток можна безплатно та добровільно.
Сформований е-документ про освіту та е-додаток можна застосовувати у випадках, коли законодавством передбачено застосування документа про освіту та додатка до документа про освіту.
Тож відсьогодні е-документ про освіту та е-додаток можна використовувати замість і без додаткового пред’явлення:
- документа про базову середню освіту та додатка до нього;
- документа про повну загальну середню освіту та додатка до нього;
- документа про професійну (професійно-технічну) освіту та додатка
- до нього;
- документа про фахову передвищу освіту та додатка до нього;
- документа про вищу освіту та додатка до нього;
- документа про науковий ступінь.
Особа пред’являє е-документ про освіту та е-додаток на електронному пристрої, критерії якого підтримують використання мобільного додатка Порталу Дія (Дія).
Постанова КМУ від 02.05.2025 № 508, якою затвердили Порядок, набрала чинності 07.05.2025.
6 травня
Мінімальна зарплата з 01.07.2025: то підвищать чи ні
❤️🔥Податковий розрахунок 2025: нові зразки
Тож черговий документ, яким планують підвищити мінімальну зарплату 2025 — законопроєкт від 28.04.2025 № 13164-1.
У пояснювальній записці вказали, що мінімальна зарплата не може бути нижчою від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (ст. 9 Закону України «Про оплату праці»).
Державний бюджет-2025 залишив розмір мінімальної зарплати на 2025 рік на рівні січня 2024 року — 8000 грн.
У березні 2025 року фактичний розмір прожиткового мінімуму склав 10 800 грн. Виходить, що наразі мінімальна зарплата становить лише 74,1% від фактичного прожиткового мінімуму, це порушує статтю 22 Конституції України.
Законотворці прогнозують, що до кінця 2025 року таке співвідношення може значно зменшитися.
Однак в умовах воєнного стану немає достатніх доходів у зведеному бюджеті, щоб забезпечити однин раз підвищити розмір мінімальної зарплати.
Тому за законопроектом хочуть:
- поетапно підвищити розмір мінімальної зарплати з 1 липня 2025 року до рівня очікуваного фактичного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
- забезпечити фінансування додаткових видатків за рахунок скорочення не першочергових видатків із бюджетів усіх рівнів та додаткових надходжень до бюджетів усіх рівнів.
За прогнозними розрахунками додаткові видатки на реалізацію проекту в 2025 році складуть у середньому за місяць близько 2,5 млрд грн.
6 травня
Бронюєте працівника, а отримуєте «Особу не працевлаштовано на підприємстві» в Дії: що робити
❤️🔥Податковий розрахунок 2025: нові зразки
Бронюєте свого працівника через Дію, але отримуєте результат «Особу не працевлаштовано на підприємстві» чи в реєстрі Оберіг немає відомостей про його місце роботи?
Це трапляється з двох причин:
- пенсійний фонд ще не передав актуальних даних про працівника до реєстру;
- працівник оформлений на іншу компанію або ФОП, і система «не бачить» його за вашим ЄДРПОУ.
Виправити це дуже просто: просто в застосунку Резерв+ або за зверненням до Пенсійного фонду. Як це зробити — фахівці Дії роз’яснили у відео.
6 травня
Нові правила укладання договорів з 28 серпня 2025: що зміниться
🏄🏻♀️Відпускні: прочитайте 9 відповідей перед літом
Господарські договори — ключовий інструмент співпраці між підприємствами. Через них визначають права, обов’язки, умови постачання, оплати, відповідальність і строки виконання зобов’язань.
Наразі укладення, зміна й розірвання господарських договорів регулюються Господарським кодексом України (ГК) та Цивільним кодексом України (ЦК).
Втім, ситуація змінюється: 28 серпня 2025 року набуде чинності Закон від 09.01.2025 № 4196-IX, який фактично скасовує ГК. Надалі господарські договори регулюватимуть лише положення ЦК.
