Що нового
21 лютого
Читайте у свіжому номері журналу «Головбух Бюджет»
Гаряче? Ще й як!
Новини обпікають не гірше, ніж заяви рудого діда з-за океану. Але не забуваймо: ми не лише спостерігачі, а й відповідальні гравці. І навіть якщо глобальні події не завжди в наших руках, у зоні власної компетенції — будьмо на висоті. Тож нумо до роботи!
В останньому номері лютого 2025-го пропонуємо відповіді на п’ять топзапитань, які розпалили нашу Гарячу лінію. У фокусі:
- відшкодування земельного податку;
- утримання членських внесків із зарплати працівників;
- оренда автомобіля в працівника установи;
- заробітна плата педагогам під час зупинки освітнього процесу;
- дорогоцінні метали у вузлах і деталях списаного автомобіля.
Ознайомтеся, щоб досвід колег став у пригоді!
Картки та книги аналітичного обліку — це бухгалтерські щити від штрафів ревізорів. Щоб ці інструменти працювали ефективно, скористайтеся порадами колишнього ревізора. З’ясуйте, чи обов’язково запроваджувати картки й книги, що в них зазначати та як їх відсутність може вплинути на результати ревізії.
Якщо особам з інвалідністю, повторний огляд яких призначили на період із 1 січня 2025 року, продовжували нараховували ЄСВ за ставкою 8,41% без підтвердного документа, гайда виправляти помилку. Експерт підкаже, як виправити неправильну ставку ЄСВ в Додатку Д1 до Податкового розрахунку.
Підготували для вас три практичні приклади, які підсвітять ризики для УО та керівника замовника, якщо вони не підготують документального підтвердження й укладуть договір без процедур закупівель. Знатимете, як діяти, щоб мінімізувати ризики та забезпечити правомірність своїх дій.
Працюймо в тандемі. Крокуймо до Перемоги разом!
21 лютого
227,5 млн грн освітньої субвенції виділили на протипожежну безпеку
📝Сім відповідей про доплату педагогам за сертифікацію
МОН повідомляє, що фінансування отримають 455 закладів освіти, серед яких:
- 17 військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв та ліцеїв із посиленою військово-фізичною підготовкою;
- 438 шкіл, що беруть участь в експериментальному проєкті з посилення безпеки у ЗЗСО.
На що саме можна витратити кошти визначили в листі МОН від 10.01.2025 № 1/585-25.
Субвенцію спрямують на:
1) улаштування:
- систем протипожежного захисту (автоматичних та автономних систем пожежогасіння, систем пожежної сигналізації, систем керування евакуюванням (в частині систем оповіщення про пожежу і покажчиків напрямку евакуювання);
- систем протидимного захисту; систем централізованого пожежного спостерігання, диспетчеризації систем протипожежного захисту;
- систем внутрішнього та зовнішнього протипожежного водопроводу;
- систем блискавкозахисту;
2) здійснення вогнезахисного оброблення конструкцій;
3) закупівля та обслуговування первинних засобів пожежогасіння.
Субвенцію спрямовано в такі області:
- Вінницьку;
- Волинську;
- Дніпропетровську;
- Житомирську;
- Закарпатську;
- Запорізьку;
- Івано-Франківську;
- Київську;
- Кіровоградську;
- Львівську;
- Миколаївську;
- Одеську;
- Полтавську;
- Рівненську;
- Сумську;
- Тернопільську;
- Харківську;
- Хмельницьку;
- Черкаську;
- Чернівецьку;
- Чернігівську;
- місто Київ.
Довідково: цьогоріч уряд уперше виділив 500 млн грн на заходи протипожежної безпеки у школах. Це частина системного підходу до створення безпечної школи. Серед інших інструментів:
- 6,2 млрд грн — на облаштування укриттів у школах
- 1,6 млрд — на закупівлю шкільних автобусів
- 200 млн грн — на встановлення металодетекторів.
Такі комплексні рішення допомагають зробити школи безпечними та дають дітям можливість навчатися очно. Безпека дітей і доступ до офлайну – пріоритет держави.
21 лютого
КМУ оновив Порядок надання компенсації за облаштування робочих місць для осіб з інвалідністю
🧮 Калькулятор розрахунку квоти осіб з інвалідністю
Компенсацію від держави зможуть отримати також самозайняті особи, фізичні особи - підприємці, які є людьми з інвалідністю. Рішення ухвалив Кабінет Міністрів на засіданні 21 лютого.
«Ми розширюємо програму, яка допомагає бізнесу облаштувати інклюзивні робочі місця для людей з інвалідністю. Відтепер обладнати своє робоче місце за підтримки держави зможуть люди з інвалідністю, які є самозайнятими, або ФОПами, ветерани з інвалідністю, які хочуть розпочати свій бізнес. Вони зможуть придбати необхідні їм спеціальні меблі, устаткування, допоміжні пристрої, як от підйомники чи пандуси. Також роботодавці зможуть отримати компенсацію за облаштування робочого місця для працівника-ветерана, який повернувся з війни з інвалідністю», – зазначила Перший віце-прем'єр-міністр України – Міністр економіки України Юлія Свириденко.
Мінекономіки зазначає, з початку 2025 року за цією програмою держава компенсувала бізнесу витрати на облаштування майже 300 робочих місць, інвестувавши у безбар’єрність 16 млн гривень.
Окрім цього, перелік допоміжних засобів, за які можна отримати компенсацію за програмою, розширено та доповнено:
- технічними засобами;
- програмним забезпеченням;
- послугами, які забезпечують переклад з/на українську жестову мову, як офлайн, так і онлайн.
Рішення Уряду набуде чинності після публікації.
Довідково
Мінекономіки нагадує, програму надання компенсацій роботодавцям витрат на облаштування робочих місць для осіб з інвалідністю Уряд запровадив в серпні 2023 року.
За умовами програми сума компенсації з 1 січня 2025 року становить:
- до 120 тис. грн – за облаштування робочих місць для людей з інвалідністю I групи;
- до 80 тис. грн – для людей з інвалідністю II групи.
Джерело: офіційний сайт Мінекономіки
21 лютого
Результати роботи консультаційних центрів з питань розблокування ПН
📌 Інструкція до нових форм ПН та РК
Про це повідомив Голова ДПС Руслан Кравченко.
Він зазначив, наразі в органах ДПС діють 29 консультаційних центрів, які надають комплексну допомогу платникам у питаннях:
- розблокування податкових накладних; та
- виведення підприємств з категорії ризикових.
За словами керівника Служби, такі центри користуються неабияким попитом.
«Ми прагнемо максимально допомагати. Але якщо хтось, наприклад, буде реєструвати памперси, а на виході – зерно, будемо блокувати. Загалом з початку року кількість заблокованих накладних скоротилася до 0,44 %, майже 9 тис. підприємств виведені з переліку ризикових», – зауважив Руслан Кравченко.
Для системного вирішення проблем податківці вже напрацьовують пакет змін щодо підвищення ефективності роботи СМКОР. Крім того, Голова ДПС акцентував увагу на виконанні ДПС рішень суду.
«Моя позиція незмінна – я прихильник досудового врегулювання суперечок. Але якщо суд ухвалив рішення – податкова має його виконувати. Це принцип, якого дотримується вся команда», – наголосив Руслан Кравченко.
