Що нового

Бухоблік та оподаткування

12 квітня

Уряд встановив доплату військовослужбовцям та поліцейським за службу на передовій

Уряд встановив доплату в 70 тисяч гривень для військових на передовій

Калькулятор індексації зарплати

Кабмін вніс зміни до постанови КМУ «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сімʼям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 № 168.

Встановлено військовослужбовцям та поліцейським, які виконують бойові (спеціальні) завдання під час ведення бойових (спеціальних) дій:

  • на лінії бойового зіткнення з противником на відстані виконання бойових (спеціальних) завдань військовою частиною (підрозділом, у тому числі зведеним) першого ешелону оборони або наступу (контрнаступу, контратаки) до ротного опорного пункту включно,
  • а також на території противника (у тому числі на території між позиціями військ противника та своїх військ в районах ведення воєнних (бойових) дій,
  • на тимчасово окупованій рф території України),

одноразову додаткову винагороду в розмірі 70 тис. гривень, за кожні 30 днів (сумарно обчислених) виконання таких завдань.

12 квітня

Відновлений формульний підхід до розподілу коштів між закладами вищої освіти

Міносвіти відновило формульний підхід до розподілу бюджетних коштів між закладами вищої освіти

Пошук по Класифікатору професій

Відтепер розмір виділених державних коштів для кожного університету визначатимуть з огляду на 5 основних критеріїв, яким має відповідати заклад освіти.

Йдеться про такі показники:

  • контингент студентів – загальна кількість тих, хто навчається за кошти державного бюджету;
  • наукова практика/діяльність – кількість коштів (приведено на одного працівника), які ЗВО заробив від надання науково-технічних, консультаційних послуг або отримав у формі грантів на наукові розробки;
  • інтернаціоналізація – місце в міжнародних рейтингах та/або участь у європейських проектах Еразмус+;
  • працевлаштування – відсоток випускників, які працевлаштовані (дані від Пенсійного фонду);
  • регіональний коефіцієнт – для підтримання закладів освіти найбільш вразливих, нині прифронтових регіонів.

Формульний підхід:

  • удосконалює механізм розподілу державних коштів між університетами;
  • є прозорим, зрозумілим, справедливим;
  • має в основі математичний алгоритм і фактично відображає результати освітньої, наукової та міжнародної діяльності університету.

Одним із ключових критеріїв у розподілі державних коштів на ЗВО буде контингент студентів, тобто кількість вступників, які обрали навчання в конкретному ЗВО на державному замовленні.

«Таким чином ми робимо крок до реалізації важливого принципу управління в системі вищої освіти – «гроші ходять за студентом». Тобто державне фінансування залежить не від того, скільки потенційно міг би забезпечити той чи інший ЗВО, а від реальної кількості студентів, які обрали саме цей університет, виборовши право на навчання за кошти державного бюджету. Така модель допоможе підвищити адресність використання державних коштів», – зазначив заступник Міністра освіти і науки України Михайло Винницький.

Формульний підхід розподілу фінансування між ЗВО був розроблений МОН ще у 2019 році та застосований із 2020-го. Утім, цей механізм розподілу коштів між університетами був тимчасово призупинений з початком повномасштабного вторгнення у 2022 році.

«Так звана Формула вже довела свою ефективність у 2020-2021 роках, забезпечивши більшу прозорість у фінансуванні та потужну мотивацію закладів вищої освіти до реальної результативності роботи. Ці зміни мінімізували корупційні схеми та підвищили якість освіти ЗВО. Ми ретельно вивчили досвід попереднього впровадження цієї системи, врахували здобутки та зони росту, щоб Формула була стійкою як до військових викликів, так і до інших непередбачуваних обставин», – додав Михайло Винницький.

Довідково

МОН нагадує, у 2019 році відповідно до постанови КМУ «Про розподіл видатків державного бюджету між закладами вищої освіти на основі показників їхньої освітньої, наукової та міжнародної діяльності» від 24 грудня 2019 р. № 1146 було ухвалено новий підхід до розподілу державних грошей між закладами вищої освіти. Згідно з цією Постановою було затверджено Формулу розподілу бюджетного фінансування між закладами вищої освіти, вона застосовувалася із 1 січня 2020 року.

Упродовж 2022 і 2023 років формульний розподіл коштів між закладами вищої освіти було призупинено. У березні 2024 року Уряд ухвалив зміни до механізму розподілу фінансування між закладами вищої освіти в Україні, внесенням змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2019 р. № 1146.

Джерело: офіційний сайт МОН

12 квітня

Що робити, якщо звітність прийнята Казначейством, але її потрібно змінити

звітність казначейство

◀️ НОВАЦІЇ В КАЗНАЧЕЙСЬКОМУ ОБСЛУГОВУВАННІ ▶️

Якщо виникла необхідність внесення коригувань у форми звітів, що були прийняті Казначейством, ці форми звітів підлягають видаленню і повторному створенню.

Для видалення форм звітів потрібно звернутись до органу Казначейства за місцем обслуговування, що приймає звітність на перевірку та повідомити ідентифікатор звіту (ID), який потрібно видалити.

Після видалення відповідної форми потрібно сформувати відповідний звіт з правильними даними та надіслати його органу Казначейства.

За інформацією Казначейства

12 квітня

Перевірте строк дії сертифікату RSA-ключа для безперебійної роботи в СДО

сертифікат rsa-ключ

ШПАРГАЛКА БУХГАЛТЕРА НА 2024 РІК

Для забезпечення безперебійної роботи в СДО необхідно контролювати строк дії сертифікату RSA-ключа. Строк його дії – 2 роки. Визначити кінцеву дату дії RSA-ключа можна вбудованим в операційну систему засобом управління сертифікатами.

Для цього потрібно:

  • натиснути комбінацію клавіш «Windows» + «R»;
  • ввести команду «certmgr.msc» у діалоговому вікні «Виконати», що запустилось;
  • натиснути «Enter» або кнопку «Ok».

У вікні сертифікатів поточного користувача необхідно обрати пункт «Особисте» – «Сертифікати».

Назва RSA-ключа у форматі xxxx-NNNNNNNN, де:

  • хххх – код органу Казначейства в якому обслуговується установа;
  • NNNNNN – код ЄДРПОУ установи.

В полі «Кому видано» знайти відповідний RSA-ключ та строк його дії.

Якщо строк дії сертифікату RSA-ключа закінчився під час запуску СДО виникатиме помилка «Certificate Validation Failure».