Що зміниться після скасування Господарського кодексу?
Основні правила укладення, зміни й розірвання договорів залишаться у ЦК — у главах 52 і 53.
До статті 630 ЦК додуть норму, яка дозволяє використовувати типові або примірні договори.
Типові договори затверджуватиме Кабмін або уповноважені органи. Сторони не можуть змінювати типові умови, але можуть уточнювати їх. Примірні договори можна змінювати або доповнювати за згодою сторін.
Основні положення договірного права:
- що таке договір — домовленість сторін про встановлення, зміну або припинення прав і обов’язків (ст. 626 ЦК);
- свобода договору — сторони самі обирають контрагента, форму договору та умови (ст. 627);
- обов’язковість виконання — договір є обов’язковим для сторін (ст. 629 ЦК).
❤️🔥Податковий розрахунок 2025: нові зразки
Як укладається господарський договір?
Договір укладається, коли сторони узгодили всі істотні умови (предмет, умови, визначені законом або за вимогою однієї зі сторін) — ст. 638 ЦК.
Форма договору — будь-яка, якщо інше не вимагається законом. Якщо домовилися про певну форму, вона обов’язкова — ст. 639 ЦК.
Момент укладення — із часу згоди на пропозицію або з переданням майна чи нотаріального посвідчення — ст. 640 ЦК.
Коли і як змінювати або розривати господарський договір?
За згодою сторін або за рішенням суду (ст. 651 ЦК).
Причиною може бути істотне порушення, що позбавляє одну зі сторін очікуваної вигоди.
Форма зміни/розірвання — така ж, як форма самого договору (ст. 654 ЦК).
6 травня
Не хочете звітувати з екоподатку — подайте заяву до 9 травня
6 травня
Оподаткування сум індексації грошового забезпечення за рішенням суду
🏄🏻♀️Відпускні: прочитайте 9 відповідей перед літом
Із суми індексації грошового забезпечення за рішенням суду звільненим військовослужбовцям:
- утримуйте ПДФО за ставкою 18% (без урахування пункту 168.5 ПК щодо спрямування сум ПДФО виключно на виплату рівноцінної та повної компенсації втрат доходів військовослужбовців);
- утримуйте військовий збір (ВЗ) за ставкою 5%;
- ЄСВ не нараховуйте.
Із суми індексації грошового забезпечення за рішенням суду діючим військовослужбовцям:
- утримуйте ПДФО за ставкою 18%;
- утримуйте ВЗ за ставкою 1,5%;
- ЄСВ не нараховуйте.
Детальніше в індивідуальній податковій консультації від 02.05.2025 № 2414/ІПК/22-01-24-01-05.
6 травня
Розгляд скарг страхувальників – проєкт порядку від ПФУ
❤️🔥Податковий розрахунок 2025: нові зразки
Мова йде про скарги страхувальників при оскарженні рішень органів ПФУ про повернення страхових коштів та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів, про застосування фінансових санкцій за їх несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі.
ПФУ пропонує у проєкті порядку визначити:
- вимоги до скарги страхувальника;
- як її подати;
- як її розглядатиме орган ПФУ;
- яке рішення прийматиме орган ПФУ після розгляду скарги;
- коли закінчується процедура оскарження.
Зауваження та пропозиції до проєкту Пенсійний фонд прийматиме протягом травня на електронну скриньку: [email protected].
5 травня
Читайте у свіжому номері 17 журналу «Головбух Бюджет»
Коли суперсила тиха
Супергерої не завжди носять плащі. Іноді вони з калькулятором у руках, із досвідом замість щита й логікою, що перекриє будь-який хаос. Ідеться про вас, любі бухгалтери, — тих, хто не привертає уваги, але щодня тримає на плечах стійкість установи. Ми бачимо вашу роботу: уважну, точну, подекуди ювелірну. І хочемо, щоб це бачили й керівники. Саме завдяки вам бюджетна установа діє чітко, звітує без штрафів, ухвалює рішення без ризику судових поразок.