Він також зазначив, що враховуючи численні пропозиції бізнесу, в ДПС активно працюють над внесенням змін до критеріїв віднесення підприємств до Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства.
Учасники зустрічі також розглянули питання щодо:
- скорочення кількості податкових інспекцій та проблеми, які через це виникли;
- податкових перевірок;
- підвищення функціональності Електронного кабінету платника податків.
Джерело: офіційний сайт ДПС
21 лютого
ПФУ отримав заяву-розрахунок – страхувальник отримає кошти упродовж трьох робочих днів
Уточнюючий Податковий розрахунок: як подати
У листі ПФУ від 18.02.2025 № 2800-030401-8/11025 читаємо, що підстава профінансувати страхувальників для ПФУ – оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок. Вона містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми страхових виплат за їх видами (ч. 1 ст. 26 Закону України від 23.09.99 № 1105-XIV «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі — Закон № 1105)).
Страхувальників фінансують протягом трьох робочих днів після надходження заяви-розрахунку, поданої в електронній або паперовій формі.
Порядок фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів ФСС, затверджений постановою ФСС від 19.07.2018 № 12 (далі — Порядок № 12), діє до прийняття правлінням ПФУ нового механізму фінансування страхувальників для надання страхових виплат відповідно до Закону № 1105 (постанова ПФУ від 21.12.2022 № 28-3).
Норми Порядку № 12 застосовують у частині, яка не суперечить нормам Закону № 1105.
Отже, наразі заяви-розрахунки, які подали страхувальники, щоб отримати фінансування, ПФУ опрацьовує до трьох робочих днів після їх надходження.
21 лютого
Комітет ВРУ погодив законопроєкт про відповідальність ТЦК та ВЛК за незаконну мобілізацію
Довідка МСЕК діяла до 01.01.2025: яку ставку ЄСВ застосовувати
Метою законопроєкту № 12442 від 27.01.2025 є дотримання прав і свобод громадян під час проведення мобілізаційних заходів. Законопроєкт пропонує доповнити Кримінальний кодекс України двома новими статтями:
- 337-1 «Порушення порядку проведення медичного огляду (військово-лікарської експертизи) для визначення придатності за станом здоров’я до військової служби»;
- 426-2 «Порушення військовою службовою особою порядку призову (прийняття) громадян на військову службу»;
- а також розширити перелік суб’єктів корупційного кримінального правопорушення, передбаченого статтею 368-5 і включити до нього голів та їх заступників, членів та секретарів позаштатних постійно діючих військово-лікарських комісій або лікарсько-льотних комісій.
У цілому, змінами встановлюється кримінальна відповідальність для:
- голів та членів ВЛК за умисне порушення порядку проведення медичного огляду (військово-лікарської експертизи) для визначення придатності до військової служби, що призвело як до незаконного призову громадян на військову службу, так і до їх ухилення (звільнення) від військової служби. Під час воєнного стану за такі дії таким службовим особам буде загрожувати позбавлення волі на строк від 3 до 8 років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від 1 року до 3 років;
- посадових осіб ТЦК за порушення порядку призову громадян на військову службу, що призвело до умисного їх призову або ухилення від військової служби. За такі дії, вчинені в умовах воєнного стану, – їм буде загрожувати позбавлення волі на строк від 3 до 8 років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від 1 року до 3 років.
Джерело: офіційний сайт ВРУ
21 лютого
Які будуть ціни на ліки з 1 березня: Южаніна
Виявили протерміновані ліки: як списати та куди подіти
У повідомленні йдеться, що 01.03.2025 набере чинності постанова КМУ від 14.02.2025 № 168.
Вона встановить обмеження постачальницько-збутових та роздрібних надбавок для усіх ліків (а не тільки надбавок для окремої категорії ліків, як це працює зараз).
Максимальна націнка стоновитиме:
- для постачальників - 8%;
- для аптек – 35% на безрецептурніпрепарати, та від 10%до 25% (залежно від ціни) – для рецептурних препаратів та тих, які включені до Національного переліку основних лікарських засобів.
Постановою:
- заборонять надавати маркетингові послуги, послуги із промоції лікарських засобів;
- відновлять планові та позапланові перевірки Держпродспоживслужби оптових торговців (дистриб’юторів) та аптек в частині контролю за ціноутворенням.
Ніна Южаніна наголошує, що питання доступності ліків – важливе, водночас застосовуючи адміністративно-командні методи досягти позитивного результату не вдасться.
І вийде «як завжди» - результатом стане дефіцит та зростання тіньового ринку.
21 лютого
Довідники КПК для формування звіту
Уточнюючий Податковий розрахунок: як подати
Архів з довідниками КПК на 2024 рік можете завантажити за посиланням «Довідник КПК на 2024 рік, для звіту про досягнення мети» підрубрики «Програмне забезпечення» рубрики «Діяльність» офіційного вебсайту Мінфіну.
Ці довідники необхідні для формування звіту інформації про досягнення мети, завдань та результативних показників головним розпорядником коштів, який можна сформувати завдяки оновленню АІС КІТ.
21 лютого
Коли можна віднести суми ПДВ до податкового кредиту
📌 Інструкція до нових форм ПН та РК
Покупець може включити до податкового кредиту суми ПДВ, зазначені у податковій накладній, складеній постачальником за операцією з постачання товарів/послуг та своєчасно зареєстрованій в ЄРПН, у декларації того звітного (податкового) періоду, в якому її складено, або будь-якого наступного звітного періоду в межах 365 календарних днів з дати складання такої податкової накладної. Тобто граничним звітним (податковим) періодом, у податковій звітності за який платник ПДВ може включити до складу податкового кредиту суми ПДВ на підставі податкової накладної, своєчасно зареєстрованої в ЄРПН, є звітний (податковий) період, на який припадає 365-й календарний день з дати складання такої податкової накладної.
Крім того, суми ПДВ, відображені у податкових накладних/розрахунках коригування, які були своєчасно зареєстровані в ЄРПН та які не було включено до складу податкового кредиту протягом термінів, визначених пунктом 198.6 ПК, платник ПДВ може включити до податкового кредиту шляхом подання уточнюючого розрахунку податкових зобов’язань з ПДВ у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок за той звітний період, у якому таку податкову накладну було складено (тобто за той звітний період, у якому платник податку отримав право на включення сум ПДВ за такою податковою накладною до податкового кредиту). При цьому необхідно враховувати строки давності, встановлені ПК.
20 лютого
Як уникнути конфлікту інтересів при преміюванні міських голів
⚡️Як преміювати працівників бюджетних установ
Згідно з пунктом 6 постанови КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів», рішення про преміювання міського голови ухвалює відповідна рада.
Проте деякі депутати міських рад приймають рішення щодо встановлення граничного розміру щомісячної премії для міського голови (наприклад, до 200%) або взагалі не визначають її конкретний розмір.
На підставі таких рішень міський голова:
- самостійно ухвалює рішення про преміювання, тобто особисто оцінює свою роботу; та
- визначає, чи преміювати себе, а також який відсоток премії отримати у межах дозволеного діапазону, якщо міська рада не встановила конкретних цифр.
Запобігти такому конфлікту інтересів можна шляхом ухвалення міською радою рішення, яке визначатиме чіткий розмір щомісячної премії для міського голови. Водночас, міський голова повинен враховувати вимоги законодавства про конфлікт інтересів під час голосування на сесії ради щодо визначення умов своєї оплати праці.