За інформацією Казначейства

11 квітня

Коли податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними

Коли податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними

ШПАРГАЛКА БУХГАЛТЕРА НА 2024 РІК

Відповідно до ст. 60 ПКУ податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними, якщо:

  • сума податкового боргу самостійно погашається платником податків або органом стягнення;
  • контролюючий орган скасовує раніше прийняте податкове повідомлення-рішення про нарахування суми грошового зобов'язання або податкову вимогу;
  • контролюючий орган зменшує нараховану суму грошового зобов'язання раніше прийнятого податкового повідомлення-рішення або суму податкового боргу, визначену в податковій вимозі;
  • рішенням суду, що набрало законної сили, скасовується повідомлення-рішення контролюючого органу або сума податкового боргу, визначена в податковій вимозі;
  • рішенням суду, що набрало законної сили, зменшується сума грошового зобов'язання, визначена у податковому повідомленні-рішенні контролюючого органу, або сума податкового боргу, визначена в податковій вимозі.

У випадках, визначених п.п. 60.1.1 п. 60.1 ст. 60 ПКУ, податкова вимога вважається відкликаною у день, протягом якого відбулося погашення суми податкового боргу в повному обсязі.

У випадках, визначених п.п. 60.1.2 п. 60.1 ст. 60 ПКУ, податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними з дня прийняття контролюючим органом рішення про скасування такого податкового повідомлення-рішення або податкової вимоги.

У випадках, визначених п.п. 60.1.3 та 60.1.5 п.60.1 ст. 60 ПКУ, податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними з дня надходження до платника податків податкового повідомлення-рішення або податкової вимоги, які містять зменшену суму грошового зобов'язання або податкового боргу.

У випадках, визначених п.п. 60.1.4 п. 60.1 ст. 60 ПКУ, податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними у день набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Якщо нарахована сума грошового зобов'язання або податкового боргу збільшується внаслідок їх адміністративного оскарження, раніше надіслане (вручене) податкове повідомлення-рішення або податкова вимога не відкликаються. На суму збільшення грошового зобов'язання надсилається окреме податкове повідомлення-рішення, а на суму збільшення податкового боргу окрема податкова вимога не надсилається (не вручається).

Нагадаємо, як можна погасити податковий борг.

Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС у Харківській області

11 квітня

Ставки екологічного податку та термін звітності у 2024 році

Ставки екологічного податку

Калькулятор штрафів

Ставки екологічного податку

Статтями 243, 245-248 ПКУ встановлені ставки екологічного податку:

  • за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення (ст. 243 ПКУ);
  • за скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти (ст. 245 ПКУ);
  • за розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об’єктах (ст. 246 ПКУ);
  • за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) (ст. 247 ПКУ);
  • за тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк (ст. 248 ПКУ).

Крім того, абзацом дев’ятим п. 4 розд. XIX «Прикінцеві положення» ПКУ передбачено, що Кабінет Міністрів України щорічно до 01 червня у разі необхідності вносить до Верховної Ради України проєкт закону про внесення змін до ПКУ щодо ставок оподаткування, визначених в абсолютних значеннях, з урахуванням індексів споживчих цін, індексів цін виробників промислової продукції, зокрема з екологічного податку.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» від 30 листопада 2021 року № 1914-ІХ внесено зміни, зокрема, до ст.ст. 243, 245-248 ПКУ, відповідно до яких з 01.01.2022 збільшено ставки екологічного податку.

При цьому п. 37 підрозд. 5 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ встановлено, що за податковими зобов’язаннями з екологічного податку, що виникли:

  • з 01 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року включно, ставки податку становлять 30 відс ставок, передбачених п.п. 245.1 і 245.2 ст. 245 ПКУ;
  • з 01 січня 2023 року до 31 грудня 2023 року включно, ставки податку становлять 60 відс ставок, передбачених п.п. 245.1 і 245.2 ст. 245 ПКУ;
  • з 01 січня 2024 року до 31 грудня 2024 року включно, ставки податку становлять 90 відс ставок, передбачених п.п. 245.1 і 245.2 ст. 245 ПКУ;
  • з 01 січня 2025 року, ставки податку становлять 100 відс ставок, передбачених п.п. 245.1 і 245.2 ст. 245 ПКУ.

Термін подання податкової звітності по екологічному податку

Відповідно до ст. 250 ПКУ базовий податковий (звітний) період по екологічному податку дорівнює календарному кварталу.

Платники податку складають податкові декларації за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст. 46 ПКУ, подають їх протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, до контролюючих органів та сплачують податок протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку подання податкової декларації:

  • за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення, скиди забруднюючих речовин у водні об'єкти, розміщення протягом звітного кварталу відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об'єктах - за місцем розміщення стаціонарних джерел, спеціально відведених для цього місць чи об'єктів;
  • за утворення радіоактивних відходів та тимчасове зберігання радіоактивних відходів понад установлений особливими умовами ліцензії строк - за місцем перебування платника на податковому обліку у контролюючих органах.

Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС у Харківській області, офіційний сайт ГУ ДПС в Одеській області

11 квітня

Негрошовий дохід у Додатку 4ДФ до Податкового розрахунку

негрошовий дохід у додатку 4дф

Калькулятор штрафів

Під час нарахування/надання доходів у будь-якій негрошовій формі базою оподаткування є вартість такого доходу, розрахована за звичайними цінами, правила визначення яких встановлені згідно з ПК, помножена на коефіцієнт 1,21951 (100 ÷ (100 – 18)), який обчислюється за формулою, визначеною у пункті 164.5 ПК.

Податковий агент у графах 3а «Сума нарахованого доходу» та 3 «Сума виплаченого доходу» рядка 06 розділу І додатка 4ДФ до Податкового розрахунку відображає суми доходів у негрошовій формі, збільшені на коефіцієнт 1,21951.

За інформацією ГУ ДПС у Закарпатській області

11 квітня

Причини надання академічної відпустки

надання академічної відпустки

Пошук по Класифікатору професій

Навчання здобувачів вищої освіти переривають шляхом надання їм академічної відпустки. Такі особи не відраховуються з числа здобувачів вищої освіти. Дію договору про навчання зупиняють на строк надання академічної відпустки.