У цьому номері:
- пояснюємо, кому з платників треба подати декларацію з екоподатку, навіть якщо викидів немає;
- аналізуємо ризики судового відшкодування комунальних послуг;
- підказуємо, як відобразити часткову зайнятість в Об’єднаній звітності;
- надаємо поради, як оплатити додаткову роботу керівника та його заступника, якщо вони виконують функції уповноваженої особи.
Цінуємо вашу роботу та щиро її поважаємо. Ми з вами — у кожному звіті, підказці й прикладі. Дякуємо, що обираєте нас ❤
Працюймо в тандемі! Крокуймо до Перемоги разом!
5 травня
Працівник їде у відрядження — хто проводить інструктаж?
❤️🔥Податковий розрахунок 2025: нові зразки
У фахівців Держпраці запитали, хто проводить інструктаж відрядженим працівникам на підприємствах Міністерства енергетики України?
Там відповіли, що інструктаж відряджених працівників повинен проводити працівник з групою:
- V зі складу керівників чи спеціалістів;
або
- ІV зі складу оперативних або оперативно-виробничих працівників експлуатаційного підприємства.
Зміст інструктажу визначає працівник, який проводить інструктаж, залежно від характеру і складності роботи, схеми та особливостей електроустановки (п. 22.6 Правил безпечної експлуатації електроустановок, затверджених наказом Держнаглядохоронпраці від від 06.10.1997 № 257).
5 травня
Бюджет-2026: чи підвищать податки — що радить МВФ Україні
🏄🏻♀️Відпускні: прочитайте 9 відповідей перед літом
Народний депутат Ярослав Железняк повідомив, що Українська делегація повернулася зі США з рекомендаціями МВФ щодо наповнення бюджету-2026.
За інформацією Forbes Ukraine, ключові пропозиції такі:
Окремим обговорили можливість повної конфіскації заморожених активів Росії на користь України для фінансування бюджетних потреб.
Згодом голова парламентського Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев уточнив:
МВФ не відвідував, рекомендації не отримував. Але можу відповідально заявити, що ні, про підвищення ПДВ не йшлося і не йдеться.
Водночас Гетманцев наголосив: перш ніж говорити про підвищення ставок, уряду варто:
- вичерпати ресурс детінізації економіки (зокрема через реформу митниці та БЕБ),
- скоротити неефективні видатки (наприклад, кешбек),
- залучити додаткові кошти шляхом розміщення ОВДП.
Тож наразі невідомо, чи підвищать податки у 2026 році. Пильно слідкуємо за цим та оперативно повідомлятимемо про всі важливі зміни. Будьте з нами, щоб не пропустити головне.
5 травня
Відрахуваня із зарплати: упевніться, що утримуєте правильно
❤️🔥Податковий розрахунок 2025: нові зразки
Загальне правило: при кожній виплаті заробітної плати не більше 20% можна утримувати за виконавчими документами (ст. 128 КЗпП).
Можна утримувати 50% — якщо йдеться про:
- аліменти;
- відшкодування шкоди (травма, втрата годувальника, моральна шкода тощо).
Можна утримувати до 70% — коли працівник:
- відбуває виправні роботи;
- сплачує аліменти на неповнолітніх дітей.
Якщо здійснюєте відрахування з зарплати за кількома виконавчими документами, за працівником у будь-якому разі маєте зберегти 50% заробітку.
5 травня
Додали обов’язки — доплатіть: перевірка завершилась виплатою 68 тис. грн
❤️🔥Податковий розрахунок 2025: нові зразки
Держпраці встановила порушення — не дотримали вимог Закону про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану.
Які результати перевірки Держпраці:
- керівника закладу притягнули до адмінвідповідальності;
- видали припис;
- працівниці виплатили 68 000 грн за виконання додаткових обов’язків.