Детальніше про конфлікт інтересів та шляхи його врегулювання можна дізнатися у Базі знань НАЗК. Приклади застосування вимог Закону «Про запобігання корупції» для міських, сільських і селищних голів – за посиланням.
Джерело: офіційний сайт НАЗК
20 лютого
Які особливості декларування військовослужбовцями і членами їх сімей
📝 Заповнюємо антикорупційну декларацію
НАЗК інформує, декларантами серед військовослужбовців є військові посадові особи ЗСУ, Державної служби спеціального зв’язку та інших військових формувань, які:
- обіймають штатні посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов’язків;
- спеціально уповноважені на виконання таких обов’язків відповідно до законодавства.
Ознаки організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій військовослужбовців містяться у приписах ст. 28 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, а їхній зміст – за посиланням.
НАЗК зазначає, особа є військовою посадовою особою за умови як постійного, так і тимчасового виконання цих обов’язків, зокрема за розпорядженням уповноважених на те органів або особи.
Старші офіцери, які не займають керівні посади, також зобов’язані подавати декларацію, якщо:
- вони спеціально уповноважені на виконання організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов’язків згідно із законодавством; або
- керують окремими ділянками робіт.
Військовослужбовці, які перебувають у розпорядженні вищого керівництва та не займають штатних посад, стають декларантами лише за умови, коли на них покладаються:
- відповідні організаційно-розпорядчі обов’язки; або
- адміністративно-господарські обов’язки, визначені у відповідних документах.
- Калькулятор днів щорічної відпустки за робочі роки
- Калькулятор заборгованості та штрафів
- Калькулятор розрахунку квоти осіб з інвалідністю
- Калькулятор індексації зарплати
- Калькулятор розрахунку податкової пені
- Калькулятор календарних днів у періоді
- Строки зберігання документів
- Калькулятор тривалості додаткової відпустки за стаж в ОМС та на державній службі
- Калькулятор дати закінчення відпустки
- Калькулятор календарних днів у періоді
- Калькулятор ПДВ
- Калькулятор стажу державної служби, служби в ОМС та приведеної дати
Докладно про:
- те, хто є декларантом серед військовослужбовців СБУ, а також про окремі правила декларування для них читайте за посиланням;
- категорії військовослужбовців, на яких не поширюються вимоги фінансового контролю, а також винятки – тут і тут;
- відтермінування обов'язку подання декларацій для окремих категорій декларантів, зокрема і військовослужбовців та членів їхніх сімей, а також обставини, за яких відтермінування припиняється – за посиланням.
Також обов’язкове подання декларацій відтерміновано для:
- осіб, які перебувають на лікуванні внаслідок поранення;
- тих, хто є полоненими та інтернованими.
Такі особи мають подати декларації не пізніше ніж через 90 днів з дня повернення на підконтрольну Україні територію або завершення лікування.
Чи втрачають члени родини право на відтермінування декларування в разі загибелі родича, на якого розповсюджувалися окремі правила декларування
Так, в цьому випадку іншого законодавством не передбачено. Вони зобов’язані подати декларації не пізніше 90 днів з дня загибелі рідного.
Відомості про померлого у звітному періоді члена сім’ї не вказуються в декларації, однак відомості про таку особу відображаються у деклараціях попередніх звітних періодів (якщо декларант скористався правом на відтермінування і не подавав декларації за 2021 - 2023 роки).
Крім того, підлягають декларуванню об’єкти декларування, які на будь-якому речовому праві належали померлій у звітному періоді особі у випадку, якщо:
- право власності на об'єкти, які належали померлій особі, набуте декларантом або членом його сім’ї (родичами померлого) через спадкування;
- декларант або його сім'я володіють чи користуються майном, що належало померлій особі, більше ніж половину днів протягом звітного періоду або на останній день звітного періоду – але за умови, що право володіння чи користування виникло щонайменше за 30 днів до останнього дня звітного періоду.
Увага: якщо декларант скористався правом на відтермінування і не подавав декларації за попередні звітні періоди, у разі загибелі родича, на якого розповсюджувалися окремі правила декларування, до 31 грудня звітного періоду, відомості про таку особу відображаються у деклараціях попередніх звітних періодів.
Джерело: офіційний сайт НАЗК
20 лютого
Яку площу вважають «зайвою» або хто сплачує податок на нерухомість у 2025 році
Декларація з плати за землю — 2025: зразок
Сплатити податки повинні власники:
- квартир площею понад 60 кв. м;
- будинків площею понад 120 кв. м;
- інших різних типів житла, в тому числі їх часток, понад 180 кв. метрів.
Ставку податку визначає місцева влада. При цьому обовʼязково врахує тип житла та розташування.
У 2025 році податок сплачуйте за звітний 2024 рік.
Розмір ставки податку не може перевищувати 1,5 % розміру мінімальної зарплати за 1 к. м, яка на 1 січня 2024 року становила 7100 грн. Отже, максимальний розмір ставки — 106,5 грн за 1 кв. м.
Приклад розрахунку податку на нерухомість 2025
Якщо ви — власник квартири площею 65 кв. м, то суму податку розрахуйте так: 5 кв. м х 106,50 грн = 532,50 грн.
Де:
- ставка податку — 1,5 % (7 100 гривень х 1,5 відсотка = 106,5 грн).
- оподатковувана площа – 5 кв. м (65 кв. м – 60 кв. м)
Кожен, хто повинен сплатити податок на нерухомість, до 1 липня отримає лист у електронний кабінет або рекомендований лист із розрахунком суми податку.
Маєте 60 днів із моменту отримання повідомлення, щоб сплатити податок без штрафів.
Не сплачують податок на нерухомість у 2025 році:
- власники житлової нерухомості, сумарна площа якої не перевищує встановлених норм;
- власники, чия нерухомість знаходиться на окупованих територіях, пошкоджена чи в зоні активних бойових дій.
Обʼєкти нерухомості, за які не доведеться сплачувати податок на нерухомість:
- дитбудинки сімейного типу;
- житло, яке належить дітям-сиротам, позбавленим батьківського піклування та дітям з інвалідністю, які виховуються одинокими матерями чи батьками, але не більше одного такого об’єкта на дитину
- житлова нерухомість – власність громадських об'єднань осіб з інвалідністю та їх підприємств;
- об’єкти житлової нерухомості, які належать багатодітним або прийомним сім’ям, у яких виховується п’ять та більше дітей, тощо.
За матеріалами ДПС
20 лютого
Як правильно оформити нормативні документи
Первинні документи: що перевірять ревізори
Постанова КМУ від 17 січня 2018 року № 55 встановлює єдині вимоги до:
- складання;
- погодження;
- підписання;
- реєстрації; та
- зберігання нормативних документів, що забезпечує їхню юридичну чинність та правильне застосування.
Основні вимоги до оформлення нормативно-правового акта
Реквізити документа
Нормативно-правовий акт повинен містити обов’язкові реквізити:
- найменування органу, що видає нормативно-правовий акт;
- назву документа («розпорядження», «наказ»);
- дата і номер реєстрації;
- заголовок (короткий зміст документа);
- текст нормативно-правового акта (із преамбулою, основною частиною та пунктами виконання);
- підпис керівника або уповноваженої особи;
- гриф погодження, якщо акт потребує узгодження з іншими органами.