Академічну відпустку надають з таких причин:

  • за медичними показаннями, що унеможливлюють поєднання відновлювального лікування з навчанням;
  • участь в програмі академічної мобільності – якщо навчання чи стажування в освітній або науковій установі (у т. ч. іноземної держави) унеможливлює виконання учасником академічної мобільності індивідуального навчального плану за основним місцем навчання;
  • призов на військову службу (призов на військову службу під час мобілізації, на особливий період, призов на строкову військову службу, вступ на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, вступ на військову службу за контрактом відповідно до законодавства);
  • довгострокове службове відрядження здобувача, який поєднує навчання з роботою;
  • сімейні обставини – перерва у навчанні, процедуру надання якої визначає заклад вищої освіти, та яка надається здобувачу вищої освіти на підставі його вмотивованої заяви на строк не більше одного року за весь період навчання за відповідним рівнем вищої освіти;
  • вагітність та пологи, догляд за дитиною до досягнення нею трирічного віку;
  • дитина здобувача вищої освіти згідно з медичним висновком потребує домашнього догляду до досягнення дитиною шестирічного, шістнадцятирічного, вісімнадцятирічного віку у випадках, встановлених пунктом 3 частини 1 статті 25 Закону Про відпустки.

Положення також визначає перелік документів, які потрібно надати для академічної відпустки.

Наказ МОН від 07.02.2024 № 134, яким затверджено Положення, не набрав чинності.

10 квітня

Строки сплати податку на нерухомість в Україні

Строки сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки

ШПАРГАЛКА БУХГАЛТЕРА НА 2024 РІК

Відповідно до п.266.10 ст. 266 ПКУ встановлені строки сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Податкове зобов’язання за звітний рік з податку сплачується:

  • фізичними особами – протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення;
  • юридичними особами – авансовими внесками щокварталу до 30 числа місяця, що наступає за звітним кварталом, які відображаються в річній податковій декларації.

У разі якщо контролюючий орган не надіслав (не вручив) податкове/податкові повідомлення-рішення у строк до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком), фізичні особи звільняються від відповідальності, передбаченої ПКУ за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання (п.п.266.10.2 п.266.10 ст. 266 ПКУ).

Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС у Харківській області

10 квітня

Який медтранспорт можна буде ввозити як гуманітарну допомогу

Який медтранспорт можна буде ввозити як гуманітарну допомогу

ШПАРГАЛКА БУХГАЛТЕРА НА 2024 РІК

Відповідні зміни до постанови Кабінету Міністрів «Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану» № 953 від 5 вересня 2023 р. були схвалені на засіданні Уряду 9 квітня. 

Зокрема, передбачено, що гуманітарною допомогою за декларативним принципом визнаються транспортні засоби, що завозяться на митну територію України для подальшої передачі закладам охорони здоровʼя державної та комунальної форм власності.

Йдеться про чітко визначений перелік транспортний засіб, а саме

  • легкові автомобілі з обʼємом двигуна не більш як 2 000 куб. сантиметрів; 
  • легкові автомобілі з обʼємом двигуна не більш як 4 200 куб. сантиметрів для потреб центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф; 
  • автомобілі плагін-гібридні тa електромобілі, вартість яких не перевищує 190 розмірів мінімальної заробітної плати (встановленої законом на 1 січня року, в якому вони ввозяться на митну територію України); 
  • транспортні засоби спеціального та спеціалізованого призначення (крім таксі, автомобілів інкасації).

Джерело: офіційний сайт Мінсоцполітики

10 квітня

Донарахуйте ЄСВ на допомогу по вагітності та пологах

єсв на декретні

Калькулятор індексації зарплати

З 01.04.2024 розмір мінімальної зарплати становить 8000 грн. Якщо допомогу по вагітності та пологах нарахували у січні–березні у мінімальному розмірі з розрахунку мінімальної зарплати, у квітні базою нарахування ЄСВ є сума допомоги 6997,37 грн (7100 ÷ 30,44 × 30). Суму ЄСВ, що нарахували на квітневу базу, було сплачено під час виплати працівниці загальної суми допомоги по вагітності та пологах.

Оскільки розмір допомоги по вагітності та пологах є меншим розміру мінімальної зарплати потрібно:

  • визначити додаткову базу нарахування ЄСВ – 1002,63 грн (8000 – 6997,37);
  • нарахувати на неї ЄСВ – 220,58 грн (1002,63 × 22%).

Ці суми по працівниці необхідно відобразити у Додатку Д1 за квітень Податкового розрахунку за ІІ квартал.

10 квітня

Читайте в новому номері журналу «Головбух Праця та Зарплата»

новий номер журналу Головбух Праця та Зарплата

⚡️ПРИДБАТИ ЖУРНАЛ НА ВИГІДНИХ УМОВАХ⚡️

Квітнути за планом попри все

Квітень – це час, коли природа відновлюється: перші теплі вітри, перші квіти, перші справді сонячні тижні. Квітень – це час, коли життя перемагає. А ми, втомлені зимою, опиняємося посеред цього життя й відчуваємо надію. Бо не можемо її не відчувати. Бо живі… попри все. І працюємо… попри все. Тож розберімося з робочими питаннями, бо їх у нас цього місяця чимало. Зокрема, з приводу оплати е-лікарняних з’ясуйте:

  • як підтвердити страховий стаж. Адже ПФУ видає три довідки, які містять інформацію про страховий стаж застрахованої особи. Однак це не означає, що бухгалтер, коли розраховує лікарняні або декретні, може скористатись будь-якою з них. Тримайте роз’яснення експерта, щоб вибрати оптимальний для себе варіант;
  • чи оплачувати е-лікарняний сумісникам. Із 1 січня 2023 року діє нова редакція Закону № 1105, яка спричинила чимало питань щодо виплати лікарняних сумісникам. Скористайтеся експертними підказками, щоб знати:
    • коли можна відмовити в оплаті лікарняного працівнику за основним місцем роботи;
    • які документи має надати сумісник, щоб отримати виплату за лікарняним;
    • що робити, якщо працівник подав заяву, що хоче отримати виплату не за основним місцем роботи, а на місці роботи за сумісництвом;
  • як обчислювати лікарняні з 1 квітня. Адже змінюється розмір мінзарплати. Шість прикладів від експерта допоможуть врахувати квітневе підвищення мінзарплати й оплатити лікарняні без помилок. Знатимете, як правильно визначити розмір виплати та чи завжди розмір страхового стажу впливає на е-лікарняний.

Епопея з утриманням військового збору з негрошових доходів і застосуванням при цьому натурального коефіцієнта отримала продовження. Розв’язання ситуації йде в позитивний бік для податкових агентів. Редакція отримала від ДПС листа з відповідями, чи застосовувати натуральний коефіцієнт під час утримання військового збору з негрошових доходів. Тож не зволікайте – читайте.

Залишайтеся з нами!

Працюймо з любов’ю!

10 квітня

Держслужбовцям апаратів судів пропонують підвищити посадові оклади

посадові оклади

КАЛЬКУЛЯТОР СТАЖУ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ

Законопроєкт передбачає введення підвищувальних коефіцієнтів до посадових окладів держслужбовців апаратів судів залежно від чисельності населення у населеному пункті, де розташований суд.