Пам’ятайте, якщо покладаєте функції уповноваженої особи — обов’язково передбачайте доплату. Це вимога Закону про публічні закупівлі.
5 травня
Чи завіряти печаткою банку платіжну інструкцію, щоб отримати податкову знижку
🏄🏻♀️Відпускні: прочитайте 9 відповідей перед літом
До податкової знижки включають фактично здійснені протягом звітного податкового року платником податку витрати, підтверджені відповідними платіжними та розрахунковими документами, зокрема, квитанціями, фіскальними або товарними чеками, прибутковими касовими ордерами, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і особу, яка звертається за податковою знижкою (їх покупця (отримувача), а також копіями договорів за їх наявності в яких обов’язково повинно бути відображено вартість таких товарів робіт, послуг) і строк оплати за такі товари (роботи, послуги) (пп. 166.2.1 п. 166.2 ПК).
Копії цих документів (крім електронних розрахункових документів) надають разом з річною податковою декларацією про майновий стан і доходи (далі – податкова декларація), а їх оригінали платник податків зберігає протягом строку давності, встановленого ПК.
Якщо ж відповідні витрати підтверджені електронним розрахунковим документом, платник податків зазначає в податковій декларації лише реквізити електронного розрахункового документа.
Для документального підтвердження витрат, що включають до податкової знижки, контролюючий орган не має права вимагати від платника податку надання інформації, документів та/або їх копій, які містяться в автоматизованих інформаційних і довідкових системах, реєстрах, банках (базах) даних органів державної влади, інформація з яких безоплатно отримується контролюючими органами відповідно до ПК (пп. 166.2.3 п. 166.2 ПК).
Порядок ініціювання та виконання платіжних операцій за рахунками користувачів платіжних послуг, які відкриті в надавачів платіжних послуг з обслуговування рахунку та обов’язкові реквізити платіжної інструкції, вимоги щодо їх заповнення визначає Інструкція про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг затверджена постановою НБУ від 29.07.2022 № 163 (далі – Інструкція № 163).
Платіжна інструкція, оформлена платником, повинна містити такі обов’язкові реквізити: дату складання і номер, унікальний ідентифікатор платника або найменування/прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), код платника та номер його рахунку, найменування надавача платіжних послуг платника, суму цифрами та словами, призначення платежу, підпис(и) платника, унікальний ідентифікатор отримувача або найменування/прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), код отримувача та номер його рахунку, найменування надавача платіжних послуг отримувача (п. 37 розд. ІІ Інструкції № 163).
Платник заповнює реквізит «Призначення платежу» платіжної інструкції так, щоб надавати отримувачу коштів повну інформацію про платіж та документи, на підставі яких здійснюється платіжна операція. Повноту інформації визначає платник з урахуванням вимог законодавства України (п. 41 розд. ІІ Інструкції № 163).
Отже, якщо сплату здійснено через банківські сервіси Приват 24/7, Ощад 24 інші, то роздрукована платіжна інструкція, яка містить обов’язкові реквізити електронного розрахункового документа, визначені Інструкцією № 163, – є підтвердним документом понесених платником податку витрат при реалізації ним права на податкову знижку, та печаткою банку вона не завіряється.
5 травня
Прийняли працівника наприкінці місяця — як заповнити додаток 4ДФ
❤️🔥Податковий розрахунок 2025: нові зразки
У Додатку 4ДФ «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» до Податкового розрахунку Графу 7 «Дата прийняття на роботу» додатка 4ДФ заповнюйте лише на тих фізичних осіб, яких прийняли на роботу у звітному періоді (пп. 2 п. 4 розд. IV Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 13.01.2015 № 4).
Тож якщо працівника прийняли на роботу в звітному періоді (наприклад 31 березня), а дохід нарахували і виплатили в наступному (наприклад 01 квітня), то дату прийняття на роботу (31 березня) не відображайте, коли заповнюєте додаток 4ДФ до Податкового розрахунку за той звітний період в якому нарахували дохід працівнику, тобто за квітень.