- Калькулятор днів щорічної відпустки за робочі роки
- Калькулятор заборгованості та штрафів
- Калькулятор розрахунку квоти осіб з інвалідністю
- Калькулятор індексації зарплати
- Калькулятор розрахунку податкової пені
- Калькулятор календарних днів у періоді
- Строки зберігання документів
- Калькулятор тривалості додаткової відпустки за стаж в ОМС та на державній службі
- Калькулятор дати закінчення відпустки
- Калькулятор календарних днів у періоді
- Калькулятор ПДВ
- Калькулятор стажу державної служби, служби в ОМС та приведеної дати
Структура нормативно-правового акта
Преамбула – зазначаються підстави та мета прийняття акта (посилання на законодавчі норми, що є підставою для його видання).
Основна частина – викладається суть нормативного регулювання.
Заключні положення – містять інформацію про координацію роботи щодо виконання нормативно-правового акта, контроль за його дотриманням.
Пункт про набрання чинності
Важливим при складанні нормативно-правового акта є зазначення пункту про набрання чинності. В ньому має бути зазначена дата, з якої документ набуває чинності (наприклад, «Це розпорядження набирає чинності з дня його офіційного опублікування в друкованих медіа»).
Нумерація пунктів
Усі структурні елементи акта (розділи, статті, пункти) повинні мати чітку нумерацію відповідно до встановлених стандартів.
Дотримання цих вимог забезпечує:
- належне оформлення нормативно-правового акта;
- його законність;
- правильне застосування.
Джерело: сторінка у Facebook Південного міжрегіонального управління Мін'юсту
20 лютого
Квота 5% за працевлаштування неповнолітніх
🧮 Калькулятор розрахунку квоти осіб з інвалідністю
Держава встановлює спеціальну квоту (5% працівників за попередній рік для організацій, що мають понад 20 працівників) для певних категорій працівників, включно з неповнолітніми:
- випускники загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладів, які працевлаштовуються вперше;
- діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування;
- особи, яким виповнилося 15 років і які за згодою одного з батьків або особи, яка їх замінює, можуть, як виняток, прийматися на роботу.
Держпраці зазначає, ця квота є обов’язковою для роботодавців. У разі невиконання доведеться сплатити штраф за кожну необґрунтовану відмову в працевлаштуванні у двократному розмірі мінімальної заробітної плати.
Увага: перше робоче місце для працездатної молоді від 15 років має надаватися на термін не менше двох років.
Джерело: офіційний сайт Північно-Східного міжрегіонального управління Держпраці
20 лютого
Декларація з плати за землю — 2025
Декларація з плати за землю — 2025: зразок
Тримайте алгоритм дій та приклад, щоб правильно й вчасно заповнити Декларацію з плати за землю. З’ясуєте, яких правил платники земельного податку й орендарі земельних ділянок державної і комунальної власності мають дотриматися цьогоріч.
Обговоримо:
- За які ділянки не потрібно звітувати
- Чи індексувати орендну плату
- Чи звітувати, коли є пільги
- Коли й куди звітувати
- Як визначити базу для земельного податку
- Як заповнити
- Де дізнатися ставки земельного податку
- Яка відповідальність за неподання
20 лютого
Оновлення для АІС КІТ та новий звіт
📝 Заповнюємо антикорупційну декларацію
Для встановлення оновлення для АІС КІТ потрібно:
- зробити дамп системи;
- встановити оновлення upd_1.0.0.91 запустивши файл:
- !start_zdump(x32) – для 32 бітної системи;
- !start_zdump(x64) – для 64 бітної системи;
- файли з папки «2024» покласти за шляхом:
- C:\Program Files (x86)\AIC KIT-XXI\IMPEXP\Imp – для 64 бітної системи;
- C:\Program Files\AIC KIT-XXI\IMPEXP\Imp – для 32 бітної системи.
Після цього стане доступним функція щодо формування у структурованому вигляді звіту «Інформація про досягнення запланованої мети, завдань та результативних показників бюджетних програм, а також цілей державної політики за результатами 202_ року». Для його формування скористайтесь окремою інструкцією, яку містить архів.
Архів з оновленням можете завантажити за посиланням «Інформації про досягнення запланованої мети, завдань та результативних показників бюджетних програм, а також цілей державної політики за результатами 2024 року» підрубрики «Програмне забезпечення» рубрики «Діяльність» офіційного вебсайту Мінфіну.
20 лютого
Щодо атестації працівників сфери охорони здоров’я
Проєктом наказу МОЗ пропонує визначити, що:
- проведення атестації працівників сфери охорони здоров’я відновлюється через шість місяців з дня припинення або скасування воєнного стану.
- строк дії сертифікатів спеціаліста (лікаря-спеціаліста, фармацевта / провізора-спеціаліста)/посвідчень про кваліфікаційну категорію, який сплив у період дії воєнного стану, подовжується на період дії воєнного стану та протягом шести місяців з дня його припинення або скасування.
Уточнюючий Податковий розрахунок: як подати
Проєктом наказу МОЗ пропонує, зокрема, затвердити:
- новий Порядок проведення атестації працівників сфери охорони здоров’я;
- зміни до організації клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування;
- зміни до Порядку контролю якості медичної допомоги;
- зміни до Переліку циклів спеціалізації та тематичного удосконалення за спеціальностями професіоналів у галузі охорони здоров’я у закладах охорони здоров’я та професіоналів з вищою немедичною освітою;
- зміни до Положенні про військову інтернатуру.
Зауваження та пропозиції у вигляді порівняльної таблиці МОЗ приймає до 21.03.2025 на електронні скриньки (e-mail): [email protected], [email protected].
19 лютого
Допомога на дітей: які види виплат передбачені в Україні
Розміри соцстандартів: показники для 2025 року
Серед таких виплат:
- допомога у зв’язку з вагітністю та пологами;
- виплати при народженні дитини;
- аліменти;
- державна допомога одиноким матерям;
- інші форми соціальної підтримки.
Виплати у зв'язку з вагітністю та пологами
Для жінок, що зареєстровані як підприємці, або не працевлаштовані та не перебувають на обліку в Центрі зайнятості, декретна грошова допомога становить 25% від прожиткового мінімуму.
Тому, розмір такої допомоги – 757 грн.
Виплати на дітей, які перебувають під опікою
Для дітей:
- віком до шести років – 6 407 грн;
- або 8 970 грн (якщо дитина з інвалідністю);
- 6-18 років – 7 990 грн;
- або 11 186 грн (якщо дитина з інвалідністю).
Допомога людині, яка доглядає за хворою дитиною
Для дітей:
- віком до шести років – 5 126 грн;
- 6-18 років – 6 392 грн.
- Калькулятор днів щорічної відпустки за робочі роки
- Калькулятор заборгованості та штрафів
- Калькулятор розрахунку квоти осіб з інвалідністю
- Калькулятор індексації зарплати
- Калькулятор розрахунку податкової пені
- Калькулятор календарних днів у періоді
- Строки зберігання документів
- Калькулятор тривалості додаткової відпустки за стаж в ОМС та на державній службі
- Калькулятор дати закінчення відпустки
- Калькулятор календарних днів у періоді
- Калькулятор ПДВ
- Калькулятор стажу державної служби, служби в ОМС та приведеної дати
Розмір аліментів
Для дітей:
- віком до шести років – 2 563 грн;
- 6-18 років – 3 196 грн.
