Що нового
14 березня
Читайте у свіжому номері журналу «Головбух Бюджет»
Квіти тягнуться до світла
А працівники — до дбайливого роботодавця. Керівник, який цінує своїх підлеглих, завжди шукатиме можливості для преміювання. Ми ж підкажемо, як оформити премії так, щоб не наразитися на штрафи від ревізорів.
А ось поганому керівникові світить суд, якщо він не дотримається законодавчих гарантій для працівників. Щоб уберегти роботодавця від тіні сумнівної репутації, ознайомтеся із судовою практикою.
Законодавців осяяло — нарешті повернули лікарняні сумісникам. Норма 2023 року, яка позбавляла сумісників виплат за лікарняними, якщо їх виплачують за основним місцем роботи, скоро не діятиме. Експерти пояснили, як оплачувати лікарняні сумісникам із 4 квітня 2025 року та як зміняться правила виплати в разі професійного захворювання й нещасного випадку на виробництві.
Податківці пролили світло на те, як заповнювати форму № 20-ОПП в електронному вигляді. Добірка свіжих роз’яснень допоможе уникнути помилок, коли зазначаєте місцезнаходження об’єктів оподаткування.
Із 1 березня 2025 року суб’єкти господарювання, які працюють з РРО та програмними РРО (ПРРО), зобов’язані видавати фіскальні чеки за новою формою та змістом. Податківці та мінфінівці вже освітили шлях — прокоментували новації. Гайда ознайомлюватися!
Пам’ятайте: «Головбух Бюджет» завжди підсвічує важливі моменти, тож не оминайте жодного номера. Працюємо для вас😊
Працюймо в тандемі! Крокуймо до Перемоги разом!
14 березня
Хто зможе перетинати кордон під час війни: нова постанова КМУ
Лікарняні-2025: не хапайтеся за голову 4 квітня, читайте зараз
Останні зміни, зокрема, затверджені постановами КМУ:
Постановою КМУ від 13 березня 2025 р. № 285 внесли зміни до п. 26 Правил перетинання державного кордону громадянами України, затверджених постановою КМУ від 27 січня 1995 р. № 57 (далі – Правила).
Згідно зі ст. 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 № 3543-XII та п. 26 Правил, право перетинати державний кордон на період дії воєнного стану та загальної мобілізації мають, зокрема військовозобов’язані особи, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації.
Відповідно до змін, внесених до п. 26 Правил, ця норма не поширюється на осіб, визначених в:
- п. 1 і п. 2 ч. 3 ст. 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»;
- п. 214 Правил.
Отже, норма не поширюється на:
- здобувачів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти, а також докторантів та осіб, зарахованих на навчання до інтернатури (п. 1 ч. 3 ст. 23 Закону № 3543-XII);
- наукових і науково-педагогічних працівників закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають науковий ступінь, і педагогічних працівників закладів фахової передвищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють у таких закладах за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки (п. 2 ч. 3 ст. 23 Закону № 3543-XII);
- членів КМУ, перших заступників та заступників міністрів, керівників центральних органів виконавчої влади та інших державних службовців (п. 214 Правил).
Джерело: постанова КМУ від 13 березня 2025 р. № 285
14 березня
Доплати педагогам за несприятливі умови праці: кому нарахують
Працівники-УБД: права, пільги та соціальні гарантії
З 1 січня 2025 року педпрацівникам закладів освіти щомісяця доплачують 1300 грн за роботу в несприятливих умовах. Із 1 вересня ця сума зросте до 2600 грн. Такі новації внесла постанова КМУ від 08.11.2024 № 1286 (далі – постанова № 1286) з урахуванням змін, які внесла постанова КМУ від 27.12.2024 № 1515 (далі – постанова № 1515).
Тим педагогічним працівникам, які працюють у закладах загальної середньої освіти, зокрема в дошкільних відділеннях, доплачують за рахунок окремо передбаченої у Держбюджеті на 2025 рік цільової субвенції місцевим бюджетам. На це виділяють 11 997 100 тис. грн.
Постанова № 1515 дозволила нараховувати доплату за шкідливі умови праці також за рахунок місцевих бюджетів або одночасно з різних місцевих бюджетів.
Педагогам інших закладів та установ освіти таку доплату провадять за рахунок видатків місцевих бюджетів за рішенням органів місцевого самоврядування. Таке право їм надала та ж постанова № 1515.
Доплату провадять відповідно до тарифікації, зокрема й за різними педагогічними посадами. Її нараховують також під час заміни тимчасово відсутніх педагогічних працівників та незалежно від форми освітнього процесу, тобто і при дистанційній формі. Її нараховують педпрацівникам і під час канікул учнів, що не збігається з їх відпусткою, а також при оплаті з погодинного розрахунку, зокрема й за сумісництвом.
Педпрацівникам, які за основним місцем роботи у закладі загальної середньої освіти за основною посадою мають навчальне навантаження менше ставки або виконують обсяг педагогічної роботи менше ставки, доплачують у встановлених розмірах, незалежно від обсягу навчального навантаження та/або обсягу педагогічної роботи, що виконується педагогічним працівником (п. 2 постанова № 1286).
Тобто тим педагогічним працівникам, які мають тижневе навантаження менше норми на ставку, або виконують обсяг педагогічної роботи менше ставки, порядок виплати доплати зберігається (лист МОН від 31.12.2024 № 1/24704-24).
Суму доплати за несприятливі умови праці враховуйте, коли визначаєте розмір середньої зарплати педпрацівника для оплати щорічних відпусток, курсів підвищення кваліфікації, відрядження, тимчасової втрати працездатності тощо.
За інформацією МОН, в обсяг субвенції не врахували видатки доплату педпрацівникам:
- інклюзивно-ресурсних центрів;
- вчителям-логопедам, які залучені в заклади загальної середньої освіти для корекційно-розвиткових занять на умовах цивільно-правових угод;
- учителям-логопедам логопедичних пунктів.
Однак доплату за несприятливі умови праці таким працівникам можна виплачувати за рахунок коштів місцевих бюджетів.
Якщо не вистачає щомісячних призначень субвенції на виплату доплати, для деяких територіальних громад можуть додатково виділяти кошти за наслідками проведеного департаментами держадміністрацій аналізу помісячного розпису міжбюджетних трансфертів за цією бюджетною програмою з повідомленням до МОН.
Щодо наближення видатків за цією бюджетною програмою з червня на лютий-травень, то Держказначейство повідомило МОН про такі зміни до розпису та помісячного розподілу субвенції на зазначені доплати. Наприкінці лютого Казначейство перерахувало на рахунки місцевих бюджетів додатковий обсяг субвенції згідно із зазначеними змінами до розпису держбюджету.
Доплачувати за роботу в несприятливих умовах праці можна і за рахунок освітньої субвенції, яку спрямовують на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників певних типів закладів та установ освіти, зокрема й закладів загальної середньої освіти (крім дошкільних підрозділів таких закладів).
Однак ця виплата не повинна призводити до зменшення розміру (чи скасування) інших надбавок і доплат, на які має право педагогічний працівник. Надбавка за складність, напруженість у роботі та доплата за роботу в несприятливих умовах праці регулюються різними нормативними актами і їх встановлення і виплата ніяк не пов’язані одна з одною.
Наголошено на неприпустимості при встановленні доплати за роботу в несприятливих умовах праці педагогічним працівникам, зокрема й в закладах загальної середньої освіти, зменшувати розміри інших надбавок і доплат, зокрема й надбавки за престижність педагогічної праці, яку відповідно до постанови КМУ від 23.03.2011 № 373 (далі – постанова № 373) встановлюють у розмірі від 5% до 30% посадового окладу (ставки заробітної плати). Про це та інше йдеться в листі МОН від 12.03.2025 № 1/4747-25.
При цьому варто ураховувати, що пунктом 3.4.6 Галузевої угоди на 2021-2025 роки Сторони угоди рекомендують керівникам закладів та органів освіти не допускати утворення залишків освітньої субвенції. Їх варто використовувати за цільовим призначенням для виплати надбавок «за престижність педагогічної праці» в максимальних розмірах, встановлення надбавок за складність, напруженість, за високі досягнення у праці, за виконання особливо важливої роботи педагогічним працівникам закладів освіти в повному обсязі без обмеження граничними розмірами за кожною з них.
Пунктом 6.3.20 Галузевої угоди Сторони Угоди рекомендують керівникам закладів та установ освіти забезпечити встановлення надбавок педагогічним працівникам відповідно до постанови № 373 в максимальному розмірі, з оплатою за тарифікацією.
Згідно з пунктом 1.4 Галузевої угоди положення Угоди діють безпосередньо та поширюються на працівників закладів освіти, які перебувають у сфері дії сторін Угоди, і є обов'язковими для включення до колективних договорів.