Регіональні коефіцієнти:

  • 1,1 – якщо суд розташований у населеному пункті з кількістю населення щонайменше 100 тисяч осіб;
  • 1,2 – якщо суд розташований у населеному пункті з кількістю населення щонайменше 500 тисяч осіб;
  • 1,25 – якщо суд розташований у населеному пункті з кількістю населення щонайменше 1 млн осіб.

У випадку, якщо суд розміщується в декількох населених пунктах, застосовується регіональний коефіцієнт за місцезнаходженням органу, який провів державну реєстрацію такого суду.

Регіональні коефіцієнти застосовуватимуть до розмірів посадових окладів держслужбовців апаратів судів, встановлених схемою посадових окладів.

10 квітня

Опублікований закон про мобілізацію, який виноситься на розгляд Верховної Ради

закон про мобілізацію

КАЛЬКУЛЯТОР СТАЖУ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ

Закон про мобілізацію у вигляді законопроєкту №10449 опублікований напередодні розгляду у Верховній Раді. Після більш ніж трьох місяців обговорень та змін мобілізаційний закон готовий до голосування.

Опублікований закон про мобілізацію містить багато новацій: впровадяться обмежувальні заходи для військовозобов'язаних, які не виконують вимоги ТЦК, так й заохочування для військовослужбовців.

Закон про мобілізацію – головне

Заборона керувати транспортним засобом

«У разі невиконання громадянином України у строки, встановлені Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», вимоги територіального центру комплектування та соціальної підтримки про виконання обов’язку (обов’язків) військовозобов’язаним, резервістом, територіальний центр комплектування та соціальної підтримки звертається до суду із позовною заявою про застосування судом тимчасового обмеження такої особи у праві керування транспортним засобом під час мобілізації». 

Виплати та винагороди військовослужбовців

«За військовослужбовцями, виведеними у розпорядження командира (начальника) військової частини у зв’язку з потребою у тривалому лікуванні, зберігаються виплати в розмірі посадового окладу за останнім місцем служби, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, інших щомісячних додаткових видів грошового забезпечення постійного характеру та інші види грошового забезпечення з урахуванням зміни вислуги років та норм грошового забезпечення протягом усього строку безперервного перебування на лікуванні в закладах охорони здоров’я, зокрема іноземних, та у відпустці для лікування у зв’язку з хворобою або відпустці для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва)».

«Військовослужбовцям виплачується винагорода за знищене (захоплене) озброєння та військову, бойову (спеціальну, спеціалізовану) техніку противника у розмірах від чотирьох до трьохсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України».

Лікування військовослужбовців

«Якщо відповідно до медичних документів іноземного закладу охорони здоров’я, до якого військовослужбовця направлено в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, хвороба або поранення (контузія, травма або каліцтво) військовослужбовця перешкоджає йому прибути до військово-лікарської комісії для проведення огляду для вирішення питання про потребу у тривалому лікуванні, такий огляд проводиться дистанційно в порядку, встановленому Міністерством оборони України. Рішення військово-лікарської комісії про потребу у тривалому лікуванні є підставою для продовження часу перебування військовослужбовця в закладах охорони здоров’я та у відпустці для лікування у зв’язку з хворобою або у відпустці для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва) із збереженням грошового та матеріального забезпечення на строк, визначений у такому рішенні».

Відпустки військовослужбовців

«Щорічна основна відпустка, зазначена в абзаці першому цього пункту, надається частинами протягом календарного року, за умови що основна безперервна її частина становитиме не менше 15 календарних днів та одночасної відсутності не більше 30 відсотків загальної чисельності військовослужбовців відповідного підрозділу».

«Військовослужбовцям надається додаткова відпустка за знищену техніку тривалістю та у порядку, визначеними Кабінетом Міністрів України, але не більше 15 календарних днів на рік».

Сертифікат на придбання авто

«Військовослужбовці у разі укладення контракту мають право протягом трьох місяців з дати укладення такого контракту отримати сертифікат на купівлю транспортного засобу в розмірі 150 тисяч гривень в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Сертифікат на купівлю транспортного засобу видається військовослужбовцю при укладанні контракту тільки один раз».

Відчуження транспортних засобів

«Норми безоплатного залучення, вилучення та примусового відчуження транспортних засобів і техніки визначаються у відсотках за підприємством (установою, організацією) за галузями національної економіки».

Повний текст закону про мобілізацію ви можете скачати за посиланням.

9 квітня

Названо рівень інфляції у березні 2024 року

рівень інфляції у березні 2024 року

Калькулятор індексації зарплати

Держстат повідомляє, що у березні 2024 року споживчі ціни зросли на 0,5% (до лютого 2024 року), а у порівнянні із груднем 2023 року – на 1,2%. 

Інфляція у березні 2024 року в річному вимірі склала 3,2%.

За березень серед продуктів харчування найбільше подорожчали фрукти (+4,1%), проте дешевшали інші продукти:

  • яйця (-16,4%),
  • цукор (-2,5%),
  • соняшникова олія (-1,5%),
  • м'ясо та молоко (-0,4% та -0,3% відповідно).

Серед непродовольчих товарів і послуг, найбільше подорожчали одяг і взуття (+12,9%), залізничні перевезення (+4,4%) та паливо-мастильні матеріали (+2,7%).

Експерт порталу «Бухгалтерія для бюджету та ОМС» нагадує правила індексації зарплати у 2024 році:

Правило 1. Працівник матиме право на індексацію лише коли величина індексу споживчих цін (ІСЦ) перевищує поріг індексації – 103%. Відповідно величина приросту ІСЦ більше трьох відсотків.

Правило 2. Для нарахування індексації зарплати 2024 року ІСЦ обчислюємо наростаючим підсумком, починаючи з 01.01.2024. Це нове правило прописали у статті 39 Закону № 3460. Усі правила, які прописані у Порядку № 1078, не повинні суперечити йому, а навпаки, мають бути пристосовані до нього.

Правило 3. Для перевищення порогу індексації визначаємо ІСЦ наростаючим підсумком, якщо величина ІСЦ за відповідний місяць не перевищує 103%. Перший ІСЦ для цього обираємо за той місяць, який є наступним за:

  • місяцем підвищення у 2024 році посадового окладу за посадою;
  • місяцем 2024 року, за який величина ІСЦ перевищила 103%.