Виплати дітям, чиї батьки уникають виконання обов'язку щодо сплати аліментів
Розмір допомоги визначається як різниця між 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідно до її віку і середньомісячним загальним доходом родини, що розрахований на одну особу за останні шість місяців.
Максимально така допомога становить:
- для дітей віком до шести років – 1281,5 грн;
- для дітей віком від 6 років – 1598 грн.
Виплати для малозабезпечених сімей.
Рівень виплат корелюється у відсотковому співвідношенні з сумою прожиткового мінімуму та призначається відповідно до норм Закону «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям».
Держбюджетом на 2025 рік не передбачено зміну прожиткового мінімуму, але суми виплат зростуть і будуть становити зокрема, 145% для дітей:
- віком до 6 років (із 3588,2 грн до 3716,35);
- з 6 до 18 років (із 4474,4 грн до 4634,2 грн).
Відповідно до ст. 12 Закону «Про державну допомогу сім’ям з дітьми»:
- допомога при народженні першої та кожної наступної дитини призначається у розмірі 41 280 грн;
- виплата допомоги здійснюється одноразово у сумі 10 320 грн, решта суми допомоги виплачується протягом наступних 36 місяців рівними частинами (по 860 грн) у порядку, встановленому КМУ.
Поки що збільшення виплат при народженні не передбачено. Однак враховуючи демографічну ситуацію в країні, 11 березня 2024 року на вебпорталі ВРУ зареєстровано законопроєкт № 11072, яким передбачається збільшити суму виплат при народженні дитини.
Джерело: офіційний сайт ФПУ
19 лютого
Яка відповідальність передбачена за приховування випадків виробничого травматизму
Держпраці наголошує, відповідно до ст. 22 Закону України «Про охорону праці», роботодавець:
- зобов'язаний організувати розслідування та вести облік нещасних випадків, професійних захворювань й аварій на виробництві відповідно до Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві;
- несе відповідальність за організацію розслідування.
Порядок визначає процедуру проведення розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, що сталися:
- з особами, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг – контракту, цивільно – правового договору, на інших підставах, передбачених Законом;
- на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання;
- з фізичними особами – підприємцями;
- з особами, які провадять незалежну професійну діяльність;
- з членами фермерських господарств;
- з учнями та студентами у період проходження виробничої практики (стажування), виконання робіт на підприємствах.
При настанні нещасного випадку, працівник, який його виявив, чи свідок події повинні:
- вжити всіх можливих заходів, необхідних для надання допомоги потерпілому; та
- негайно повідомити про нещасний випадок безпосередньому керівникові робіт, службі охорони праці або іншій уповноваженій особі суб’єкта господарювання.
Безпосередній керівник робіт чи інша уповноважена особа зобов’язані:
- терміново організувати надання домедичної допомоги потерпілому; та
- забезпечити, у разі потреби, його направлення до закладу охорони здоров’я; та
- негайно повідомити роботодавцеві про подію.
- Калькулятор днів щорічної відпустки за робочі роки
- Калькулятор заборгованості та штрафів
- Калькулятор розрахунку квоти осіб з інвалідністю
- Калькулятор індексації зарплати
- Калькулятор розрахунку податкової пені
- Калькулятор календарних днів у періоді
- Строки зберігання документів
- Калькулятор тривалості додаткової відпустки за стаж в ОМС та на державній службі
- Калькулятор дати закінчення відпустки
- Калькулятор календарних днів у періоді
- Калькулятор ПДВ
- Калькулятор стажу державної служби, служби в ОМС та приведеної дати
У свою чергу, роботодавець зобов’язаний:
- упродовж однієї доби повідомити з використанням засобів зв’язку територіальний орган Держпраці, територіальний орган Пенсійного фонду України та інші органи, визначені Порядком; та
- не пізніше наступного робочого дня надати повідомлення встановленої форми на паперовому носії.
У разі приховування факту нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) посадова особа Держпраці або її територіального органу має право видавати обов’язковий до виконання припис за формою Н-9 щодо проведення розслідування та оформлення матеріалів розслідування відповідно до вимог Порядку.
Роботодавець після одержання обов’язкового до виконання припису за формою Н-9, зобов’язаний:
- упродовж 10 робочих днів забезпечити вжиття зазначених у ньому заходів; а також
- притягти до відповідальності працівників, які допустили порушення вимог законодавства.
Держпраці зазначає:
- про вжиття заходів роботодавець письмово повідомляє Держпраці або її територіальному органу в установлений у приписі строк;
- роботодавцям, які не повідомляють державним органам про нещасний випадок, законодавець установив санкції адміністративного характеру.
Порушення встановленого порядку повідомлення (надання інформації) центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, про нещасний випадок на виробництві – тягне за собою накладення штрафу від двадцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на:
- посадових осіб підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності;
- фізичних осіб – підприємців, які використовують найману працю;
- фізичних осіб, які не мають статусу підприємців та використовують найману працю (ч. 6 ст.41 КУпАП).
Джерело: офіційний сайт Управління інспекційної діяльності у Чернівецькій області Південно-Західного міжрегіонального управління Держпраці
19 лютого
Чи подавати Додаток 1 до Розрахунку, якщо відсутні наймані працівники
Уточнюючий Податковий розрахунок: як подати
Наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4 затверджені:
- Форма Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок); та
- Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Порядок).
Згідно з п. 1 розд. ІV Порядку додаток до Розрахунку «Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам» (далі – Додаток Д1) призначений для щомісячного формування платниками єдиного внеску щодо кожної застрахованої особи відомостей про суми нарахованої їй заробітної плати (доходу, грошового забезпечення).
Відтак, якщо платник єдиного внеску у звітному періоді не використовує працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, Додаток Д1 за відповідний період не подається.
Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС у Тернопільській області
19 лютого
НКЦПФР оновила критерії визначення підприємств, важливих для розвитку економіки
Зарплата для бронювання: як обчислити для працівника
Нацкомісія зазначає, рішення спрямоване на приведення нормативно-правової бази НКЦПФР у відповідність із актуальним законодавством. Нові критерії дозволяють чітко та більш ретельно визначити компанії, що мають стратегічне значення для економіки та чиї працівники матимуть право на бронювання.
Документ погоджено з Мінекономіки та Міноборони. Незабаром він буде надісланий для державної реєстрації до Міністерства юстиції України, після чого документ вступить в дію.
НКЦПФР звертає увагу, що Комісія додатково повідомить про початок прийому пакетів документів. Ознайомитися з текстом документа можна на вебсайті.
Джерело: офіційний сайт НКЦПФР
19 лютого
Обмеження при застосуванні права на податкову знижку
Місячна зарплатна звітність за січень 2025: приклад заповнення
Податкова знижка може бути надана виключно резиденту, який має реєстраційний номер облікової картки платника податку, а так само резиденту – фізичній особі, яка через свої релігійні переконання відмовилась від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомила про це відповідний контролюючий орган і має про це відмітку у паспорті (пп. 166.4.1 п. 166.4 ПК).