За матеріалами Профспілки працівників освіти і науки України
14 березня
Суд визнає ТТН з помилками як відсутню
Кошти на утримання авто: що перевірять
Суть справи
Під час рейдової перевірки виявили порушення перевізником вимог законодавства про автомобільний транспорт:
- перевезення вантажу із ТТН, яка не містила відомостей про:
- замовника, вантажоодержувача;
- пункт навантаження, розвантаження; та
- параметри транспортного засобу.
Укртрансбезпека встановила, що це є порушенням вимог ст. 48 Закону № 2344-III (ненадання належним чином оформленої товарно-транспортної накладної). Недоліки в заповненні ТТН – свідчать про відсутність передбаченого законом документа.
Про порушення склали акт, а згодом винесли постанову про притягнення перевізника до відповідальності та застосували адміністративно-господарський штраф у розмірі 17 000 гривень.
Аргументи порушника
Перевізник оскаржив постанову до суду, вважаючи, що обов'язок щодо оформлення товарно-транспортної накладної і відповідальність за неналежне її оформлення покладається на вантажовідправника, а не на водія чи перевізника.
Позиція суду
Суди задовольнили позовні вимоги, вважаючи серед іншого, що ст. 48 Закону № 2344 передбачає відповідальність перевізника при перевезенні вантажів за відсутності на момент проведення перевірки ТТН, а не за порушення правил її оформлення.
Верховний Суд (ВС) 04.03.2025 року виніс постанову, в якій наголосив, що:
- наявність недоліків в заповненні ТТН посадові особи Укртрансбезпеки правильно оцінюють як відсутність передбаченого законом документа. Тобто недоліки в оформленні наявної у водія товарно-транспортної накладної можуть бути кваліфіковані як відсутність такої на момент проведення перевірки;
- основну інформацію для притягнення перевізника до відповідальності, а також для можливого наступного оскарження дій Укртрансбезпеки, несуть документи, які водій ТЗ або інша компетентна особа автомобільного перевізника, подає контролюючому органу в момент виявлення порушення та/або під час безпосереднього розгляду питання про притягнення до адміністративної відповідальності. Подані до суду нові документи та докази оцінюються з огляду на те, чому саме ці документи не були подані під час рейдової перевірки або під час розгляду справи в територіальному органі.
ВС вже висловлював правовий висновок у подібних правовідносинах щодо застосування ст. 48, 60 Закону № 2344-III, положень п. 11.1 Правил № 363 в частині оформлення ТТН із зазначенням обов’язкових реквізитів у постанові:
- від 25.07.2024 у справі № 440/2334/23; та
- від 10.10.2024 у справі № 440/17818/21.
Верховний Суд скасував судові рішення і справу № 440/4136/23 направив на новий розгляд до Полтавського окружного адміністративного суду.
Джерело: офіційний сайт Укртрансбезпеки
14 березня
Як скласти ПН при безоплатному постачанні товарів/послуг
📌 Інструкція до нових форм ПН та РК
ДПС нагадує, об’єктом оподаткування податком на додану вартість (ПДВ) є, зокрема операції з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на:
- об’єкти застави позичальнику (кредитору);
- товари, що передаються на умовах товарного кредиту; а також
- з передачі об’єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю (п. 185.1 ст. 185 ПКУ).
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 п. 213.1 ст. 213 ПКУ, збору на обов’язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв’язку, ПДВ та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками – суб’єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (п. 188.1 ст. 188 ПКУ).
При цьому:
- база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг,
- база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін,
- а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів – виходячи із звичайної ціни), за винятком:
- товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню;
- газу, який постачається для потреб населення;
- електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії.
Пунктом 15 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.2015 № 1307 (далі – Порядок № 1307), визначено, зокрема, що у разі постачання товарів/послуг, крім постачання товарів, базою оподаткування для яких встановлено максимальні роздрібні ціни, база оподаткування яких, визначена відповідно до ст. 188 і ст. 189 ПКУ, перевищує фактичну ціну постачання таких товарів/послуг, постачальник (продавець) складає дві податкові накладні:
- одну – на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання,
- іншу – на суму, розраховану виходячи з перевищення ціни придбання/звичайної ціни/балансової (залишкової) вартості над фактичною ціною, або може скласти не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведену податкову накладну з урахуванням сум ПДВ, розрахованих виходячи з перевищення бази оподаткування над фактичною ціною, визначених окремо за кожною операцією з постачання товарів/послуг.
Тож, при безоплатному постачанні товарів/послуг, крім постачання товарів, базою оподаткування для яких встановлено максимальні роздрібні ціни, складаються дві податкові накладні.
У податковій накладній, складеній на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання:
- у графі 7 (ціна постачання одиниці товару/ послуги або максимальна роздрібна ціна товарів без урахування ПДВ);
- у графі 10 (Обсяги постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ) зазначається «0»;
- графа 11 (сума ПДВ) не заповнюється, нулі, прочерки та інші знаки чи символи у цій графі не проставляються.
Інші графи такої податкової накладної заповнюються в загальному порядку.
ДПС зазначає, у податковій накладній (в тому числі зведеній), яка складена на суму перевищення, робиться позначка відповідно до п. 8 Порядку № 1307 (15 – Складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до ст.ст. 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною постачання). Така податкова накладна отримувачу (покупцю) не надається. При цьому у рядках такої податкової накладної, відведених для зазначення даних покупця, постачальник (продавець) зазначає власні дані.
При складанні податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у п. 15 Порядку № 1307:
- у графі 2 також зазначається «перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до ст.ст. 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною постачання (п. 16 Порядку № 1307);
- у графі 7 такої податкової накладної зазначається ціна постачання одиниці товарів/послуг без урахування ПДВ, розрахована виходячи з перевищення ціни придбання/звичайної ціни/балансової (залишкової) вартості над фактичною ціною, тобто для даної ситуації – ціна придбання/звичайна ціна/балансова (залишкова) вартість;
- у графі 10 відповідно сума перевищення обсягу постачання (база без урахування ПДВ (тобто обсяги придбання/виготовлення));
- у графі 11 – сума ПДВ.
Графи 3.1, 3.2, 3.3, 4, 5 при цьому не заповнюються.
У клітинках податкової накладної, які не підлягають заповненню, нулі, прочерки та інші знаки чи символи не проставляються.
14 березня
Як заповнити графи 3а та 3 додатка 4ДФ при систематичній виплаті зарплати
Уточнюючий Податковий розрахунок: як подати
Наказом Мінфіну від 13.01.2015 № 4 затверджені:
- форма Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску; та
- Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску.
Відповідно до пп. 2 п. 4 роз. IV Порядку у розділі І «Персоніфіковані дані про суми нарахованого (виплаченого) на користь фізичних осіб доходу та нарахованих (перерахованих) до бюджету податку на доходи фізичних осіб та військового збору» додатку 4 «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» до Розрахунку, передбачений рядок 06, де, зокрема, відображаються:
- у графі 3а «Сума нарахованого доходу» – (за звітний період місяць) дохід, який нарахований фізичній особі відповідно до ознаки доходу, наведеній у розд. 1 «Довідник ознак доходів фізичних осіб» (додаток 2 до Порядку). У разі нарахування доходу його відображення у графі 3а є обов'язковим незалежно від того, виплачені такі доходи чи ні. Нарахований дохід відображається повністю, без вирахування податку на доходи фізичних осіб, страхових внесків до Накопичувального фонду, у випадках, передбачених законом, – обов'язкових страхових внесків до недержавного пенсійного фонду, які відповідно до закону сплачуються за рахунок заробітної плати працівника, суми податкової соціальної пільги за її наявності та військового збору (у періоді його справляння);
- у графі 3 «Сума виплаченого доходу» – сума фактично виплаченого доходу платнику податку податковим агентом. Заробітна плата, що виплачується у встановлені терміни в наступному місяці, має бути відображена в додатку 4ДФ до Розрахунку за той період, у який входить попередній місяць, за який заробітну плату було нараховано. Наприклад, у додатку 4ДФ до Розрахунку за січень відображається заробітна плата, яка нарахована у січні та виплачена в лютому;
- графа 4а «Сума нарахованого податку на доходи фізичних осіб» – сума податку на доходи фізичних осіб, нарахованого та утриманого з доходу, нарахованого платнику податку згідно із законодавством за звітний період;
- графа 4 «Сума перерахованого податку на доходи фізичних осіб» – фактична сума перерахованого податку на доходи фізичних осіб до бюджету у звітному періоді;
- графа 5а «Сума нарахованого військового збору» – сума збору, нарахованого та утриманого з доходу, нарахованого платнику податку згідно із законодавством;
- графа 5 «Сума перерахованого військового збору» – фактична сума перерахованого збору до бюджету.