9 квітня

Допомогу на всю сім’ю переселенця можна оформити в одній заяві

У Дії оновили послугу з оформлення довідки переселенця та допомоги на всю сім’ю в одній заяві

Калькулятор індексації зарплати

«Оновлення функціоналу Дії в частині сервісів для ВПО суттєво прискорить та полегшить процес оформлення допомоги для внутрішньо переміщених осіб. Не всі мають можливість приїхати для цього в ЦНАП чи управління соцзахисту, особливо якщо йдеться про всю родину. Тепер сервіс дозволяє подати заявку на виплату від одного з членів родини. Вся інформація, необхідна для призначення виплати, буде підтягуватись та опрацьовуватись системою автоматично», - сказала Міністерка соціальної політики Оксана Жолнович.

Раніше у Дії можна було оформити довідку переселенця та виплати лише на себе і дитину. Тепер одну заяву можна подати за всю сім’ю:

  • за себе;
  • чоловіка або дружину; 
  • дітей, які покинули дім через війну разом з вами;
  • у тому числі можна оформити виплати для дітей, які народились вже після переміщення.

Щоб отримати довідку ВПО та грошову допомогу в застосунку Дія, необхідно:

  • в розділі сервіси вказати адресу поточного місця проживання та підтвердити геолокацію;
  • обрати картковий рахунок в установі банку, щоб отримувати фінансову допомогу;
  • вказати контактні дані, якщо є потреба в медичному обслуговуванні, освіті або ж гуманітарній допомозі. 

Після оформлення довідка зʼявиться в Дії поруч з іншими цифровими документами, а кошти будуть надходити на картковий рахунок в установі банку за всіх членів сім'ї. 

Увага!

Сервіс доступний лише для громадян, які ще не мають довідки ВПО. Люди, які виїхали за кордон або знаходяться на тимчасово окупованій території, не можуть отримати довідку ВПО та допомогу.

Нагадаємо, Кабмін планує розширити перелік переселенців, які зможуть отримувати держдопомогу.

Джерело: офіційний сайт Мінсоцполітики

9 квітня

Хто зможе орендувати державну нерухомість на пільгових умовах

Відтепер надавачі соціальних послуг зможуть орендувати державну нерухомість на пільгових умовах

◀️ НОВАЦІЇ В КАЗНАЧЕЙСЬКОМУ ОБСЛУГОВУВАННІ ▶️

Відтепер організації, які займаються наданням соціальних послуг зможуть без проведення аукціону орендувати у держави майно для проведення надзвичайно актуальних в наш час заходів, зокрема, з розміщення внутрішньо переміщених осіб. Зміни дозволять залучити до надання соціальних послуг більшу кількість надавачів саме недержавного сектору економіки.

«Команда ФДМУ максимально сприяє розширенню можливостей для створення майданчиків підтримки громадян, які потребують допомоги, зокрема для внутрішньо переміщених осіб. Завдяки постанові оренда нерухомості у держави, для надавачів соцпослуг, стане простішою та швидшою – саме це було початковою метою створення документа», – наголосив Голова ФДМУ Віталій Коваль.

Постанова передбачає:

  • мінімальний перелік документів, який необхідно подавати орендодавцю для оренди державного або комунального майна без проведення аукціону. Тепер знадобляться лише заява та копія документа, який підтверджує статус заявника як надавача соціальних послуг;
  • встановлення єдиної пільгової орендної ставки для всіх надавачів соціальних послуг в розмірі 1% на рік від ринкової вартості об’єкта оренди.

Джерело: офіційний сайт ФДМУ

9 квітня

Код КАТОТТГ у податковій декларації з екологічного податку

Код КАТОТТГ у декларації з екологічного податку

Калькулятор індексації зарплати

У рядку «код за КАТОТТГ адміністративно-територіальної одиниці» рядка 2 Декларації зазначають код адміністративно-територіальної одиниці, визначений за Кодифікатором адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад, затвердженим наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 26.11.2020 № 290, за місцем обліку платника екологічного податку (місцезнаходження контролюючого органу, до якого подається Декларація).

У рядку 3 Декларації зазначається найменування контролюючого органу, до якого подається Декларація.

У разі подання копії Декларації в електронній формі за основним місцем обліку платника у рядку «код за КАТОТТГ адміністративно-територіальної одиниці» рядка 2 необхідно зазначити код адміністративно-територіальної одиниці, визначений за Класифікатором за місцезнаходженням контролюючого органу, в якому платник перебуває на обліку (основне місце обліку). При цьому у рядку 3 Декларації інформація не змінюється.

Відповідно до приміток 6 і 7 до Додатка 1 у рядку 3 Додатка 1 зазначається наступна інформація:

  • у рядку 3.1 – код територіальної громади, визначений за Кодифікатором на території якої знаходиться стаціонарне джерело забруднення;
  • у рядку 3.2 – код адміністративно-територіальної одиниці, визначений за Класифікатором, за місцем розміщення стаціонарних джерел забруднення.

Для кожного стаціонарного джерела забруднення складається окремий Додаток 1.

За інформацією ГУ ДПС у Вінницькій області

9 квітня

Як у податковій накладній виправити код пільги

код пільги у податковій накладній

Калькулятор штрафів

Код пільги зазначають у графі 9 податкової накладної, яку заповнюють у разі здійснення операцій з постачання товарів/послуг, звільнених від оподаткування ПДВ. Код відповідної пільги з ПДВ зазначається згідно з Довідниками податкових пільг (Довідник податкових пільг, що є втратами доходів бюджету, або Довідник інших податкових пільг), які затверджені ДПС станом на дату складання податкової накладної.

У разі складання розрахунку коригування з метою виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, не повʼязаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, у розрахунку коригування зазначають виправлені дані.

Коригування графи 9 «Код пільги» табличної частини розділу Б податкової накладної, у зв’язку з виправленням помилок (зазначено невірний/помилковий код пільги), допущених при складанні податкової накладної, не повʼязаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, здійснюють у такій послідовності:

  • показники рядка податкової накладної, що коригується, зазначають із знаком «‒» окремо в кожній графі;
  • додають новий рядок з виправленими показниками, якому присвоюють новий черговий порядковий номер, що не зазначався в податковій накладній.

При цьому рядку податкової накладної, що коригується, зазначеному із знаком «‒», та новому рядку з виправленими показниками, що його замінює, присвоюється однаковий порядковий номер групи коригування, який зазначається у графі 2.2 табличної частини розділу Б розрахунку коригування, та наводиться код причини коригування «104».