Якщо платник податку до кінця податкового року, наступного за звітним, не скористався правом на нарахування податкової знижки за наслідками звітного податкового року, таке право на наступні податкові роки не переноситься (пп. 166.4.3 п. 166.4 ПК).
Підстави для нарахування податкової знижки із зазначенням конкретних сум відображаються платником податку у річній податковій декларації, яка подається по 31 грудня включно, наступного за звітним податкового року (п.п. 166.1.2 п. 166.1 ст. 166 ПКУ).
Загальна сума податкової знижки, нарахована платнику податку у звітному податковому році, не може перевищувати суму річного загального оподатковуваного доходу платника податку, нарахованого як заробітна плата, зменшену з урахуванням положень пункту 164.6 ПК, крім випадку, визначеного пп. 166.4.4 п. 166 ПК (пп. 166.4.2 п. 166.4 ПК).
Сума податкової знижки, нарахована платнику податку у звітному податковому році, у разі включення до податкової знижки витрат, передбачених пп. 166.3.10 п. 166.3 ПК, розраховується окремо від інших витрат та не може перевищувати суму річного загального оподатковуваного доходу платника податку, отриманого у вигляді дивідендів, крім сум дивідендів, що не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу (пп. 166.4.4 п. 166.4 ПК).
Звертаємо увагу, що за результатами 2024 року платники мають право скористатись податковою знижкою та подати річну податкову декларацію до 31 грудня 2025 року (включно).
За матеріалами ДПС
19 лютого
Як повернути помилково або надміру сплачені податки
Донарахували працівникові дохід за минулий період: яка ставка ВЗ
Органи ДПС при поверненні сум податків керуються Порядком інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення (перерахування) платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені, затвердженого наказом Мінфіну від 11.02.2019 № 60 (далі – Порядок № 60).
Заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені платник може подати до територіального органу ДПС відповідно до Порядку № 60 в електронній формі (код форми J1302001 – для юридичних осіб) через електронний кабінет.
У заяві платник зазначає:
- назву помилково та/або надміру сплаченого податку, збору, платежу;
- його суму;
- дату сплати;
- реквізити із платіжного документа, за якими кошти перераховано до бюджету (код класифікації доходів бюджету, бюджетний рахунок, на який перераховано кошти, код ЄДРПОУ територіального органу Казначейства, на ім’я якого відкрито рахунок),
- напрям перерахування помилково та/або надміру сплачених коштів, що повертаються:
- на поточний рахунок платника податку в установі банку;
- на єдиний рахунок (у разі його використання);
- на погашення грошового зобов’язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС, незалежно від виду бюджету.
Додатково до заяви платник може подати копію платіжного документа, на виконання якого помилково та/або надміру сплачений платіж перераховано до бюджету.
Орган ДПС не пізніше ніж за п’ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує електронний висновок про повернення належних сум коштів із відповідного бюджету або з єдиного рахунку та подає його для виконання відповідному органу Казначейства.
За матеріалами ДПС
18 лютого
Коригуємо суми ЄСВ у Додатку до 1 Податкового розрахунку, якщо закінчився термін його подання
Уточнюючий Податковий розрахунок: як подати
Коригуйте в Додатку Д1 Податкового розрахунку з типом «Уточнюючий» помилки лише в реквізитах, що стосуються застрахованої особи та не стосуються сум нарахованого ЄСВ, з використанням ознаки:
- «0» (якщо рядок потрібно ввести);
- «1» (якщо рядок потрібно виключити).
Заповнюйте «Уточнюючий» Розрахунок, якщо коригуєте суми ЄСВ з використанням типів нарахувань 2 та 3, при цьому ознаку:
- «0» (якщо потрібно ввести рядок);
- «1» (якщо потрібно вивести рядок) не застосовуйте.
Як бути, якщо платнику поза межами звітного (податкового) періоду необхідно одночасно уточнити інформацію щодо реквізитів та сум нарахованого ЄСВ стосовно застрахованих осіб у Додатку Д1 до Розрахунку, поданого з типом «Звітний» або «Звітний новий»?
Спершу в Розрахунку з типом «Уточнюючий» платник ЄСВ коригує реквізити, які уточнює на підставі інформації з попередньо поданого Розрахунку з типом «Звітний» або «Звітний новий» з використанням ознаки
- «0» (якщо рядок потрібно ввести);
- «1» (якщо рядок потрібно виключити).
Потім сформуйте Розрахунок з типом «Уточнюючий», щоб відкоригувати показники ЄСВ з використанням типів нарахувань 2 та 3.
За матеріалами ЗІР, категорія 201.06
18 лютого
Які особливості проведення податкових перевірок у 2025 році
🧮Калькулятор заборгованості та штрафів
Які особливості формування плану-графіка перевірок на 2025 рік
В ДПС зазначають:
- порядок формування та коригування плану-графіка проведення документальних планових перевірок на 2025 рік здійснюється відповідно до п. 77.2 ст. 77 ПКУ;
- до плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.
Періодичність проведення документальних планових перевірок платників податків визначається залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на:
- високий;
- середній;
- незначний.
Платники податків з незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки, середнім – не частіше ніж раз на два календарних роки, високим - не частіше одного разу на календарний рік.
Центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, встановлюються:
- порядок формування, затвердження плану-графіка; та
- внесення змін до нього; а також
- перелік ризиків та їх поділ за ступенями.
Внесення змін до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на поточний рік допускається:
- не частіше одного разу в першому; та
- одного разу в другому кварталі такого року, крім випадків коли:
- зміни пов'язані із змінами найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка; та/або
- виправлення технічних помилок.
Документальна перевірка платника податків, який був включений до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на поточний рік внаслідок внесення змін у такому році (інших ніж зміни найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка, та/або виправлення технічних помилок), може бути розпочата:
- не раніше 1 липня поточного року в разі внесення змін до плану-графіка проведення документальних перевірок на поточний рік у першому кварталі такого року;
- і не раніше 1 жовтня поточного року в разі внесення змін до плану-графіка проведення документальних перевірок на поточний рік у другому кварталі такого року.
Оновлений план-графік оприлюднюється на офіційному вебсайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 30 числа останнього місяця кварталу (у випадках змін найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка, та/або виправлення технічних помилок – до 30 числа місяця, що передує місяцю, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки).
- Калькулятор днів щорічної відпустки за робочі роки
- Калькулятор заборгованості та штрафів
- Калькулятор розрахунку квоти осіб з інвалідністю
- Калькулятор індексації зарплати
- Калькулятор розрахунку податкової пені
- Калькулятор календарних днів у періоді
- Строки зберігання документів
- Калькулятор тривалості додаткової відпустки за стаж в ОМС та на державній службі
- Калькулятор дати закінчення відпустки
- Калькулятор календарних днів у періоді
- Калькулятор ПДВ
- Калькулятор стажу державної служби, служби в ОМС та приведеної дати
Які платники податків можуть бути включені до плану-графіка перевірок на 2025 рік
Порядок відбору до плану-графіка платників податків - юридичних осіб, фінансових установ, постійних представництв та представництв нерезидентів здійснюється згідно з розд. ІІІ Порядку формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків, затвердженого наказом Мінфіну від 02.06.2015 № 524 (у редакції наказу Мінфіну від 07.09.2020 № 548) (далі – Порядок).