Відображаються у грошовій формі, вираженій у національній валюті (у гривнях з копійками):
- сума нарахованого доходу у графі 3а;
- сума виплаченого доходу у графі 3;
- сума нарахованого податку на доходи фізичних осіб у графі 4а;
- сума перерахованого до бюджету податку на доходи фізичних осіб у графі 4;
- сума нарахованого військового збору у графі 5а, сума перерахованого військового збору у графі 5.
Отже, у графі 3а додатка 4ДФ до Розрахунку нарахований дохід відображається повністю, без вирахування із суми доходу нарахованих сум податків і зборів, які відповідно до закону справляються за рахунок доходу найманої особи.
У графі 3 додатка 4ДФ до Розрахунку відображається сума фактично виплаченого доходу платнику податку у відповідності із нарахованим доходом, а саме без вирахування із суми нарахованого доходу нарахованих сум податків і зборів, які відповідно до закону справляються за рахунок доходу найманої особи.
Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС у Запорізькій області
14 березня
Заміна іншого працівника: доплачувати чи ні
📝 Заповнюємо антикорупційну декларацію
Якщо посадовою інструкцією передбачене виконання обов’язків іншого працівника на час його відсутності, ці обов’язки належать до його трудової функції і виконуються ним:
- без видання окремого наказу;
- без доплати.
У інших випадках виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника допускається тільки за згодою працівника та за умови видання відповідного наказу та проведенням доплати за суміщення професій (посад) або виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника, відповідно до вимог статті 105 КЗпП.
За інформацією Східного міжрегіонального управління Держпраці
14 березня
Нові норми заміни для нових видів продуктів харчування
Військовий облік в установі: хто відповідальний і яка доплата
Нагадаємо, норми заміни продуктів харчування військовослужбовців Збройних Сил та інших військових формувань затверджені постановою КМУ від 29.03.2002 № 426.
У разі надходження на забезпечення нових видів продуктів у кожному конкретному випадку норми їх заміни визначаються Міноборони, іншими військовими формуваннями, МВС, Національною поліцією та Мін’юстом.
З цією метою Міноборони визначило Норми заміни нових видів продуктів харчування. За цими нормами замінятимуть продукти у наборах сухих (добових польових) продуктів при їх комплектуванні для формування веганського/вегетаріанського меню.
Наказ Міноборони від 20.02.2025 № 129, яким затверджено норми, не набрав чинності.
13 березня
Електронні постанови та направлення на ВЛК: актуальні питання-відповіді
ВЛК для обмежено придатних: нові строки, нові правила
МОУ зазначає, реформа ВЛК покликана зробити військово-лікарську експертизу максимально зручною, швидкою та прозорою. Це комплексний процес, що передбачає цифровізацію процедур і вдосконалення нормативно-правової бази.
Триває перший етап реформи. У січні МОУ запустило електронне направлення на ВЛК для військовозобов’язаних у Резерв+.
Зараз Міноборони впроваджує:
- електронні постанови ВЛК для оглядів військовозобовʼязаних і військових;
- електронний кабінет ВЛК у Медичній інформаційній системі ЗСУ (далі – МІС ЗСУ); а також
- взаємодію МІС ЗСУ з реєстром Оберіг.
Як працює електронне направлення на ВЛК
Достатньо авторизуватися у мобільному застосунку Резерв+, яким користуються вже 4 млн військовозобов’язаних, та подати запит. Більше не треба йти до ТЦК та витрачати час і зусилля, щоб взяти паперове направлення.
Коли ТЦК підписує електронне направлення, людина отримує сповіщення в Резерв+, і потрібний документ з’являється в розділі «Направлення на ВЛК». Далі можна вирушити напряму до визначеного закладу охорони здоров’я для проходження медогляду.
Хто може подати запит на електронне направлення
МОУ наголошує, що сервісом уже можуть скористатись усі військовозобов’язані – як ті, хто сам бажає пройти огляд, так і ті, хто отримав паперову повістку для проходження ВЛК. Достатньо подати запит у Резерв+.
Що буде, якщо згенерувати електронне направлення і не прийти на ВЛК
Якщо військовозобов’язаний сам бажає пройти ВЛК, але не з’явився, направлення в Резерв+ залишається актуальним протягом 15 днів від призначеної дати огляду. Після цього запит треба подати повторно. В застосунок надійде направлення з тими ж або оновленими деталями.
Якщо військовозобов’язаний отримав повістку на проходження ВЛК, подав запит у Резерв+, отримав електронне направлення та не з’явився протягом 14 днів від призначеної дати огляду – це порушення правил обліку, за яке передбачена адміністративна відповідальність.
Що таке електронна постанова ВЛК
Постанова ВЛК – це висновок, який ВЛК формує після огляду.
Раніше постанови писали вручну та надсилали до ТЦК у паперовому вигляді. Це забирало час, а при пересиланні дані могли загубитись. МОУ спростило процес, розробивши електронний кабінет ВЛК у МІС ЗСУ. Новий функціонал дозволяє комісіям отримувати й передавати документи онлайн, прискорюючи їхню обробку та мінімізуючи ризик втрати даних.
Які переваги електронних постанов для військовозобов’язаних
Зараз вже не потрібно самостійно передавати постанову ВЛК до ТЦК або чекати, поки комісія надішле паперові документи та їх зафіксують у системі. Електронні дані автоматично надходитимуть до реєстру Оберіг – і висновок ВЛК значно швидше відображатиметься в застосунку Резерв+.
Які переваги електронних постанов для військових
Перевагами є те, що:
- попередня історія проведених ВЛК як для військовозобов’язаних, так і для військових зберігатиметься в МІС ЗСУ, що забезпечить комплексне оцінювання стану людини під час огляду;
- завдяки електронним постановам військові невдовзі зможуть значно простіше оформлювати виплати, пільги й послуги, пов’язані зі станом здоров’я, безпосередньо в застосунку Армія+;
Окрім того, цифровізували довідку про обставини травми. Тепер командир може формувати її в Системі Електронного Документообігу (СЕДО), після чого документ автоматично надходитиме до електронного кабінету ВЛК. Військовослужбовцю більше не потрібно отримувати оригінал довідки у командира та носити паперовий документ – достатньо вирушити на огляд напряму до ВЛК.
Електронний кабінет ВЛК також відкриває можливості для подальшої автоматизації процесів, зокрема спрощення оформлення відпусток на лікування та звільнення за станом здоров’я.
Оформлення постанов у електронному вигляді обов’язкове для всіх ВЛК?
З 1 березня 2025 року електронні постанови формують ті ВЛК, які:
- зареєструвалися в електронному кабінеті;
- пройшли навчання; та
- встигли опанувати функціонал.
Протягом місяця до системи мають долучитись усі комісії. З 1 квітня електронний формат постанов стане обов’язковим для всіх ВЛК.
А якщо ВЛК не має доступу до інформаційної системи з технічних причин
МОУ зазначає, якщо технічна можливість тимчасово відсутня, ВЛК може оформлювати постанови на папері. Після відновлення технічної можливості працівники ВЛК зобов’язані внести дані в МІС ЗСУ з поміткою про наявність паперового оригіналу.
Чи видадуть рішення (постанову) ВЛК на руки після огляду
Якщо постанова оформлюється:
- довідкою ВЛК (для висновків про придатність до військової служби, а також висновків про потреби у лікуванні, відпустці за станом здоров’я тощо), після огляду комісія може роздрукувати та передати вам друковану копію електронної постанови;
- свідоцтвом про хворобу (для визнання непридатності до військової служби), комісія має затвердити висновок зі штатною ВЛК (тобто центральною чи регіональною). Таке рішення можна отримати на руки лише після його офіційного затвердження.
Чи може ВЛК просити людину особисто віднести папери до ТЦК
Ні, ВЛК має самостійно передати постанову до ТЦК. Завдяки електронному кабінету постанову тепер оформлюють в електронному вигляді у МІС ЗСУ, після чого вона автоматично надходить до реєстру Оберіг, а отже, і до ТЦК.
Чи може ВЛК вносити висновки в систему без реальних оглядів
Ні, проведення огляду є обов'язковим. Лікарі у складі ВЛК із закладів охорони здоров’я під час огляду ознайомлюються з медичними записами в Електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ) та з іншими медичними документами, які надає людина, та вносять свої записи до ЕСОЗ.
Після огляду працівники ВЛК – голова комісії, всі члени, які брали участь у засіданні, та секретар – засвідчують електронну постанову кваліфікованими електронними підписами (КЕП). Усі рішення фіксуються в МІС ЗСУ, що спрощує їхній контроль і відстеження. Таким чином цифрова трансформація робить військово-лікарську експертизу прозорішою.