За інформацією Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків

8 квітня

Оновлено десять форм статистичної звітності

Оновлено деякі форми статзвітності

◀️ НОВАЦІЇ В КАЗНАЧЕЙСЬКОМУ ОБСЛУГОВУВАННІ ▶️

Оновлено наступні форми статистичної звітності:

  1. Форма № 1-Б (річна) «Звіт про взаєморозрахунки з нерезидентами» (зі звіту за 2024 рік) (наказ Держстату від 29.03.2024 № 71).
  2. Форма № 1-підприємництво (річна) «Структурне обстеження підприємства» (зі звіту за 2024 рік) (наказ Держстату від 29.03.2024 № 72). 
  3. Форма № 2-підприємництво (річна) «Структурне обстеження підприємства» (зі звіту за 2024 рік) (наказ Держстату від 29.03.2024 № 74). 
  4. Форма № 2К-С (квартальна) «Обстеження ділової активності сільськогосподарського підприємства», вводиться в дію з 1 січня 2025 року (наказ Держстату від 29.03.2024 № 73). 
  5. Форма № 2-ОЗ ІНВ (річна) «Звіт про наявність і рух необоротних активів, амортизацію та капітальні інвестиції» (зі звіту за 2024 рік) (наказ Держстату від 01.04.2024 № 76). 
  6. Форма № 2-інвестиції (квартальна) «Звіт про капітальні інвестиції» (зі звіту за І квартал 2025 року) (наказ Держстату від 01.04.2024 № 76). 
  7. Форма № 1-ціни (пром) (місячна) «Звіт про ціни виробників промислової продукції» (зі звіту за січень 2025 року) (наказ Держстату від 28.03.2024 № 66). 
  8. Форма № 1-ціни (послуги) (квартальна) «Звіт про ціни виробників послуг» (зі звіту за І квартал 2025 року) (наказ Держстату від 27.03.2024 № 63). 
  9. Форма № 2-наука (річна) «Звіт про виконання наукових робіт і міжнародну допомогу на їх проведення» (зі звіту за 2024 рік) (наказ Держстат від 22.02.2024 № 28). 
  10. Форма № 3-наука (річна) «Звіт про здійснення наукових досліджень і розробок» (зі звіту за 2024 рік) (наказ Держстату від 29.03.2024 № 75). 

Джерело: офіційний сайт Держстату

8 квітня

З 1 травня проєктування харчоблоків у закладах освіти буде відбуватися за новими нормами

З 1 травня проєктування харчоблоків у закладах освіти буде відбуватися за новими нормами

ШПАРГАЛКА БУХГАЛТЕРА НА 2024 РІК

Цей Кодекс застосовуватиметься при проєктуванні приміщень харчоблоків:

  • закладів дошкільної освіти;
  • загальної середньої освіти;
  • дитячих закладів оздоровлення та відпочинку незалежно від форми власності та підпорядкування.

Кодекс, затверджений наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ», визначає загальні підходи до проєктування приміщень для організації харчування відповідно до Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку.

Затвердження Кодексу – важливий крок для реалізації реформи шкільного харчування, оскільки він є інструментом виконання пункту 11 стратегічної цілі №2 реформи щодо відновлення та модернізації харчоблоків із застосуванням новітніх технологій, підвищенням енергоефективності та дотриманням принципів НАССР.

Проєктний офіс реформи шкільного харчування, Національна асоціація громадського харчування, Мінінфраструктури за підтримки ЮНІСЕФ наприкінці квітня проведуть навчальний форум для проєктувальників, архітекторів та проєктних організацій.

Це дозволить забезпечити:

  • якісне розроблення проєктної документації на нове будівництво;
  • реконструкцію, реставрацію та ремонт харчоблоків у закладах освіти.

Джерело: офіційний сайт МОН

8 квітня

Доопрацьований проєкт порядку розслідування страхових випадків

розслідування страхових випадків

Проєкт Порядку визначає механізм розслідування страхових випадків та обґрунтованості:

  • виплати матеріального забезпечення на випадок безробіття зареєстрованим безробітним;
  • надання соціальних послуг зареєстрованим безробітним;
  • надання застрахованим особам (працівникам та фізичним особам – підприємцям) допомоги по частковому безробіттю.

Після виявлення під час проведення розслідування недостовірних відомостей та/або даних, що впливають на умови надання особі статусу зареєстрованого безробітного, перебування особи у статусі зареєстрованого безробітного, призначення та виплату зареєстрованому безробітному матеріального забезпечення на випадок безробіття, надання соціальних послуг, керівник центру зайнятості приймає рішення:

  • щодо припинення реєстрації особи як безробітного і виплати допомоги по безробіттю;
  • стягнення суми виплаченого матеріального забезпечення на випадок безробіття та вартості наданих соціальних послуг.

Зауваження та пропозиції до проєкту Мінекономіки прийматиме до 03.05.2024 на електронну скриньку: [email protected].

8 квітня

Служба персоналу в ОМС: нове положення під новий закон

положення про службу управління персоналом омс

Типове положення регулює питання діяльності служби управління персоналом в сільській, селищній, районній у місті (у разі створення), міській раді, її виконавчих органах, утворених зі статусом юридичної особи публічного права, районній, обласній раді.

Структурні підрозділи з питань персоналу (департаменти, управління, відділи, сектори тощо) утворюються:

  • сільським, селищним, міським головою – в апараті ради;
  • керівником відповідного виконавчого органу ради – у виконавчих органах ради.

Згідно з рішенням районної у місті (у разі створення), районної, обласної ради за пропозицією голови ради утворюється структурний підрозділ з питань персоналу або вводиться посада спеціаліста з питань персоналу у виконавчому апараті ради.

У разі доцільності сільський, селищний, міський голова, керівник відповідного виконавчого органу ради, голова районної у місті (у разі створення), районної, обласної ради замість структурного підрозділу з питань персоналу може запропонувати введення в штат відповідного апарату сільської, селищної, міської ради, виконавчого органу ради, виконавчого апарату районної, обласної ради посади спеціаліста з питань персоналу.

Чисельність служби управління персоналом установлюється з розрахунку загальної чисельності персоналу в ОМС (апараті) та спроможності ефективного виконання нею основних завдань, функцій та реалізації прав, передбачених розділом II Типового положення. Якщо загальна чисельність персоналу в ОМС (апараті) становить менше 20 осіб, то обов’язки служби управління персоналом можуть бути покладені на одного з службовців місцевого самоврядування цього органу (апарату).

Наказ НАДС від 19.02.2024 № 26-24, яким затверджено Типове положення, набере чинності одночасно з набранням чинності новим Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 02.05.2023 № 3077-IX.