До розділів I, II плану-графіка включаються платники податків реального сектору економіки, які:
- провадять фінансово-господарську діяльність, сплачують податки та взяті на облік в контролюючих органах як платники податків за основним місцем обліку, або
- щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, або
- які знаходяться у стані зміни свого місцезнаходження (п. 1 розд. ІІІ Порядку).
Формування переліку платників податків до розділів I, II плану-графіка проводиться за критеріями ризиків згідно з вимогами цього розділу, у тому числі за даними інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів (абз. 1 п. 2 розд. ІІІ Порядку).
При формуванні плану-графіка на наступний рік враховуються показники за результатами діяльності платника податків за 9 місяців поточного року. Якщо податковим (звітним) періодом для податку на прибуток платника податків є календарний рік, при плануванні враховуються показники за попередній рік. При коригуванні плану-графіка враховуються показники за результатами діяльності платника податків за останній податковий (звітний) період, крім показників за результатами діяльності платника податків за перший квартал (абз. 2 п. 2 розд. ІІІ Порядку).
До плану-графіка включаються платники податків, які за результатами господарської діяльності мають найбільші ризики несплати до бюджету податків та зборів, платежів (п. 3 розд. ІІІ Порядку).
У п. 5 розд. ІІІ Порядку зазначені критерії відбору платників податків – юридичних осіб:
- Високого ступеня ризику.
- Середнього ступеня ризику.
- Незначного ступеня ризику.
Як (і чи можна) дізнатися про заплановані перевірки
Документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок (п. 77.1 ст. 77 ПКУ).
План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному вебсайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.
Про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом (п. 77.4 ст. 77 ПКУ).
Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому (його представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано (вручено) у порядку, визначеному ст. 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.
На що треба звернути увагу платникам, щоб уникнути ризиків несплати до бюджету податків та зборів
Платник податків зобов'язаний:
- вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів;
- сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи (пп. 16.1.2, пп. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПКУ).
Платник податків має право обирати самостійно, якщо інше не встановлено цим Кодексом:
- метод ведення обліку доходів і витрат;
- користуватися податковими пільгами за наявності підстав у порядку, встановленому цим Кодексом (підпункти 17.1.3-17.1.4 п. 17.1 ст. 17 ПКУ).
Платнику податків доцільно самостійно контролювати наявність/відсутність критеріїв ризиків, передбачених Порядком формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків, затвердженого наказом Мінфіну від 02.06.2015 № 524 (у редакції наказу Мінфіну від 07.09.2020 № 548).
Чи є якісь пом’якшення у застосуванні штрафних санкцій за результатами документальних перевірок під час воєнного стану
Відповідно до пп. 69.37 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ тимчасово, у разі сплати платником податків протягом 30 календарних днів з дня, наступного за днем отримання податкового повідомлення-рішення, суми податкового зобов'язання, нарахованого за результатами документальних перевірок, які були відновлені або розпочаті з 1 серпня 2023 року та завершені до дня припинення або скасування воєнного стану на території України:
- штрафні (фінансові) санкції (штрафи), нараховані на суму такого податкового зобов'язання, вважаються скасованими,
- а пеня не нараховується.
Сума податкового зобов'язання, сплаченого у порядку, передбаченому цим підпунктом, не підлягає оскарженню.
Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС у Чернігівській області
18 лютого
Фізособа має дві ознаки ПСП: як відобразити в додатку 4ДФ
Донарахували працівникові дохід за минулий період: яка ставка ВЗ
Наказом Мінфіну від 13.01.2015 № 4 затверджені:
- форма Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок); та
- Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Порядок).
- Калькулятор днів щорічної відпустки за робочі роки
- Калькулятор заборгованості та штрафів
- Калькулятор розрахунку квоти осіб з інвалідністю
- Калькулятор індексації зарплати
- Калькулятор розрахунку податкової пені
- Калькулятор календарних днів у періоді
- Строки зберігання документів
- Калькулятор тривалості додаткової відпустки за стаж в ОМС та на державній службі
- Калькулятор дати закінчення відпустки
- Калькулятор календарних днів у періоді
- Калькулятор ПДВ
- Калькулятор стажу державної служби, служби в ОМС та приведеної дати
Відповідно до п.п. 2 п. 4 розд. IV Порядку у розд. І «Персоніфіковані дані про суми нарахованого (виплаченого) на користь фізичних осіб доходу та нарахованих (перерахованих) до бюджету податку на доходи фізичних осіб та військового збору» додатку 4ДФ «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» (далі – додаток 4ДФ) до Розрахунку, передбачений рядок 06, де, зокрема, відображаються:
- у графі 1 «№ з/п» – порядковий номер кожного рядка, що заповнюється;
- у графі 2 «Реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта» – реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), про яку надається інформація в додатку 4ДФ;
- у графі 3а «Сума нарахованого доходу» – дохід (за звітний період місяць), який нарахований фізичній особі відповідно до ознаки доходу, наведеній у розд. 1 «Довідник ознак доходів фізичних осіб» (далі – Довідник ознак доходів) (додаток 2 до Порядку). У разі нарахування доходу його відображення у графі 3а є обов’язковим незалежно від того, виплачені такі доходи чи ні. Нарахований дохід відображається повністю, без вирахування податку на доходи фізичних осіб, страхових внесків до Накопичувального фонду, у випадках, передбачених законом, – обов’язкових страхових внесків до недержавного пенсійного фонду, які відповідно до закону сплачуються за рахунок заробітної плати працівника, суми податкової соціальної пільги за її наявності та військового збору (у періоді його справляння);
- у графі 3 «Сума виплаченого доходу» – сума фактично виплаченого доходу платнику податку податковим агентом. Заробітна плата, що виплачується у встановлені терміни в наступному місяці, має бути відображена в додатку 4ДФ за той період, у який входить попередній місяць, за який заробітну плату було нараховано. Наприклад, у додатку 4ДФ за січень відображається заробітна плата, яка нарахована у січні та виплачена в лютому;
- у графі 4а «Сума нарахованого податку на доходи фізичних осіб» – сума податку на доходи фізичних осіб, нарахованого та утриманого з доходу, нарахованого платнику податку згідно із законодавством за звітний період;
- у графі 4 «Сума перерахованого податку на доходи фізичних осіб» – фактична сума перерахованого податку на доходи фізичних осіб до бюджету у звітному періоді;
- у графі 5а «Сума нарахованого військового збору» відображається сума військового збору, нарахованого та утриманого з доходу, нарахованого платнику податку згідно із законодавством;
- у графі 5 «Сума перерахованого військового збору» – фактична сума перерахованого військового збору до бюджету.
