12
Грудень 2022року
кадри для бухгалтера
коментар

Не звітуємо за формою № 10-ПОІ та враховуємо нові правила для е‑трудових

Новий закон дає змогу автоматизувати обмін інформацією між державними фондами. До ФСС тепер не потрібно звітувати про працівників з інвалідністю. Натомість більше відомостей доведеться подавати до ПФУ

Олена Сердюк , провідний експерт із податкового обліку Експертус Головбух, канд. екон. наук, доцент

Із 6 листопада цього року набрав чинності Закон № 2682. Ним депутати внесли зміни, зокрема, до Закону № 875 і до Закону про ЄСВ. Розглянемо детальніше основні з цих змін.

Зміни до Закону № 875

Кількість осіб з інвалідністю, яких треба працевлаштувати за основним місцем роботи, щоб виконати норматив, і правила її розрахунку не змінилися. Це 4% середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, — на одне робоче місце.

Інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, як і раніше, надавайте Державній службі зайнятості.

Але з частини третьої статті 18 Закону № 875 вилучили норму, яка приписувала звітувати до Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (ФСС інвалідів) про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за формою № 10-ПОІ. Тепер роботодавці не будуть власноруч обчислювати норматив і нараховувати собі штрафи за його недотримання.

Статтю 19 Закону № 875 виклали у новій редакції, автоматизувавши цей процес. Тепер ПФУ надає ФСС інвалідів інформацію про створення роботодавцями робочих місць для осіб з інвалідністю та про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю. Саме ця інформація необхідна, щоб обчислювати кількість робочих місць для працевлаштування таких осіб згідно з нормативом. Реєструватися у ФСС інвалідів також не потрібно.

Якщо інформація свідчитиме про те, що підприємство порушило норматив, на її підставі роботодавця можуть перевірити органи Держпраці. Порядок такої перевірки визначатиме уряд.

Щороку до 10 березня ФСС інвалідів визначатиме роботодавців, які у попередньому році не забезпечили виконання нормативу робочих місць. Перевірки відбуватимуться в автоматизованому режимі з використанням даних Держреєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності.

Порушникам надсилатимуть розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв’язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік. Розмір штрафів обчислюватимуть відповідно до статті 20 Закону № 875. Розрахунки надсилатимуть у формі електронного документа через е-кабінети.

Зміни до Закону про ЄСВ

Зміни до статті 17 Закону про ЄСВ дублюють вимоги статті 19 Закону № 875 щодо передачі інформації від ПФУ до ФСС інвалідів про зайнятість та працевлаштування таких осіб.

А зміни до частини 2 статті 20 Закону про ЄСВ стосуються ведення Реєстру застрахованих осіб.

Тепер з метою обліку в електронній формі відомостей про трудову діяльність страхувальник має подати відомості щодо працівника:

  • про переведення на іншу роботу (посаду), звільнення, поновлення на роботі, призупинення/поновлення дії трудового договору;
  • присвоєння, зміну або позбавлення рангу, розряду, класу, звання, категорії;
  • складення присяги;
  • належність або неналежність осіб, які працюють, у т. ч. під­приємців, або забезпечують себе роботою самостійно, до професійних спілок та/або до осіб, які підлягають обов’язковим медичним оглядам.

Персоніфіковані відомості в разі їх відсутності в реєстрі застрахованих осіб, а також у разі зміни або уточнення зазначених відомостей слід подати через вебпортал електронних послуг ПФУ.

Якщо фізособа-роботодавець померла або стосовно такої особи набрало законної сили рішення суду про визнання її безвісно відсутньою чи оголошення померлою, відомості про припинення трудового договору подає Державна служба зайнятості.

Атестація та підвищення кваліфікації педагогів у період воєнного стану
№ 12, 2022
Як оголосити і припинити простій через відключення світла: зразки наказів