8 квітня

Читайте у новому номері журналу «Головбух Бюджет»

Читайте у новому номері журналу «Головбух Бюджет»

Сім ̶ч̶о̶л̶о̶в̶і̶к̶і̶в̶ справ Марії Перфектної

Одного сонячного весняного дня до кабінету Марії зайшов ревізор Сергій, звісно, не з квітами, а з претензіями. Марію дещо спантеличили його зауваження, позаяк він стверджував, що передплата періодики – це неефективне витрачання коштів. Мовляв, усе можна знайти в інтернеті у вільному доступі. Чи то він захотів на такому коні до Марії під’їхати, чи то більше не було до чого причепитися, та Марія вирішила, що має обстояти свої кордони та інтереси установи. Тож звернулася до редакції улюбленого видання. Ми, зі свого боку, своїх клієнтів захищати готові, тому допомогли не лише Марії, а й ділимося аргументами з вами. Так ми створили статтю «Що робити, якщо передплату бухвидання ревізори хочуть визнати незаконною», користуйтеся.

Далі під прицілом ревізора Сергія опинилося нарахування премій. Але не на ту напав. Адже Марія все нарахувала відповідно до положення про преміювання, у якому враховані всі поради нашого ексревізора Людмили Кравченко. Скачайте й собі зразок положення у статті «Працівник відпрацював неповний місяць: як нарахувати премію».

положення про преміювання зразок

СКАЧАТИ ЗРАЗОК

Інтереси Марії захищені, ревізор Сергій вражений, керівник Іван Петрович задоволений – три справи на відмінно. Попереду Марія має ще чотири:

Тож усі сім справ Марія виконала на відмінно. Ось тільки чомусь цей напрочуд гарний ревізор їй з голови не йде…

Працюймо в тандемі. Крокуймо до Перемоги разом!

5 квітня

Які приводи для позапланової перевірки ДПС

У яких випадках податкова служба може провести позапланову перевірку

Калькулятор штрафів

Після змін до Податкового кодексу України та інших законів щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок установлено категорії платників, документальні перевірки яких проводяться позапланово:  

  • перевірки, що проводяться виключно на звернення платника податків;  
  • перевірки, що проводяться з підстав, визначених пп. 78.1.3, 78.1.5, 78.1.7, 78.1.8, 78.1.9, 78.1.12, 78.1.21 ПКУ;
  • платників податків, щодо яких отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків вимог валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;  
  • що проводяться за підстав, визначених пп. 78.1.1 (в частині документальних позапланових перевірок платників податків, щодо яких отримано інформацію, що свідчить про порушення податкового законодавства з питань оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, із джерелом їх походження з України та/або з питань оподаткування нерезидентів, які здійснюють/здійснювали свою діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, платників податків, які здійснюють/здійснювали діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), платників податків, які надають/надавали фінансові, платіжні послуги), 78.1.2 (в частині контролю за трансфертним ціноутворенням), 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16, 78.1.19, 78.1.21 та 78.1.22 ПК;
  • платників податків, щодо яких отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків вимог валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями.

Нагадаємо про особливості проведення документальних податкових перевірок.

Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС у Черкаській області

5 квітня

Як оформляти та обліковувати благодійну допомогу

Які документи необхідно оформлювати при наданні благодійної допомоги

ШПАРГАЛКА БУХГАЛТЕРА НА 2024 РІК

У бухгалтерському обліку надання благодійної допомоги оформляється такими документами:

  • лист-запит/прохання щодо надання допомоги із зазначенням виду благодійної допомоги та її цільового призначення;

або

  • лист-пропозиція від підприємства, в якому висловлюється бажання добровільно надати допомогу, зазначити її вид та цілі на які буде спрямовано таку допомогу. У такому разі варто також отримати відповідь про згоду на отримання такої допомоги;
  • погодження керівником надання благодійної допомоги у відповідному наказі по підприємству, де зазначити:
    • ціль надання допомоги; 
    • вид допомоги, її розмір; 
    • реквізити отримувача допомоги;
    • осіб, відповідальних за передання допомоги;
  • передача благодійної допомоги кінцевому набувачу: у випадку передачі товарів (послуг) – фіксується актом приймання-передачі благодійної допомоги, в якому обов’язково зазначаємо: 
    • назву документа;
    • реквізити сторін;
    • ціль, зміст та обсяг операції; 
    • дату складання, підписи сторін.  

У випадку перерахування коштів – платіжне доручення. 

Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС у Житомирській області

5 квітня

Хто з пенсіонерів може отримати 100% знижки на оплату комуналки

Хто з пенсіонерів може отримати 100% знижки на оплату житлово-комунальних послуг

Калькулятор індексації зарплати

Скористатись пільгою в розмірі 100% знижки на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу в межах встановлених норм можуть пенсіонери окремих професій, які працювали в сільській місцевості та продовжують там проживати після виходу на пенсію, зокрема:

  • педагогічні працівники;
  • медичні та фармацевтичні працівники;
  • спеціалісти із захисту рослин;
  • працівники музеїв, бібліотек;
  • працівники державних і комунальних закладів культури, закладів освіти сфери культури.

Водночас пенсіонерам, які раніше працювали за такими професіями, для отримання пільги потрібно мати не менше трьох років відповідного стажу роботи і на момент виходу на пенсію працювати на посадах, що дають право на пільгу (наказ Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства культури і туризму України від 13.09.2006 № 341/651/619/769).

Право на пільгу залежить від доходу сім’ї пільговика

Пільга надається, якщо середньомісячний дохід сім’ї за попередні шість місяців у розрахунку на одну особу не перевищує величину доходу, що дає право на податкову соціальну пільгу (у 2024 році це 4 240,0 грн). Пільга надається протягом дванадцяти місяців з місяця звернення, але не більш ніж до кінця поточного календарного року. На членів сім’ї пільговика зазначена пільга не поширюється.

Необхідні документи

Пенсіонеру, який перебуває на обліку в Реєстрі осіб, які мають право на пільгу, для призначення виплати потрібно надати:

  • заяву про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу;
  • документи, що підтверджують проживання в сільській місцевості.

Для внесення даних до Реєстру пільговиків людина має подати відповідну заяву та підтверджуючу довідку про право на пільгу, що видана відділом освіти, охорони здоров’я, культури (культури і туризму), райдержадміністрації чи адміністрацією установи (закладу), де людина працювала, сільською або селищною радою (у разі ліквідації закладу тощо) на підставі записів у трудовій книжці.

Як звернутися

Подати заяву та необхідні документи до Фонду можна в один зі способів:

  • особисто – через сервісні центри Пенсійного фонду України, уповноважених посадових осіб виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідних територіальних громад, центри надання адміністративних послуг;
  • поштою – на адресу органу Фонду;
  • онлайн – через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України, мобільний застосунок «Пенсійний фонд» чи через портал «Дія».

Джерело: офіційний сайт ПФУ

5 квітня

Натуральний коефіцієнт для військового збору не застосовують

натуральний коефіцієнт для військового збору

Згідно зі статтею 163 ПК об’єктом оподаткування військовим збором платника податку – резидента (нерезидента) є, зокрема, загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

При цьому статтею 23 ПК передбачено, що базою оподаткування визнаються конкретні вартісні, фізичні або інші характеристики певного об’єкта оподаткування.