Як оскаржити рішення, закріплене в електронній постанові ВЛК
Процедура оскарження залишається актуальною. Той, хто не згоден з висновком ВЛК, може подати скаргу до штатної ВЛК (центральної чи регіональної) або оскаржити постанову в судовому порядку. Таке право передбачене гл. 3 розд. І наказу Міноборони № 402.
Яким нормативним актом врегульовані електронні постанови ВЛК
Зміни до наказу МОУ «Про затвердження Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України» № 402 від 14.08.2008 р. передбачають:
- впровадження кабінету ВЛК;
- заміну паперових форм постанов ВЛК на електронні;
- спрощення паперової звітності.
Джерело: офіційний сайт МОУ
13 березня
Педпрацівники не повинні проходити медогляди за власні кошти
ПСП-2025: з’ясували, хто отримає більше та як розрахувати
Наприкінці січня освітній омбудсмен отримала звернення від педпрацівниці ЗДО Чернігівщини. Її змушували пройти медогляду за власні кошти. Вона повідомила, що у вересні 2024 року для її закладу освіти виділили обмежену кількість місць для проходження безоплатних медоглядів, тому вона не потрапила до списку. На початку 2025 року педпрацівникам повідомили, що вони мають проходити такі огляди за власні кошти, інакше їх не допустять до роботи. Щоб з'ясувати обставини цієї ситуації освітній омбудсмен звернулася до засновника закладу освіти.
У своїй відповіді засновник зазначив, що впродовж попередніх років обов'язкові медогляди освітян фінансували на основі програми розвитку освіти громади на 2022-2024 роки. Нової програми розвитку освіти на 2025-2027 роки не встигли вчасно ухвалити. Саме через це фінансування призупинили. Однак наприкінці лютого 2025 року бюджетну програму, у межах якої здійснюється фінансування таких оглядів, ухвалили. Управління освіти вже провело закупівлю та уклало договір на надання послуг. Тож наразі медогляди працівників закладів освіти фінансуються за рахунок бюджету громади. Скарги щодо примусу проходження медоглядів за власні кошти до управління освіти не надходили – повідомили у відповіді. Також Управління освіти зазначило, що:
«частина працівників, які підлягали медичному огляду в січні-лютому 2025 року, пройшли його за їхнім бажанням власним/іншим коштом».
Чи можна скоригувати дані щодо кількості працівників у Податковому розрахунку?
У цій ситуації не йдеться про оплату за власним бажанням своїм коштом. Педпрацівники були вимушені це зробити, щоб виконати вимогу законодавства про обов'язковий профілактичний медичний огляд та отримати допуск до роботи. Тому освітній омбудсмен закликала органи влади своєчасно розробляти й ухвалювати програми та виділяти кошти для проходження медичних оглядів працівників закладів освіти, щоб уникнути порушення прав освітян.
Порядок проведення обов'язкових профілактичних медоглядів та видачі особистих медичних книжок, затверджений постановою КМУ від 23.05.2001 № 559 передбачає, що:
- обов'язкові медогляди проводять за рахунок роботодавців (підприємство, установа, організація або фізособа - суб'єкт підприємницької діяльності, що використовують працю найманих працівників);
- витрати закладів та установ охорони здоров'я на обов'язкові медогляди працівників бюджетних установ та організацій, покривають за рахунок коштів, передбачених кошторисом на утримання відповідного закладу та установи охорони здоров'я.
Тому перекладати на педагогічних працівників витрати на обов’язкові медогляди – незаконно.
13 березня
Учасник бойових дій не має права на застосування підвищеної ПСП
ПСП-2025: з’ясували, хто отримає більше та як розрахувати
Податківці зауважили, що на підвищену ПСП мають право виключно учасники бойових дій на території інших країн, вони роз’яснили хто відноситься до цієї категорії.
На жаль, учасники бойових дій у нинішній війні такого права згідно з ПК не мають. Про це податківці зазначили в ІПК від 11.03.2025 № 1248/ІПК/99-00-24-03-03.
13 березня
Підстава для застосування ставки ЄСВ 8,41% – пропозиції від Мінфіну
У цій Інструкції Мінфін нарешті пропонує врегулювати питання щодо документа-підстави для застосування роботодавцем ставки ЄСВ 8,41%.
Довідка МСЕК діяла до 01.01.2025: яку ставку ЄСВ застосовувати
Так, підтвердженням встановлення працівнику інвалідності є:
- завірений працівником витяг із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи щодо встановлення інвалідності, отриманий відповідно до постанови КМУ «Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи» від 15.11.2024 № 1338 (далі – Постанова № 1338);
- та/або копія довідки до акта огляду МСЕК про встановлення групи інвалідності, яка відповідає вимогам Постанови № 1338.
ЄСВ за ставкою 8,41% роботодавець нараховуватиме із дати отримання від працівника документів щодо встановлення інвалідності. А застосовуватиме цю ставку ЄСВ протягом строку, встановленого Постановою № 1338.
Зауваження та пропозиції стосовно змісту проєкту Мінфін прийматиме до 12.04.2025 на електронні скриньки: [email protected], [email protected].
13 березня
Рада підтримала кримінальну відповідальність за незаконну мобілізацію
Працівник проходить ВЛК: на який період зберігати заробіток
Законопроєкт № 12442 від 27.01.2025 покликаний забезпечити належне виконання уповноваженими особами вимог мобілізаційного законодавства, а також дотримання прав і свобод громадян під час проведення мобілізаційних заходів.
Йдеться про голів та членів військово-лікарської комісії. За умисне порушення порядку проведення медичного огляду їм загрожуватиме позбавлення волі на строк від 3 до 8 років. Аналогічне покарання законопроєкт передбачає для посадових осіб ТЦК за порушення порядку призову на військову службу.
Нагадаємо, законопроєкт пропонує доповнити Кримінальний кодекс України двома новими статтями:
- 337-1 «Порушення порядку проведення медичного огляду (військово-лікарської експертизи) для визначення придатності за станом здоров’я до військової служби»;
- 426-2 «Порушення військовою службовою особою порядку призову (прийняття) громадян на військову службу», а також:
- розширити перелік суб’єктів корупційного кримінального правопорушення, передбаченого статтею 368-5 і включити до нього голів та їх заступників, членів та секретарів позаштатних постійно діючих військово-лікарських комісій або лікарсько-льотних комісій.
Джерело: Telegram-канал ВРУ
13 березня
Розривайте трудові договори під час воєнного стану по-новому
Положення про оплату праці: цей зразок витримає перевірку
Законопроєкт «Про внесення змін до статей 7 та 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» № 12255-1 від 11.12.2024 р.:
- направлений на врегулювання трудових відносин у період воєнного стану, зокрема щодо призупинених трудових договорів;
- ліквідовує прогалини чинного законодавства щодо трудових відносин в період воєнного стану та документообігу на окупованих територіях або можливих бойових дій.
Документ передбачає:
- визначення максимального строку призупинення трудового договору;
- врегулювання обміну документами між роботодавцями і працівниками; а також
- правові підстави для поновлення або припинення таких договорів.
Це допоможе уникнути правової невизначеності, запобігти конфліктним ситуаціям і зменшити кількість судових спорів.
Джерело: Telegram-канал ВРУ
12 березня
Який порядок заповнення графи 2 зведеної податкової накладної
📌 Інструкція до нових форм ПН та РК
Пунктом 5 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.2015 № 1307 (далі – Порядок № 1307), передбачено, що податкова накладна складається на дату виникнення податкових зобов’язань постачальника (продавця), крім випадків, передбачених ПКУ та Порядком № 1307.
Відповідно до п. 11 Порядку № 1307 у разі нарахування податкових зобов’язань відповідно до п. 198.5 ст. 198 та п. 199.1 ст. 199 ПКУ платник податку складає окремі зведені податкові накладні за товарами/послугами, необоротними активами, які призначаються для їх використання/починають використовуватися:
- В операціях, що не є об’єктом оподаткування.
- В операціях, звільнених від оподаткування.
- В операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів.
- В операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.
ДПС зазначає, такі зведені податкові накладні складаються не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду.
У разі складання зведених податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у п. 11 Порядку № 1307, у графі 2 платником зазначаються дати складання та порядкові номери податкових накладних, складених на такого платника податку при постачанні йому товарів/послуг, необоротних активів, за якими він визначає податкові зобов’язання відповідно до п. 198.5 ст. 198 та п. 199.1 ст. 199 ПКУ (п. 16 Порядку № 1307).
При цьому у податкових накладних, складених у зв’язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності, у яких відповідно до п. 8 Порядку № 1307 зазначено тип причини 13, у цій графі також зазначається опис (номенклатура) товарів/послуг постачальника (продавця).