2 травня
Глава держави підписав низку законів про трудові відносини
🏄🏻♀️Відпускні: прочитайте 9 відповідей перед літом
Закон «Про внесення змін до Закону України «Про засади внутрішньої і зовнішньої політики» щодо формування комплексного підходу до внутрішньої політики у ветеранській сфері» № 4285-IX від 11.03.2025, передбачає:
- розширення преамбули Закону «Про засади внутрішньої і зовнішньої політики», додавши до сфери дії Закону ветеранську політику;
- включення до Закону окремої статті 101, яка визначає засади внутрішньої політики у ветеранській сфері;
- впорядкування державної ветеранської політики, визнання ролі ветеранів у збереженні української державності;
- розвитку системи підтримки ветеранів війни, зокрема через надання медичних, соціальних та освітніх послуг;
- сприяння ветеранам війни у реабілітації, працевлаштуванні та веденні підприємницької діяльності;
- посилення державної підтримки родин загиблих Захисників і Захисниць України та учасників Революції Гідності;
- створення єдиної державної інформаційної системи обліку ветеранів війни та членів їхніх сімей;
- забезпечення належного фінансування заходів у ветеранській сфері.
Закон «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо удосконалення правового регулювання окремих питань надомної та дистанційної роботи» № 4339-IX від 27.03.2025, передбачає:
- можливість направлення у службові відрядження надомних та дистанційних працівників, якщо це передбачене трудовим договором;
- за погодженням з роботодавцем працівник може працювати на умовах надомної/дистанційної роботи у разі навчання його дитини віком до 14 років у закладі загальної середньої освіти за дистанційною формою здобуття освіти відповідно до наказу (розпорядження) керівника такого закладу освіти на період такого навчання.
Закон «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щодо призначення одноразової грошової допомоги» № 4351-IX від 15.04.2025, передбачає:
- забезпечення справедливого підходу до визначення розміру одноразової грошової допомоги родинам осіб, які в період з 24 лютого по 25 березня 2022 року та з 26 березня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану, загинули під час участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв'язку з військовою агресією Російської Федерації проти України шляхом виплати одноразової грошової допомоги у розмірі 15 мільйонів гривень, у разі участі у бойових діях на територіях на яких велися бойові дії згідно з переліком, який визначається Головнокомандувачем Збройних Сил України.
Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення національної системи кваліфікацій відповідно до актуальних потреб ринку праці» № 4353-IX від 15.04.2025, передбачає:
- створення Єдиного реєстру кваліфікацій – Класифікатора професій шляхом об'єднання Нацюнального класифікатора професій, Довідників кваліфікаційних характеристик професій працівників та Реєстру кваліфікацій;
- надання повноважень з ведення Єдиного реєстру кваліфікацій-Класифікатора професій Національному агентству кваліфікацій, і встановлено перехідний період, під час якого він буде здійснювати ведення Довідників кваліфікаційних характеристик професій працівників;
- скасування обов'язку роботодавця подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції (Державний центр зайнятості), інформацію про попит на робочу силу (вакансії).
Джерело: офіційний сайт ВРУ
2 травня
Які строки звернення за виплатами через тимчасову непрацездатність
🏄🏻♀️Відпускні: прочитайте 9 відповідей перед літом
ПФУ нагадує, страхові виплати, передбачені Законом «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 № 1105-XIV, здійснюються у разі, якщо звернення за їх призначенням надійшло не пізніше 6 календарних місяців з дня:
- відновлення працездатності;
- закінчення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами;
- з дня смерті застрахованої особи або члена її сім’ї.
Сформований на основі медичного висновку про тимчасову непрацездатність листок непрацездатності у день створення стає доступним до перегляду у кабінетах страхувальника та застрахованої особи на вебпорталі електронних послуг ПФУ.