База оподаткування – це фізичний, вартісний чи інший характерний вираз об’єкта оподаткування, до якого застосовується податкова ставка і який використовується для визначення розміру податкового зобов’язання.

Базу оподаткування і порядок її визначення встановлює ПК для кожного податку окремо. У випадках, передбачених ПК, один об’єкт оподаткування може утворювати кілька баз оподаткування для різних податків.

У випадках, передбачених ПК, конкретна вартісна, фізична або інша характеристика певного об’єкта оподаткування може бути базою оподаткування для різних податків.

Водночас зауважуємо, що статтею 164 ПК встановлено особливості визначення бази оподаткування ПДФО для доходів у негрошовій формі, а саме: базою оподаткування цим податком є вартість такого доходу, розрахована за звичайними цінами, правила визначення яких встановлені згідно з ПК, помножена на коефіцієнт, який обчислюється за формулою, визначеною пунктом 164.5 ПК, а саме:

К = 100 : (100 - Сп), де К – коефіцієнт; Сп – ставка податку, встановлена для таких доходів на момент їх нарахування.

Тобто для обчислення коефіцієнту застосовують виключно ставку ПДФО, а не збору, а отже відсутні законодавчі підстави для застосування коефіцієнту при нарахуванні військового збору на доходи у негрошовій формі.

Крім того, відповідно до пункту 164.6 ПК під час нарахування доходів у формі заробітної плати база оподаткування ПДФО визначається як нарахована заробітна плата, зменшена на суму страхових внесків до Накопичувального фонду, а у випадках, передбачених законом, – обов’язкових страхових внесків до недержавного пенсійного фонду, які відповідно до закону сплачуються за рахунок заробітної плати працівника, а також на суму податкової соціальної пільги за її наявності.

Враховуючи викладене та зважаючи на те, що положеннями пункту 16¹ підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК прямо не встановлено порядок визначення бази оподаткування для військового збору, зокрема з урахуванням особливостей, встановлених у пунктах 164.5 та 164.6 статті 164 розділу IV ПК для ПДФО, то визначення податковими агентами бази оподаткування військовим збором здійснюється без застосування положень пунктів 164.5 та 164.6 ПК.

За інформацією ГУ ДПС у Чернігівській області

5 квітня

Сплатили податок не на той рахунок – чи буде штраф

податок не на той рахунок штраф

Калькулятор штрафів

До статей 112 та 129 ПК були внесені зміни згідно з Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо вдосконалення онлайн-комунікації з платниками податків та уточнення окремих положень законодавства» від 23.02.2024 № 3603-ІX, який набрав чинності 16.03.2024.

Так, згідно з підпунктом 112.8.8-1 пункту 112.8 ПК обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є помилкова сплата платником податків, у т. ч. податковим агентом, грошового зобов’язання на інший бюджетний рахунок (без порушення законодавчо визначеного строку сплати податку або узгодженої суми грошового зобов’язання до бюджету). Умовою підтвердження таких обставин є вчинення платником дій, передбачених статтею 43 ПК, щодо повернення помилково сплачених грошових зобов’язань.

Пеня не нараховується, а нарахована пеня підлягає анулюванню у разі помилкової сплати платником податків, у т. ч. податковим агентом, грошового зобов’язання на інший бюджетний рахунок (без порушення законодавчо визначеного строку сплати податку або узгодженої суми грошового зобов’язання до бюджету). Умовою підтвердження таких обставин є вчинення платником дій, передбачених статтею 43 ПК, щодо повернення помилково сплачених грошових зобов’язань (пп. 129.9.8 п. 129.9 ПК).

Відповідно до статті 43 ПК обов’язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов’язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації про майновий стан і доходи за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені.

За інформацією ГУ ДПС у Тернопільській області

4 квітня

Педпрацівники очікують від Уряду підвищення окладів ЄТС з 1 квітня

Профспілка наполягає на прискоренні прийняття рішення щодо підвищення зарплати освітянам

КАЛЬКУЛЯТОР СТАЖУ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ

Відповідно до ст. 8 закону «Про Державний бюджет України на 2024 рік» розмір мінімальної заробітної плати з 1 квітня становить 8000 гривень. Згідно з Пояснювальною запискою до цього закону у проєкті Державного бюджету України на 2024 рік передбачено видатки на встановлення посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС:

  • з 1 січня 2024 року у розмірі 3195 грн;
  • а з 1 квітня 2024 року – 3600 грн.

Зазначено, що видатки на оплату праці працівників бюджетної сфери розраховано з урахуванням прогнозних розмірів посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС та мінімальної заробітної плати. 

Громадськість неодноразово сповіщалася про забезпечення місцевих бюджетів видатками освітньої субвенції у 2024 році для підвищення зарплати педагогічним працівникам на 10,4% з – 1 січня і ще на 12,6% – з 1 квітня.

На сьогодні посадовий оклад педагогічного працівника найвищої кваліфікаційної категорії за 14 тарифним розрядом ЄТС становить 7732 грн і є нижчим на 268 грн від мінімальної зарплати. За 14 тарифним розрядом оплачуються також:

  • висококваліфіковані викладачі;
  • інші педагоги закладів фахової передвищої та професійно-технічної освіти;
  • керівники шкіл, де навчається до 300 учнів;
  • директори переважної більшості ясел-садків. 

Посадові оклади передбачені на рівні:

  • 13 тарифного розряду – керівникам закладів позашкільної освіти, що на 747 гривень нижче мінімальної зарплати. 
  • 15 тарифного розряду – керівникам закладів професійно-технічної та фахової передвищої освіти з кількістю учнів та студентів до 300 осіб, в розмірі 8243 грн.
  • оплата праці всіх інших працівників закладів та установ освіти, окрім науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти, за виконану місячну норму праці буде з 1 квітня однаковою, на рівні 8000 грн, незалежно від складності роботи, її важливості і відповідальності.

Тому освітянська громадськість розраховує на якнайшвидше прийняття Урядом постанови про збільшення посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС до рівня 3600 гривень, що, як витікає із Державного бюджету України на 2024 рік, забезпечено відповідними його призначеннями.

Таке рішення вкрай необхідне з метою забезпечення диференціації заробітної плати працівників установ та закладів освіти і науки, з урахуванням професійної кваліфікації, складності, важливості, відповідальності їхньої роботи. Аналогічне звернення також спрямовано до Федерації профспілок України для сприяння прискоренню прийняття відповідної постанови Кабміну.