Разом з тим, п. 201.11 ст. 201 ПКУ визначено перелік документів, які є підставою для віднесення сум ПДВ до податкового кредиту без отримання податкової накладної, та до яких, зокрема, належать:
- транспортний квиток;
- готельний рахунок; або
- рахунок, який виставляється платнику податку за послуги зв’язку;
- інші послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, що містять загальну суму платежу, суму податку та податковий номер продавця, крім тих, форма яких встановлена міжнародними стандартами.
Тож, якщо податковий кредит було відображено на підставі документів зазначених у п. 201.11 ст. 201 ПКУ, то у графі 2 зведеної податкової накладної, складеної на операції з постачання товарів/послуг відповідно до п. 198.5 ст. 198 та п. 199.1 ст. 199 ПКУ, зазначаються назви документів на підставі яких формувався податковий кредит, їх дати складання та порядкові номери.
Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС у Закарпатській області
12 березня
Техніку, отриману як гумдопомога можна буде використовувати для перевезень
Кошти на утримання авто: що перевірять
Про це повідомив народний депутат Віталій Безгін.
«Ще одне важливе рішення для громад. Продовжуємо всебічно дотискати тему із використанням гуманітарної техніки для перевезень. Проєкт Закону пропонує встановити, що в період дії воєнного стану та протягом 12 місяців з дня його припинення набувачами гуманітарної допомоги для задоволення потреб населення в перевезеннях є комунальні підприємства – автомобільні перевізники та комунальні підприємства – перевізники міського електричного транспорту», – зазначив народний депутат.
Він повідомив, що визнаються гуманітарною допомогою:
- автобуси;
- електробуси;
- трамвайні вагони;
- тролейбуси;
- вагони метрополітену.
Не вважається використанням гуманітарної допомоги з метою отримання прибутку використання комунальними підприємствами – автомобільними перевізниками та комунальними підприємствами – перевізниками міського електричного транспорту, транспортних засобів у господарській діяльності з перевезення пасажирів та багажу та протягом 12 місяців з дня його припинення чи скасування.
Даний законопроєкт, разом з іншими, має комплексно вирішити питання використання на місцях техніки, переданої громадам у якості гуманітарної допомоги.
Важливо
18 грудня 2024 року набув чинності Закон 3914–ІХ «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну допомогу» щодо переліку набувачів гуманітарної допомоги» (законопроєкт №11155–1), який, серед іншого, врегульовує проблеми отримання та використання комунальними підприємствами громад техніки та устаткування, переданих міжнародними партнерами як гуманітарна допомога.
8 січня 2025 року ВРУ ухвалила в першому читанні проєкт Закону про внесення зміни до статті 201–2 Кримінального кодексу України щодо удосконалення відповідальності за незаконне використання гуманітарної допомоги державними та комунальними підприємствами № 12250 від 26.11.2024. Цей законопроєкт передбачає, що використання громадами гуманітарної допомоги, благодійних пожертв або безоплатної допомоги не тягне за собою кримінальної відповідальності.
Джерело: офіційний сайт Децентралізація
12 березня
Помилки в реєстрах нерухомості: як виправити
Первинні документи: що перевірять ревізори
Мін'юст наголошує, що у законодавстві про державну реєстрацію прав відсутнє саме визначення поняття технічної помилки.
Однак, простими словами технічні помилки – це помилки, які виникають через неточності під час внесення відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі – Державний реєстр прав).
До технічних помилок відносяться:
- Граматичні помилки – це порушення будь-якої граматичної норми - словотворчої, морфологічної, синтаксичної (наприклад, помилки у відмінюванні імен, прізвищ, адрес або інших реквізитів: «Андрієвичу» замість «Андрійовичу»).
- Друкарські помилки – це помилки, зроблені під час набирання друкованого тексту, які зазвичай виникають в результаті випадковості або недостатньої уваги до деталей (пропущені або зайві літери, числа чи символи: «просп. Наауки, 12, мм. Дніпро» замість «просп. Науки, 12, м. Дніпро»).
- Арифметичні помилки – це помилки у розрахунках площі, вартості та інших числових даних (неправильний розрахунок вартості земельної ділянки або зазначеної частки в праві власності).
- Помилки при завантаженні або обробці документів – помилки, що виникають через некоректну обробку або завантаження документів в електронну систему (неправильний формат файлів або їх відображення).
Положеннями ст. 26 Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі – Закон) визначені механізми виправлення технічних помилок.
Мін'юст зазначає, якщо:
- документи за результатом розгляду заяви заявнику не видавалися – державний реєстратор самостійно виправляє таку помилку;
- технічну помилку виявлено після отримання заявником документів, відомості виправляються державним реєстратором на підставі заяви особи, відомості про речові права, обтяження речових прав якої містять помилку.
Адміністративний збір за:
- технічну помилку допущену з вини заявника – 0,04 прожиткового мінімуму для працездатних осіб (120 грн);
- помилку внесену в Державний реєстр прав з вини державного реєстратора не сплачується.
Також, технічні помилки виправляються:
- посадовою особою Мн'юсту, його територіальним органом; або
- державним реєстратором на підставі:
- відповідного рішення за результатом розгляду скарги на рішення;
- дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації прав в порядку ст. 37 Закону.
Увага: виправлення помилки, відомостей, що впливають на права третіх осіб, здійснюється державним реєстратором виключно за наявності згоди таких осіб або на підставі судового рішення.
Джерело: офіційний сайт Південного МУ Мін'юсту
12 березня
Штрафи за порушення військового обліку можна буде сплатити через Резерв+
Працівник проходить ВЛК: на який період зберігати заробіток
Про це розповіла Катерина Чорногоренко, заступник міністра оборони України з питань цифрового розвитку.
Важливі зміни, які пропонує законопроєкт № 12093
Спрощена оплата штрафів для військовозобов’язаних, які не оновили свої дані вчасно
За таке порушення військового обліку передбачений штраф. Його можна буде оплатити через застосунок Резерв+ без відвідувань ТЦК, як зараз.
Оплата штрафів із закордону
Громадяни України, які перебувають за кордоном, також зможуть оплатити штраф за неоновлені дані онлайн. Це дозволить українцям повертатися додому без порушень.
Як це працюватиме:
- Людина в Резерв+ подає заяву, що визнає порушення.
- У Резерв+ надходить постанова про порушення.
- Людина сплачує штраф за реквізитами в застосунку – і все. Оплата підтверджується і постанова закривається.
Катерина Чорногоренко зазначила, що для військовослужбовців передбачається повне скасування штрафів за таке порушення.
«Ці люди ризикують життям, воюють за країну і повністю виконують свій громадянський обов’язок.
Цифрові сервіси та правильні ініціативи допомагають знайти вихід із ситуацій, які раніше здавалися глухим кутом. Сподіваюся, парламент підтримає законопроєкт № 12093, і українці отримають ще один людяний механізм взаємодії з державою», – зауважила Катерина Чорногоренко.
12 березня
Як зміняться зарплати суддів із 1 квітня 2025
Оплата праці держслужбовців — 2025
Вчора ми розповідали, що ВРУ ухвалила законопроєкт № 8222 у 2-му читанні. Ним планують реформувати оплату праці держслужбовців.
Вищезгаданий документ змінить і оплату праці апаратів судів. Про це повідомили на сайті ДСА.
«Попри всі виклики, завдяки наполегливій і послідовній роботі представників Комітету Верховної Ради з питань правової політики, а також активній роботі Державної судової адміністрації України, вдалося включити до законопроєкту важливі положення, що відкривають шлях до підвищення посадових окладів працівників апаратів судів», – зазначив голова Комітету ВРУ з питань правової політики Денис Маслов.
Як і коли подавати? Кого стосуються нові правила? Які доходи можна не декларувати?
Упродовж воєнного стану та протягом 6 місяців з дня його припинення, Кабмін може встановлювати для держслужбовців в апаратах (секретаріатах) судів, інших органах та установах системи правосуддя додаткові коефіцієнти до посадових окладів, зокрема за рахунок коштів спеціального фонду Державного бюджету України.
Щоб підвищити посадові оклади працівників апаратів, всім судам України піднімуть рівень їх юрисдикції.
Суди, органи та установи системи правосуддя, юрисдикція яких поширюється на територію АР Крим, областей, міст Києва та Севастополя, віднесуть до державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, а районні, міжрайонні, районні у містах, міські, міськрайонні суди – до державних органів обласного рівня.
Як зазначає Денис Маслов, описані зміни наберуть чинності з 1 квітня 2025 року.