Після відображення листка непрацездатності в електронному кабінеті страхувальника на вебпорталі електронних послуг ПФУ та зміни його статусу на «готовий до сплати» роботодавець, відповідно до ст. 24 Закону № 1105:
- призначає страхову виплату застрахованій особі; та
- подає заяву-розрахунок на фінансування.
Увага: електронний листок непрацездатності, наявний в електронному кабінеті страхувальника, вважається поданим страхувальнику для призначення страхової виплати коли він набуває статусу «готовий до сплати (виданий)».
Враховуючи вищезазначене:
- якщо роботодавець не призначив вчасно допомогу та не подав заяву-розрахунок на фінансування страхових виплат по електронному листку непрацездатності протягом 6 місяців з дня відновлення працездатності або закінчення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами, то він може сформувати та подати заяву-розрахунок для фінансування нарахованої допомоги застрахованій особі і після завершення шестимісячного строку, оскільки звернення за призначенням страхової виплати відбулося коли електронний листок непрацездатності був сформований в електронному кабінеті страхувальника на вебпорталі електронних послуг ПФУ та набув статусу «готовий до сплати (виданий)»;
- проте, якщо паперовий листок непрацездатності або документи для призначення допомоги на поховання були надані роботодавцю після спливу шестимісячного терміну для звернення за призначенням страхових виплат, то застрахована особа втрачає право на отримання зазначеної допомоги.
2 травня
Як підтвердити періоди роботи на тимчасово окупованій території
❤️🔥Податковий розрахунок 2025: нові зразки
ПФУ нагадує, основним документом, що підтверджує стаж роботи за період до провадження персоніфікованого обліку, є трудова книжка.
Якщо в трудовій книжці є записи з виправленням або недостовірні чи неточні записи про періоди роботи до 01 січня 2004 року, — підтвердження періодів роботи на підприємствах, в установах, організаціях, які розташовані на тимчасово окупованій території, здійснюється Комісіями з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії, створеними при головних управліннях ПФУ (постанова правління ПФУ від 10.11.2006 № 18-1).
Для підтвердження періодів роботи на тимчасово окупованій території заявник (його законний представник або представник, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально) подає до будь-якого територіального органу ПФУ незалежно від території обслуговування цього органу такі документи:
- заяву про підтвердження стажу роботи;
- трудову книжку;
- інші документи про стаж роботи.
За відсутності документів про наявний стаж роботи і неможливості їх одержання у разі, коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються (розміщувалися) на тимчасово окупованій рф території України, у зоні проведення бойових дій, стаж роботи встановлюється на підставі показань не менше двох свідків (постанова КМУ від 12.08.1993 № 637).
Для підтвердження періодів роботи на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території, заявник (його представник):
- подає трудову книжку; та
- зазначає у заяві дані про свідків (не менше двох), які:
- знають заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (у тому числі в колгоспі); і
- мають документи про свою роботу за період, щодо якого вони підтверджуватимуть роботу заявника.
Опитування свідка, який проживає на території України, проводиться територіальним органом ПФУ за місцем його проживання. Запрошення свідку надсилається протягом трьох робочих днів з дня звернення заявника до територіального органу ПФУ. Опитування проводиться територіальним органом ПФУ, який обирає свідок.
Свідок, що проживає за межами України, надсилає заяву, у якій зазначається інформація про спільний період роботи на одному підприємстві із заявником, легалізовану відповідно до законодавства або дипломатичним представництвом чи консульською установою України в державі проживання свідка. До заяви додаються завірені копії документів про роботу за період, який він підтверджує.
За результатами складених актів та/або заяв з документами комісія приймає рішення щодо підтвердження стажу роботи або відмову в його підтвердженні.
Переглянути інформацію про страховий стаж можна на вебпорталі електронних послуг ПФУ:
- страхувальники — в «Е-кабінеті страхувальника»;
- застраховані особи — в особистому кабінеті.