- відображаються у грошовій формі, вираженій у національній валюті (у гривнях з копійками):
- сума нарахованого доходу у графі 3а,
- сума виплаченого доходу у графі 3,
- сума нарахованого податку на доходи фізичних осіб у графі 4а,
- сума перерахованого до бюджету податку на доходи фізичних осіб у графі 4,
- сума нарахованого військового збору у графі 5а,
- сума перерахованого військового збору у графі 5;
- у графі 6 «Ознака доходу» – ознака доходу, наведена у розд. 1 Довідника ознак доходів. Ознака доходу визначається до нарахованого доходу. Якщо доходи виплачуються у звітному періоді не в повному обсязі і їх остаточна виплата буде здійснюватися у наступних періодах, ознака доходу в разі виплати повинна вказуватися відповідно до нарахованого у попередньому періоді доходу. Щодо кожної фізичної особи потрібно заповнювати стільки рядків, скільки ознак доходів вона має. Про кожну ознаку доходу фізичної особи потрібно заповнювати лише один рядок з обов’язковим заповненням графи 2 «Реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта», крім граф 7 – 9 додатка 4ДФ, які заповнюються одноразово;
- у графі 7 «Дата прийняття на роботу» проставляється дата (число, порядковий номер місяця, рік) прийняття фізичної особи на роботу, наприклад, якщо дата прийняття – 12 березня 2024 року, то у графі 7 потрібно вказати «12.03.2024». Графа 7 заповнюється лише на тих фізичних осіб, які приймались на роботу у звітному періоді;
- у графі 8 «Дата звільнення з роботи» проставляється дата звільнення фізичної особи з роботи (число, порядковий номер місяця, рік) звільнення фізичної особи з роботи, наприклад, якщо дата звільнення – 12 березня 2024 року, то у графі 8 потрібно вказати «12.03.2024». Графа 8 заповнюється лише на тих фізичних осіб, які були звільнені у звітному періоді за місцем роботи, на якому вони отримували дохід у вигляді заробітної плати, або звільнені до початку звітного періоду, але отримували доходи у звітному періоді. Для тих фізичних осіб, які не змінювали місця роботи у звітному періоді, графи 7, 8 не заповнюються. У разі неодноразового прийняття фізичної особи на роботу і її звільнення з роботи у звітному місяці про таку особу потрібно заповнювати стільки рядків, скільки разів інформація про зміну місця роботи особи зустрічається у звітному місяці;
- у графі 9 «Ознака податкової соціальної пільги» – ознака податкової соціальної пільги наведена у розд. 2 «Довідник ознак податкових соціальних пільг» додатку 2 до Порядку. Графа 9 заповнюється лише для фізичних осіб, які мали пільги щодо податку у звітному періоді згідно із законодавством за місцем отримання основного доходу. За відсутності у фізичної особи пільг у звітному періоді у графі 8 проставляється прочерк.
Отже, враховуючи вищевикладене:
- у разі наявності у фізичної особи в звітному місяці двох ознак податкової соціальної пільги «02» та «04» за однією ознакою доходу «101», податковий агент у додатку 4ДФ до Розрахунку щодо такої фізичної особи формує два рядки, в кожному з яких у графі 6 зазначає ознаку доходу «101»;
- а у графі 9 – ознаку податкової соціальної пільги «02» та «04» відповідно;
- при цьому перший рядок заповнюється в загальному порядку з відображенням усіх граф, а в другому рядку у графах 3а, 3, 4а, 4 та 5а, 5 проставляються прочерки.
Джерело: ДПС «ЗІР»
18 лютого
Виплата «вчительської тисячі»: актуальні питання-відповіді
📝Сім відповідей про доплату педагогам за сертифікацію
В Профспілці працівників освіти і науки України зазначають, поява з січня 2025 року доплати вчителям у розмірі 1 300 грн (1 000 грн після оподаткування) за несприятливі умови праці спричинила в освітян чимало запитань, зокрема:
- як саме має нараховуватися нова доплата,
- які права мають освітяни у ситуації невиплат,
- як діяти в разі порушення їхніх прав та гарантій.
Відповіді на ці питання надав заступник голови Профспілки працівників освіти і науки України Сергій Романюк.
«Основне питання – чи готові самі освітяни захищати свої права? Відповідальність за те, що в нас не спрацьовує законодавство, лежить абсолютно на всіх: на органах державної та місцевої влади, на нас, як на Профспілці, на рівні громадянського суспільства… Тому нам зараз важливо об’єднатися, бо тільки спільними зусиллями та небайдужістю ми зможемо досягти якихось реальних змін», – наголосив Сергій Романюк.
18 лютого
Хто має право на доплату за проживання в зоні радіаційного забруднення
Розміри соцстандартів: показники для 2025 року
В Кабміні зазначають, непрацюючі пенсіонери, які проживають у зоні радіаційного забруднення, отримуватимуть щомісячну доплату від держави.
У 2025 році ця сума складе 2 361 грн, і вона нараховуватиметься разом із пенсією.
Виплата передбачена для тих, хто має статус постраждалого від Чорнобильської катастрофи та відповідає встановленим критеріям.
18 лютого
Витрати на утримання курсантів відшкодовуватимуть за новим порядком
Довідка МСЕК діяла до 01.01.2025: яку ставку ЄСВ застосовувати
Уряд затвердив новий порядок відшкодування курсантами та особами офіцерського складу витрат, пов’язаних з їх утриманням:
- у закладах фахової передвищої військової освіти;
- вищих військових навчальних закладах;
- військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти.
Витрати, пов’язані з утриманням курсантів, відшкодовуватимуть:
- у разі дострокового розірвання контракту через небажання продовжувати навчання або недисциплінованість, систематичне невиконання умов контракту військовослужбовцем, невиконання освітньої програми (індивідуального навчального плану — за наявності);
- у зв’язку з припиненням громадянства України;
- в разі відмови від подальшого проходження військової служби на посадах осіб сержантського, старшинського або офіцерського складу після закінчення закладу освіти, а також особами офіцерського складу, які звільняються з військової служби протягом п’яти років (10 років – для осіб офіцерського складу, які оволоділи спеціальностями льотного складу авіації) після закінчення закладу освіти відповідно до підпунктів «д», «е», «з», «и» пункту 1, підпунктів «д», «е», «ж», «з» пункту 2 і підпункту «в» пункту 3 частини 5 статті 26 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу».
У разі відмови курсанта або особи офіцерського складу добровільно відшкодувати витрати таке відшкодування здійснюється в судовому порядку.
Постанова КМУ від 14.02.2025 № 167, якою затверджено новий порядок, не набрала чинності.
18 лютого
Не оприлюднювали інформацію про використання публічних коштів – очікуйте на штрафи і перевірки
Місячна зарплатна звітність за січень 2025: приклад заповнення
Законопроєктом від 13.11.2023 № 10255 вводять нові штрафи для посадових осіб:
- від 25 до 50 нмдг – за неоприлюднення, несвоєчасне оприлюднення інформації, обов’язкове оприлюднення якої передбачено Законом України «Про відкритість використання публічних коштів»;
- від 50 до 70 нмдг – за оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації, обов’язкове оприлюднення якої передбачено зазначеним законом.
- від 60 до 80 нмдг – за повторне протягом року вчинення будь-якого з зазначених порушень, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню.
Справи щодо накладення цих штрафів розглядатимуть органи Держаудитслужби.
Окрім цього:
- факт притягнення посадових осіб до адмінвідповідальності стане підставою для включення заходів з проведення інспектування до планів проведення заходів державного фінансового контролю за ініціативою, що виявлена органами Держаудитслужби;
- керівники розпорядників та одержувачів коштів державного і місцевих бюджетів, підприємств, органів Пенсійного фонду, а також фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, зобов’язані протягом 5 робочих днів з дати отримання запиту органу Держаудитслужби надати інформацію щодо забезпечення виконання вимог Закону України «Про відкритість використання публічних коштів».