Прийняти цей Закон важливо, щоб реалізувати програму Ukraine Facility – фінансової підтримки України від Європейського Союзу. Із загальним обсягом фінансування 50 млрд євро, підтримка розрахована на період 2024–2027 років.
12 березня
Держаудитслужба виявила порушення у половині електронних закупівель
📝 Заповнюємо антикорупційну декларацію
Оприлюднення результатів відбулося під час дистанційних зустрічей, які проводилися експертами Антикорупційної мережі для країн Східної Європи та Центральної Азії Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) в межах 5-го раунду моніторингу України, та за сферою 5 «Прозорість публічних закупівель».
Відповідно до вимог програми на підтримку політики розвитку «Основи зростання» Світового банку для України (Second Growth Foundations Development Policy Loan – DPL) через систему «red flags» повинні проходити 20% закупівель. І Держаудитслужба повністю виконує взяті на себе зобов’язання.
Так, за чотири місяці – з листопада 2024 року до кінця лютого нинішнього – автоматичні індикатори ризику застосовувалися до кожної третьої електронної закупівлі, що моніторилися Держаудитслужбою. Використання ризик-системи підтвердило свою ефективність: трохи більш як половина закупівель, охоплених контролем за ознакою «red flags», була проведена з порушеннями.
Голова Державної аудиторської служби України Алла Басалаєва зазначила, що механізм з автоматичного відбору ризикових закупівель – «red flags» – дозволяє оперативніше реагувати на потенційні порушення і зменшити ризики зловживань учасниками торгів.
Нагадаємо, що автоматичні індикатори ризику були оновлені Держаудитслужбою за підтримки Світового банку та ДП «Prozorro». Удосконалена ризик-система враховує особливості здійснення публічних закупівель під час дії воєнного стану та спрямована на підвищення ефективності моніторингу закупівель, запобігання можливим порушенням замовниками.
12 березня
Новації у проведенні публічних закупівель
Оплата праці держслужбовців — 2025
У Особливостях визначили новації:
- Управління державної охорони України закуповуватиме бензин та дизельне пальне без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель;
- у разі проведення відкритих торгів для закупівлі бензину, дизельного пального, газу скрапленого для автомобільного транспорту, замовники мають встановлювати кваліфікаційні критерії щодо наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, а також працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Закупівлі, розпочаті до набрання чинності постановою КМУ від 11.03.2025 № 277, якою запроваджують новації, завершуються в порядку, що діяв до набрання чинності цією постановою.
11 березня
Як реформують систему оплати праці держслужбовців
Оплата праці держслужбовців — 2025
Верховна Рада ухвалила важливе рішення – внесення змін до Закону «Про державну службу» щодо впровадження єдиних підходів в оплаті праці державних службовців № 8222 від 23.11.2022.
«За» проголосували 259 народних депутатів.
Документ входить до ключових законопроєктів, які мають бути ухваленими у 2025 році як маркер для Ukraine Facility, програми фінансової підтримки України від ЄС у 2024-2027 роках.
Законопроєкт запроваджує:
- єдині підходи до оплати праці через класифікацію посад;
- впровадження системи грейдів; та
- розділення зарплати на фіксовану (не менше 70%) та варіативну (не більше 30%) частини.
Як і коли подавати? Кого стосуються нові правила? Які доходи можна не декларувати?
Ці зміни спрямовані на підвищення прозорості в оплаті праці держслужбовців. А також – на припинення необґрунтованих виплат.
Щодо правок до Закону:
- підтримали правку про підвищення зарплат для ДСА;
- не підтримали:
- правки по підвищеній оплаті для Мінюсту, Мінфіну, Мінцифри та Мінекономіки;
- правку про зарплати апарату ВРУ (можливість встановлювати надбавку за вислугу років більше 30% окладу працівникам Апарату ВРУ).
Джерело: Telegram-канал ВРУ, Telegram-канал Ярослава Железняка
11 березня
Розраховуйте середню зарплату для бронювання по-новому: лист Мінекономіки
У постанові КМУ від 27.01.2023 № 76 зазначені Критерії та порядок, за якими визначають підприємства, установи, організації критично важливі для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період. Там вказаний і критерій щодо розміру нарахованої середньої зарплати застрахованих осіб – працівників для бронювання.
Постанова КМУ від 28.02.2025 № 233 внесла зміни до постанови КМУ від 27.01.2023 № 76. Нею запровадили місячний період для критерію щодо розміру нарахованої середньої зарплати працівників під час визначення підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Військовий облік в установі: хто відповідальний і яка доплата
Наказ Мінфіну від 24.01.2025 № 39 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 13 січня 2015 року № 4» затвердив нову форму Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Податковий розрахунок), оновив порядок його заповнення та подання.
Мінекономіки рекомендує розраховувати середню зарплату для бронювання на основі даних Податкового розрахунку. Для цього необхідно суми рядків 1.1 «сума нарахованої заробітної плати», 1.3 «сума оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок коштів платника податків», 1.4 «сума допомоги по тимчасовій непрацездатності, яка виплачується за рахунок коштів Пенсійного фонду України» поділити на рядок 103 «Кількість застрахованих осіб у звітному періоді, яким нараховано заробітну плату (крім осіб, яким у звітному періоді нараховано грошове забезпечення)».
середня зарплата для бронювання = рядок 1.1 + рядок 1.3 + рядок 1.4 ÷ рядок 103
Довідково: лист Мінекономіки – це не нормативно-правовий акт. Він має роз’яснювальний характер і не встановлює правових норм. У зв’язку із зазначеним вище, лист Мінекономіки від 11.12.2024 № 2704-25/89101-01 втратив актуальність.
11 березня
Проіндексовані з 1 березня страхові виплати виплачуватимуть з квітня – ПФУ
Полегшіть собі рутину – рахуйте в 2 кліки без помилок
ПФУ зазначає, з 1 березня 2025 року на коефіцієнт 1,115 перераховано щомісячні страхові виплати потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, а також особам, які мають на це право в разі смерті потерпілого (пп. 8 п. 2 постанови КМУ «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткові заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2025 році» від 25.02.2025 № 209).
Увага: виплата перерахованих страхових виплат буде забезпечена починаючи з квітня поточного року. Величина підвищення щомісячної виплати визначається індивідуально залежно від розміру призначеної страхової виплати.
Важливо: максимальний розмір збільшення після перерахування страхової виплати – 1 500 гривень.
11 березня
Забронювати працівників у Дії 11 березня не вийде
Лікарняні-2025: не хапайтеся за голову 4 квітня, читайте зараз
Про це повідомили в Дії.
Бронювання в Дії не працює: що це за технічні роботи?
Команда Дії вдосконалює взаємодію з Єдиним переліком органів державної влади, підприємств, установ та організацій для посадових осіб державних органів, які ухвалили рішення про критичність підприємств.
11 березня
Держстат оприлюднив індекс інфляції за лютий 2025 року
Лікарняні-2025: не хапайтеся за голову 4 квітня, читайте зараз
Базова інфляція в лютому 2025р. порівняно із січнем 2025р. становила 0,7%, з початку року – 2,0%.
Статистика цін на споживчому ринку в лютому 2025 року по категоріям товарів та послуг
Подорожчали:
- на споживчому ринку в лютому ціни на продукти харчування та безалкогольні напої зросли на 1,2%;
- найбільше (на 3,5% та 3,4%) подорожчали яйця та соняшникова олія;
- на 1,9-0,6% зросли ціни на макаронні вироби, фрукти, масло, продукти переробки зернових, рибу та продукти з риби, безалкогольні напої, молоко та молочні продукти, овочі, хліб, м’ясо та м’ясопродукти;
- ціни на алкогольні напої та тютюнові вироби підвищилися на 1,3%, що пов’язано з подорожчанням тютюнових виробів на 2,0%;
- ціни на транспорт зросли на 0,6% в основному через подорожчання палива та мастил і проїзду в автодорожньому пасажирському транспорті на 1,1%.
Подешевшали:
- на 0,4% подешевшав цукор;
- одяг і взуття подешевшали на 3,1%, зокрема, одяг – на 3,4%, взуття – на 2,7%;
- на 0,9% подешевшав проїзд у залізничному пасажирському транспорті.
Зміни споживчих цін на товари та послуги
(відсотків)
|
Лютий 2025 до |
Січень–лютий 2025 до |
||
січня 2025 |
грудня 2024 |
лютого 2024 |
січня–лютого 2024 |
|
Споживчі ціни |
0,8 |
2,0 |
13,4 |
13,2 |
Продукти харчування та безалкогольні напої |
1,2 |
2,4 |
15,2 |
14,7 |
Продукти харчування |
1,2 |
2,3 |
15,0 |
14,6 |
хліб і хлібопродукти |
1,0 |
2,4 |
17,0 |
16,6 |
хліб |
0,8 |
2,9 |
20,6 |
20,5 |
макаронні вироби |
1,9 |
1,1 |
11,2 |
10,2 |
м’ясо та м’ясопродукти |
0,6 |
1,6 |
6,8 |
6,0 |
риба та продукти з риби |
1,3 |
2,2 |
12,4 |
12,0 |
молоко |
1,0 |
2,0 |
18,3 |
18,2 |
сир і м’який сир |
1,8 |
3,7 |
17,9 |
17,7 |
яйця |
3,5 |
-20,4 |
1,8 |
-1,7 |
масло |
1,5 |
3,0 |
32,2 |
33,0 |
олія соняшникова |
3,4 |
6,3 |
31,1 |
28,2 |
фрукти |
1,8 |
2,8 |
14,1 |
13,3 |
овочі |
0,9 |
6,4 |
29,4 |
31,6 |
цукор |
-0,4 |
-1,0 |
4,3 |
3,3 |
Безалкогольні напої |
1,3 |
3,5 |
15,6 |
15,3 |
Алкогольні напої, тютюнові вироби |
1,3 |
2,9 |
14,9 |
14,6 |
Одяг і взуття |
-3,1 |
-8,4 |
-4,0 |
-4,2 |
Одяг |
-3,4 |
-8,8 |
-3,9 |
-4,0 |
Взуття |
-2,7 |
-8,0 |
-4,4 |
-4,7 |
|
Лютий 2025 до |
Січень–лютий 2025 до |
||
січня 2025 |
грудня 2024 |
лютого 2024 |
січня–лютого 2024 |
|
Житло, вода, електроенергія, газ та інші види палива |
0,2 |
0,4 |
19,3 |
19,2 |
Утримання та ремонт житла |
0,4 |
1,1 |
3,5 |
3,9 |
Водопостачання |
0,0 |
0,7 |
0,7 |
0,7 |
Прибирання сміття |
1,0 |
1,6 |
10,7 |
10,1 |
Каналізація |
0,0 |
0,6 |
0,6 |
0,6 |
Послуги з управління багатоквартирними будинками |
0,1 |
0,6 |
9,6 |
10,0 |
Електроенергія |
0,0 |
0,0 |
63,6 |
63,6 |
Природний газ |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Гаряча вода, опалення |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Предмети домашнього вжитку, побутова техніка та поточне утримання житла |
0,5 |
0,7 |
2,0 |
2,0 |
Охорона здоров’я |
1,1 |
2,8 |
14,1 |
13,9 |
Фармацевтична продукція, медичні товари та обладнання |
1,1 |
3,0 |
15,1 |
14,9 |
Амбулаторні послуги |
1,2 |
2,7 |
16,1 |
15,8 |
Транспорт |
0,6 |
2,0 |
11,1 |
10,7 |
Паливо та мастила |
1,1 |
3,2 |
13,9 |
13,0 |
Транспортні послуги |
1,0 |
3,3 |
12,8 |
12,2 |
залізничний пасажирський транспорт |
-0,9 |
-0,4 |
4,5 |
3,8 |
автодорожній пасажирський транспорт |
1,1 |
3,6 |
13,2 |
12,7 |
Зв’язок |
0,5 |
9,6 |
19,5 |
19,3 |
Відпочинок і культура |
0,1 |
0,2 |
0,9 |
0,8 |
Освіта |
0,2 |
0,7 |
12,1 |
12,1 |
Ресторани та готелі |
1,2 |
2,4 |
13,7 |
13,6 |
Різні товари та послуги |
0,3 |
3,0 |
10,8 |
11,2 |
Джерело: офіційний сайт Держстату
11 березня
Зміни в оприлюдненні інформації про публічні закупівлі
📝 Заповнюємо антикорупційну декларацію
Наразі визначено, що договір про закупівлю, додаток (додатки) до договору про закупівлю, зміна (зміни) до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF.
Мінекономіки цю норму приводить у відповідність до закону та пропонує доповнити пункт 15 Порядку новими нормами.
Замовник розміщує в електронній системі закупівель (ЕСЗ) у форматі PDF та машинозчитувальному форматі текстових даних (TXT, RTF, MD, ODT, DOC(X), (X)HTML) такі файли:
- договір про закупівлю, зазначений в абзаці другому частини першої статті 41 Закону, додаток (додатки) до нього (у т. ч. документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси);
- зміни до договору про закупівлю, зазначеного в абзацах другому і третьому частини першої статті 41 Закону (у т. ч. документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, у разі зміни цін на них), у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 Закону;
- уточнена (узгоджена) договірна ціна (у т. ч. документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у випадку складання договірної ціни, уточненої (узгодженої) відповідно до затвердженої проектної документації до договору про закупівлю, зазначеного в абзаці третьому частини першої статті 41 Закону.
Інформація, що розміщується замовником в ЕСЗ у машинозчитувальному форматі текстових даних, не повинна відрізнятися від інформації, розміщеної в ЕСЗ у форматі PDF.
Зауваження та пропозиції до проєкту Мінекономіки прийматиме до 07.04.2025 на електронну скриньку: [email protected].
11 березня
Довідка про дату набрання рішенням законної сили як додаток до виконавчого документу
📝 Заповнюємо антикорупційну декларацію
Судові рішення звертаються до виконання після того, як вони набрали законної сили, та повернення справ до суду першої інстанції після апеляційного або касаційного розгляду, крім випадків негайного їх виконання.
Відтепер невід’ємною частиною електронного виконавчого документа, який одночасно є судовим рішенням (судовий наказ, постанова, ухвала), є довідка про дату набрання рішенням законної сили. Це окремий електронний документ, у якому зазначатимуть:
- назву і дату видачі документа, найменування органу, прізвище, ім’я, по батькові та посаду посадової особи, яка його видала;
- дату прийняття і номер рішення, згідно з яким видано документ;
- повне найменування (для юридичних осіб) або прізвище, ім’я та, за наявності, по батькові (для фізичних осіб) стягувача та боржника, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або адресу місця проживання чи перебування (для фізичних осіб), дату народження боржника – фізичної особи.
Такі довідки будуть точно вказувати на дату набрання рішенням законної сили, яка є вихідною точкою для звернення до виконання судового рішення.
Водночас якщо довідка про дату набрання рішенням законної сили не відповідатиме зазначеним вимогам, виконавчий документ до якого додана ця довідка, вважатимуть таким, що не відповідає вимогам, встановленим законом.
Зверніть увагу на ці новації під час прийняття на опрацювання виконавчих документів.
На основі повідомлення Сьомого апеляційного адміністративного суду
10 березня
Як освітянам оскаржити дисциплінарні стягнення за статтею 172-7 КпАП
📝 Заповнюємо антикорупційну декларацію
Ми продовжуємо цикл публікацій за роз’ясненням освітнього омбудсмена по судовій практиці щодо конфлікту інтересів у закладах освіти. У попередній публікації ми писали, чи можуть керівника освітнього закладу звільнити за статтею 172-7 КпАП. Сьогодні ж розглянемо кейси оскарження дисциплінарних стягнень.
Якщо особа вчинила корупційне правопорушення або правопорушення, пов’язане з корупцією, але суд не призначив їй покарання або не позбавив її права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю, її все одно притягнуть до дисциплінарної відповідальності.
Це стосується посад, пов’язаних із виконанням функцій держави, місцевого самоврядування або прирівняних до них (ч. 2 ст. 65-1 Закону України від 14.10.2014 № 1700-VII «Про запобігання корупції», далі Закон № 1700).
Тож після притягнення до адміністративної відповідальності за статтею 172-7 КпАП до освітян іноді застосовують дисциплінарні стягнення, такі як догана чи звільнення. Це відбувається за результатами службового розслідування після отримання відповідного подання.
Щоб виявити причини та умов, що сприяли корупційному або пов’язаному з корупцією правопорушенню або невиконанню вимог цього Закону в інший спосіб, за поданням спеціально уповноваженого суб’єкта у сфері протидії корупції або приписом Національного агентства рішенням керівника органу, підприємства, установи, організації, де працює особа, яка вчинила таке правопорушення, проводиться службове розслідування в порядку, визначеному КМУ (ч. 3 ст. 65-1 Закону № 1700).
Зазначимо, що Порядок проведення службового розслідування (далі – Порядок), затверджений постановою КМУ від 13.06.2000 № 950. Він визначає процедуру проведення службового розслідування стосовно осіб, на яких поширюється дія Закону № 1700. Зокрема, в ньому визначені права комісії, яка проводить службове розслідування, а також особи, щодо якої його проводять.
За результатами розслідування комісія складає акт, у якому зазначає обґрунтовані пропозиції про усунення виявлених порушень та притягнення (за наявності підстав) винних осіб до відповідальності згідно із законом. У разі наявності обґрунтованих пропозицій про притягнення особи до відповідальності комісія з проведення службового розслідування пропонує вид дисциплінарного стягнення, передбаченого законом. А вже за результатами розгляду акта службового розслідування суб’єкт призначення або керівник органу в 10-денний строк з дати його надходження приймає відповідне рішення.
Якщо рішення про проведення службового розслідування прийняли на виконання подання спеціально уповноваженого суб’єкта у сфері протидії корупції або припису Національного агентства, то згодом їх потрібно поінформувати щодо висновків комісії з проведення службового розслідування про причини та умови, що призвели до вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення чи невиконання вимог Закону в інший спосіб, пропозицій про усунення зазначених причин та умов, а також стосовно вжитих заходів за результатами службового розслідування.
«Подання не вважається належно розглянутим, у зв’язку з недосягненням мети його внесення, у випадку лише притягнення винної особи до дисциплінарної відповідальності без встановлення причин та умов, що сприяли вчиненню корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення. У відповіді на подання має бути чітко зазначено: причини та умови, що сприяли вчиненню корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення; пропозиції щодо усунення зазначених причин та умов; вжиті заходи за результатами службового розслідування».
Роботодавець застосовує дисциплінарне стягнення безпосередньо, коли виявляє проступок, але не пізніше одного місяця з дня його виявлення, не рахуючи часу звільнення працівника від роботи у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю або перебування його у відпустці. Дисциплінарне стягнення не можна накладати пізніше шести місяців з дня вчинення проступку (ст. 148 КЗпП).
Чи можна скоригувати дані щодо кількості працівників у Податковому розрахунку?
Перед тим, як роботодавець застосує дисциплінарне стягнення, він повинен зажадати від порушника трудової дисципліни письмові пояснення. Коли роботодавець обирає вид стягнення, він повинен враховувати ступінь тяжкості вчиненого проступку і заподіяну ним шкоду, обставини, за яких вчинено проступок, і попередню роботу працівника (ст. 149 КЗпП).
Працівники мають право оскаржити дисциплінарне стягнення. Далі розглянемо приклад справи щодо позову про визнання незаконним та скасування наказу про притягнення до дисциплінарної відповідальності.
Директор ЗДО звернулася з позовом до відділу освіти, молоді та спорту, культури і туризму сільської ради, щоб визнати незаконним та скасувати наказ про притягнення її до дисциплінарної відповідальності, а саме оголошення догани за порушення корупційного законодавства.
Службове розслідування щодо директора, проводили, доки той перебував у відпустці і не повідомили його про це. Рішенням Іршавського районного суду Закарпатської області позов директора задовольнили.
В обґрунтування суд зазначав, що в порушення вимог КЗпП та Порядку, директор як особу стосовно якої призначили та проводили службове розслідування, не ознайомили з відповідним наказом, йому не були роз’яснили права та не запропонували надати усні чи письмові пояснення. Крім цього, не повідомили перед складанням Акту про дату його розгляду, чим позбавили права бути присутнім під час його розгляду.
Також в Акті проведення службового розслідування відсутні обґрунтовані пропозиції про усунення виявлених порушень та притягнення (за наявності підстав) винних осіб до відповідальності згідно із законом, та визначення виду дисциплінарного стягнення, передбаченого законом. Акт датований 04.07.2024, а наказ щодо притягнення директора до дисциплінарної відповідальності 26.07.2024, тобто з пропуском строків визначених п. 14 Порядку. Тож суд дійшов висновку, що перед винесенням оспорюваного наказу відповідач не з’ясував усіх обставин, у встановленому законом порядку, а службове розслідування проводилося з порушенням прав особи, стосовно якої було призначено.
10 березня
Пенсійне забезпечення у 2025 році: що потрібно знати
Полегшіть собі рутину – рахуйте в 2 кліки без помилок
Якими є умови виходу на пенсію за віком
Для призначення пенсії за віком при досягненні 60 років у 2025 році необхідна тривалість страхового стажу становить 32 роки (ст. 26 Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»).
Якщо особа має страховий стаж меншої тривалості, зокрема:
- від 22 до 32 років – особа матиме право на пенсію за віком при досягненні віку 63 роки;
- при наявності страхового стажу від 15 до 22 років – у 65 років.
Набути право на пенсію за віком до досягнення 63 років і 65 років (залежно від кількості страхового стажу, якого не вистачає), можна за умови, якщо особа допрацює необхідний стаж або сплатить добровільний єдиний внесок за відповідний період.
Єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування
Мінімальний страховий внесок у 2025 році (виходячи із розміру мінімальної заробітної плати (8000 грн) і розміру єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (22%) становить 1760 грн.
Якщо особа виявить бажання добровільно сплатити (одноразово) єдиний внесок за період з 1 січня 2004 року, коли вона не працювала, укладається відповідна угода і сплачується єдиний внесок, який, за кожен місяць страхового стажу, не може бути меншим ніж мінімальний внесок на момент укладення зазначеного договору, помножений на коефіцієнт 2, тобто не менше 3520 грн.
При цьому, максимальна сума заробітку (доходу) на місяць, на яку нараховується єдиний внесок, у 2025 році становить 20 розмірів мінімальної зарплати, встановленої законом, тобто 160 000 грн.
Як обчислюється страховий стаж
Величина оцінки одного року страхового стажу становить 1%. Відповідно, за наявності 30 років страхового стажу пенсія обчислюється у розмірі 30% заробітку, на який було нараховано і сплачено єдиний соціальний внесок.
До страхового стажу для обчислення пенсії, зараховується:
- весь період роботи та іншої діяльності до 1 січня 2004 року, передбачений законодавством (на підставі трудової книжки, диплома, військового квитка та інших документів); та
- період роботи з 1 січня 2004 року – за даними Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, по місяць включно, який передує зверненню за призначенням пенсії.
Починаючи з 1 січня 2024 року місяць роботи зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови сплати страхових внесків у сумі не менше, ніж мінімальний соціальний внесок.
Обчислення заробітку
Для обчислення пенсії враховується заробітна плата особи за період роботи з 1липня 2000 року по місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії (за даними реєстру застрахованих осіб).
Додатково за бажанням особи та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами (особові рахунки тощо), або у разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 р. становить менше 60 місяців, для обчисленні пенсії також враховується заробітна плата за будь-які 60 місяців роботи підряд до 1 липня 2000 року.
Показник середньої заробітної плати, який застосовуються при призначенні пенсії
Одним із складових обчислення розміру пенсії, крім коефіцієнта страхового стажу та коефіцієнта заробітку, є показник середньої заробітної плати в країні, з якої сплачено страхові внески, за три роки, що передують зверненню за призначенням пенсії.
У 2025 році при призначенні пенсій застосовується показник середньої заробітної плати за 2022-2024роки – 15057,09 грн.
Наприклад, працівник має 30 років страхового стажу, обчислений коефіцієнт заробітку за період роботи після 01.07.2000 р. до виходу на пенсію становить 2,0 (тобто, працівник отримував заробіток вдвічі більше середньої по країні), розмір пенсії буде:
0,30 х 2,0 х 15057,09 = 9034,25 грн.
Мінімальні пенсійні виплати
Мінімальний розмір пенсії за віком становить 2361,00 грн.
Окрім того, відповідно до постанови КМУ «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткові заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2025 році» від 25.02.2025 р. №209, залежно від віку особи, виду пенсії та факту роботи, до пенсій встановлюються щомісячні доплати у розмірі, щоб пенсійні виплати не були нижче:
- непрацюючим пенсіонерам, незалежно від віку та стажу роботи – 3038 грн;
- непрацюючим пенсіонерам у віці від 65 років і більше, при наявності страхового стажу не менше 35 років у чоловіків і не менше 30 років у жінок – 3758 грн;
- пенсіонерам, яким не виповнилося 70 років, незалежно від факту роботи, при наявності страхового стажу не менше 35 років у чоловіків і не менше 30 років у жінок – 3 323 грн;
- пенсіонерам у віці від 70 до 80 років, незалежно від факту роботи, при наявності страхового стажу не менше 35 років у чоловіків і не менше 30 років у жінок – 3 613 грн;
- пенсіонерам у віці від 75 до 80 років, незалежно від факту роботи, при наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків і не менше 20 років у жінок – 3 613 грн;
- пенсіонерам, яким виповнилося 80 років і більше, незалежно від факту роботи, при наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків і не менше 20 років у жінок – 3 758 грн;
- особам з інвалідністю І групи, незалежно від віку та стажу роботи – 3 323 грн.
Максимальний розмір пенсії становить 23610 грн.
Джерело: офіційний сайт ФПУ
